Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Hur funkar en osynkad låda? | 1 besök senaste veckan (16001 totalt) |
Har suttit och letat efter en bra tråd angående olika växellådstyper utan resultat, så jag ställer en direkt fråga.
Jag är väl insatt i hur en "vanlig" växellåda fungerar, MEN... Hur funkar en osynkad låda (dogbox?)? Blir det ett måste att möta upp med varv vid varje växling? En liten bifråga: Är det vanligt förekommande inom racing med växellådor där man kan byta utväxling separat på alla växlar? Dvs finns det lådor där bottenstocken har utbytbara drev? |
||||
På en dog-box har dreven kuggar som hugger i varandra när man växlar istället för synkringar - "direktsynkning" med andra ord Man får helt enkelt vänja sig vid inte fega vid växling och att det låter illa när man växlar...
Finns säkert nån mer insatt person som kan förklara bättre. _________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||||
Fick "låna" en Sekventiell låda som suttit i en ST BMW av Westcoast Racing för några år sen och det var utbytbara drev i den. Hela lådan var extremt snygg och lättmekad...... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||
Är inte en Dogbox per definition fylld med rakskurna drev? Jag kan ju trots allt ha fel http://www.magnusmotorsports.com/art http://www.sellholm.com/nyheter2.htm EDIT: ----------------------------------------------------- Nej, inte är en dogbox per definition rakskurna drev... Det är ringarna med klackar på mellan dreven på bilden ovan och på sellholm.com som är dogringar, typ synkringar fast mera pang på ÄNNU MERA EDIT: -------------------------------------------------------
_________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
that is affirmative. (jupps på svenska...) jag har aldrig provat en sån låda, men ponera en provtur i en högerstyrd bil med dogleg-låda OJ vad fel allt är då haha _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||
Då ska du prova en Engelsk Ford Cargo truckräser från mitten av åttiotalet.... där ser lådan ut så här - 2 5 1 3 4 Å råga till allt så var det mest 3 och 4an som man använde på Mantorp å växelspaken satt snett bakom en.... å tungväxlat var det med.... |
||||
OT
Det där växelmönstret känner jag igen från någon antik Volvo?lastbil jag försökte köra i min ungdom. Delvis osynkat och stoort hopp till "fyran". För att inte tala om chocken när man la i "femman" i god fart. Pannan i ratten.
Just det, funkar som en MC-låda! |
||||
Dogbox har väll inget med hur man växar utan hur det ser ut att koppla ihopp drev och axel.
När någon säger motorcykel så menar de väll sekvensuell, allså man drar/trycker framåt/bakåt för upp och nerväxling. Sen att åka osynkat är inte svårt men man får inte feg, allså nu lilla växel skall du i värken du vill eller ej. Man bör ej häller vara känslig för djud, det kan låta ILLA, bara i med skiten annar blir det bara ännu värre. Jag åkte osynkat förra sommaren, växlingarna går fortare och mindre risk för att missa växlingar _________________ Johan Sjölinder |
||||
Det jag menade med MC-låda hade ingenting med sekventiell växling att göra, utan hur växlarna förs i fysiskt inne i själva lådan. Efter att skummat igenom artiklarna det länkades till längre upp i tråden drog jag mig till minnes hur det såg ut i de MC-motorer jag plockade ner utan större eftertanke för ungefär 10 år sedan.
Med en hoj är det bara att smacka i växlarna, hårt och brutalt. Det räcker med att släppa gasen någon centimeter för att växlarna ska gå i. En synkad billåda går överhuvudtaget inte att jämföra med en MC-låda vad gäller växlingssnabbhet eller hur varsam man behöver vara vid växling. _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
Jag syftade just på konstruktionen. MC-lådor är osynkade. Typ dogbox. Medbringare med tappar som smackar in i dreven när man lättar lite på gasen. Att de är sekventiella är ju en himla tur. Svårt med H-mönster med foten. |
||||
och jag skulle egentligen "quotat" fuling. _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||||
Jag kan gå över och quota honom manuellt. Vi bor grannar. |
||||
André V:
Sorry, missa av mig då är jag med vad du menar. Hmm det med lätta på gasen och snask i med ett lägre spätt, är inte det en saablåda med frihjul?? ps Jag kan gå över och quota honom manuellt. Vi bor grannar. Med eller utan järnrör???? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Prova en av Sellholms Volvolådor...ett rent förbannat underverk till att vara lättväxlad! Sen att det låter som Jerusalems förstörelse är en liiiiten ynklig bieffekt som man snart lär sig att leva med...eller rättare sagt: du är redan döv av de rakskurna dreven... Låter det som om jag har en själv??... FEEL!!... jag har två... _________________ Karl Brag |
||||
Begränsad är väl livslängden på allting? Vår förstalåda håller än efter många timmars tokrace...iofs med täta oljebyten... _________________ Karl Brag |
||||
Beror på hur väldimensionerad lådan är till motorn. Med Sellholm M45 lådor på BMW compacten så låter det klonk när trean går i och sedan hör man oftast hur motorn står och hoppar på varvstoppet och när man ska ta om på gasen så rasslar det bara. När lådan sedan öppnas så är det två runda cylindrar där treans drevpar ska sitta Annars så håller en dogboxlåda ganska bra bara man är bestämd när växlarna ska i, är man det minsta osäker så biter den tillbaks. Doggarna slits i huvudsak bara när man bommar någon växel. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
Sparade trådar/FAQ Hur funkar en osynkad låda? | 1 besök senaste veckan (16001 totalt) |