Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -72, med sikte på Roadsport
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (26611 totalt)
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Hej!
Jag tror det kan vara dags för mig officiellt meddela omvärlden att en gammal och efterhängsen vision nu börjar ta form. Ett bygge av tävlingsbil har så äntligen påbörjats och jag är själv väldigt nyfiken på hur det här ska sluta. Jag är inte riktigt på det klara med om omvärlden ska antas motta denna proklamation med förväntan eller förskräckelse.

Utgångsmaterialet är:
Datsun 240Z, -72,
L28 motor, automatlåda
Importerad från Californien via Holland våren 2011.

Projektet befinner sig när detta skrivs januari 2012 i vändpunkten mellan nedmontering och uppbyggnadsfasen. Nu börjar det kreativa allvaret.
Karossen är nu helt rensad och ska monteras upp i karossnurra för smärre plåtjobb och en ny lack.

Det som så här långt är upphandlat och klart är:
Kortade fjäderben
Racefjädrar
Koni dämpare
Willwood skivbromsar runt om
Preppad topp och kam (By Dave Jarman Racing, ooh, veeery hush hush )
Trippla DellOrto 45 inkl insug
Manuell låda från SZ 240
R200 diff med LSD, inkl kortad kardan

Större pryttlar som återstår att införskaffa:
L24 vevstakar
Kolvar
Headers
Svänghjul
Tryckplatta/lamell
Oljetråg med skvalpplåtar
Bur/båge

Större jobb som ska utföras:
Block/cylindrar +2 mm borr m stressplatta
Balansering av vevaxel/vevstakar/kolvar/svänghjul/kopplingspaket

Vi ska se om det inte fortsättningsvis kan gå att ordna lite fler bilder allt efter som arbetet fortskrider. Kanske roar det någon.

Frid o Fröjd!! /
Kange


_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Tuffa vagnar ! Fast liiite synd tycker jag med tanke på hur orörd den såg ut. Var inte Johnny Thomsens gamla gule roadsport Z ute på blocket ?

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Rätt sorterade går de rysligt bra. Har åkt med med Thomsens gamla bil ett par gånger när den rullade i småland, och det väckte mycket habegär. Synd bara att den försvann helt ifrån radarn när den såldes... Får hoppas att din tar upp den fallna manteln.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Cool bil! Vi ser fram emot att se dig i Roadsport!

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Suddarn skrev:
Tuffa vagnar ! Fast liiite synd tycker jag med tanke på hur orörd den såg ut. Var inte Johnny Thomsens gamla gule roadsport Z ute på blocket ?


Ja den är orörd och strukturellt i ett jämförelsevis mer än skapligt skick, men absolut ingen utställningsbil. Mycket och stark sol går ex illa åt inredningen. Sekundärt för mig men väldigt märkbart på priset. Förutom en positiv inverkan på priset så är det även en fördel att leta bil med automatlåda om man är ute efter en Z som överlevt rost och entusiastiska förstabilstrimmare.

Min målsättning är att hålla ingreppen hyfsat reversibla just för att jag tycker det är en snygg bil i sin ursprungliga design. Det blir inga skärmbreddare och jag vill försöka hålla storleken på ev spoilers på ett minimum. Jag byter till huv och framskärmar i plast för att göra ekipaget lite mer stryktåligt och för att spara lite originalplåt. Så om jag bara kan hålla mig undan allmänt trubbel, däcktravar och Amcoräcken så ska jag göra mitt bästa för att en rolig bil ska få leva vidare.

Som P.P. skriver "rätt sorterade går de rysligt bra". Jag har kört ett par stycken som är "rätt sorterade" å herrejösses!!. De här bilarna är verkligen gjorda för att trimmas och rejsas. Nu tänker jag sannerligen inte göra några utfästelser i förskott, men kommer jag ens någonstans i närheten av vad som är möjligt med dessa bilar så blir detta ett kanonkul äventyr. De är så enkla att skruva med, det finns så mycket race-historia/erfarenhet att hämta å i motorerna finns massor med mos på kran. Det här är naturligtvis "old school" så det visslar om det, men det är även chauffören - som kommer att utgöra det största hindret från att utnyttja bilens resurser.

// Kange

_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Suddarn
Göteborg
Här sen Okt 2003
Inlägg: 751



Kange skrev:
Suddarn skrev:
Tuffa vagnar ! Fast liiite synd tycker jag med tanke på hur orörd den såg ut. Var inte Johnny Thomsens gamla gule roadsport Z ute på blocket ?


Ja den är orörd och strukturellt i ett jämförelsevis mer än skapligt skick, men absolut ingen utställningsbil. Mycket och stark sol går ex illa åt inredningen. Sekundärt för mig men väldigt märkbart på priset. Förutom en positiv inverkan på priset så är det även en fördel att leta bil med automatlåda om man är ute efter en Z som överlevt rost och entusiastiska förstabilstrimmare.

Min målsättning är att hålla ingreppen hyfsat reversibla just för att jag tycker det är en snygg bil i sin ursprungliga design. Det blir inga skärmbreddare och jag vill försöka hålla storleken på ev spoilers på ett minimum. Jag byter till huv och framskärmar i plast för att göra ekipaget lite mer stryktåligt och för att spara lite originalplåt. Så om jag bara kan hålla mig undan allmänt trubbel, däcktravar och Amcoräcken så ska jag göra mitt bästa för att en rolig bil ska få leva vidare.

Som P.P. skriver "rätt sorterade går de rysligt bra". Jag har kört ett par stycken som är "rätt sorterade" å herrejösses!!. De här bilarna är verkligen gjorda för att trimmas och rejsas. Nu tänker jag sannerligen inte göra några utfästelser i förskott, men kommer jag ens någonstans i närheten av vad som är möjligt med dessa bilar så blir detta ett kanonkul äventyr. De är så enkla att skruva med, det finns så mycket race-historia/erfarenhet att hämta å i motorerna finns massor med mos på kran. Det här är naturligtvis "old school" så det visslar om det, men det är även chauffören - som kommer att utgöra det största hindret från att utnyttja bilens resurser.

// Kange


Du låter som en vis man. Blir nog bra detta. Lycka till

_________________
Peter Alfredsson
Alfasud Ti
Porsche 911E
A-H Sprite
Honda Integra DC2
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Via Holland skriver du... Var du hos Joop Stolze och handlade (hittade en bil på bild som är rätt lik din)? Sitter och dreglar över alla bilar han har till salu, men har ingen aning om skick, ärlighet i beskrivningar eller priser.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Japp, via Joop i Holland. Det är lite svårt att komma underfund med hur han driver sin verksamhet, eller hur? Just min bil var aldrig uppe på webbsidan men det har passerat några andra 240z som varit väl värda att kolla närmare på. Han är ju tulpanodlare på industriell nivå i sin huvudsakliga verksamhet och bilarna en liten hobby vid sidan av, så korrespondens med honom kan bli lite nyckfull och aningen informationsmager. Mitt omdöme är nog att bilarna generellt är lite mer slitna än vad beskrivningen gör gällande men priserna speglar å andra sidan detta hyfsat väl. Det är de gamal sanningarna som gäller, var ordentligt påläst så du vet vad som väntar dig. Speciell på bilar där det är svårt att se eventuella strukturella brister. Ex tröskellådor på E-type. Måste ändå säga att Joop var helt problemfri att göra affärer med. Han stod vid sina priser och arrangerade [svensk] transport till Stockholm. Men det är lite lösa boliner i hela upplägget ska man veta. När jag frågade hur vi skulle lägga upp affären så svarade han bara: "enkelt, du skickar pengar så skickar jag bilen". Tja, svårare än så behöver det faktiskt inte vara.

Å så en bild på dagsläget.

_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Hobby Och jag som tyckte att jag sjunkit långt ner i galenskapen...

Anledningen att jag frågade är att jag hittade http://www.stolzeclassiccars.nl/db_edit/autos/330/img3.JPG och det är en imponerande likhet om det inte är din. T.o.m. fläcken under blinkersen är där

Och för er som inte besökt http://www.stolzeclassiccars.nl/ gör det när ni har ett par timmar över och hoppa runt lite ibland bilmärkena. Det är en STOOOOR samling han har i växthusen.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Vill passa på att säga: Läs Roadsportreglementet INNAN du börjar beställa grejor. Förändringar/trimning av motorn gör t ex att din motor klassas som "modifierad" vilket ger högre beräknad efekt -> högre racevikt. Går det inte att dämpa bygglusten är också Modsport en klass som ser ut att bli grymt kul 2012.

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



AppK Grp4...

Det är den vägen som Tobbes kommer att vandra.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kennert, kul att äntligen få se lite bilder på bilen!

Kommer följa tråden och förhoppningsvis kika på bygget IRL...

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Tuff bil, och kul med fler i Roadsport! Lycka till! thumbs up

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
[quote="P.P."]... T.o.m. fläcken under blinkersen är där

Söddö, jomenvisst är det pärlan på bild Den var aldrig uppe på webbplatsen för försäljning när det begav sig eftersom jag bokade den redan i innan den skeppades från Ca, så jag antog att den inte var plåtad.

Filosofin bakom det här bygget är att i första hand få till något som jag tycker är en kul sportbil, och i det paketet så ingår att hetsa motorn en smula samt att jag antagligen registrerar bygget som ombyggt fordon. Sedan får vi se hur konkurrenskraftigt det blir att tävla med när reglementet sagt sitt. Vad beträffar tävlandet så är prio #1 att komma till start. Med eller utan extravikt. Prio#2 är att komma i mål, och ha allt med mig som jag startade med. Prio #3 är att upprepa #1 och #2 ett antal gånger. Därefter ska jag börja fundera på hur att reducera förlupen tid mellan #1 och #2. Och skulle byggklådan då gå alldeles överstyr så finns ju alltid Modsport som sagt.

[quote="Magnus S"]...och förhoppningsvis kika på bygget IRL...

Absolut Magnus. Nu ska karossen iväg på lite lack m.m. men vi kan väl ta en liten garageturné nån kväll när den kommer tillbaka. Jag har ju fortfarande inte sett Gassern

_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Niklas Falk skrev:
AppK Grp4...

Det är den vägen som Tobbes kommer att vandra.


Ahh, lysande. Jag har sagt det förr och säger det igen: jag vill ha en Samuri-replika döpt till "Son of Sam"!

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Inte mycket nytt att visa. Uppdateringen främst ämnad att manifestera för mig själv att det går framåt. Det börjar närma sig lackering.


_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Torkel K
Byarum, Vaggeryd, Småland, Sverige
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1752



Racevit? Ärtsoppegrön? Kommunalorange? Smiskade-skinkor-rosa? Kalsongblå? Ondskefullsvart? Kycklingsgul?

_________________
/Torkel Kristensson
#90 i Roadsport C, SPVM
"We are here to fuck shit up and have a good time!"
Citera
Magnus S
Stuvsta
Här sen Maj 2004
Inlägg: 7747

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Torkel K skrev:
Racevit? Ärtsoppegrön? Kommunalorange? Smiskade-skinkor-rosa? Kalsongblå? Ondskefullsvart? Kycklingsgul?


Brunmetallic...?

_________________
M a g n u sS o l l e n b e r g

Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator

Magnus S skrev:
Torkel K skrev:
Racevit? Ärtsoppegrön? Kommunalorange? Smiskade-skinkor-rosa? Kalsongblå? Ondskefullsvart? Kycklingsgul?


Brunmetallic...?


Appappapp, nu skall vi inte vara sådana. Brunmetallic och 240Z hör ihop: http://sucksqueezebangblow-juice.blogspot.com/2010/09/big-sam.html

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Kange
H-by sjöstad/ Stockholm
Här sen Okt 2011
Inlägg: 51


Trådstartare
Magnus S skrev:
Torkel K skrev:
Racevit? Ärtsoppegrön? Kommunalorange? Smiskade-skinkor-rosa? Kalsongblå? Ondskefullsvart? Kycklingsgul?


Brunmetallic...?



Brunmetallic låg länge högt på listan, funkar jäkligt bra på de här bilarna tycker jag.
Men så sitter jag nu här och bläddrar bland färgkartor med såväl NCS- som Pantone kulörer. Mitt så sedliga leverne och min i övrigt så kyska tankevärld gör det helt enkelt inte möjligt för mig att hitta rätt nyans för "Smiskade-skinkor-rosa". Men jag letar och jag letar Kanske söker jag i fel sorts trycksaker.

Mitt färgval har emellertid av automobilhistoriskt nostalgiska (?) skäl fallit på SAAB Polar White 283. Jag tycker det är en skön mjukt vit färg utan att den blir allför gräddig. Poesin i färgen förtogs lite av lackeraren som när jag lagt ut texten om hur "mjuk" och "nordisk" kulören var torrt grymtade "svettig isbjörn" (!). Jag får liksom inte den beskrivningen ur huvudet nu och kommer antagligen att tvingas leva med den associationen.
Fords gamla Wimbledon White låg länge också bra till.

_________________
Kennert_Loheim_Kangevik
240Z -72
Citera
Skånepågen
Hanaskog
Här sen Jul 2004
Inlägg: 36



Funkar även i gråmetallic med feta skärmbreddare http://www.youtube.com/watch?v=pR1tXUfeJFg&feature=related

_________________
Mikael Svensson
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Datsun 240Z -72, med sikte på Roadsport
1, 2, 3   >>
1 besök senaste veckan (26611 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande