Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
1-kolvs ok vs 4-kolvs ok
2 besök senaste veckan (9511 totalt)
smedsgarden
Ulricehamn
Här sen Aug 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Jag har åkt på ett par klubbträffar med min Saab 9000 och originalbromsar. Bilen väger sina 1500kg och jag skulle gärna vilja ha lite mer marginal. Tänkte först skaffa en storlek större skivor och flytta ut 1-kolvsoken, men jag råkade komma över två Brembo-ok till Peugeot 406 skitbilligt. Till dessa har jag köpt två 305 mm bromsskivor till Volvo s60. Nu till min fråga, Brembo-oken har en kolvdiameter på 34+38 mm, original-oken ca 54-55mm. Om jag räknat någorlunda rätt så kommer jag att minska kolvarean med strax över 10%, dock så ökar jag skivradien med 12,5mm så en del av detta kompenseras. Men summan blir att jag tappar ca 2% i bromskraft om jag "uppgraderar"... Tänker/räknar jag helt fel, eller fungerar det annorlunda i praktiken? Är det värt 2kg i ökad ofjädrad vikt i mitt fall?

Mvh,

_________________
Torbjörn Lindgren
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18606



smedsgarden skrev:
Jag har åkt på ett par klubbträffar med min Saab 9000 och originalbromsar. Bilen väger sina 1500kg och jag skulle gärna vilja ha lite mer marginal. Tänkte först skaffa en storlek större skivor och flytta ut 1-kolvsoken, men jag råkade komma över två Brembo-ok till Peugeot 406 skitbilligt. Till dessa har jag köpt två 305 mm bromsskivor till Volvo s60. Nu till min fråga, Brembo-oken har en kolvdiameter på 34+38 mm, original-oken ca 54-55mm. Om jag räknat någorlunda rätt så kommer jag att minska kolvarean med strax över 10%, dock så ökar jag skivradien med 12,5mm så en del av detta kompenseras. Men summan blir att jag tappar ca 2% i bromskraft om jag "uppgraderar"... Tänker/räknar jag helt fel, eller fungerar det annorlunda i praktiken? Är det värt 2kg i ökad ofjädrad vikt i mitt fall?

Mvh,


Mycket av vikten är skivan antar jag? Det innebär större termisk buffert och det är bra.

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



smedsgarden skrev:
Jag har åkt på ett par klubbträffar med min Saab 9000 och originalbromsar. Bilen väger sina 1500kg och jag skulle gärna vilja ha lite mer marginal. Tänkte först skaffa en storlek större skivor och flytta ut 1-kolvsoken, men jag råkade komma över två Brembo-ok till Peugeot 406 skitbilligt. Till dessa har jag köpt två 305 mm bromsskivor till Volvo s60. Nu till min fråga, Brembo-oken har en kolvdiameter på 34+38 mm, original-oken ca 54-55mm. Om jag räknat någorlunda rätt så kommer jag att minska kolvarean med strax över 10%, dock så ökar jag skivradien med 12,5mm så en del av detta kompenseras. Men summan blir att jag tappar ca 2% i bromskraft om jag "uppgraderar"... Tänker/räknar jag helt fel, eller fungerar det annorlunda i praktiken? Är det värt 2kg i ökad ofjädrad vikt i mitt fall?

Mvh,


Det går inte att säga att ett 4kolvsok är bättre än ett 1kolvsok, men många gånger har det förutsättningarna för att vara bättre.
Bättre med ett bromsok är mindre flex i oket, även möjligheten att ha tex 4st mindre belägg istället för 2st stora kan ge bättre broms.

Nästa lilla grej med bromsar är att det som teoretiskt är perfekt inte spelar så stor roll om föraren inte får 'rätt' känsla i bromspedalen. Med fel känsla kommer du över- och underbromsa istället för bromsa optimalt. Oftast ger fler kolvar och fler bromsbelägg bättre känsla.

_________________
Roland Johansson
Citera
smedsgarden
Ulricehamn
Här sen Aug 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Tack för svaren! Då fortsätter jag med grejerna jag samlat på mig och ser hur det funkar, om jag kan få ihop det...

_________________
Torbjörn Lindgren
Citera
Bamsefar
Lidingö
Här sen Mar 2003
Inlägg: 2918

Namndispens
Namndispens

Frågan är per definition mycket mera komplex än så...

om man väljer t.ex. ett par smala framdäck, för exemplets skull ett par smala cykeldäck så kommer man garanterat inte att stanna snabbt...

om man tar raka motsatsen, slicks i extremt bred storlek, och för sakens skull så är det sommar och vackert väder med en behaglig temperatur på +32 Celsius ute. Nu kommer man få extremt bra, förutsatt att chassit är lika bra, bromsfriktion varpå bromssträckan kan bli grymt bra...

Vad vill jag visa med ovanstående ?

Jo att bromsförmågan utgörs av friktionen mellan underlag och däcken.
- Dåliga (t.ex. gamla torra) däck, dålig bromsförmåga.
- Smala däck (t.ex. 175or istf 225or), dålig bromsförmåga (förutsatt Saab bilen i ursprungsfrågan).

Det jag skulle börja med, om man vill skapa extra marginal, är:

1) Stålspunna bromsslangar (mest för känslan), NB Hydralik ?
2) Bromsvätska som klarar HÖG temperatur, MOTUL eller liknande ?
3) Extra kylning till frambromsarna
4) Andra bromsklotsar som tål värme bättre (vilka troligen kommer slita slut på bromsskivorna snabbare)

När ovanstående inte räcker till: Större bromsskivor som lagrar mera värme, kanske med 2-delade med aluminium hub så att de kan hantera värmen bättre. Kanske borrade, men i alla fall minst slitsade. Borrade hål ger sämre värmehantering (dvs kräver bättre kylning) och risker för sprickor kring borrhålen (Porsches hålade skivor är bland de bättre man kan få tag på, eller BMWs M3-skivor då, från E46 eller senare). Först därefter skulle jag byta bromsoken, till två-kolvs (en från var sida).

_________________
Lars H
Bamsefar kan vara närmare än du tror....
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Bamsefar skrev:
Frågan är per definition mycket mera komplex än så...

om man väljer t.ex. ett par smala framdäck, för exemplets skull ett par smala cykeldäck så kommer man garanterat inte att stanna snabbt...

om man tar raka motsatsen, slicks i extremt bred storlek, och för sakens skull så är det sommar och vackert väder med en behaglig temperatur på +32 Celsius ute. Nu kommer man få extremt bra, förutsatt att chassit är lika bra, bromsfriktion varpå bromssträckan kan bli grymt bra...

Vad vill jag visa med ovanstående ?

Jo att bromsförmågan utgörs av friktionen mellan underlag och däcken.
- Dåliga (t.ex. gamla torra) däck, dålig bromsförmåga.
- Smala däck (t.ex. 175or istf 225or), dålig bromsförmåga (förutsatt Saab bilen i ursprungsfrågan).

Det jag skulle börja med, om man vill skapa extra marginal, är:

1) Stålspunna bromsslangar (mest för känslan), NB Hydralik ?
2) Bromsvätska som klarar HÖG temperatur, MOTUL eller liknande ?
3) Extra kylning till frambromsarna
4) Andra bromsklotsar som tål värme bättre (vilka troligen kommer slita slut på bromsskivorna snabbare)

När ovanstående inte räcker till: Större bromsskivor som lagrar mera värme, kanske med 2-delade med aluminium hub så att de kan hantera värmen bättre. Kanske borrade, men i alla fall minst slitsade. Borrade hål ger sämre värmehantering (dvs kräver bättre kylning) och risker för sprickor kring borrhålen (Porsches hålade skivor är bland de bättre man kan få tag på, eller BMWs M3-skivor då, från E46 eller senare). Först därefter skulle jag byta bromsoken, till två-kolvs (en från var sida).


om vi fortsätter på temat cykeldäck så kan det skilja väldigt mycket mella olika ok. I just detta fall med cykeldäck (samma lika dimension vid olika ok och även yttre omständigheter i samma härad, vanlig svensk sommar med sol och dagstemp på +22 till +24 grader.
Med fina sexkolvsok (och dubbla skivor med liten svepyta) kunde man väldigt kontrollerat åka framhjul, med valfri höjd på bakhjul.
Med fina fyrkolvsok från samma leverantör, jämförbar kolvarea så var bromsen mer av och på. Nu var det inte samma belägg, men enligt tillverkaren av belägg samma beläggmaterial. Men med fyrkolvare var det större sveparea.

Summa summarum med den bättre känslan och möjligheten att välja exakt dosering kunde man bromsa senare med sexkolvarna trots (eller tack vare) mindre svepyta.

Nu var detta på hoj, men de rena principerna skiljer sig inte nämnvärt. Med hoj på torr asfalt och racedäck så låser man inte framhjulet, man slår runt före.

_________________
Roland Johansson
Citera
smedsgarden
Ulricehamn
Här sen Aug 2011
Inlägg: 17


Trådstartare
Bamsefar skrev:
Frågan är per definition mycket mera komplex än så...

om man väljer t.ex. ett par smala framdäck, för exemplets skull ett par smala cykeldäck så kommer man garanterat inte att stanna snabbt...

om man tar raka motsatsen, slicks i extremt bred storlek, och för sakens skull så är det sommar och vackert väder med en behaglig temperatur på +32 Celsius ute. Nu kommer man få extremt bra, förutsatt att chassit är lika bra, bromsfriktion varpå bromssträckan kan bli grymt bra...

Vad vill jag visa med ovanstående ?

Jo att bromsförmågan utgörs av friktionen mellan underlag och däcken.
- Dåliga (t.ex. gamla torra) däck, dålig bromsförmåga.
- Smala däck (t.ex. 175or istf 225or), dålig bromsförmåga (förutsatt Saab bilen i ursprungsfrågan).

Det jag skulle börja med, om man vill skapa extra marginal, är:

1) Stålspunna bromsslangar (mest för känslan), NB Hydralik ?
2) Bromsvätska som klarar HÖG temperatur, MOTUL eller liknande ?
3) Extra kylning till frambromsarna
4) Andra bromsklotsar som tål värme bättre (vilka troligen kommer slita slut på bromsskivorna snabbare)

När ovanstående inte räcker till: Större bromsskivor som lagrar mera värme, kanske med 2-delade med aluminium hub så att de kan hantera värmen bättre. Kanske borrade, men i alla fall minst slitsade. Borrade hål ger sämre värmehantering (dvs kräver bättre kylning) och risker för sprickor kring borrhålen (Porsches hålade skivor är bland de bättre man kan få tag på, eller BMWs M3-skivor då, från E46 eller senare). Först därefter skulle jag byta bromsoken, till två-kolvs (en från var sida).


Tackar för ett bra svar, min bil har idag:
1) Japp.
2) Nja, ett år gammal 5.1. Torr kokpunkt 280 grader.
3) Nej, var på listan över saker som jag funderade över att tillverka.
4) Tar-ox sportbelägg, bra eller skit?

Kändes som den naturliga uppgraderingen var större skivor, men så hittade jag oken billigt på bildelsbasen, och slog till. Det jag är ute efter är funktion och säkerhet, blingfaktorn struntar jag i, däremot är det kul att göra saker själv.

_________________
Torbjörn Lindgren
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Ring PEAN och stoppa i det han tycker du behöver för att fungera. Oftast räcker det med bra skivor i bra kvalite', frisk bromsolja i bra kvalite, riktigt fina bromsklossar. Har åkt Tarox en gång i världen och de ligger någonstans mellan bra raceklossar och std. belägg. Höll nästan, på banor typ Kinnekulle funkade de bra men på Sviesta gick de typ 5-6 varv.

PEAN Annonserar här. Tycker han att din ombyggnad verkar bra så gör den och köp bra klossar av honom till dom oken.
Citera
Maximilian
Västerås
Här sen Jul 2004
Inlägg: 89



Nu e jag ingen banåkarräv men bor så till så jag har många mil på kurvig enslig landsväg och har trots det mkt värmeproblem. Så åker jag en hel del på isbana också men då är det inte mer problem än att få till bromskraftfördelningen. Jag kontaktade Pean och köpte hans Carbotech belägg och fick en rätt dålig bromskänsla, OK att jag med Carbotech aldrig tappat i bromskraft men jag fick skitdålig pedalkänsla med Pean Carbotech beläggen.
Jag har testat Tarox EBC Ferodo med olika varianter på skivor
Tarox skivor och klotsar runt om på min bil är helt odugligt EBC aningen bättre.
Ferodo bak är helt i en egen klass
Kommer nu i vinter testa Mintex fram, min bil är lik din i vikt jag vet ej vad för effekt du har(volvo 940)
Att tilläga jag har nya ok stålomspunnet nya huvudbromscylindrar skivor o belägg + rbf600 på bilarna.
Inga kylslangar dock.

_________________
Max Jarno
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Kanske från ämnet, men jag har en högst ovetenskaplig teori om att flerkolvs-ok kramar sönder skivor på ett sätt enkolvs-ok inte mäktar med. Jag har observerat hur allehanda flerkolvs-oks bilar har sprickor i sina skivor. Tom 997 Cup-bilar får det där allt torde vara optimerat av bromsmästarna från Zuffenhausen. Samma fenomen har jag knappt sett alls på en-kolvsok, i vart fall inte när skivorna varit inom tjocklekstolerans.

Kanske ytterligare en parameter om man står och väljer?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Fyrkolv med samma kolvyta som enkolv borde ha samma kraft. Per yta tom lägre då de brukar ha större belägg. Här tror jag hålborrades sprickbenägenhet är skulden även om solida skivor kan spricka.

Sedan går sällan bilar med solida skivor och enkolvsok lika fort eller väger lika mycket som fyrkolvs med hålborrat. Farten i kvadrat ger energin som ska bromsas upp.

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Babbe
Lund
Här sen Jun 2004
Inlägg: 1751



En kolvs ok sliter betydligt mer belägg på kolv sidan, så trycket är ju inte 100% jämt

_________________
Sebastian Steiner
Vw golf Mk5 cup
Vombsmotorsport
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Anledningen till att tex Porsches skivir spricker.....hävdar jag beror på att dom envisas med att använda för breda belägg.

Vi åker 1-kolvs ok på våran långloppsbil. BMW e30 med Corvette C5 bromsar.
Bromsverkan är det inget fel på.

Däremot ligger problemet i flex och att oket vrider sig. Så beläggen blir alltid koniska....åt två håll.
Att det sliter mer på kolvsidan är inget stort problem. Men kon-problemet gör att vi får byta belägg för tidigt. Och det blir jävligt dyrt. Ett set kostar 2600:- (Pean)

Vi skulle tjäna en del på att ha bättre skivor. Dom slits ganska hårt. Men en ny Corvetteskiva kostar bara 600:- och dom klarar nog tre beläggbyten...om man slipar dom imellan.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41553

Forumägare
Forumägare

ButterflyRacing skrev:
Anledningen till att tex Porsches skivir spricker.....hävdar jag beror på att dom envisas med att använda för breda belägg.


Kan du förklara lite mer, blir nyfiken på hur du menar. Jag hänger inte ens med på om du menar breda längs rotationriktningen eller på andra ledden

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41553

Forumägare
Forumägare

Babbe skrev:
En kolvs ok sliter betydligt mer belägg på kolv sidan, så trycket är ju inte 100% jämt



Tycker det har varit förvånansvärt jämnt slitage på yttre och inre belägg på M3'an under alla år. Lite mer kanske på kolv- / innersidan men helt klart marginellt. Så har det varit för mig iaf, kan tänka mig att man kan få olika resultat beroende på massa olika faktorer.

_________________
Magnus Thomé
Citera
SaabAero
Jämtland
Här sen Nov 2011
Inlägg: 54



Appropå ojämt slitage med enkolvsok
Så här såg mina belägg ut efter senaste banåkningen (Saab 900 med bromsar från 9000)
Tyckte det bromsade dåligt på slutet..
Såg bra ut från utsidan





Ett annat fenomen jag råkat ut för är att beläggen blivit krokiga som bananer, dvs kolven har krökt belägget. Nu ska man väl inte skylla allt på oken när grundproblemet är för hög temp.

_________________
Urban Lindgren
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
1-kolvs ok vs 4-kolvs ok
2 besök senaste veckan (9511 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande