Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -86
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (47647 totalt)
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Länge letade jag efter en Alfa Romeo Alfetta 2.0 efter att blivit fäst vid designen.
Mycket sa emot bilen som första projekt men vad gjorde väll det. Efter nästan ett år
med lite halvintressanta bilar kom det ut en till salu i hemstaden. Dock en gtv6 2,5.
En timme senare var jag och tittade på den.

Positivt:
- Bilen var hyfsat original (förutom en stereo).
- Väldigt lite rost.
- Okej i lacken.
- Full servicehistorik sen den såldes i Sverige.
- Bara haft ett fåtal ägare innan (ett äldre par).
- En av de sista som såldes i Sverige -87.
- Få mil.

Negativt:
- Gick ej att provköra då det var något fel, troligtvis kopplingen.
- Avställd (stått i varmgarage i nästan tre år).
- Obesiktigad, ej godkänd på senast besiktning.
- Omöjligt att veta hur illa skrapet från växellådan kunde vara.
- Bränsle läcka vid fuelrailen.

Tog däremot inte lång tid innan jag insåg att jag aldrig skulle hitta
någon som där inte var fel med, och då rosten oftast är det värsta på
dessa så var denna bra. Köpte den på plats och bogserade den ner till
verkstad som tur var bara låg ca 300 m bort.

Hissade upp den och den såg okej ut undertill, Efter lite mekande kom jag
fram till att det troligtvis bara var slavcylindern som fastnat. Lite bankande
och värme senare så fick vi loss den. Packningen var kass men fanns att
köpa ny för 30 kr. Efter det så funkade bilen som den skulle. Till min
lättnad så var växellådan i okej skick, ialf till väg.

Så här såg den ut efter första provturen hem från verkstaden.



Första etappen avklarad ialf.

Läckan vid fuelrailen visade sig som tur va inte vara en spricka i själva railen
utan bara läckage vid gamla slangar. Av med luftinsuget och bort med fuelrailen
och dit med 6 nya slangar så blev det kalas.
En vanlig sak som verkar vara halvbra med Alfor är elsystemet, lyckligtvis så tjuvade
den inte el hela tiden. Men en lättning på ca 1 kg eldragning gjorde gott i motorrummet.
Utöver detta gjordes lite andra småsaker, bla skrapades all tjärmatta bort.

En tvätt och vaxning senare såg bilen såhär grann ut.








Lite extra motorkylning är aldrig fel

Här finns också lite bilder: http://www.garaget.org/?car=258187

Sen kom hösten och det blev dags att ställa in den över vintern. Frågan var bara vad det stora vinterprojektet skulle vara.
En sak jag visste jag ville ordna till var bakvagnen, ta ner dedion, blästra, lacka om osv.

Sagt var gjort, hela bakvagnen hissades ner i ett stycke,ganska så bekvämt faktiskt. Alla delar
blästrades/ tvättades och målades med svart hammarlack (bilder kommer). Började även att borsta/tvätta
underredet. Bestämde mig att istället för att måla hela undertill att lägga på lite ny fräsch underredsmassa.
Sen började racingsuget slå till mer och mer och jag fick allt fler ideer.
Köpte 4 bilsteindämpare till den, och började även att ta en närmare titt på koppling, låda, diff.
Lådan och diffen var där inget fel på men den dubbelskiviga kopplingen hade sett sina bästa dagar.
Av en ren slump dök den här värstingen upp som skulle säljas:



Av dem köpte jag en ny diff, koppling och växellåda, som allting kom ifrån en Alfa Romeo 75 ts.
Detta innebar att jag fick en 25% bromsad diff, ny fräsch enkelskivig koppling, men främst av allt,
en racebyggd låda. Vad som är gjort med lådan är följande:

Semitätstegad
1-2 TS
3-4 sen alfetta
5 tidig alfetta

Detta ger följande utväxling:

1: 2,875
2: 1,72
3: 1,258
4: 0,946
5: 0,83

Samtliga drev är kraftigt lättade, både borrade och svarvade. Detta minskar den roterande massan
och ger syncringarna ett lättare jobb, som leder till snabbare växlingar. Dessutom köpte jag också
deras precisions växlingsmekanism som kommer gå inne i bilen istället för under. Dock var ettans
växel borttagen så lådan öppnades och den monterades tillbaka, alla lager osv kontrollerades då
och kåporna tvättades och målades med aluminiumfärg. Ny packingspasta på och ihopa med den.
Liknande arbete utfördes på kopplingen som blivit lite rostig efter att stått stilla ett tag.
Den plockades isär och metalldelarna blästrades och sen fick den en lackning.


Liknande lättning är gjord på alla drev.





Ny slavcylinder monterad.

Ny centerbussning bak ska också monteras på lådan, och de två frontbussningar har modifierats något för en styvare infästning (bilder kommer).

Nu har jag alltså bestämt mig att bilen ska bli mer raceinriktad än tänkt från början då jag hade
tänkt mig att få den i orginalskick. När jag ändå arbetade med bakvagnen och den var nere tog
jag beslutet att kapa reservhjulsbalja samt batteribalja. Orginaltanken togs även ut och ett mindre läckage hittades.
Detta övertygade mig till att köpa en fuelcell, hittade en fin rostfri på 36 liter
som kommer bli bra. Filter och pump har också inhandlats och allting ska monteras lite längre
bak i bagaget, dels för att få lite mer vikt på bakhjulen då den är lite framtung, dels för att
behålla möjligheten att kunna sätta dit stabiliseringsstag mellan dämpare/fjädrar.



Ett par glasfiber stolar har också inhandlats samt powerflex bussningar till hela bakvagnen.
Dessutom ska orginal wattlänkage bytas ut mot ett nytt med uniballs.

För er som vill ha ännu mer teknisk info om bilen original i sig kan rekommenderas gå in på denna sida:
http://www.gtv6-156gta.be/LaGTV6techniqueEN.html

Längre än såhär har jag inte hunnit med bilen hitentills. Målet är att få ut den till våren och innan dessa är där en hel del som ska monteras,
utöver bakvagn, dämpare, tank osv så ska där dit en ny kylare, luftfilter, större luftmassemätare osv.

Hoppas ni tycker om bilen, ska försöka uppdatera min framfart så regelbundet som möjligt.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
filipbottcher
Lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 222



Ser bra ut!!!

_________________
Filip Böttcher

BMW e30 318is -88
Citera
Stacken
Malmö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3597



Va snygg den är GTV:n thumbs up .

_________________
Pierre Stackbom
I djungeln av begagnade bilar
Citera
Eldh
Göteborg
Här sen Sep 2004
Inlägg: 2135



Drömbil, verkar vara ett kap. thumbs up

_________________
Per Eldh
Bilarna
Citera
Fuchs
Trosa
Här sen Sep 2005
Inlägg: 2303



riktig fin och du verkar ju förbättra den på den riktiga vägen också.

kul att problemet med slavcylindern var så enkel. du fick nog bilen duktig billigare för det lilla felet?

_________________
Philipp Klement
Citera
J thernström
lund
Här sen Feb 2009
Inlägg: 24



ser bra ut det där !... du går ju snart om mig i mitt projekt

_________________
jacob thernsröm
Citera
Ronna
Portugal
Här sen Jul 2006
Inlägg: 350



Så snygg.

_________________
Roger Forsberg
Instagram: roger_on_wheels
Twitter: @roger_on_wheels

Portugal, Ourique
Citera
Magnus Janard
Stockholm
Här sen Sep 2005
Inlägg: 716



Kärlek Någongång skall jag ha en sådan helst en silver men även en svart duger
Riktigt läckra bilar. din verkar ju dessutom vara i bra skick, vilket inte är alltför vanligt

_________________
Hälsningar
Magnus Janard
Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT
Brummar det så är det kul !
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Du får inte lägga sånna bilder! Saknar min gamla.
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Tack för alla skoj och trevliga kommentarerna, som lovat så kommer här en update.
Var i garaget igår och testa montera lite saker. Ibland ska man ha lite tur, sportstolarna
passade rakt av i original infästning.



Huvudbussningen till växellådan pressades in och lådan började så smått monteras.



Bild på modifierade front fästen, Gör det något styvare men inte helt.



Härnäst ska egna krängingshämmarstag tillverkas, drivaxlar,skivor,bromsar,distanser
ska blästras och lackas.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
Roos
Stockholm
Här sen Jun 2004
Inlägg: 582



Ser riktigt fin ut! Där kan man bli kluven, behålla org eller ett bra objekt att bygga räser av

Jag antar du tänker dig 105 modden på casterstagen (även om pf är bättre än org)

_________________
Jens Roos
Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge)

"Troligen inte helt hundra"
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Roos skrev:
Ser riktigt fin ut! Där kan man bli kluven, behålla org eller ett bra objekt att bygga räser av

Jag antar du tänker dig 105 modden på casterstagen (även om pf är bättre än org)


Tack så mycket =) Haha precis. Har kommit till något mellanting, Göra mods som bättrar på prestanda men försöka att inte göra något som är allt för svårt att återställa. Kan väll dock tänka mig att det blir svårt att hålla =). Kan erkänna att jag inte har helt klart för mig vad 105 modden innebär (byta ut casterstag mot raka med balljoint infästning?) samt att jag inte kommit till framvagnen ännu =)

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
pastaracing
Eskilstuna
Här sen Aug 2009
Inlägg: 620





Du ser casterbussningen högst upp till vänster.
Kräver lite modifiering i karossen men det är inte så farligt.

Fördelen är att det är samma gängor, hö/vä som på 116-serien. Kommer inte ihåg om man ska ha själva staget också men det är det säkert någon annan som har koll på.

Själv så rymde jag upp hålet i karossen och borrade hål för M8-skruvarna. Fick lägga till material(svets) för att få plats med ena skruven.

/Fredrik

_________________
Fredrik Stråhle

Alfa Romeo GT 1600 Junior -74
Mazda 3 MPS -10 (Såld)
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
pastaracing skrev:


Du ser casterbussningen högst upp till vänster.
Kräver lite modifiering i karossen men det är inte så farligt.

Fördelen är att det är samma gängor, hö/vä som på 116-serien. Kommer inte ihåg om man ska ha själva staget också men det är det säkert någon annan som har koll på.

Själv så rymde jag upp hålet i karossen och borrade hål för M8-skruvarna. Fick lägga till material(svets) för att få plats med ena skruven.

/Fredrik


Aha okej, kommer ungefär att se ut såhär vid casterstaget då? (om än några små skillnader i chassit ;D)



Tack så mycket! Låter som något som borde göras.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
En liten uppdatering.

Utöver de andra små sysslorna med drivaxlar och bromsskivor osv så har jag även påbörjat en ny design för ett spakställ.
Växelförarstaget kommer att gå inne i bilen och sedan ut bakom förarsätet. Som tur var fick jag hjälp med cadningen av min bror.


_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Ytterligare en uppdatering:

Pga att jag inte ville ha den stereo förre ägaren satt in i panelen har jag tagit bort denna.
Fixade dit en egen idag med plats för en startknapp, switchar för pump, fläkt osv och en huvudströmbrytare.



Hyffsat nöjd ialf.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Nu var det dags för en uppdatering efter ett kortare uppehåll.

Tanken var att reservhjulsbaljan samt bateribaljan skulle kapas ut och täckas för med enbart en aluminiumplåt var. Men så blev det inte, eftersom jag ska ha en ny tank i bagaget som kommer att förflyttas något längre bak än orginal så var det lättare att ha ett plant golv i hela baget. För att få det lätt och starkt nog för att bära en tank (36 liter) så använde jag mig av aluminiumreglar och aluminiumplåt.


En motorcykel på undersidan är aldrig fel.


Det blev att spruta på ett tunt lager underredsmassa på så gott som halva bilen (får ta resten sen när framvagnen görs vid)


Började även måla lite invändigt .



Nu är den förbered för att hela bakvagnen kan hissas upp. Våren närmare sig och den blir förhoppningsvis körklar inom snaraste.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Tänkte även att det kunde vara intressant att titta på hur den nya växellådan kommer att se ut jämfört med den gamla jag hade (orginal gtv6 från -86)

Detta är hur växellådan ser ut som kommer att sitta i nu, det är en blandning av drev från en ts låda en sen gtv6 låda och en tidigt gtv6 låda.


Hur Ts lådan ser ut orginal.


Hur lådan som satt i bilen orginal såg ut.

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
Nicke_1
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 1039



Turbodödaren! (som den kallades för i annonser på 80-talet!). GTV6 har alltid varit en stor favorit, den är så läcker! Kul med de modifieringar du gör med den - smakfullt och helrätt! thumbs up

_________________

BMW M3 E92 -10
Citera
hbottcher
Lund
Här sen Jan 2012
Inlägg: 50


Trådstartare
Nicke_1 skrev:
Turbodödaren! (som den kallades för i annonser på 80-talet!). GTV6 har alltid varit en stor favorit, den är så läcker! Kul med de modifieringar du gör med den - smakfullt och helrätt! thumbs up


Precis, vet inte riktigt om det stämmer i alla lägen idag, men men det ska det bli ändring på =) Tack så mycket, skoj att höra att den gillas. =)

_________________
Henrik Böttcher

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=78316
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005
Inlägg: 2070



Sällar mig till hyllningskören, kul bygge på en av de vackraste karosserna genom tiderna.

_________________
David Glantz
Jaguar, Mini och några till.
Banbil (såld): BMW 318ti Compact -95
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Alfa Romeo GTV6 -86
1, 2, 3, 4   >>
8 besök senaste veckan (47647 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande