Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV6 -86 | 1, 2, 3, 4 >> 21 besök senaste veckan (47737 totalt) |
Länge letade jag efter en Alfa Romeo Alfetta 2.0 efter att blivit fäst vid designen.
Mycket sa emot bilen som första projekt men vad gjorde väll det. Efter nästan ett år med lite halvintressanta bilar kom det ut en till salu i hemstaden. Dock en gtv6 2,5. En timme senare var jag och tittade på den. Positivt: - Bilen var hyfsat original (förutom en stereo). - Väldigt lite rost. - Okej i lacken. - Full servicehistorik sen den såldes i Sverige. - Bara haft ett fåtal ägare innan (ett äldre par). - En av de sista som såldes i Sverige -87. - Få mil. Negativt: - Gick ej att provköra då det var något fel, troligtvis kopplingen. - Avställd (stått i varmgarage i nästan tre år). - Obesiktigad, ej godkänd på senast besiktning. - Omöjligt att veta hur illa skrapet från växellådan kunde vara. - Bränsle läcka vid fuelrailen. Tog däremot inte lång tid innan jag insåg att jag aldrig skulle hitta någon som där inte var fel med, och då rosten oftast är det värsta på dessa så var denna bra. Köpte den på plats och bogserade den ner till verkstad som tur var bara låg ca 300 m bort. Hissade upp den och den såg okej ut undertill, Efter lite mekande kom jag fram till att det troligtvis bara var slavcylindern som fastnat. Lite bankande och värme senare så fick vi loss den. Packningen var kass men fanns att köpa ny för 30 kr. Efter det så funkade bilen som den skulle. Till min lättnad så var växellådan i okej skick, ialf till väg. Så här såg den ut efter första provturen hem från verkstaden. Första etappen avklarad ialf. Läckan vid fuelrailen visade sig som tur va inte vara en spricka i själva railen utan bara läckage vid gamla slangar. Av med luftinsuget och bort med fuelrailen och dit med 6 nya slangar så blev det kalas. En vanlig sak som verkar vara halvbra med Alfor är elsystemet, lyckligtvis så tjuvade den inte el hela tiden. Men en lättning på ca 1 kg eldragning gjorde gott i motorrummet. Utöver detta gjordes lite andra småsaker, bla skrapades all tjärmatta bort. En tvätt och vaxning senare såg bilen såhär grann ut. Lite extra motorkylning är aldrig fel Här finns också lite bilder: http://www.garaget.org/?car=258187 Sen kom hösten och det blev dags att ställa in den över vintern. Frågan var bara vad det stora vinterprojektet skulle vara. En sak jag visste jag ville ordna till var bakvagnen, ta ner dedion, blästra, lacka om osv. Sagt var gjort, hela bakvagnen hissades ner i ett stycke,ganska så bekvämt faktiskt. Alla delar blästrades/ tvättades och målades med svart hammarlack (bilder kommer). Började även att borsta/tvätta underredet. Bestämde mig att istället för att måla hela undertill att lägga på lite ny fräsch underredsmassa. Sen började racingsuget slå till mer och mer och jag fick allt fler ideer. Köpte 4 bilsteindämpare till den, och började även att ta en närmare titt på koppling, låda, diff. Lådan och diffen var där inget fel på men den dubbelskiviga kopplingen hade sett sina bästa dagar. Av en ren slump dök den här värstingen upp som skulle säljas: Av dem köpte jag en ny diff, koppling och växellåda, som allting kom ifrån en Alfa Romeo 75 ts. Detta innebar att jag fick en 25% bromsad diff, ny fräsch enkelskivig koppling, men främst av allt, en racebyggd låda. Vad som är gjort med lådan är följande: Semitätstegad 1-2 TS 3-4 sen alfetta 5 tidig alfetta Detta ger följande utväxling: 1: 2,875 2: 1,72 3: 1,258 4: 0,946 5: 0,83 Samtliga drev är kraftigt lättade, både borrade och svarvade. Detta minskar den roterande massan och ger syncringarna ett lättare jobb, som leder till snabbare växlingar. Dessutom köpte jag också deras precisions växlingsmekanism som kommer gå inne i bilen istället för under. Dock var ettans växel borttagen så lådan öppnades och den monterades tillbaka, alla lager osv kontrollerades då och kåporna tvättades och målades med aluminiumfärg. Ny packingspasta på och ihopa med den. Liknande arbete utfördes på kopplingen som blivit lite rostig efter att stått stilla ett tag. Den plockades isär och metalldelarna blästrades och sen fick den en lackning. Liknande lättning är gjord på alla drev. Ny slavcylinder monterad. Ny centerbussning bak ska också monteras på lådan, och de två frontbussningar har modifierats något för en styvare infästning (bilder kommer). Nu har jag alltså bestämt mig att bilen ska bli mer raceinriktad än tänkt från början då jag hade tänkt mig att få den i orginalskick. När jag ändå arbetade med bakvagnen och den var nere tog jag beslutet att kapa reservhjulsbalja samt batteribalja. Orginaltanken togs även ut och ett mindre läckage hittades. Detta övertygade mig till att köpa en fuelcell, hittade en fin rostfri på 36 liter som kommer bli bra. Filter och pump har också inhandlats och allting ska monteras lite längre bak i bagaget, dels för att få lite mer vikt på bakhjulen då den är lite framtung, dels för att behålla möjligheten att kunna sätta dit stabiliseringsstag mellan dämpare/fjädrar. Ett par glasfiber stolar har också inhandlats samt powerflex bussningar till hela bakvagnen. Dessutom ska orginal wattlänkage bytas ut mot ett nytt med uniballs. För er som vill ha ännu mer teknisk info om bilen original i sig kan rekommenderas gå in på denna sida: http://www.gtv6-156gta.be/LaGTV6tech Längre än såhär har jag inte hunnit med bilen hitentills. Målet är att få ut den till våren och innan dessa är där en hel del som ska monteras, utöver bakvagn, dämpare, tank osv så ska där dit en ny kylare, luftfilter, större luftmassemätare osv. Hoppas ni tycker om bilen, ska försöka uppdatera min framfart så regelbundet som möjligt. |
||
|
||
|
||
Kärlek Någongång skall jag ha en sådan helst en silver men även en svart duger
Riktigt läckra bilar. din verkar ju dessutom vara i bra skick, vilket inte är alltför vanligt _________________ Hälsningar Magnus Janard Svänger med Renault Clio 16V, Dauphine "proto" och R8 Gordini samt bygger en Renault 4CV SPORT Brummar det så är det kul ! |
||
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Tack för alla skoj och trevliga kommentarerna, som lovat så kommer här en update.
Var i garaget igår och testa montera lite saker. Ibland ska man ha lite tur, sportstolarna passade rakt av i original infästning. Huvudbussningen till växellådan pressades in och lådan började så smått monteras. Bild på modifierade front fästen, Gör det något styvare men inte helt. Härnäst ska egna krängingshämmarstag tillverkas, drivaxlar,skivor,bromsar,distanser ska blästras och lackas. |
||
Ser riktigt fin ut! Där kan man bli kluven, behålla org eller ett bra objekt att bygga räser av
Jag antar du tänker dig 105 modden på casterstagen (även om pf är bättre än org) _________________ Jens Roos Alfa Romeo Alfetta GTV TBi - 1980 (CAR Challlenge) "Troligen inte helt hundra" |
||
Tack så mycket =) Haha precis. Har kommit till något mellanting, Göra mods som bättrar på prestanda men försöka att inte göra något som är allt för svårt att återställa. Kan väll dock tänka mig att det blir svårt att hålla =). Kan erkänna att jag inte har helt klart för mig vad 105 modden innebär (byta ut casterstag mot raka med balljoint infästning?) samt att jag inte kommit till framvagnen ännu =) |
||
Du ser casterbussningen högst upp till vänster. Kräver lite modifiering i karossen men det är inte så farligt. Fördelen är att det är samma gängor, hö/vä som på 116-serien. Kommer inte ihåg om man ska ha själva staget också men det är det säkert någon annan som har koll på. Själv så rymde jag upp hålet i karossen och borrade hål för M8-skruvarna. Fick lägga till material(svets) för att få plats med ena skruven. /Fredrik |
||
Aha okej, kommer ungefär att se ut såhär vid casterstaget då? (om än några små skillnader i chassit ;D) Tack så mycket! Låter som något som borde göras. |
||
En liten uppdatering.
Utöver de andra små sysslorna med drivaxlar och bromsskivor osv så har jag även påbörjat en ny design för ett spakställ. Växelförarstaget kommer att gå inne i bilen och sedan ut bakom förarsätet. Som tur var fick jag hjälp med cadningen av min bror. |
||
Ytterligare en uppdatering:
Pga att jag inte ville ha den stereo förre ägaren satt in i panelen har jag tagit bort denna. Fixade dit en egen idag med plats för en startknapp, switchar för pump, fläkt osv och en huvudströmbrytare. Hyffsat nöjd ialf. |
||
Nu var det dags för en uppdatering efter ett kortare uppehåll.
Tanken var att reservhjulsbaljan samt bateribaljan skulle kapas ut och täckas för med enbart en aluminiumplåt var. Men så blev det inte, eftersom jag ska ha en ny tank i bagaget som kommer att förflyttas något längre bak än orginal så var det lättare att ha ett plant golv i hela baget. För att få det lätt och starkt nog för att bära en tank (36 liter) så använde jag mig av aluminiumreglar och aluminiumplåt. En motorcykel på undersidan är aldrig fel. Det blev att spruta på ett tunt lager underredsmassa på så gott som halva bilen (får ta resten sen när framvagnen görs vid) Började även måla lite invändigt . Nu är den förbered för att hela bakvagnen kan hissas upp. Våren närmare sig och den blir förhoppningsvis körklar inom snaraste. |
||
Tänkte även att det kunde vara intressant att titta på hur den nya växellådan kommer att se ut jämfört med den gamla jag hade (orginal gtv6 från -86)
Detta är hur växellådan ser ut som kommer att sitta i nu, det är en blandning av drev från en ts låda en sen gtv6 låda och en tidigt gtv6 låda. Hur Ts lådan ser ut orginal. Hur lådan som satt i bilen orginal såg ut. |
||
Precis, vet inte riktigt om det stämmer i alla lägen idag, men men det ska det bli ändring på =) Tack så mycket, skoj att höra att den gillas. =) |
||
Sällar mig till hyllningskören, kul bygge på en av de vackraste karosserna genom tiderna.
|
||
Våra race- och banåkarbilar Alfa Romeo GTV6 -86 | 1, 2, 3, 4 >> 21 besök senaste veckan (47737 totalt) |