Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Koni eller gamla orginal bilstein???
3818 besök totalt
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Vad tycker ni?

Jag kan köpa en uppsättning gula ställbara Koni till ett mycket bra pris, såpass bra att jag kanske kan ha råd att byta i år.
Men vad tycker ni är det bättre att åka med mina gamla Bilstein som förvisso bara gått 7000mil men som har 17år på nacken eller skall jag byta till nya Gula Koni ställbara vanliga gatversionen?
Alternativet skulle ev vara att renovera mina gamla bilstein men det blir ändå avsevärt mycket dyrare än jag får köpa konisarna för!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003
Inlägg: 19311



Puppan skrev:
...bara gått 7000mil men som har 17år på nacken


I min värld är 7000 mil mer än "bara". Byt! thumbs up

_________________
Jörgen Eriksson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Jet skrev:
Puppan skrev:
...bara gått 7000mil men som har 17år på nacken


I min värld är 7000 mil mer än "bara". Byt! thumbs up


okej, men i en tidigare tråd rackade man ner ganska hårt på vanliga gula Koni vilket gjorde att jag blev lite skeptisk?!

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Lefors
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 476



Puppan skrev:

Alternativet skulle ev vara att renovera mina gamla bilstein
/Pete


Var lämnar man in bilstein för renovering?
Har en uppsättning som behöver gås igenom.

_________________
/Markus Lefors
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Jag skulle nog undersöka andra alternativ. Gula koni är väl ok dämpare för en standardbil som en "vanliga" 951 med m030. Men till en turbocup av din kaliber så skulle jag nog satsa på "värre" grejor alternativt renovera de som sitter på nu.

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Nilz
Växjö
Här sen Jun 2003
Inlägg: 290



Lefors skrev:
Puppan skrev:

Alternativet skulle ev vara att renovera mina gamla bilstein
/Pete


Var lämnar man in bilstein för renovering?
Har en uppsättning som behöver gås igenom.

sellholm tuning kanske!!!!

_________________
M.v.h Nils Olofsson
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Karlsson skrev:
Jag skulle nog undersöka andra alternativ. Gula koni är väl ok dämpare för en standardbil som en "vanliga" 951 med m030. Men till en turbocup av din kaliber så skulle jag nog satsa på "värre" grejor alternativt renovera de som sitter på nu.


okej, men hur myket bättre är tex LEDA än dessa Koni jag får ju betala kanske 25% av Leda priset för de gula?!

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8292



Puppan skrev:
okej, men i en tidigare tråd rackade man ner ganska hårt på vanliga gula Koni vilket gjorde att jag blev lite skeptisk?!
Mvh
Pete


Man gör nog klokt i att ta folks omdömen med en nypa salt, förutom mina då förstås.
Emellenåt går drevet loss och klankar ner på en produkt som inte ens 10% av belackarna testat. Antagligen i jakt på något slags erkännande eller status genom att med en farbroderlig blick kunna påpeka att "det där" och "det där" minsann är skit...

Jag har endast mycket goda erfarenheter av Gula Koni. En kompis satte det på sin Golf MkIV och jag satte det på min BMW E46. Skillnaden går inte att beskriva - god damm va bra det blev.
Märk iofs att det här var std.-bilar som gick lite på bana då och då men som primärt "bruksades".

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Mina Bilstein (MK Motorsportkitet) har gått 11 tusen mil o funkar utmärkt. För två år sen började de ta in vatten (låter som vi snackar gammal träbåt, hehe!) men Pelle på Stötdämparexperten satte in nya skrapringar och jag har bara tutat o kört sen dess.

Mitt tips är att ta bilen till Pelle och be honom rycka lite i bilen för att kolla hur de mår och sen diskutera möjligheterna för renovering om det behövs kontra andra alternativ. _om_ gula koni är ett vettigt alternativ på ett såpass avancerat utgångsmaterial som en Turbo Cup så ger han bra rejsa.nu-rabatt men han är absolut inte märkesblind, han rekomenderar rätt grejer till rätt användningsområde! Jag tycker personligen att gula Koni ger extremt bra bang for the buck (jag hade gula på VR6 syncron och var supernöjd). Men det finns ju häftigare grejer men då kostar det ju osså....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

Puppan skrev:
okej, men i en tidigare tråd rackade man ner ganska hårt på vanliga gula Koni vilket gjorde att jag blev lite skeptisk?!


Det var i en jämförelse med grejer för mellan 5 och 10 ggr priset på konisarna

_________________
Magnus Thomé
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Mina Bilstein (MK Motorsportkitet) har gått 11 tusen mil o funkar utmärkt. För två år sen började de ta in vatten (låter som vi snackar gammal träbåt, hehe!) men Pelle på Stötdämparexperten satte in nya skrapringar och jag har bara tutat o kört sen dess.

Mitt tips är att ta bilen till Pelle och be honom rycka lite i bilen för att kolla hur de mår och sen diskutera möjligheterna för renovering om det behövs kontra andra alternativ. _om_ gula koni är ett vettigt alternativ på ett såpass avancerat utgångsmaterial som en Turbo Cup så ger han bra rejsa.nu-rabatt men han är absolut inte märkesblind, han rekomenderar rätt grejer till rätt användningsområde! Jag tycker personligen att gula Koni ger extremt bra bang for the buck (jag hade gula på VR6 syncron och var supernöjd). Men det finns ju häftigare grejer men då kostar det ju osså....


okej, då vet jag lite mer och tycker att jag fått en lite mer nyanserad bild på verkligheten och att be nån känna lite på bilen kanske inte är en så dum idé, var håller Pelle till?

/Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41533

Forumägare
Forumägare

www.stotdamparexperten.se

Ja... asså han sitter inte inuti den datorn liksom... Men där står adress o öppettider

_________________
Magnus Thomé
Citera
Puppan
El Stockholmo esta el SVINinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2769


Trådstartare
Tack!

Nån annan som vill ha nåt att säga om mitt val mellan nya konisar och mina gamla Bilstein?

Mvh
Pete

_________________
###############################
Peter "Puppan" Eriksson
Citera
Skruva banåkabil
Koni eller gamla orginal bilstein???
3818 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande