Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) STCC 2012 | 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 >> 14 besök idag (72574 totalt) |
Nu är det konfirmerat iaf.
Sturup kommer finnas i STCC:s kalender. Länk: http://www.stcc.se/2012/01/26/stcc-t Klara förare: #1 Rickard Rydell , Chevrolet - Chevrolet Motorsport Sweden. Bekräftade #4 Michel Nykjaer , Chevrolet - Chevrolet Motorsport Sweden. Bekräftade #3 Johan Kristoffersson , VW-Scirocco - Team BIOGAS.SE/KMS. Bekräftade #2 Jordi Gene , VW-Scirocco - Team BIOGAS.SE/KMS. Bekräftade #17 Tomas Engström , Honda Civic - Honda Racing Sweden. Bekräftade #15 Patrik Olsson , VW-Scirocco - IPS TEAM BIOGAS. Bekräftade #21 Johan Sturesson , VW-Scirocco - IPS TEAM BIOGAS. Bekräftade #97 Joakim Ahlberg , Audi A4 S2000 - BMS Racing. Bekräftade #98 Andreas Ahlberg , Audi A4 S2000 - BMS Racing. Bekräftade #23 Santosh Berggren , Seat Leon S2000 , Seat Team Sweden. Bekräftade #22 Robin Appelqvist , Seat Leon S2000 , Seat Team Sweden. Bekräftade #90 Niclas Olsson , Seat Leon S2000 , NP Racing. Bekräftade #89 Claes Hoffsten , TBA (Alfa Romeo), TBA. Bekräftade #91 Tony Johansson , Mercedes S2000 , G-rex. Bekräftade #91 Andre Andersson , Opel Astra S2000 , Memphis Racing. Bekräftade Oklart om fler förare är intresserade. Men enstaka inhopp kan ske , t.ex: DMS 1st förare , Alx Danielsson , Seat Leon S2000 , Danielsson Motorsport. EJ Bekräftat (info från www.stcc.se , http://www.stcc.se/drivers-teams/dri Fyll gärna på i tråden ni som vet saker av värde. Komplett kalender: Mantorp Park 4-5 maj Ring Knutstorp 18-19 maj Sturup Raceway 15-16 juni Mantorp Park 6-7 juli STCC Airport Race Östersund 10-11 augusti Jyllandsringen 25-26 augusti Ring Knutstorp 7-8 september Solvalla, Stockholm 21-22 september _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Sturup.. Ja,det är ju en kul bana att köra för oss glada amatörer, men om den är så lämplig för tävling med något som går snabbare än Roadsport B/C, det vete tusan.. Som specialsträcka i rally, eller time attack - javisst, då funkar den skitbra. Men, med tio-femton motståndare, trångt, knöligt och nära till räckena... Njaee.. Och dessutom City Race i Göteborg två veckor innan.. Det blir nog kö till riktbänkarna.. _________________ -- |
||||||
Jag har fattat det som att STCC skall fortsätta med MC-klass också, men hur många av banorna är anpassade för MC? Knutstorp, Mantorp, gissningsvis Östersund men Göteborg går bort, sannolikt även Solvalla och hur är det med Sturup? Med nuvarande startfält lär ju Hondan och Chevan isåfall bli strykpåsar bland VW bilarna, för inte kommer väl teamkamraterna köra varann av banan?? |
||||||
Tycker det är kul att Sturup är tillbaka, Sveriges svar på Tsukuba Circuit . Med tanke på att alla TTA-anhängare gnäller över hur STCC bara är trimmade mopeder så ska dom väl rymmas på Sturup . Tycker det är kul att fler banor används och att man vågar prova lite nya arenor som Östersund . Sen att TTA-folk tycker det endast är pga att det är nödlösningar för att STCC inte får köra på några andra banor, det skiter jag i. Jag får iaf närmare till ett race . Det är ett stort gäng härifrån trakten som brukar åka ner och se Västkustloppet på semestern, nu ska alla istället åka till Östersund.
Ang. VW-bilarna. Tror det kan bli stökigt mellan KMS och IPS mot säsongens slut, om IPS-bilarna skulle råka ligga före KMS. Kan bli interna kamper som blir kostsamt, och kommer IPS att få samma möjligheter som KMS själva? KMS har ju de bättre bilarna som är mer Super 2000, IPS har ju "hybriderna" som Biogas-teamet använde deras första år. Johan K visade ju ifjol att den gick lika fort som de nyare bilarna (om än med några kilo lättare bil), och jag har väl en känsla av att Sturesson lär vara vassare än Jordi Gene rakt igenom. En fundering är ju om verkligen Chevateamet kommer fortsätta med NA-motorn och inte byta till en NGTC-motor. Ska dom ha något med täten att göra så behövs turbomotor, deras gamla upphottade Opel Kadett GSI-motor kommer inte räcka. Annars kommer Rydell att vara värre än Jason Plato i fjolårets BTCC när det kommer till gnällande. Redan ifjol var det stora skillnader mellan biogasturbo och NA, nu kommer även ett antal bensinturbobilar in i leken = taskigt läge för de som åker NA... Hoppas bara att det kommer fler nyheter om deltagare inom kommande månad, annars börjar det se lite oroande ut. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Ett litet förslag till första posten. Du verkar ju ha koll på Läget Lillen så du kan väl Lägga in en lista på förare som är klara och vilken bil dom kör. Blir lätt och överskådligt! OM du har ork kan du väl göra det i Elitserien tråden med! // Magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! |
||||||
OJ. Nja jag har väl inte mest koll. Men kan ju göra ett försök....... Behöver nog lite hjälp för att få det rätt _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
OM jag har koll eller ej vet jag väl inte MEN första inlägget uppdaterat enligt önskemål , även i TTA/Elitserietråden. Fyll på i tråden när ni ser något nytt på förarfronten , bilar eller annan info! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Det krävs väl även minst 12 deltagare för att SM poäng skall delas ut. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
Såg på STCC hemsida att Rydell skall få en teamkollega samt att de tänker köra med WTCC 2011 bilar.
|
||||||
Efter svar på "Fejjan" från STCC så står det:
_________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Intressant! Nya bilar till NIKA Racing, det hade jag inte väntat mig. Undrar vart fjolårsbilarna tar vägen?
Så RML har alltså gjort en 2-liters version av FIA-motorn? Minst sagt potent material isf . Kvalitén i toppen verkar lovande, nu vill vi bara få till lite mer bredd i STCC-startfältet 2012. Undrar om något brittiskt team väljer att åka något liknande i BTCC? Det börjar ta sig _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Ja i BTCC ska de ju inte köra iaf. RML har ju tagit beslut om att inte bygga NGTC-bil , så OM de har utvecklat motor eller ej går inte att läsa nånstans. Men som det står ovan så tänker ju NIKA Racing köra nya Cruzebilar. Länk: http://www.stcc.se/2012/02/02/chevro _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
En gissning är väl ändå att NIKA tänker köra med komplett bil inklusive WTCC motorn, eller?
Chevrolet WTCC 2011 är ju ett väl utvecklat helhetskoncept,där jag inte ser några fördelar med att peta i en annan motor vilket i värsta fall skulle kunna rubba balansen. Dessutom så kan de då också dubblera lite i WTCC. Vad skulle fördelen vara att byta motorkoncept om de vill vinna STCC? |
||||||
För att 1,6-litersmotorn från WTCC inte är tillåten i STCC, där det är 2 liters NGTC-motorer som kommer gälla. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Precis....... OM det nu inte blir nån dispens eller något. Mer svar i "fejjan" frågetråden:
Kanske inget mycket nytt men iaf lite info. Det skulle då ge.........hm Chevas +1 , Engströms +1 , DMS 2st och bröderna Ahlberg. Då får jag åxå det till 12st , och OM det blir fler så kanske...... Mjoaa _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Ok, det är ju en god anledning Hur stor skillnad är det på 2010 och 2011 WTCC chassie som inte kan uppgraderas utan motiverar byte till nyare kaross med annan motor? Kunde man inte isåfall hinkat i NGTC motor i existerande chassi? |
||||||
Det var min tanke med. NGTC-motorn är ju en GM-produkt från början. Vet inte angående chassiet?? Kanske något som är klassat in på respektive årsmodell? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
På SM har det ryktats om att Rydell ska köra några race i WTCC.
Dispens för 1.6 l motorn ger den möjligheten och skulle kunna förklara varför Rydell är den enda toppföraren som stannat i STCC... _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
Intressant ändå. Och köra med "för liten" motorvolym kan ju vara lättare att få dispens för. Men åxå blir det ju svårare att kontrollera att allt blir lika. I BTCC med det reglementet bromsar de ju alla motortyper före säsongen. Sedan kontrollerar de ju laddtryck och elektronik. Hur de fungerar senare i STCC har jag ingen aning om så klart. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Vad använder man bromsningssiffrorna till? Viktreglering? Blir ju isåfall ett vikt/hk reglemente baserat på den som lyckas sämst med motortrimmet... eller? Eller är bromsningen en övergångsgrej så länge N/A motorerna finns och delar arena med turbomotorer? |
||||||
Elitracing (åskådarracing) STCC 2012 | 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 >> 14 besök idag (72574 totalt) |