Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
TTA - Elitserien 2012
<<   1, 2, 3, 4 ... 58, 59, 60   >>
10 besök senaste veckan (186593 totalt)
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Petter U skrev:
Är det ingen mer som tycker att det är lite tråkigt med utvecklingen mot samma motortyp i en massa olika klasser?

Jag tycker det är roligt att TTA har framtidsplaner och jag tycker absolut det vore roligt om man gick ifrån enhetsmotorn men jag gillar verkligen inte "världsmotorn".

Tänk vad olika man kan tycka.


Själv hatar jag entyp i alla dess former, genuint. thumbs down

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



MaZ skrev:
Själv hatar jag entyp i alla dess former, genuint. thumbs down


Varför då?

Finns ju få racingserier som är så underhållande som formelbilsklasserna under F1.

_________________
Martin Öberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
MaZ skrev:
Petter U skrev:
Är det ingen mer som tycker att det är lite tråkigt med utvecklingen mot samma motortyp i en massa olika klasser?

Jag tycker det är roligt att TTA har framtidsplaner och jag tycker absolut det vore roligt om man gick ifrån enhetsmotorn men jag gillar verkligen inte "världsmotorn".

Tänk vad olika man kan tycka.


Själv hatar jag entyp i alla dess former, genuint. thumbs down


I detta är vi iaf överens.
Även om jag tror du har mer ingående tanke.
Jag går som vanligt på magkänslan och utan vidare efterforskning

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Lillen skrev:
MaZ skrev:
Petter U skrev:
Är det ingen mer som tycker att det är lite tråkigt med utvecklingen mot samma motortyp i en massa olika klasser?

Jag tycker det är roligt att TTA har framtidsplaner och jag tycker absolut det vore roligt om man gick ifrån enhetsmotorn men jag gillar verkligen inte "världsmotorn".

Tänk vad olika man kan tycka.


Själv hatar jag entyp i alla dess former, genuint. thumbs down


I detta är vi iaf överens.
Även om jag tror du har mer ingående tanke.
Jag går som vanligt på magkänslan och utan vidare efterforskning


Magen, helt klart. Även om det finns olika "märken" och team i serierna så vet man innerst inne att det inte har ett skit med märket att göra...
Allt BS om att det är det mest rättvisa för att det bara är föraren som kan göra skillnad är precis det som gör det så förbannat ointressant. Jag skiter väl i föraren, det är ju märket och bilen/teamet som är det viktiga.

Hur många har sett enorma supporterskaror med förarflaggor på läktarna? Hur många har sett samma sak för ett bilmärke?

I rest my case.

Det är ju olikheterna som gör det intressant, vissa bilar är snabbare i kurvorna och vissa på rakorna, vissa i regn och vissa på speciella banor osv. När allt är samma så blir det så förbannat statiskt, kval, sen race i samma ordning som kvalet och ngen kan köra om för alla är lika snabba överallt och dom kvalade i snabbhets-ordning...


_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
MaZ skrev:
Lillen skrev:
MaZ skrev:
Petter U skrev:
Är det ingen mer som tycker att det är lite tråkigt med utvecklingen mot samma motortyp i en massa olika klasser?

Jag tycker det är roligt att TTA har framtidsplaner och jag tycker absolut det vore roligt om man gick ifrån enhetsmotorn men jag gillar verkligen inte "världsmotorn".

Tänk vad olika man kan tycka.


Själv hatar jag entyp i alla dess former, genuint. thumbs down


I detta är vi iaf överens.
Även om jag tror du har mer ingående tanke.
Jag går som vanligt på magkänslan och utan vidare efterforskning


Magen, helt klart. Även om det finns olika "märken" och team i serierna så vet man innerst inne att det inte har ett skit med märket att göra...
Allt BS om att det är det mest rättvisa för att det bara är föraren som kan göra skillnad är precis det som gör det så förbannat ointressant. Jag skiter väl i föraren, det är ju märket och bilen/teamet som är det viktiga.

Hur många har sett enorma supporterskaror med förarflaggor på läktarna? Hur många har sett samma sak för ett bilmärke?

I rest my case.

Det är ju olikheterna som gör det intressant, vissa bilar är snabbare i kurvorna och vissa på rakorna, vissa i regn och vissa på speciella banor osv. När allt är samma så blir det så förbannat statiskt, kval, sen race i samma ordning som kvalet och ngen kan köra om för alla är lika snabba överallt och dom kvalade i snabbhets-ordning...



Kunde inte skrivit det bättre själv thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



OT: Falk och jag bevistade ett race på Brands Hatch för ett antal år sen där de körde entypsracing. Alla bilar skulle vara tillverkade i Italien...
De snabbaste bilarna fick starta längst bak.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Som jag ser det: När det blir kökörningsrace utan omkörningar så kan man likaväl stanna hemma. Oberoende om det är entyps eller inte.

Som några sagt tidigare, bäst racing blir det med svårkörda bilar med massa pulver

_________________
Magnus Thomé
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Lillen skrev:
MaZ skrev:
Lillen skrev:
MaZ skrev:
Petter U skrev:
Är det ingen mer som tycker att det är lite tråkigt med utvecklingen mot samma motortyp i en massa olika klasser?

Jag tycker det är roligt att TTA har framtidsplaner och jag tycker absolut det vore roligt om man gick ifrån enhetsmotorn men jag gillar verkligen inte "världsmotorn".

Tänk vad olika man kan tycka.


Själv hatar jag entyp i alla dess former, genuint. thumbs down


I detta är vi iaf överens.
Även om jag tror du har mer ingående tanke.
Jag går som vanligt på magkänslan och utan vidare efterforskning


Magen, helt klart. Även om det finns olika "märken" och team i serierna så vet man innerst inne att det inte har ett skit med märket att göra...
Allt BS om att det är det mest rättvisa för att det bara är föraren som kan göra skillnad är precis det som gör det så förbannat ointressant. Jag skiter väl i föraren, det är ju märket och bilen/teamet som är det viktiga.

Hur många har sett enorma supporterskaror med förarflaggor på läktarna? Hur många har sett samma sak för ett bilmärke?

I rest my case.

Det är ju olikheterna som gör det intressant, vissa bilar är snabbare i kurvorna och vissa på rakorna, vissa i regn och vissa på speciella banor osv. När allt är samma så blir det så förbannat statiskt, kval, sen race i samma ordning som kvalet och ngen kan köra om för alla är lika snabba överallt och dom kvalade i snabbhets-ordning...



Kunde inte skrivit det bättre själv thumbs up


Hade stcc resonerat så hade det varit intressant men tack vare alla straffvikter ändringar av turbotyck mm
för att alla ska var jämna blir det ointressant. Hänger en tillverkare inte med gå hem & gör läxan bättre till nästa gång.

Gillar TTA bilen men inte att drivkällan ska vara samma. Egen kaross & egen motor ska det vara
hänger man inte med:

1:har man trimmat för lite
2:för långsam förare
3:misslyckats med inställningarna

Sen för att få intressanta race gäller mycket mekansikt grepp lite aerogrepp så det går att
ligga nära utan att bilen blir okörbar. Samt mycket pulver under locket.

Tråkigt med så klen motor i TTA bilarna V8 på minst 600hk hade varit intressantare

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Michael Bäck skrev:
...
Sen för att få intressanta race gäller mycket mekansikt grepp lite aerogrepp så det går att
ligga nära utan att bilen blir okörbar. Samt mycket pulver under locket.

Tråkigt med så klen motor i TTA bilarna V8 på minst 600hk hade varit intressantare


Jag har hört att nascarbilar har olika mycket sidogrepp om de ligger i kö eller ensamma men det är ju väldigt höga farter i deras ovalsvängar. På svenska banor undrar jag om karossbilar ens med avancerad aero kan bli så störda av framförvarande bil så att det tydligt påverkar racingen? Att det märks om man ligger precis bakom en annan bil på tex Falkenberg, ok, men i sån omfattning att det inte går att ligga nära efter ÖHT och därmed inte kan ta sig förbi? Typ?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Flash har kommenterat det hela på Wiezells forum. (http://racingbarcup.se/?page_id=86)

Janne Flash skrev:

Hej Grabbar,
TTA teamen har använt all den erfarenhet vi har samlat ihop under åren som vi tävlat. Bilen är ett bygge med visioner inbyggda där den ska bli så svårkörd att skillnaderna mellan förare ska bli större och mer utmanande. Aerodynamik, motor, växellåda, vingkoncept, KERS. bredd, längd och sist men inte minst däck ska tillsammans skapa bra och underhållande racing för publiken och teamen. Vi har fått kritik och beröm för att vi på nästan alla punkter följer DTM i upplägg. Fördelen är att vi då får saker provade och uttestade av en org som har större muskler än ett mindre nationellt mästerskap. Det är känt att mindre hästkrafter skapar lättare racing och då tätare. Om dagens STCC bilar får 30% mindre hästkrafter skulle det bli mer krockar mm, men skulle racingen bli intressantare? Jag tror mig veta att publiken köper ett mindre intressant race om man vet att förarna tyglar svårkörda monster och rätt förare vann, än hyrkart med alla möjliga konstgjorda regler för att det ska hända något.

En lite sann historia:
Jag testade en Mini diesel på Karlskoga ihop med en tidning, vi körde på tid, han körde på 1.29,5 jag 1 26,2 Han var imponerad av att det inte skilde mer mellan ett dokumenterat proffs som mig och en amatör som honom 3,5 sek ca. Han var synbart nöjd med sin egen insats.

Efter det togs det fram en Audi R8 V10 4WD. Jag körde på 1 11,5 och han kom ner på 1.27.5. Fortfarande körde han långsammare än jag gjort med Mini dieseln. Självklart var det svårare och otäckare att köra en motorstarkare bil än en full gas diesel. Sensmoralen är att ska vi ha ett mästerskap där vi har respekt för de som utbildar sig från kart för att bli racerförare, idag finns inte den respekten där ute, eller ens av oss själva om oss själva. Supportklasserna kör fortare än huvudklassen, inte bra.

Jag hör ibland att det inte spelar någon roll, men vänd på det. Hur häftigt skulle F1 vara om GP2, Clio cup, F3 och Radical på Silverstone körde fem sek fortare än Vettel, och lät fränare samt att Lars ställde upp första gången i racing och åkte 0,5 sek fortare än Button runt banan i en Porsche. Njaaa tror inte på det.

Nu handlade det om hur bra racing TTA klassen kommer att producera i sommar. Och vi jobbar på "Bra nog" vi har inte uppfunnit det 100% utan kommer att få justera lite de första tre åren, men inget större. Vi jobbar för roligare, trovärdigare och bättre racing. Om ni visste vilket intresse det finns i Europa för dette reglementet i mindre länder som idag inte har något fungerande mästerskap, många kommer till TTA race för att titta i sommar.

En bra fråga att ställa sig är - Om ni ska gå och titta på en racingtävling i sommar, vilken väljer ni? TTA eller STCC, där får ni svaret hur publiken tänker 2012.

Jag har hört så många gånger vad dåligt vårat reglemente är från STCC AB håll, på Bilsportgalan fick jag reda på att en stor diciplin innom motorsport som ofta nämns på SM av Eric som att "de kan" kommer att kopiera TTA bilen och lämna plåt och bil. Av precis samma anledningar som vi. Man blir stolt : )



Jag vill förtydliga att även i de bästa av världar, så kommer det självklart att bli tråkiga race, det kan inga regler garantera. Men vi har titta på formel ford för att skapa samma aerodynamiska förutsättningar så att det blir omkörningar. Men då måste banan inbjuda till det. Några av banorna som Karlskoga har kurvor som gör samma jobb utan aerodynamiska hjälpmedel. Jag tror vi har tänkt på en massa saker för att göra vad vi kan för publiken och racen. Om inte så är det mycket enkelt att justera.

_________________
Martin Öberg
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Michael Bäck skrev:

Gillar TTA bilen men inte att drivkällan ska vara samma. Egen kaross & egen motor ska det vara
hänger man inte med:

1:har man trimmat för lite
2:för långsam förare
3:misslyckats med inställningarna

Sen för att få intressanta race gäller mycket mekansikt grepp lite aerogrepp så det går att
ligga nära utan att bilen blir okörbar. Samt mycket pulver under locket.

Tråkigt med så klen motor i TTA bilarna V8 på minst 600hk hade varit intressantare


Samma motor är väl egentligen enbart av kostnadsskäl. Jag ser hellre att det blir en serie med många deltagare och samma motor än ingen serie alls.

TTA verkar inte främmande för att införa en annan typ av motor men inte än på några år för att få ett stabilt startfält. (om jag fattat det rätt)

_________________
Martin Öberg
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Börjar man tillåta olika tillverkares FIA-motorer så blir det ju inte likadana förutsättningar rent tekniskt. En Cheva/RML-motor har ju bra mer punsch och utveckling än t.ex. BMW's. En av de största styrkorna med TTA försvinner ju då. Och hur blir det med övriga bilar, såsom Brovallens "Citroen"? Eller man kanske tänker sig en "default" 1,6-liters motor som alla använder? Olsbergs bör väl kunna gjuta en . En sån motor skulle fungera för oss åskådare om det tilläts responssystem eller se till så att det tjipp-tjippar och eldar på likt Audi IMSA GTO, då skulle det säkerligen gå hem hos de flesta

Är det för övrigt offentliggjort vem som ansvarar för design av karosserna? Teamen själva eller Solution-F? Viktigt att det blir jämnt där, kommer ju skilja en del annars med tanke på hur snabba bilarna blir.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



Klurax skrev:
Och hur blir det med övriga bilar, såsom Brovallens "Citroen"? Eller man kanske tänker sig en "default" 1,6-liters motor som alla använder? Olsbergs bör väl kunna gjuta en .


Citroen har ju sin FIA motor i WRC, BMW's motor används ju i WRC Minin så den borde också utvecklas.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Har fattat det som att karosserna kommer att vindtunneltestas eller liknande för att det skall bli jämbördigt mellan karosstyper,

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Niklas Sandström skrev:
Klurax skrev:
Och hur blir det med övriga bilar, såsom Brovallens "Citroen"? Eller man kanske tänker sig en "default" 1,6-liters motor som alla använder? Olsbergs bör väl kunna gjuta en .


Citroen har ju sin FIA motor i WRC, BMW's motor används ju i WRC Minin så den borde också utvecklas.


Haha, ja men just ja, glömde hela rally-VM!

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 18555



Magnus Bengtsson skrev:
Har fattat det som att karosserna kommer att vindtunneltestas eller liknande för att det skall bli jämbördigt mellan karosstyper,


Var detta en klass som skulle vara billig?

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



MaZ skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Har fattat det som att karosserna kommer att vindtunneltestas eller liknande för att det skall bli jämbördigt mellan karosstyper,


Var detta en klass som skulle vara billig?

Det är väl fortfarande tanken?
Vad gör en vindtunneltest dyr i sammanhanget? Att det är dyrt för F1 vet ju alla, men var ligger nivån för övriga?
Kanske inte ens tunneltestas utan räknas fram?
Kanske TTA inte bryr sig?

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Bengtsson skrev:
MaZ skrev:
Magnus Bengtsson skrev:
Har fattat det som att karosserna kommer att vindtunneltestas eller liknande för att det skall bli jämbördigt mellan karosstyper,


Var detta en klass som skulle vara billig?

Det är väl fortfarande tanken?
Vad gör en vindtunneltest dyr i sammanhanget? Att det är dyrt för F1 vet ju alla, men var ligger nivån för övriga?
Kanske inte ens tunneltestas utan räknas fram?
Kanske TTA inte bryr sig?


Som jag fattat det är det otroligt dyrt att bara starta upp en vindtunnel.
Men det kanske kan göras med ned-skalade bilar..?

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Något av de mindre F1 stallen använder/använde inte vindtunnel när deras första bil togs fram. Man simulerade i något dataprogram. Kanske det är en möjlighet?
I DTM används väl samma vingar och splitters av Mercedes, Audi och BMW.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17319



Mr C skrev:
Något av de mindre F1 stallen använder/använde inte vindtunnel när deras första bil togs fram. Man simulerade i något dataprogram. Kanske det är en möjlighet?
Marussia/Virgin använde inte vindtunnel och hade långsammast bil. I oktober började de också med vindtunneltester.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
P_e_r_r_a
Kil
Här sen Aug 2007
Inlägg: 125



Är det inte så att bilen med:


Den bästa piloten OCH Det bästa teamet Vinner.


Det är väl än viktigare med ett bra team i "en-typ"serier.


Jag tror det är bra att röra om i grytan, dessutom.



Perra

_________________
Per Erik Rundqvist
Citera
Elitracing (åskådarracing)
TTA - Elitserien 2012
<<   1, 2, 3, 4 ... 58, 59, 60   >>
10 besök senaste veckan (186593 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande