Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) STCC 2012 | << 1, 2, 3, ... 22, 23, 24 >> 14 besök senaste veckan (72662 totalt) |
Helt ärligt vet jag inte exakt. Men det är som jag fattat det för att få en övergripande uppfattning om det ligger nära varandra i effekt. Sedan utgår man därifrån för att justera laddtryck från start och även under säsongen. De vill inte ha någon motor som hade mycket mer effekt än genomsnittet. Hur det blir exakt nu med bara turbomotorer vet jag inte??? Men det lär ju bli lättare att får det "rättvisare" än gnället förra året med "likvärdigheten" mellan sugmotor och turbomotor!? Så nja det är väl turbotrycksreglerat reglemente typ _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
|
||||
Ok, att tillåta FIA-motorer (gissar att även BMW- och SEAT-team bör ha samma möjlighet?) utöver NGTC-motorer, vanliga NA S2000, E85 S2000 och biogas låter som en herrejösses-soppa . Många inriktningar att välja mellan... Stackars Johnny Haraldsson! Vi får väl se när det kommer något officiellt från NIKA Racing hur dom har tänkt det hela.
_________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Kollade reglerna för 2012 3.1.1 All cars competing in the STCC Championship must at all times, to the point, fulfil the criteria in the 2010 FIA Art 263, Super 2000 Technical Regulations; alternatively they must at all times fulfil the criteria published in the 2012 STCC NGTC; alternatively they must at all times fulfil the criteria published in the 2012 STCC National Super 2000 Technical Regulations. All cars must at all times fulfil all relevant sections of the 2012 STCC Technical Manual and the specific championship technical regulations as detailed below. 3.1.2 Permitted cars STCC. Cars that conform with FIA Art. 263 with homologation approved by FIA and/or National; alternatively cars that conform with STCC NGTC with homologation approved by BTCC and/or STCC; alternatively cars that conform with STCC Nationell Super with homologation approved by STCC and/or National. SEMCON Cars that conform with the following technical regulations are permitted to compete in STCC Semcon Cup - Super 2000 FIA Art 263 in accordance with the 2007 homologation or older. - STCC National Super 2000 in accordance with the 2008 homologation or older FIA diesel är struket i STCC/NGTC reglementet. Men som jag läser så är 1600 turbo motorn tillåten för cheva att använda + att man kan köra med nästan vad som helst som är nationellt homologiserat. Hm, jag blir snurrig Nån annan tolkning? |
||||
Oj va rörigt!
Blir ju inte lättare att lösa något om det är så rörigt. Är detta en lösning de valt pga ekonomin och annat på den svenska serien. För att ha så många allternativ kan ju inte vara av godo regelmässigt eller PR-mässigt? Blir ytterligare svårare än de problem de hade i BTCC under förra året med S2000 gentemot NGTC. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
He he, ja du har så rätt |
||||
Plötsligt så är inte Janne Flash och gänget helt fel ute. Jag tycker det är skitkul att Cheva är kvar och investerar så pass mycket. Men YTTERLIGARE ett regelverk i regelsoppan? Nja ... Hur kan man argumentera om NGTC's förträfflighet, när man först skjuter på övergången til ldessa regler med flera år, och sen tillåter ett helt annat regelverk (som på ett sätt kan ses som ett konkurrerande regelverk)? Eller tvekar man hos STCC AB? Både NGTC och S2000 1,6T verkar ju ha hyfsad medvind nu. Min bild var att STCC hade bestämt sig ang. reglerna och frågetecknen var istället mer ang. TTA's nya klass som vi inte visste mycket om. Mina frågetecken börjar snart byta läger, känns mer tvärtom nu. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||
Vad är det ni tolkar som att 1.6 turbo är tillåtet?
FIA 2010 var väl med sugmotor om man inte körde diesel, eller kommer jag ihåg fel? Ang att Janne Flash och kompisar plötsligt har rätt, det har de väl haft sedan biogas med turbo tilläts. Skulle inte förvåna mig om STCC ändrar reglementet om något team vill köra 1.6 turbo bara för att fylla startfältet, likt de gjorde för Biogas. Fast den gången fanns det nog några fler orsaker. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Med ett så rörigt reglement känns det som STCC "måste" låta Biogas vinna... det vore nog bäst PR för STCC.
VW har nog talat om för killarna att det bara finns ett slut... dom ska vinna. Gör dom inte det med fyra fasta förare är det rätt dåligt. // Magnus _________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! |
||||
Jag har ingen aning.... MEN jag tror folk tolkar det så därför att det INTE står att man inte får använda 1,6T likt WTCC-motorn. Därav att jag med flera kan gissa att en dispens eller liknande ligger nära till hans. Detta till de rykten som går angående Rydell och Chevy. BARA GISSNINGAR så klart _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Men Rydell då? Då blir ju han ledsen om han inte får vinna i år igen OBSERVERA IRONI!!! |
||||
Det största problemet som jag ser det är bristen på entydigt underlag vid justeringar, när det är enstaka bilar som representerar respektive reglemente.
Hur skall man kunna utjämna utan att kunna påvisa en tydlig trend? Tex Engströms NGTC Honda är lite långsammare eller snabbare än en eller två N/A 2010 chevrolet, beror det på lyckad eller misslyckad setting eller kan man på goda grunder justera jämfört med chevorna? |
||||
Ja det är ju tydligt påvisat att S2000 , NGTC och S2000/Turbomotor tillsammans är jäkla svåra att utjämna.
Det var ju gnäll gnäll och åter gnäll i BTCC. Ja jag kanske tyckte de var spännande då men jag önskar det inte en gång till i STCC. Vad skulle vara annorlunda i STCC. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Rydell och Chevrolet team Sweden inleder säsongen med några WTCC race. Kul!
Källa: Touringcartimes.com Om budget finns för det är det väl troligt att dom kör full STCC säsong. Men vilken motor ska dom köra i STCC? _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
Är det verkligen bäst PR? Kanske kortsiktigt för STCC men samtidigt måste ju NGTC bilarna tillåtas vara framgångsrika annars dödar man ju intresset för att satsa på NGTC reglementet före utfasningen skall vara klar om ett par år.
Kul om de satsar på WTCC. Men utan att ha en aning så gissar jag att WTCC är betydligt dyrare/tävling. Nu verkar det som budget finns hos NIKA vilket är glädjande men krånglar STCC för mycket med Chevrolet angående motorreglementet (läs inte ger dispans för 1.6 T) så ser iallafall jag en risk att Chevrolet flyttar fokus mot WTCC och nedprioriterar STCC. Med det hela sammantaget, har då STCC råd att inte börja säsongen med att ge dispens för Cheva? |
||||
Hur som helst har de ju köp bilarna MED 1,6T-motorn.
Så hur det blir med motor i STCC återstår ju att se då? Länk: http://www.touringcartimes.com/artic _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
STCC kommer naturligtvis låta dem köra med 1.6T.
De behöver alla bilar de kan, oavsett hur många olika reglementen det blir. Kommer de 4 Clio Cup bilarna köra i samma heat som STCC? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Reglemente för 2012: http://www.stcc.se/2012/02/07/stcc-r
Här de hela reglementet: http://www.stcc.se/inside-stcc/regle _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
STCC finns nu i SBF kalendern, dock inte komplett.
MK Scandia ser ut att bli ansvarig arrangör för de flesta racen. |
||||
Elitracing (åskådarracing) STCC 2012 | << 1, 2, 3, ... 22, 23, 24 >> 14 besök senaste veckan (72662 totalt) |