Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
4 besök senaste veckan (105529 totalt)
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Henrik,

Ja, det är guld med 12 månaders säsonger. Inte så mycket stress mad att hinna med körningar, för de kommer på löpande rad. Kom du, här finns gott om hus till salu!

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Lite bilder ifrån 10 december.

















God Jul

Peo.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Efter två månaders körtorka var det dags igen. Det är min 39:e trackdag och 11 gången på Palm Beach. Jag råkar veta det eftersom jag äntligen gått igenom alla loggar tillbaka till augusti 2005 när jag körde på bana för första gången. Mitt hemliga nyårslöfte för 2012 är nämligen att köra med NASA Time Trials. http://www.nasa-tt.com/ En tävlingsform där man får köra med gatbilar med officiell tidtagning. För att få ställa upp där måste man kvala igenom de grupper de har, från HPDE 1 till 4, (High Performance Driving Event). Jag vill inte starta i lägsta gruppen utan skrev till den ansvariga för regionen. Jag fick svaret:

" Please submit your complete driving history before signing up, so I can tell you which HPDE group to sign up for (probably 4, possibly 3.) Dates, tracks, groups, run groups, passing rules, instructed or not, references, etc. There's no such thing as too much info here."

En utmaning! Jag processade mina loggar, filmer och bloggar och gjorde ett 24 sidigt dokument som jag sedan skickade. Javisst är det nördigt, men det kändes faktiskt bra att få ihop historien, för jag har inte riktigt vetat hur mycket jag egentligen kört. Jag postar sammanfattningen här för USA respektive Sverige. Jag låter bli att posta informationen per körning som täcker bästa tid, antal "racevarv", bilsetup, filmlänkar, loggfilslänkar och bloglänkar. Då blir det 22 sidor mindre.






Efter att ha skickat till Nasa's regionansvarig så fick jag besked att jag skulle anmäla mig till HDPE3 och begär uppflyttning till 4. Så varför berättar jag nu om allt detta när dagens körning inte var ett NASA event? Jo, för en av de som skulle köra idag är personen som har peppat mig att gå med i NASA TT. Han gick med för ett år sedan och har redan gjort 6 TT events. Jag har förstått att han utvecklats ordentligt som förare. Tidigare brukade jag kunna hänga av honom med lite svårigheter men på Homestead så är han nu 2 sekunder snabbare än mig. Han kör en Corvette Grand Sport, med 410 rwhp (jämfört med 375 rwhp för mig), bredare däck (345 bak jämfört med 295 för mig) men har annars en jämförbar setup. Så jag var ordentligt sugen på att se om jag kunde hålla undan för honom på Palm Beach, min hemmabana som jag kört 10 gånger på fram till nu, 382 "racevarv".

Det var ett fullbokat event med 90 bilar fördelat på tre grupper. Dagens bilhöjdpunkter var Noble M400, Lambo Gallardo, Ferrari 458 Challenge, Ferrari 360, tre Corvette ZR1, massa fina Porschar både nya och raceanpassade. Det är bara att konstatera att jag kör en bil i den billigare kvantilen. För en komplett listning av bilar och filmerna så har jag postat det på en site för banåkning i Florida. Jämfört med Rejsa är den webbsiten två tiopotenser tröttare, men det är ett ställe där de som letar också hittar. http://www.trackweekend.com/messages/boards/thread/20192642

Här är några bilder från dagen. Just den silvriga ZR1an och den vita Porsche 997 Turbo S fick mig och ett antal andra förare att gå i taket.





Det var som sagt varierande kvalitet på förare idag. Två av dessa skulle inte släppa om. En Porsche 997 Turbo S och en Corvette ZR1. 530 hästar och 640 hästar. De hade båda gatdäck och kunde inte banan riktigt. Det är ok med mig att man även fyller upp A gruppen med några sådana ekipage om de bara hjälper till att få igenom snabbare trafik. Men så var det inte med dessa. Varje gång det var en raka så försvann Porschen och ZR1 i horisonten, in i nästa kurva är man redan ifatt men vågar inte stoppa in nosen. De visar inte att de sett en, de tar lite egna spårval och bromsar på punkter som man inte väntar sig. Jag låg efter Porschen i flera varv och var överallt runt honom för att visa att jag, och tre kompisar bakom ville komma om. Ja, jag hade kunnat gå i depå, men ska det vara så svårt att fatta att om man har bilar bakom sig och inga framför så är man långsammare? Efter mycket om och men så trängde jag mig förbi i inbromsningen av en kurva. Efter det så var ZR1an betedde sig precis likadant.

Film 3 visar en hel del av försöken - http://www.youtube.com/watch?v=Loee1pN-k5U
Film 3b kommer jag äntligen om - http://www.youtube.com/watch?v=5RlxPZRAd6Q

När vi kom i depå så gick jag bort direkt till Porscheföraren, förklarade att han gör 1.38 varv, att alla som låg bakom honom normalt kör nästan 10 sekunder snabbare, att hans bil har så mycket hästkrafter att vi aldrig kan accelerera om och om han bara släppte förbi så skulle vi försvinna och inte störa honom mer. Men jag tyckte samtidigt lite synd om honom. Det kan nog inte vara så roligt att få höra när man har en splitter ny Porsche som har potential att vara snabbast på banan, sitter i raceoverall och har familjen stående runt om bilen.

Jag fick aldrig tag på ZR1 föraren, men arrangören hade fått så mycket klagomål på honom att de gick bort och plockade av klistermärket som gav access till banan. ZR1 kom senare ut på banan igen i A gruppen, men då med instruktör i passagerarsätet. Alla kan vi behöva lite äkta feedback då och då.






Hur gick det då med min Time Trial kompis, kunde jag hålla honom bakom mig? Nix, det gick inte alls. Han åkte fortare i varje kurva. Med Michelin Sport Cup mot mina Hoosier R6 så borde jag haft övertag. Jag tror att han gjorde 1.27 tider när jag låg på 1.29 som bäst. Här blir det till att tänka lite. Och sedan vill jag utvecklas precis som han har gjort.

Med undantag för bromsfading i slutet av tre av sessionerna så gick min bil fint. Det var fem ekipage i avanceradegruppen som var snabbare än mig under dagen.

    Corvette ZR1 med Time Trial #007
    Corvette Grand Sport med Time Trial #520
    Porsche 997 Turbo med Cup chassi
    Porsche 997 GT3 (jag såg inga modiferingar på denna. Jäklar vad de är snabba original...)
    Corvette Z06 banpreppad


Nästa två körningar kommer att bli på Homestead. Den första är med en förartränare som heter David Tuaty och är rekommenderad av alla som haft honom som coach. http://www.tuatyracing.com/Driver_Coach.html Den andra blir min första session med NASA, så att jag kan påbörja min resa mot Time Trial licens. För jag vill, jag vill, jag vill.

PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Magnus Bengtsson
Karlstad å lite Falkenberg
Här sen Jul 2007
Inlägg: 1173



Spännande, lycka till med TT körningen!

_________________
Magnus Bengtsson
www.spvm.se
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11687



Tack för att du delar med dig, värmer gott i vinterkylan här hemma. minus 10 grader idag Peo!


_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag fick tag på film ifrån min kompis i R8an. Olyckligtvis så hade han inte micen inkopplad. Han har annars monterat en mic vid insuget på sin motor, bara för att fånga rätt ljud. Men jag kunde i alla fall klippa ihop när jag passerar honom och när jag ligger och trycker på bakom Porsche Turbo S och ZR1an.

http://www.youtube.com/watch?v=B4qJhNviUIU

Och några bilder till.







PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
PeOR
Sverige
Här sen Sep 2003
Inlägg: 867


Trådstartare
Jag har kommit på att jag är rätt så tävlingsinriktad. I alla fall när jag känner att jag har en chans att vara bland de bättre. Den senaste som triggat mig är en rejsingkompis som heter Erik, bor i New York och låter sin bil stå i Florida på vintrarna, så att han kan flyga ner och köra på banor här nere under halva året. Erik har en Corvette Grand Sport som i grunden är en 430 hästars 6.3 liters V8 med torrsump i ett Z06 chassie, med aluminiumram. Jämfört med min bil är det lite mer effekt, lite lättare och lite bredare däck. Bra förutsättningar för en banbil helt enkelt. När vi träffades första gången på PBIR så hade jag precis fått på mitt Pfadt chassie och Torq trimningen. Jag såg en viss distans i Erik och förstod att han nog såg mig som något som skulle passeras. Men så blev det inte. Jag åkte ifrån honom. Han kom efteråt och undrade vad jag hade för chassie eftersom min bil gick helt platt när hans, som han kände det, hängde och krängde (nåja). Efter det så har vi hållt kontakten och kört samtidigt vid några tillfällen.

För några månader sedan så föreslog han att jag skulle hänga med på NASA Time Trials. Och det har jag haft som ett nyårslöfte till mig själv, så jag var inte svårflörtad. Jag jämförde genast mina tider mer resultatlistorna för NASA på Homestead. Mina tider har gått ner från 1.50, 1.46, 1,43 och nu senast 1.40.87.
Homestead Miami Speedway 6 november, klass TTS http://www.nasa-tt.com/Florida_Regional_Results/p2044_articleid/162
1an - 1.38.521
2an - 1.39.281
Om jag skulle ställa upp i NASA TT så skulle jag alltså komma 1,5 sekunder efter tvåan. Och det var bara två på banan under den dag som jag jämförde med.

Eric har lite för mycket hästar i sin bil för att kvala in i den grupp som jag skulle hamna i - TTS. Gränsen med 1450 kg bil går vid 390 bakjulshästar medan han har 410. Det innebär att han hamna i TTU där man kan ha upp till 600 bakhjulshästar. I vilket fall lyckades han med bravaden att köra på 1.38.761. Jag som precis hade klarat 1.40.87 blev smått knäckt. Hur kan man köra så mycket fortare? Jag är absolut inte färdig som förare eller kan banan utan och innan, men 195 hot laps på 10 bantimmar gör att jag åtminstone känner mig hemma där. Men två sekunder är väldigt lång tid. Och Eric är en duktig förare, något som jag förstått sedan tidigare. Här kommer man bli akterseglad.

Nu växlar vi till ett helt parallelt skeende. Förra gången jag var på Homestead Miami Speedway så var Erik Cederberg från Torq där. Han hade anlitat en förarcoach, David Tuaty. Erik förklarade att han lärde sig mer på de fem sessionerna han körde med David än vad han gjort på många år. Jaha? Jag har ju haft ett par lärare, bland annat en som jag betalade dyra pengar för, han som luktade spritpenna och mest sa att han tyckte jag var duktig. Det gav liksom inget. Jag kom ut två sekunder långsammare från den aktiviteten. Så vad pratade Erik om? Jag har stött på David Tuaty innan eftersom han också arrangerar Autocrossevent. Det var hans BMW 135i som vi fick använda för att göra en rättvis förartävling på slutet av autocrosseventet. Alla tolv förarna körde ett varv med den. Så en rätt så cool kille. Med en leasingbil som precis skulle lämnas tillbaka. Jag pratade med David T, han kom till och med ihåg mig vid namn trots att det var 18 månader sedan. Jag sa att jag var intresserad av att prova honom en dag, lite löst sådär. "Ja, hör av dig...". "Ja,ja..." I vilket fall så kollade jag med en annan kompis, David L med en Audi R8. Han var intresserad och vi bestämde att hyra coachen. Med 10% rabatt kostade det oss $450 per skaft, dvs 3000 kronor.

Så, nu har jag hunnit med allt som ledde fram till körningen den 3 mars. Jag hade nya Hoosier R6 däck, trots att de gamla inte var uppslitna än och nya bromsklossar runt om, Carbotech XP12 fram och 10 bak. Jag var redo. Här står vi då preppade för körning i 28 gradig värme, soligt och molnigt om vartannat. Ganska perfekt med Florida mått mätt då temperaturen kan stiga till högre höjder.



Första körningen åkte coach David T i passagerarstolen. Jag körde ungefär representativt för vad jag gjort innan. Det var mycket trafik och svårt att få till ett bra varv. 1.41.5 blev bästa tid, vilket är en knapp sekund långsammare än mitt personbästa. David hjälpte mig direkt med tips och tricks på banan vilket jag för en gångs skull kunde ta in, fast jag körde. Efter 25 minuter gick vi i depå och David försvann in i Audin och ut på banan igen. Efter det tog vi ut loggarna och kollade.




Det gick så klart inte att säga så mycket på loggarna eftersom vi inte gärna kunde jämföra mellan bilarna. Körteknik, olika däck, mittmotorbil mot min bil, nej David kommenterade olika delar där han sett att vi hade potential att utvecklas.

Nästa session blev det mer spännande. Nu skulle David köra våra bilar, med oss som passagerare. Jag var först. Ut på banan. Shiiit. Vad var det som hände... Han bromsar ju för sent precis överallt? Och in i kurvorna så släppte bilen, han balanserade precis så att den inte snurrade runt. Det här kommer gå ut på gräset tänkte jag, men inte alls. Varenda kurva kände jag hur bilen gick för fort in, hur han lät det svaja hela vägen fram till där han behövde fäste, och precis där så var det fullt grepp igen. Jag insåg att allt det han gjorde, det var hans rutinkörning. Och han vill påstå att det var med marginal eftersom det inte var hans bil. Nåja, även om jag är ovan vid denna typen av körning, så jäkla mycket marginaler hade han inte. Men fort gick det. Efter tre varv gick han in i depå. Vad skulle nu loggern visa? 1.37.1. Jag var stum. Han hade kört min bil tre varv, med mig som barlast. Och sopat mattan med mig med 3.7 sekunder. Alla mina resonemang om hur tävlingsförare inte alls är så snabba, rasade. Shit vad långsam jag är.

Efter hans tre varv så bytte vi plats och jag fick gå ut igen. Nu hade vi lite otur. Jag hann bara köra några varv innan det blev avflaggat. Men jag hann med att ta den snabbaste kurvan på banan för snävt. Det var inte tillräckligt mycket asfalt kvar innan jag svängt färdigt och det blev en färd på gräsmattan i drygt 150 km/h. Se 5:30 in i filmen för den som är intresserad. Jag kan för övrigt meddela att en Nascar-bankad kurva ser ut som en vägg om man kör vinkelrätt mot den. Lite scary men det gick bra.

Där David kör http://www.youtube.com/watch?v=HZemWVjfO6E
Där jag kör med David som coachning http://www.youtube.com/watch?v=UzWoCOo4--k inklusive avåkning

När jag ser filmerna igen så syns det inte lika mycket skillnad som det "kändes".




Även nästa session brann inne. Coach David T körde min bil några varv och David i Audin skulle följa i spår. Vi delades upp av trafik. Och när det var min tur så hann vi bara två varv innan en kostsam olycka inträffade. En ny, riktigt fin Ford Mustang Cobra, serienummer 357 eller liknande, med massa extrautrustning, kompressor, bur glasfiberdelar, tappade greppet fram och åkte in i en mur. En Nissan GT-R var på omkörning och fick sig en törn av Mustangen när denna studsade ut från muren. Så även GT-Ren åkte in i muren. Båda bilarnas alla krockkuddar löste ut. GT-Ren blir nog inte bil igen. Jag har en film från detta som är skyddad, så bara personer med länken kan se den. Den dyker inte upp bland sökresultat. Man ser inte krocken, bara när jag kommer runt kurvan och ser all rök sekunderna efter det smällt. http://www.youtube.com/watch?v=BzmchkLaL3M

Fjärde sessionen fick jag köra själv. Först skulle jag följa efter Audi R8an som coach David körde. Sedan, med dagens alla tips malande i huvudet, genomkörda på samma sätt som jag tror idrottsmän gör när de visualiserar sina lopp, så fick jag mala egna varv. Det kändes som att jag kunde ta till mig en hel del av vad David gjort. I vissa stunder fick jag till och med till den känslan av att bilen saknade grepp där det ändå inte behövdes, och hade grepp där det skulle greppa. Det kändes att jag nog körde fortare. Under de första sju varven hade jag trafik framför mig som drog ner på takten. Alla släppte förbi men jag förlorade en kurva varje gång. Men från varv 8 så fick jag ett par helt fria varv. Nu skulle det bli spännande att kolla loggern. 1.38.4!!! Åter igen stum. Jäklar vad fort det gick. Med tanke på att jag alltid tappar tid när asfalten blir varmare på dagen och att mina bästa varv oftast är varv 3 eller 4, när däcken är som mest perfekta, så blev jag nästan yr. Jag hade precis plockat 2.4 sekunder på den tid som jag innan trodde var nära gränsen. OCH....den var 0.3 sekunder bättre än Eric med Grand Sporten, en tid som jag uppriktigt sagt trodde att jag aldrig skulle kunna uppnå. Lyckan var total.

http://www.youtube.com/watch?v=aHR7-tP4uNY - är från 4e sessionen där jag har trafik framför mig
http://www.youtube.com/watch?v=kaDccVEufzs - är varven med Audin framför och sedan mitt nya rekordvarv

Jag körde även session 5 och 6. Stallordern var att inte försöka bryta mer tid utan att sätta konsekventa varv, att ligga på 1.38 - 1.39 mest hela tiden. Så gjorde jag också. Bortsett från när jag hade bilar som höll tillbaka mig så lyckades jag köra jämnt. http://www.youtube.com/watch?v=1PvXsUdEWjs

Jag kommer att skriva en analys strax, men postar denna delen först. Eftersom jag har Davids varv loggade så kan jag se mer eller mindre exakt var jag är långsammare än honom. Han var väldigt duktig på att tolka loggarna och jag lärde mig ett par saker som jag inte förstått innan. Det blir nog en hel del timmars analys som kommer under veckan.

Sist men inte minst så var det en annan överraskning under bandagen. Rätt som det var så lät det som ett jetplan passerade 20 meter över banan. Men det var det inte. Det var en Mini Cooper med jet drift. Jag har aldrig hört talas om den förr. Men den finns bevisligen. Jag hittade en Youtubefilm för den som vill se http://www.youtube.com/watch?v=CezWPkoWXbY



PeO.

_________________
PeO Rydgren
Corvette C6 Z51 -05 Pfadt, ST40, Kooks 1 7/8, Vararam - såld
BMW M3 -96 Coupé - lättad 172 kg - såld
Yamaha R1 2002 - banhoj
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Det är oerhört roligt och inspirerande att läsa om dina bankörningsaktiviteter och analyserna av tider och loggar osv thumbs up

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003
Inlägg: 11515



I love it

_________________
Mvh/Rickard Cornacchini
Porsche 997 RSR GT2
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12840



Victor. skrev:
Det är oerhört roligt och inspirerande att läsa om dina bankörningsaktiviteter och analyserna av tider och loggar osv thumbs up

+1 på den!
Verkligen underhållande tråd!
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



Alltid lika trevligt att läsa thumbs up
Du verkar ha fått till bilen bra & föraren börjar få upp speeden
riktigt bra att förbättra sig så mycket när man tror man ligger på gränsen är härligt
Härlig väder ni har här är det -5 grader just nu.
Kommer du till sverige i sommar ?

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 7703



Grymma reportage och intressanta analyser !

Nu ska jag vara ärlig, det syntes DIREKT när David körde din bil att det var en annan förare, nu var det mer snärt och attack, i dina andra filmer känns det (jag vet att film sällan fångar känslan irl) som du kör med lånad bil på halvattack.

Kul att du satsar på att utveckla dig själv i snabbare takt än du utvecklar bilen (i motsats till dem flesta här ink jag sj på rejsa:)), snart dags för kompressor va?

MVH Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4467



Victor. skrev:
Det är oerhört roligt och inspirerande att läsa om dina bankörningsaktiviteter och analyserna av tider och loggar osv thumbs up


thumbs up thumbs up thumbs up

Jag lyssnar och bokar förarträning i år!

_________________
Jens Lanvin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare



Fascinerande läsning!! Hur man kommer vidare från duktig hobbychaffis till ett ännu snäpp till!

Kan du packa ner den där snubben i ett paket och skicka över honom hit lagom till nästa banträff? Jag vill också utvecklas sådär

_________________
Magnus Thomé
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Trevligt för jänkarna att Analys-Peor finns tillgänglig
Ser fram emot en ny hög med Excelgrafer thumbs up

Jet-MINI:n har några år på nacken nu, men går den som man kan förvänta, eller är det mest "OMG"-karaktär på bygget?

_________________
BMW MC-klubben
Citera
MatzOlli
ÅSA
Här sen Jun 2006
Inlägg: 860



kul att läsa!

att det kan vara mycket givande med lite hjälp när kemin stämmer kan jag bara hålla med om.

konstigt att vi tenderar att trimma bilen mer än föraren.

om ngn annan kan köra din bil betydligt snabbare och med marginal givetvis borde inte logiken säga att
trimma föraren är det naturliga steget.


\matz

_________________
Matz Olli 0702-263604
Fluffen en gammal grön compact
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743



Det syns så tydligt på filmerna när du sätter fart, verkligen kul thumbs up

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
GoTA
GÖTA
Här sen Sep 2009
Inlägg: 345



UNDERBAR läsning! Det är självklart att utan en coach så utvecklas du inte vidare. Jag har haft en enormt duktig kille/gubbe med mig under 2 år där vi lagt upp träningen på precis det sätt som du blev "utsatt" för. Om jag inte hade haft det så hade jag säkert precis som du harvat kvar på cruising tempo. Ta vilken sport som helst; hade Zlatan funnits utan tränare? Hade Björn Borg funnits? Hade Patrik Sjöb.. Ähh glöm det, alla blir inte bättre av tränare men de flesta av oss blir det garanterat.

NÄR skall detta få utbredning i Sverige? Vi saknar tränare till vettiga pengar.

Per Trönnberg

_________________
Per Trönnberg
Citera
sweanders
Malmö
Här sen Feb 2004
Inlägg: 10122



Kul att observera hur tävlingsföraren muttrar sig in i de flesta böjar för att sedan när han är nöjd med greppet låta bilen balansera där. Det skulle vara kul med en kameravinkel som visar hur föraren arbetar.

_________________
Anders Hansson
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Blir kul att se logganalysen. Är helt klart att det finns mycket tid att hämta på att bromsa sent och ligga närmre greppsgränsen in i kurvorna. Från apex och ut är det ju ganska enkelt. På rakorna kan man enbart hämta tid med mer effekt. Det som är svårt är att hamna vid rätt apex med rätt hastighet och samtidigt bromsa ordentligt sent.

Tror att det är ganska vanligt bland hobbyförare att man åker förvida spår i ingången där utgången inte är viktig. Många förare upplever jag att de bromsar enbart rakt fram och sen rullar in mot apex.

Värst är det på Gatebil träffarna, där bromsar folk efter halva rakan ungefär...

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

sweanders skrev:
Kul att observera hur tävlingsföraren muttrar sig in i de flesta böjar för att sedan när han är nöjd med greppet låta bilen balansera där. Det skulle vara kul med en kameravinkel som visar hur föraren arbetar.

Håller med om att det ser ut som han muttrar in i kurvan, satt och försökte kika på pricken i traction circle om man kunde verifiera det där och det ser ut som han kör in i tre steg ofta. Tänk om man hade kunnat se ratten i videon!!! !

_________________
Magnus Thomé
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Chevrolet Corvette C6 från Sebring den 22 april 2012
<<   1, 2, 3 ... 11, 12, 13, 14   >>
4 besök senaste veckan (105529 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande