Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Eftermarknadsratt utan airbag i 964, monteringsfråga?
1969 besök totalt
Daniel Nihlén
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1347


Trådstartare
Hej,

ska sätta i en momoratt med rattnav och hittade en bra tråd om detta på rennlist.com.

Dock var det lite oklarheter hur man bryter airbagfunktionen på bästa sätt så att systemet inte varnar för felaktig airbag efter att denna avlägsnats.

Jag tror jag ska testa med en kontaktbrygga på centralenheten som bryter både förar- och passagerar-bag. Det är en porschedel som heter 928.612.220.00 (255 kr). Någon som har erfarenheter av en sån här operation?

Alternativen är:
"Airbagtester" porschedel 000.721.951.60 som kostar 2000 kr.

Chansa på föreslaget motstånd på rennlist á fåtal ören.

Skita i att lampan lyser.

Valet av kontaktbryggan är bra då det tar bort airbagfunktionen helt och inte kostar skjortan.
Det värsta som kan hända med kontaktbryggan är att det är helt fel att använda denna del och att centralenheten bryggan kopplas på pajar, enligt mittelmotor kostar den ynka 3099 euro , vilket föranleder att jag vill ha ett vettigt svar från någon som vet.

EDIT: Räknade ihop vad huvudsakliga delarna till airbagsystemet i en 964 kostar....håll i kaffet....8200 euro. Så ni kanske förstår att jag helst vill undvika att kortsluta skiten.

_________________
Daniel Nihlén
Porsche 964 C2 såld...
PCS 8040
"Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



Hej
Jag har köpt 928.xxx.xxx bypass kontakten och en "tutkontakt", ska köpa en Momo ratt och en ratthub, har inte hört talas om någon som pajat något, och då har jag hållt utkik efter sådana här saker i 3 år.
Men som sagt, ingen egen erfarenhet av det här ännu, vet mer om ett par veckor.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Vet inte om jag vågar flika in en kompletteringsfråga i detta forum eftersom det handlar om vår boulevardräser (fast den har ju gått ett banmöte på Knutan förra året )

Är det samma komponenter man ska använda för att koppla ur passagerarairbagen på en 944 -91 (för att möjliggöra barnstolsmontage)? Hade tänkt skruva ur airbagen helt, men vill ju inte ha ngn eventuell tråkig lampa lysande.

_________________
Pär Hylander
Citera
Staffan Bergholm
Täby
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2324



928.xxx.xxx kontakten kopplar bort båda airbagsen, i alla fall på en 964:a.
Finns andra varianter för att bara koppla bort passagerar resp. förar airbag.
Jag skulle söka på Rennlist och kolla, inte omöjligt att det är samma kontakt.

_________________

Staffan Bergholm, 911 TURBO -91
Citera
Skruva banåkabil
Eftermarknadsratt utan airbag i 964, monteringsfråga?
1969 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande