| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Nürburgring
Försäkringar som gäller på Ringen.
|
17 besök senaste veckan (39027 totalt) |
|
Talade med Nissans sakförsäkringar, Dvs IF som aldrig strulat och hon tanten där säger att nej försäkringen har aldrig gällt på Nürburgring alls, bara enligt lag trafikförsäkringen.
Konstigt tyckte jag för Daniel min handläggare i fallet skrev ut papper och skickade till mig sommarn 2011 att just min hela försäkring gällde nere på ringen. Känns som dem har lite dubbelmoral och inte riktigt vet vad som är vad där nere. Så nu blir det till att teckna engelska försäkringar för just ringen körningar och det är absolut inte ok att ha kvar en svindyr helföräkring hos Nissans Sakförsäkringar (IF) iaf, den ska makuleras. Man skulle vilja diskutera med någon som inte blir arg per tele när man frågar hur det har kunnat gälla där men inte nu och varför dem tar bort en försäkring som många svenskar vill ha, och främst hur dem har kunnat reparera dyra bilar som GT3or etc som smällt där innan. Ingen som har koll på nått annat svenskt bolag som har gällande försäkringar nere på ringen och som man inte behöver vara med i Porshe eller Bmw klubbar för att den ska gälla? Mvh _________________ Klaus Schöps. |
||||||
|
Re:
Om "tanten" säger att dom aldrig gällt så är det direkt felaktigt. Jag VET personligen 4st som fått ut ersättning genom IF för bilar som haft otur på Ringen och 2 av dessa på turistkörning, bla en ganska uppmärksammad tråd här på Rejsa. Skulle vilja säga att det är som vanligt när man inte får tag på rätt person, svaret kan vara hursom och inget man kan fästa någon vikt vid så länge det inte är skriftligt. Det är helt klart att from 2012 så ersätter inte IF, TryggHansa eller Länet körning på Ringens turistkörning. _________________ Thomas Runebrant Boxster S -01 GT edi Boxster S -04 Race ex Cupra R Ringen Toy II ex M3 E36 BTG 7:51 TF ex 996GT3 CS ex 993TT RS/CS ex 911 -78 3.8l ex |
||||||
|
Men vänta nu
"eftersom alla får vara med och betala för de skador som en liten del av försäkringstagarna orsakar och så vill vi inte att det ska vara" Är det inte så ett försäkringsbolag fungerar?? Om många eller alla försäkringstagare har skador ( på eller utan för ring typ essingleden det händer visst olyckor där har jag hört ) då går ju bolaget under eller tänk vilka premier vi får då.
Jim jag vet att du fick mail av ett försäkringsbolag med den som skrev de mailet har inte använt mycket av sitt huvud. Vad är nästa steg förbjuda alla som varit inblandade i en olycka, från att få nga försäkringa _________________ Michael Franzetti BMW Z3M |
||||||
|
Trafikförsäkringen gäller ju fortfarande.
De tycker väl sig ha hittat ett mönster där risken för utbetalning är lite högre på just denna lilla betalväg än "normalt". Det finns ju en inneboende önskan om att differentiera försäkringstagarna så mycket som möjligt (varför skulle annars premie vara olika beroende på vilken del av ett postnummer du är skriven i). Och har ett bolag hittat en motivering som han minska utbetalningsrisken (därmed öka vinst per premie alt sänka premie i konkurrens) så följer andra efter, som vilket lämmeltåg som helst. Detsamma skedde väl med vattenskador i hempulade badrum (kraftigt justerade villkor efter att det blivit lite dyrt för dem). Men i det fallet var det lite svårare och bredare än det icke PK sättet att ha skoj på fyra hjul. Vilken försäkringstagare i mängden bryr sig om att man inte får delkasko och vagnsskada på en 2 mil lång betalväg i Tyskland (som dessutom inte leder nån vart). Det finns specialförsäkringar att teckna, där risk/premie/självrisk är direkt relaterad till risk för utbetalning och bärs av ett kollektiv med likande risk. Men riskerna blir helt klart mer synliga... |
||||||
|
Re:
Där ser man så skarp man är 01:23 på natten. Tycker de borde vara ännu tydligare i sina texter faktiskt, vad jag förstår det som så är Nürburgring ingen "tävlingsbana" vid turistkörning? Fast jag kanske är ute och cyklar REJÄLT? _________________ Martin Nymberg |
||||||
|
Re:
Försäkringsbolagen väljer att formulera sig på det sätt som passar dem bäst, men för att prata klartext, NEJ du kommer inte att få ersättning från Länsförsäkringar (vagnskadedelen) om du kör på ringen när det är turistkörning och kraschar din bil. |
||||||
|
Det har jag förstått till fullo
Folksam har inte svarat än men svaret är som sagt givet där med.. Läns hänvisar sig till sin punkt "körning under tävlingsliknande former". Kan man dock bevisa att skadan skett under trafiksäkerhetsfrämjande former så ska det inte vara några problem, men där kan man ju själv räkna ut hur svårt det blir att bevisa när man kanat av med röven in i armcot utan någon som helst bil mer än din inblandad :P
_________________ Martin Nymberg |
||||||
|
Re:
Om du kör i olja eller anan vätska som någon annan släppt ut och man inte kan titta den skyldiga blir det häller ingen ersättning! Kanske ska vi börja bli flitiga med att rapportera in saker vi ser längs banan för att kunna sätta ett krav på den som orsakade olyckan. Tänker nu närmst på Turistkörning på Ringen. _________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||
|
Re:
Samtidigt har dom löst in en betydligt dyarare Porsche efter det _________________ Stefan Larsson |
||||||
|
Försäkringen på If märkesförsäkring och If gäller enbart om du har kvar de gamla villkoren. Dvs du tecknade försäkringen under 2011 och/eller har en årsförnyelse under det året.
Exempelvis: Din försäkring förnyades/införskaffades 1 september 2011. Därmed gäller dessa villkor fram till 31 augusti 2012. Eftersom villkoren har kommit med en försämring så kan dessa aldrig börja gälla förrän försäkringens nästa huvudförfallodag (1år). Detta innebär att man (enligt exemplet) kan köra på ringen som vanligt fram till sista augusti 2012. Sen är det tvärstopp (gällande vagnskadeförsäkringen). _________________ Mr Stig |
||||||
|
Re:
Jag har för mig det står "hastighetskörning under tävlingslikande former" där det tidigare stod "tävling och träning inför tävling". Vi nog bara konstatera att det Mats Th skrivit stämmer. Framledes får man betala bilen själv. För egen del så har kag inte råd att laga bil för 1 msek. Men jag har råd att "ha otur" med en bil för 150 tsek, så jag har köpt en dito bil som komplement och hyrt garage där nere. _________________ Stefan Larsson |
||||||
|
Re:
_________________ Daniel Gudmundsson Kör BMW |
||||||
|
Intressant, det kanske blir så att man ser en skillnad i vad det är för bilar som kör därnere i framtiden. Det som händer lilla sverige har väl redan hänt eller händer väl i övriga europa oxå.
Re:
Jag som tänkt ha CSL'en i massa massa år... Jag har inte råd med en incident därnere med den
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Intresset för försäkringsbolagen att vända på myntet och erbjuda en försäkring vars villkor motsvarar användningsområdet borde ju snart finnas där...
Högre premie samt högre självrisk... Är väl inte helt olikt hur det ser ut för sporthojar i dagsläget! _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||||
|
Ja jag skulle gärna ha en försäkring med säg en självrisk på 20 tusen eller så hellre än det jag har idag. Om jag fick nåt tillbaka för det då förstås
Hur långt har självrisker dragit iväg på sporthojar? _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Försäkringar för racebilar är ju lindrigare har jag för mig. Men det är ju stor andel av sveriges sporthojar som klotar varje år, så de betalar väl varandra. Så ringenbilar, även de som står parkerade där nere, har nog mindre olyckor per körd kilometer. |
||||||
|
Re:
Det är finns inte vagnskadeförsäkring till racebilar. Jag är ganska säker på att försäkringsbilagen inte kommer komma med en specialförsäkring som gäller på Ringen. Vilket kanske är ganska förståeligt .
|
||||||
|
Re:
Nja, kanske inte helt sant. pratade med Levin Racing om det i ett annat ärende och tydligen kan man försäkra ett tävlingsfordon med något utlänskt försäkringsbolag. Tror vi pratade om ca 16000 kr/dag. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
|
Re:
Det är möjligt men inte i ett svenskt bolag. |
||||||
|
Moris i England har ett intressant upplägg med försäkring för trackdays. Kostar 40 pund/dag och täcker krock och brand.
http://www.moris.co.uk/ För tävling finns Everitt Boles http://www.everittboles.co.uk _________________
|
||||||
![]() |
Nürburgring
Försäkringar som gäller på Ringen.
|
17 besök senaste veckan (39027 totalt) |