Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3, 4 ... 109, 110, 111 >> 176 besök senaste veckan (626775 totalt) |
Detta förutsätter väll att motorn inte avgascertifierad? _________________ Be that machine that works in your hand <- Blir den klar? |
||
Hej
Helt riktigt John - intyg på motoreffekt (annan än "nya" motorns originaleffekt) kan egentligen bara komma ifråga på amatörbyggen eller ombyggda fordon av årsmodell -75 eller äldre. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hej
Bullerprovet brukar oftast bara behövas när man reggar ett amatörbyggt fordon. Då är det i praktiken upp till Bilprovningen (den lokala stationen) att bestämma vilka bullerintyg man godtar. Ibland accepteras intyg från SP, Kommunens miljö/hälsokontor (eller motsvarande), men ibland är det bara SFRos bullerintyg som man tar emot. Detta bör man alltså kolla med sin station i förväg. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Diskuterade detta när jag hade en besiktningsman från SBP i garaget(!) i veckan. Enligt honom är det helt OK att byta till plast, bara de är fullt genomsynliga. Frågade dock inte om framrutan. _________________ Rikard Ahlin |
||
Vad är bullerkravet för vanlig personbil?
När vi ändå håller på, det nämns på sidan att om man bygger om framvagnen ska ett kvitto på inställning visas upp. Jag har skaffat vr6 spindlar som är i stort sett identiska med orginal, dock sitter fästet till styrstaget lite "längre in" men det är det enda. Kommer det krävas att en fackman ställer in, eller räcker det att man gör det själv (har lite prylar som underlättar) _________________ Be that machine that works in your hand <- Blir den klar? |
||
Hej
84dB(A) är gränsen för ombyggt och amatörbyggt fordon. Men observera att det gäller vid förbifartsprov. om du själv klarar att ställa in hjulvinklarna, gör det, men notera vilka vinklar du valt. Uppmaningen om fackman och kvitto är för att påvisa hur viktigt det är med någorlunda rätt justering inför besiktningen. Det är många timmar som SFRo lagt ned på att justera folks hjulupphängningar ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Hehe, jag knycker lite av tråden jag med!
Jo, det är så att jag har en Fiat 126 -76 och i den sitter det en liten 2 cylindrig 600cc på 23Hk, är det möjligt att montera en 4 cylindrig Lancia A112 Abarth motor på 70Hk och även ta bromsar från en likvärdig bil för att sedan få den godkänd som ombyggt fordon? Isf hur mkt pengar handlra det om mellan tummen och pekfingret? Kan tilläggas att Fiaten har svansmonterad motor, men det visste du nog redan. _________________ Pontus Bergström |
||
Hej
Poppe, det är samma kostnad för alla ombyggda fordon (undantaget enkla cabbningar), 3000:- för SFRo-besiktning och cirka 1200:- för regbesiktning. Problemet i ditt fall är bilens årsmodell - 1976 är det normalt sett krav på avgascertifierad motor och då måste du fixa intyg på Lanciamotorn. Det är betydligt enklare att regga om du väljer en motor med katalysator, varför inte från en Uno 75SX eller nåt sånt? Så länge du har bromsar och hjulupphängningar som är vettiga borde 70-80 hk inte vara något som helst problem. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Jasså, det låter ju kanon det.
Så det spelar ingen större roll vad den har för "ursprungseffekt" då? Bara man uppdaterar chassi och bromsar? Så i princip skulle det gå att regga den med en uno turbo motor då? Så priset hamnar på 3000:- för denna form av reggning? Bara hem och snickra då. Får tacka för sveret föresten.. _________________ Pontus Bergström |
||
Vi tar ännu en fråga medans vi ändå är igång.
om bilen hade varit från 75 eller äldre så var det inga avgaskram så som jag förstod dej? Betyder det att man skulle kunna ragga en bil med vilken motor som helst i stortsätt, tex en motorcykelmotor eller en skoter motor? Bara exempel, men jag tycker ämnet var intressant. Mvh /Pontus _________________ Pontus Bergström |
||
Hej
Ursprungseffekten spelar in såtillvida att den kan påverka vilka andra förstärkningar man vill se. Ska man gå från 23 till 105 hk så lär du få styva upp själva karossen betydligt också. Är bilen av årsmodell -75 eller äldre så går det att regga med en MC/skotermotor om man vill. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
redaktion@wheels-mag.se
Glöm inte att ange vad Du vill ha (SFRo bygghandboken), antal, namn och adress. Priset är ca 283 kr + postens avgifter (ca 70 kr). _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
Hej
"Styva upp karossen" måste man göra efter bilens förutsättningar. Fullbur kan vara ett sätt om den knyter an till de punkter i karossen som får ta mer last. Generellt sett så får man kolla på fästen för motor, transmission och hjulupphängningar. Förstärk där det kan behövas - det är förstås olika från bil till bil. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
okej, jag får tacka för dom bra svaren! Nu är deet bara att ta tag i sig själv och påbörja nåt kul budget projekt då.. _________________ Pontus Bergström |
||
hm kom på en sak som jag inte hittat någonting om...
om man tex får för sig att ett år efter sfro besiktning uppgradera bromsarna från 1kolvs till 4kolvs ifram, går detta att genomföra med en vanlig reg.bes? _________________ Be that machine that works in your hand <- Blir den klar? |
||
Hej
Det beror på besiktningsmannen på Bilprovningen, men det vanligaste är att man kräver in ett nytt bromsprov från SFRo. En sån sak tar vi 300:- per timme för och man kan räkna med minst 2-3 timmars arbete med intygsskrivning etc. Det är alltså klokt att bygga som man vill ha bilen direkt ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Så.. Om jag nu vill bes som ombyggt fordon och har som jag har ca 550hp och bilen väger ca 1000kg -94,, det kommer ej gå då..?
Det sitter Quife 6petad låda,, bromsvåg +massa mer godis.. Är det kört för mig då eller..?? Edit: Det sitter även bara 6punktsbälten, inga torkare mm.. Mvh Robban.. _________________ Robert Uhr. |
||
motorns effekt räknas enligt orginal och inte bromspapper eller liknande om inte bilen motorn sitter i är före -75 vilket din inte är. Du får alltså inte "trimma" motorn bara för att du reggar som ombyggt. Det som krävs är alltså att du inte har samma motor som bilen lämnade bandet med (utbyte av motor+drivlina samt bromssystem) Växellåda och bromsvåg ska inte vara några problem, antar att bromsarna i sig inte är orginal... Gustaf kan nog förklara lite utförligare _________________ Be that machine that works in your hand <- Blir den klar? |
||
Sparade trådar/FAQ Regga som ombyggt fordon; För och nackdelar? | << 1, 2, 3, 4 ... 109, 110, 111 >> 176 besök senaste veckan (626775 totalt) |