Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
STCC 2012
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 22, 23, 24   >>
2 besök senaste veckan (72427 totalt)
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



S Agartsson skrev:
Schumi skrev:


Bilden plåtad av mig


Är det inte bättre om alla åker åt samma håll?



Var det inte jänkarna som uppfann stockcar???

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
S Agartsson skrev:
Schumi skrev:


Bilden plåtad av mig


Är det inte bättre om alla åker åt samma håll?


Tänkte exakt samma sak

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278



He he, det gör dom inte i den klassen alla gånger

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



STCC kanske har något i bakfickan, vad vet jag. Ser ju inte positivt ut nu iaf.

Men det verkar som att majoriten av racing-Sverige inte vill annat än att se STCC död och begraven, iaf om man ska gå efter kommentarer på div. forum thumbs down . Och tänk vad STCC gjort för att lyfta svensk racing, men men, kan inte utövarna enas med ägarna av STCC så blir det väl så här. Eller lyssnar alla på Flashen likt prästen i kyrkan? Har STCC verkligen varit så värdelöst som TTA vill ha det till så förstår jag inte varför man inte brutit sig ut tidigare, eller att serien ens kunnat överleva?

Sen hade jag hellre sett Clio Cup än Abarth som juniorklass. Abarth:arna tycker jag mest ser löjliga och malplacerade ut, mer PR-jippo än feeder-klass. Clion är mer racebil och internationellt erkänd som plantskola.

Kul också att Pålsson och Veidec har gett bra många slantar till Flash för inte alltför många år sedan, inte mycket värt nu... Jag lutar mig tillbaka och hoppas att TTA kan leverera allt de lovat, annars ser jag inte logiken i allt snack om att detta skulle vara det bästa som hänt svensk racing på länge.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Klurax skrev:
STCC kanske har något i bakfickan, vad vet jag. Ser ju inte positivt ut nu iaf.

Men det verkar som att majoriten av racing-Sverige inte vill annat än att se STCC död och begraven, iaf om man ska gå efter kommentarer på div. forum thumbs down . Och tänk vad STCC gjort för att lyfta svensk racing, men men, kan inte utövarna enas med ägarna av STCC så blir det väl så här. Eller lyssnar alla på Flashen likt prästen i kyrkan? Har STCC verkligen varit så värdelöst som TTA vill ha det till så förstår jag inte varför man inte brutit sig ut tidigare, eller att serien ens kunnat överleva?

Sen hade jag hellre sett Clio Cup än Abarth som juniorklass. Abarth:arna tycker jag mest ser löjliga och malplacerade ut, mer PR-jippo än feeder-klass. Clion är mer racebil och internationellt erkänd som plantskola.

Kul också att Pålsson och Veidec har gett bra många slantar till Flash för inte alltför många år sedan, inte mycket värt nu... Jag lutar mig tillbaka och hoppas att TTA kan leverera allt de lovat, annars ser jag inte logiken i allt snack om att detta skulle vara det bästa som hänt svensk racing på länge.


Såå sant.
Fan jag ser bara BTCC framför mig.
OM de bara fattat hur bra racing det är där numer.

Men TTA blir nog kul det med.
Alla......ALLA svenska toppförare ska ju åka där.
Ok inte rydell & nån fler men alla andra.

Den som lever får se
Jag hade gärna sett ett STCC med. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Linus och Jocke, jag har fått för mig att ni har bra koll på STCC genom åren?
STCC har betytt massor för svensk racing, gjort det möjligt att driva flera professionella team i Sverige. Men STCC har inte varit samma organisation genom åren vilket ni får det att låta som.

De senare åren har de gjort några felaktiga beslut, kanske baserat på pengar, som inte har varit positiva för teamen i serien.
Beslutet att låta Biogas köra med turbo var nog dödstöten enligt min mening, kan någon förklara hur de tänkte där?
Var det så viktigt att få in VW och ett miljöbränsle till?
Visst, mycket media och pengar, men det sportsliga?

Ang jämn racing i STCC/BTCC så kan det naturligtvis vara intressant och kul för er i publiken, åtminstone om man inte bryr sig om sportsliga resultat utan ser det mer som underhållning.
Men ni som är så pålästa måste väl ändå inse att alltihop är konstgjort för att skapa en bra show?
Sätt er in hur teamen och förarna ser på detta, hur skulle andra idrottsmän känna inför ett sådant upplägg?
"-Tränat extra hårt denna månaden?
Då blir det 5kg extra i viktbältet."

Ang Camaro Cup så skulle ju STCC kunna göra detta till huvudklass likt Danmark och Norge och på detta sätt kanske kunna överleva. Problemet är då att de inte har några supportklasser.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Klurax skrev:
...
Sen hade jag hellre sett Clio Cup än Abarth som juniorklass. Abarth:arna tycker jag mest ser löjliga och malplacerade ut, mer PR-jippo än feeder-klass. Clion är mer racebil och internationellt erkänd som plantskola.
...

Jag funderade ett tag på om jag utifrån vad jag vet skulle önska att Clio eller Abarth var supportklass framöver om man måste väja en av de två. Jag kom fram till att jag har inget kött på benen för att kunna välja den ena eller den andra. Vad finns det för konkreta argument för och emot de två?

Att Abartharna tvåhjular eller välter ut i lecakulorna då och då är ju inte så kul för de som kör men å andra sidan kanske underhållande för ev. publik? Jag gissar villt att Cliosarna inte har samma problem. Men det här räcker ju inte som skäl för att ha en åsikt om man måste välja. Om den ena eller den andra är lite mer ett "riktigt" racebygge (allt på en skala, knappast något svart/vitt här!!!!) vet jag inte heller. Men jag vet att Renault har koll på vad de håller på med rent allmänt med racing, deras turnerande Renaultjätteevenemang uppfattar jag som extremt seriöst genomförd pr- och racingaktivitet. Och naturligtvis ger det en serie i kliva ut i Europa att köra i om andan faller på, har tyvärr noll koll på hur raceserier med Abarth ser ut på kontinenten men det lär finnas garanterat iaf. Och till sist, vilken av de två kostar minst att driva om man ska vara uppe i toppen och slåss?

Så vad finns det för konkreta argument för och emot de två som supportklass här i sverige?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Thomas du har så rätt.

Man kanske skriver med lite förhoppning i tanken och det framstår som ovetskap
Men för mig själv ÄR det nog mer förvåning om HUR jäkla fel de har gjort.
Kan liksom inte fatta att man är så trångsynt att man inte lyssnar.

Se bara var de står nu?
Trodde de verkligen inte att folk skulle byta serie?
Nu står de där på gränsen till konkurs i mina ögon iaf.

Ja jag kan nog inte så jäkla mycket om allt.
Men intresset finns ju iaf och man sitter och läser en jäkla massa.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Klurax skrev:
...
Sen hade jag hellre sett Clio Cup än Abarth som juniorklass. Abarth:arna tycker jag mest ser löjliga och malplacerade ut, mer PR-jippo än feeder-klass. Clion är mer racebil och internationellt erkänd som plantskola.
...

Jag funderade ett tag på om jag utifrån vad jag vet skulle önska att Clio eller Abarth var supportklass framöver om man måste välja en av de två. Jag kom fram till att jag har inget kött på benen för att kunna välja den ena eller den andra. Vad finns det för konkreta argument för och emot de två?

Att Abartharna tvåhjular eller välter ut i lecakulorna då och då är ju inte så kul för de som kör men å andra sidan kanske underhållande för ev. publik? Jag gissar villt att Cliosarna inte har samma problem. Men det här räcker ju inte som skäl för att ha en åsikt om man måste välja. Om den ena eller den andra är lite mer ett "riktigt" racebygge (allt på en skala, knappast något svart/vitt här!!!!) vet jag inte heller. Men jag vet att Renault har koll på vad de håller på med rent allmänt med racing, deras turnerande Renaultjätteevenemang uppfattar jag som extremt seriöst genomförd pr- och racingaktivitet. Och naturligtvis ger det en serie i kliva ut i Europa att köra i om andan faller på, har tyvärr noll koll på hur raceserier med Abarth ser ut på kontinenten men det lär finnas garanterat iaf. Och till sist, vilken av de två kostar minst att driva om man ska vara uppe i toppen och slåss?

Så vad finns det för konkreta argument för och emot de två som supportklass här i sverige?


Är väl bara att kolla på Bräck och Flash!
De har ju kört Clio Cup ute i Europa.
Det är ju en kanonbra språngbräda.

Abarth är säkert bra åxå men inte på samma nivå alls känns det som?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Lillen skrev:
Är väl bara att kolla på Bräck och Flash!
De har ju kört Clio Cup ute i Europa.
Det är ju en kanonbra språngbräda.

Abarth är säkert bra åxå men inte på samma nivå alls känns det som?


Fast det där var ju typ 25 år sedan...
Kan ha hänt en del sedan dess.

Både Clio och Abarth går att köra internationellt.
Gissar att Clio är större men vet faktiskt inte.
Det var ju några svenskar nere och körde finalen för Abarth i Italien, gick ganska bra har jag för mig.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



TPR skrev:
Det var ju några svenskar nere och körde finalen för Abarth i Italien, gick ganska bra har jag för mig.


http://www.swedishracing.se/sensationell-seger-for-niklas-lilja-pa-mon . . . .

http://www.swedishracing.se/seger-i-europa-finalen-pa-monza-av-lilja

_________________
Martin Öberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
TPR skrev:
Lillen skrev:
Är väl bara att kolla på Bräck och Flash!
De har ju kört Clio Cup ute i Europa.
Det är ju en kanonbra språngbräda.

Abarth är säkert bra åxå men inte på samma nivå alls känns det som?


Fast det där var ju typ 25 år sedan...
Kan ha hänt en del sedan dess.

Både Clio och Abarth går att köra internationellt.
Gissar att Clio är större men vet faktiskt inte.
Det var ju några svenskar nere och körde finalen för Abarth i Italien, gick ganska bra har jag för mig.


Precis.
Det är ju just det jag menar.
Clio Cup har ju funnits ett bra tag.
Fortfarande stort och fungerande. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Jag tror Cliobilarna är något snabbare men jag vet faktiskt inte.

Att göra JTCC till en enhetsklass är något som borde gjorts för längesen. Jag hörde många som sade att Abarth är vad JTCC borde ha varit när jag var på SRL-tävlingar förra året.

Ett problem var dock att Abarth hade 18-årsgräns, helt värdelöst för den typen av klass. Vet inte om det ändrats nu till 2012.

Verkar finnas en del möjligheter för den som vill visa upp sig utomlands också: http://www.swedishracing.se/ny-serie-for-trofeo-abarth

_________________
Martin Öberg
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Obizzz skrev:
Att göra JTCC till en enhetsklass är något som borde gjorts för längesen. Jag hörde många som sade att Abarth är vad JTCC borde ha varit när jag var på SRL-tävlingar förra året.


Eller rättare sagt, JTCC skulle ha fortsatt varit en enhetsklass efter S40-klassen.
Ytterligare ett konstigt och felaktigt beslut från STCC, troligen för att få in fler biltillverkare/importörer.
Det är inte det viktigaste, framför allt inte i juniorklasser.
Där är det viktigare att alla har samma material så man kan se talangerna och att driftkostnaderna kan hållas på rimlig nivå, inte som JTCC.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Just ja, höll på att glömma S40.

Sen funderar jag lite på vad Joakim Forsell har att vinna på att köra JTCC 2012? Han vann serien 2010, vann Abarth 2011. Har svårt att se att en vinst även 2012 skulle göra något för karriären, känns inte som det är där det felar liksom.

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Obizzz skrev:
Just ja, höll på att glömma S40.

Sen funderar jag lite på vad Joakim Forsell har att vinna på att köra JTCC 2012? Han vann serien 2010, vann Abarth 2011. Har svårt att se att en vinst även 2012 skulle göra något för karriären, känns inte som det är där det felar liksom.

Pengar

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Ingen som vet lite om budget för en säsong Clio vs en säsong Abarth?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Obizzz skrev:
http://zport.se/2.4316/2.4491/1.4410574--alx-i-bryderi-infor-stcc-sasongen-overvager-att-satsa-pa-egen-korning


Ligger en del i ryktena om budget och att köra istället alltså?

Undrar om det ligger något i ryktet om TTA åxå?

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Lillen skrev:
Undrar om det ligger något i ryktet om TTA åxå?


Sista uttalandet i artikeln gör ju att man inte tror det men det behöver inte betyda något. Sturesson gjorde ju en helomvändning åt andra hållet till exempel.

_________________
Martin Öberg
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Obizzz skrev:
Lillen skrev:
Undrar om det ligger något i ryktet om TTA åxå?


Sista uttalandet i artikeln gör ju att man inte tror det men det behöver inte betyda något. Sturesson gjorde ju en helomvändning åt andra hållet till exempel.


Jo precis.
Man kan inte lite på något just nu.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Elitracing (åskådarracing)
STCC 2012
<<   1, 2, 3, 4, 5 ... 22, 23, 24   >>
2 besök senaste veckan (72427 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande