Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Allmänt banåkaforum "Mantorp Park fortsätter investera för framtiden" | 1, 2, 3 >> 8199 besök totalt |
http://bilsport.se/news.php?id=10021
_________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Ironismiley eller gladsmiley? Och här samma: http://www.stcc.se/2012/02/23/mantor _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
"Både-glad-och-lite-filurig-smiley" Jag skrev såhär på förstasidan nyss: Det är alltid trevligt med banägare som satsar inför framtiden. Det var väl ingen som tvekade att Mantorp Park skulle komma tillbaka snabbt efter att eventverksamheten sattes i konkurs tidigare i vintras. Fabas som redan ägde själva anläggningen tog nu över även den delen av verksamheten och man kom igen snabbt. Jag hade tänkt skriva att man snabbt kom tillbaka på banan igen men hoppar över det. Nu utbrister Mantorp Park stolt att de fortsätter att investera för framtiden. Det innebär nya toaletter och en depåmur. Det tackar vi för, absolut! Men det låter ju inte som något revolutionerande. Men åt rätt håll är det ju tveklöst! _________________ Magnus Thomé |
||||||||||
Muren slapp de förra året av nån konstig anledning, så den måste de nog göra för att få behålla banlicensen. Resten av anläggningen måste kanske moderniseras från botten och toaletter är ingen dålig början.
Sen kanske man kan fixa dit el så vi slipper generatorer för minsta tävling. 20+ Boxar och annat kan komma senare, men "Nationalarena" är det ju en del kvar till om man ser på helheten (Falkenberg och Anderstorp ligger långt före i mina ögon). Drömmen vore Romslingan med genväg till Parisen, en Svensk version av gamla Hockenheim Knappast möjligt med dagens trend av säkrare och långsammare banor, men skoj hade det varit om man fått till det säkerhetsmässigt (köpa upp anliggande mark för säkerhetszoner etc). Men vi har ju tillräckligt med banor och projekt nu så det är väl dags för lite Darwinism, iaf som tävlingsbanor. Det kan ju bli fler som Gotland Ring, där det körs nån tävling vartannat år eller så. |
||||||||||
Ja det är ju verkligen underligt att de inte byggt en riktig mur efter alla år.
Livsfarligt med alla som stått där under årens lopp , framförallt på trackdays. Lutandes mot räcket i tron om att de hjälper om en bil kommer mot i 50-150km/h. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
Skulle ju vara fint med en kombinerad mur med toaletter... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||||||
Så man kan sitta och klubba samtidigt som man tittar på race _________________ --VVTS-- |
||||||||||
vart FxN är gillaknappen
era idder läser ju både toalett och murproblenet , två flugor i en smäll skämtåsido, öppna rompartiet (även utan genväg till parisern) vore ju helt guld vi hoppas få köra där i vänstervarv även i år _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
||||||||||
Det kan man på dragracingen, har själv skitit på toan som är typ 6m från startlinjen när två tf dragsters kör iväg (är bättre än ett lavemang) försök och slå det tierp som sagt kul att det investeras och personligen så tycker jag att mantorp är sveriges bästa bana. dock så behövs det som sagt en del fix runtomkring den mvh peter _________________ peter sandström |
||||||||||
Jag tycker gott de kan satsa på att ha hela låååånga sträckan öppen.. och se till att det inte är en leråker om det kommit det minsta regn (ute på publikplatserna)..
_________________ Angelika Almstedt - kör svensson-bil och bakar cupcakes nu förtiden. |
||||||||||
Kul att det satsat vidare på banan, efter en tids gungfly för verksamheten. Nog bra att samma intressent både äger och driver verksamheten. Nya vd,n har jag ett mycket gott intryck av, tror detta kan bli mycket bra för framtiden.
Känns extra kul för mig som mer eller mindre är uppvuxen på banan. Var med som mycket ung funktionär redan invigningstävlingen 1969 och tog funktionärslicens (med åldersdispens från SBF) året därpå. Så hela 70-talet innebar mycket flaggviftande och knuffande på snurrade racerbilar på Mantorp Park. Det blev självklart också den bana som man såg som sin hemmabana när man sedan tog steget till att tävla själv och är där man lagt i särklass mest varv genom åren. Romslingan vore kul att att få tävla på igen (har bara gjort det någon enstaka gång innan den försvann) Men jag tror det kostar för mycket i nuläget att få till säkerhetszonerna runt Romkurvan. Krondike ska fyllas igen, det redan knappa parkeringsområdet måste tas i anspråk som avåkningszon och därmed ersättas, bergknallen i utgången av rom måste sprängas bort m.m. Rent krasst affärsmässigt är det nog mer rätt att vidareutveckla de idag aktiva delarna av banan och uppgradera banans övriga faciliteter till dagens krav och behov. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
jag minns en tid då "depåmuren" bestod av en målad vit linje mellan bana och pitlane Dock inte på Mantorp som alltid haft någon form av armco som avdelare och ansågs mycket säker för sin tid. Det är tur att att vi utvecklas och lär oss över tiden... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
Så sant. Men armco sviktar ju en hel del om något kör in i det med hög fart. Så man undrar ju lite över tänket på svenska banor ibland. Ok kostnaden är hög att bygga om men iaf. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
Man måste nog se tänkandet kring banornas utformning och säkerhet över en längre tid. Det som ansågs säkert på 60-70-tal anses inte lika säkert idag. Inte ens 90-talets säkerhetstänk håller med dagens mått mätt. Det är nog inget unikt för svenska racerbanor, utan gäller generellt i samhället. En Volvo 240 ansågs vara höjden av säkerhet för bara ett par decennier sedan, idag är vilken av de minsta småbilarna som helst betydligt säkrare än Volvon. Det finns en anledning till att också världens mest mytomspunna bana idag bara är godkänd för taxibilar, medan racerbilar bara får hålla till på GP-slingan Men allmänt sett har de svenska banorna halkat efter en del i säkerhetsutvecklingen. Kanske delvis för att det går långsammare på våra svenska banor och att vi inte har så många klasser i svensk racing där det går fort på riktigt. Inte ens Anderstorp är speciellt snabb i en internationell jämförelse. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
Visst är det så.
Allt utvecklas ju. TUR då att det nu är på gång på Mantorp Men till och med banor utan licens som Mittsverigebanan har MUR istället för armco. Så det man kan tänka är ju attt de största banorna borde ha högre säkerhet. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||||
Bara en liten fråga, vilken är den mytomspunna banan du skriver om??? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
||||||||||
Teamen i STCC eller kanske numera TTA har nog varit mer måna om att ställa krav på sin egen bekvämlighet med depåboxar och VIP-lounger än banorna i sig. Svensk racing har ju förvisso vuxit rejält sedan STCC kom till, men ibland tycker jag svensk racing på högre nivå numera handlar lite för mycket om antalet löpmeter semtrailer, antalet kvadratmeter depåtälkt med golv, antalet kandelabrar och rätter i VIP-buffén. Mer yta än innehåll, eller som en stallchef i DTM uttryckte det när vi hade ämnet upp "Technich oder Optik?" Banägarna lyssnar ju på sina storkunder kan jag tänka. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
Nürburgring håller jag för väldens mest mytomspunna bana. (även om Spa, Monaco, Le Mans och kanske till och med "The brickyard" har odlat sina myter bra) _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||
Allmänt banåkaforum "Mantorp Park fortsätter investera för framtiden" | 1, 2, 3 >> 8199 besök totalt |