Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 -96 kompressor- TOGGEXproductions!Filmtajm... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (44898 totalt) |
Jag hade en platta förut.. men den tog slut i och med hus och familj Ska försöka finna ngt substitut framåt våren igen så man kan gå på full attack Hört talas om amfetamin... men tror inte det är rätt väg att gå... _________________ Togge Stensson |
||||
Alltså.... frågade mig för och tjatade, blev lovad men inget hände.
Blev till att bestiga Mount Everest................. Bil-El !!!!! Är ju helt nytt för mig och kände mig minst sagt inte så trygg i detta när jag klev på tåget mot sprutkopplarköping! Men , men.. om man inte gör det själv så lär man sig ju aldrig!!?? Började med att leta fram ett elschema på nätet. Sedan klippa och klistra tills jag var nöjd. Helvete.... hur mycket kabel kan det vara runt en motor???? Vad är alla dessa färger??? Varför finns det kablar med samma färgsättning men olika grova??? Gul med grå------eller grå med gul??? DOOH !!! Sedan upp på väggen i garaget! Sen blev det till att leta, leta, leta, chansa, klippa och löda ihop allt med krympslang på efteråt! _________________ Togge Stensson |
||||
Alltså.... Till slut efter myyyycket klurande och funderande satt allt på plats.
Visst.. strulade ngt kopiöst med att få triggergivarna att lira som jag ville. Det slutade med att hallgivarna åkte bort och 2 st reluctorgivare satt på plats. Vi kan säga att det var inte utan problem som bilen till slut startade. Mest för att jag lyckade få bilen att starta på 60grader fel...typ! _________________ Togge Stensson |
||||
Just det. Lite catchtank och bättre soppapump.
Då bilen ska gå på E85 ville jag uppgradera lite. Blev en Walbro 255 först... Men bytte senare ut den innan mappning mot en bosch 044! Dessa slangar ska pressas kopplingar på och sedan kommer hela reserhjulsbaljan med tank och pump att täckas med en plåt. _________________ Togge Stensson |
||||
Lite fler bilder kommer senare då våren snart e här och man kan rulla ut bilen på gårdsplanen.
Blev ju lite mätare extra nu. Tog sånt jag hade på hyllan och kompletterade upp med en bredbandslambda. Passade på att trycka ut lite egoism reklam för mig själv _________________ Togge Stensson |
||||
Jag har alltså var iväg 2ggr för mappning med bilen.
Den första gången startade bilen och gick att gasa upp till 2500v som max. Vi hade världens problem med att mappa. Då vi inte tyckte att det ändra motorn efter hur vi programmerade. Trots nollning av kammar visade det sig att ngt gjorde att den låg massor med grader fel... men ändå gick Inte nog med det så märkte jag vad stress och huvudet under armen kan göra. Jag knäckte inkommande lager från kardanet i lamelldiffen!!! Hade helt glömt att fylla påolja i bakaxeln då den tömdes för kontroll när jag hämtade drivlinan. Snacka om största tavlan!! Detta resulterade i att jag fick skjuta upp allt en stund då jag har familj, hus och barn att lägga mina pengar på. Inte klantigheter! Nåja.. så här lät den när jag tvångkörde ut den från rullarna. Polaren som hjälpte mig torrvarvar lite. Låter lite konstigt tills han låter den gå ner på tomgång framåt slutet. http://www.youtube.com/watch?feature _________________ Togge Stensson |
||||
Nu har det blivit sen höst 2011 och jag har bytt diff mot en hel.
Fyllt på med Redline heavyweight och light oljor i låda och diff. satans dyr olja... Men kostar att ligga på topp efter mkt velande så skaffade jag en bosch 044 pump för att säkerhetställa driften med E85. Bytte ut walbron och sedan bar det iväg för mappning hos PPF. Här ännu ett uselt klipp http://www.youtube.com/watch?v=nwjxi _________________ Togge Stensson |
||||
Tjena. Har ni verkligen tänkt till över utformningen den här lösningen? Normalt sett ska ju inte bilen hållas uppe av att den "hänger" i hjulbultarna. Merparten av krafterna (som hålla bilen uppe samt accelererar och decelererar) brukar komma av av friktionen mellan fälgen och nav/skiva. Hjulbultarnas uppgift blir alltså primärt att pressa skivan mot navet så att tillräckig friktionskraft mellan ytorna kan erhållas. Dina adaptrar är ju betydligt mindre till ytan än den bakomliggande navet. Alltså har du tappat en hel del yta och därmed friktionskraft. Eller är inte anliggningsytan på insidan fälgen större än så? Minskad yta leder till ökad skjuv-belastning på bultarna samtidigt som belastningarna säkert kommer vara betydlligt högre för din överladdade best än för en orginal e36:a En rund form är vore kanske bättre än den femkantiga (beroende på hur ytan på insidan av fälgarna ser ut såklart). Samma resonemang gäller "utgröpningarna" du har mellan bultarna. Har de någon funktion mer än lättning? finns en anliggande yta där på fälgen bör den utnyttjas. Mvh _________________ Christoffer Persson |
||||
Hmm.. hur ska jag svara . Tro inte att jag menar att vara spydig bara.. ber om ursäkt lite innan .
Men frågan är då . Hur många fälgar har DU monterat på dina bilar genom åren??? Borde du inte reflekterat över grundkonstruktionen på hur en fälg är uppbyggd då?? Jag har ninte haft många fälgar genom åren som har haft en flat yta gentemot nav/skiva....eller ärligt tror jag aldrig jag haft några av alla de som passerat min ägo. Förstår till fullo din fundering även om jag själv inte finner den befogad... ger ett exempel på ett nav i en helt vanlig aluminiumfälg där det bara är material för tryckpunkt runt själv hålet för bulten. Själva navet/centreringen tar en del av kraften från fälgen ihop med att bult/mutter är konad in i fälg för presskraft inåt. Mvh T. (kanske kommer ge ett vettigare argument ngn dag då jag inte e hemma med influensan ) _________________ Togge Stensson |
||||
Det är ju varken jag eller Togge som tänkt till där utan BMW Motorsport då det är en original pryl ifrån dom.. Men jag är med på din tanke kring lösningen
_________________ Jocke Frid BMW e46 330 banbil -Såld Porsche 996 Cab -99 Peugeot 205 Gti -88 Peugeot 205 Gti -90 Såld Toyota Celica GT4 -90 Mini 1000 -72 Caterham 7 -86 |
||||
Hej igen. Givetvist är din kommentar befogad och tas inte alls som spydig. Erkänner att jag skrev snabbare än jag tänkte. Du har såklart rätt i att fälgarnas anliggningsyta oftast inte sträcker sig hela vägen runt. Jag kilar ut och startar kaffebryggaren så kanske jag får bättre tur när jag tänker resten av dagen. Grym bil du bygger BTW _________________ Christoffer Persson |
||||
Nu var det väl dags att presentera den blygsamma men mkt körbara effekten.
Obs... Tänkte skriva lite kortfattat om vad, hur och varför Motorn är i grunden en M52b28. Alltså helalumotorn med singelvanos på 2,8liter. Ni som kan er bmw vet att detta blocket kör man som sugmotor p.g.a dess låga vikt. Inte dess hållbarhet. Med andra ord inte stålfodrat utan bara alu/nicasilbehandlat vilket det nu var..hmm... Många har åsikter om den här motorn i kombo med överladning. Alla har hört!!!! Men ingen vet..typ. Blocket rasar, toppbultarna dras ur o.s.v... mycket spekulationer som sagt. jag vill ju gärna ta reda på saker själv (den dyra vägen) och inte bara förlita mig på spekulationer vilket man inte lär sig något på. Som sagt med 24k mil på mätaren. Bytt packning till 3,5mm Mls byggdes detta i nuvarande etapp 1 ! Hela uppbyggnaden runt motorn är tänkt för framtida högre effektuttag med ny bottendel. Den som lever får se när!! I dt stadiet blir det även turbo till hjälp för kompressorn. Nåväl. Som sagt ett svagt block varav tändning och ladd börjar ganska lågt. Håller detta blir det ökat ladd under sommaren. toggex kompressor steg 1 --- 0,75bar Effekt mätt på drivhjulen _________________ Togge Stensson |
||||
Vart får man tag på sådana centreringsringar?? _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||
Hos BMW Motorsport.. _________________ Jocke Frid BMW e46 330 banbil -Såld Porsche 996 Cab -99 Peugeot 205 Gti -88 Peugeot 205 Gti -90 Såld Toyota Celica GT4 -90 Mini 1000 -72 Caterham 7 -86 |
||||
Snacka om traktormotor
Ingen dålig kur.. linje på momentet. Riktigt trevligt bygge med allt det råhuggna och vilket mysigt ljud |
||||
Tack , tack! Ja, momentkurvan blev ju överaskande bra! PPF sa att man kan tillgodoräkna sig ca50 på drivhjuls siffrorna för att få motoreffekten på de här bmw bilarna. Vilket borde ge ca. 190hk------- 415Nm------- 2500rpm 225hk------- 440Nm------- 3000rpm 258hk------- 460Nm------- 3500rpm 290hk------- 460Nm------- 4000rpm 300hk------- 440Nm------- 4500rpm 325hk------- 430Nm------- 5000rpm 340hk------- 420Nm------- 5500rpm 350hk------- 390Nm------- 6000rpm 360hk------- 380Nm------- 6500rpm helt ok för 0,75bar snabb överäkning skulle ge sugmotorn dryga 200hk. Och vid 0,9 bar ett max hk på ca 385 och 500Nm Tror det är en bra nivå att ligga på vid bankörning _________________ Togge Stensson |
||||
_________________ Behöver du hjälp med din motor eller racebil? http://www.schmidtracing.net Sponsrad av http://www.bjprace.com |
||||
För att undvika framtida tankevurpor så har arean på kontaktytan inget med friktionskraften att göra. Friktionkraften bestäms endast av friktionskoeffecienten och i detta fallet förspänningskraften som blir av att dra åt hjulmuttrarna. Såvida man inte deformerar ytan, då blir det krångligare... _________________ Peter Sternersson |
||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 328 -96 kompressor- TOGGEXproductions!Filmtajm... | << 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (44898 totalt) |