Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
"Mantorp Park fortsätter investera för framtiden"
1, 2, 3   >>
8052 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
http://bilsport.se/news.php?id=100211


Citat:
Ambitionen är att Mantorp Park ska återta positionen som nationalarena för svensk motorsport, säger Fredrik Sjöqvist, vd för Mantorp Park Motorbana AB. Vi investerade 5 miljoner kronor ifjol i nya räcken, kerbs och annan säkerhet runt racerbanan.

I år bygger vi bland annat depåmur och fler toaletter.




_________________
Magnus Thomé
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Magnus Thomé skrev:
http://bilsport.se/news.php?id=100211


Citat:
Ambitionen är att Mantorp Park ska återta positionen som nationalarena för svensk motorsport, säger Fredrik Sjöqvist, vd för Mantorp Park Motorbana AB. Vi investerade 5 miljoner kronor ifjol i nya räcken, kerbs och annan säkerhet runt racerbanan.

I år bygger vi bland annat depåmur och fler toaletter.





Ironismiley eller gladsmiley?

Och här samma: http://www.stcc.se/2012/02/23/mantorp-park-fortsatter-investera-for-fr . . . . thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lillen skrev:
Magnus Thomé skrev:
Citat:

I år bygger vi bland annat depåmur och fler toaletter.



Ironismiley eller gladsmiley?


"Både-glad-och-lite-filurig-smiley"



Jag skrev såhär på förstasidan nyss:

Det är alltid trevligt med banägare som satsar inför framtiden. Det var väl ingen som tvekade att Mantorp Park skulle komma tillbaka snabbt efter att eventverksamheten sattes i konkurs tidigare i vintras. Fabas som redan ägde själva anläggningen tog nu över även den delen av verksamheten och man kom igen snabbt. Jag hade tänkt skriva att man snabbt kom tillbaka på banan igen men hoppar över det. Nu utbrister Mantorp Park stolt att de fortsätter att investera för framtiden. Det innebär nya toaletter och en depåmur. Det tackar vi för, absolut! Men det låter ju inte som något revolutionerande. Men åt rätt håll är det ju tveklöst!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Haha ok.
Den förklaringen köper jag. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Muren slapp de förra året av nån konstig anledning, så den måste de nog göra för att få behålla banlicensen. Resten av anläggningen måste kanske moderniseras från botten och toaletter är ingen dålig början.
Sen kanske man kan fixa dit el så vi slipper generatorer för minsta tävling.

20+ Boxar och annat kan komma senare, men "Nationalarena" är det ju en del kvar till om man ser på helheten (Falkenberg och Anderstorp ligger långt före i mina ögon).

Drömmen vore Romslingan med genväg till Parisen, en Svensk version av gamla Hockenheim
Knappast möjligt med dagens trend av säkrare och långsammare banor, men skoj hade det varit om man fått till det säkerhetsmässigt (köpa upp anliggande mark för säkerhetszoner etc).

Men vi har ju tillräckligt med banor och projekt nu så det är väl dags för lite Darwinism, iaf som tävlingsbanor. Det kan ju bli fler som Gotland Ring, där det körs nån tävling vartannat år eller så.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Ja det är ju verkligen underligt att de inte byggt en riktig mur efter alla år.
Livsfarligt med alla som stått där under årens lopp , framförallt på trackdays.
Lutandes mot räcket i tron om att de hjälper om en bil kommer mot i 50-150km/h.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Magnus Thomé skrev:
Citat:

I år bygger vi bland annat depåmur och fler toaletter.



Skulle ju vara fint med en kombinerad mur med toaletter...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MathiasLBR
Säve
Här sen Dec 2002
Inlägg: 458



En mur av fastgjutna bajamajor i betong?

_________________
/Mathias Cardevik

3:a BMW Cup Modifierad 2013 & 2015 samt Standard 2011 & 2012
Citera
Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003
Inlägg: 3800



ButterflyRacing skrev:
Magnus Thomé skrev:
Citat:

I år bygger vi bland annat depåmur och fler toaletter.



Skulle ju vara fint med en kombinerad mur med toaletter...


Så man kan sitta och klubba samtidigt som man tittar på race

_________________

--VVTS--
Citera
audimotorsport
Stockholm/Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 433



Skitbra......

_________________
Peter Bollnert
Kör skoda pickup
Kör Audi S1 replika
Audi S3 -02 såld
Har byggt replikor av:
Audi sport quattro-såld
Audi 90 imsa gto-såld
Audi S1
H1
Citera
knotan
Åby
Här sen Feb 2006
Inlägg: 6122



vart FxN är gillaknappen

era idder läser ju både toalett och murproblenet , två flugor i en smäll


skämtåsido,
öppna rompartiet (även utan genväg till parisern) vore ju helt guld thumbs up

vi hoppas få köra där i vänstervarv även i år

_________________
Karossbilar är inte det lite larvigt??
niklas laine
Citera
Peter.sandström
Linköping
Här sen Apr 2007
Inlägg: 234



Maciek Matwiejczuk skrev:
ButterflyRacing skrev:
Magnus Thomé skrev:
Citat:

I år bygger vi bland annat depåmur och fler toaletter.



Skulle ju vara fint med en kombinerad mur med toaletter...


Så man kan sitta och klubba samtidigt som man tittar på race


Det kan man på dragracingen, har själv skitit på toan som är typ 6m från startlinjen när två tf dragsters kör iväg (är bättre än ett lavemang) försök och slå det tierp

som sagt kul att det investeras och personligen så tycker jag att mantorp är sveriges bästa bana. dock så behövs det som sagt en del fix runtomkring den

mvh peter

_________________
peter sandström
Citera
Ankan
Stockholm
Här sen Maj 2003
Inlägg: 7582

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Jag tycker gott de kan satsa på att ha hela låååånga sträckan öppen.. och se till att det inte är en leråker om det kommit det minsta regn (ute på publikplatserna)..

_________________
Angelika Almstedt - kör svensson-bil och bakar cupcakes nu förtiden.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Kul att det satsat vidare på banan, efter en tids gungfly för verksamheten. Nog bra att samma intressent både äger och driver verksamheten. Nya vd,n har jag ett mycket gott intryck av, tror detta kan bli mycket bra för framtiden.

Känns extra kul för mig som mer eller mindre är uppvuxen på banan. Var med som mycket ung funktionär redan invigningstävlingen 1969 och tog funktionärslicens (med åldersdispens från SBF) året därpå.
Så hela 70-talet innebar mycket flaggviftande och knuffande på snurrade racerbilar på Mantorp Park.
Det blev självklart också den bana som man såg som sin hemmabana när man sedan tog steget till att tävla själv och är där man lagt i särklass mest varv genom åren.
Romslingan vore kul att att få tävla på igen (har bara gjort det någon enstaka gång innan den försvann)
Men jag tror det kostar för mycket i nuläget att få till säkerhetszonerna runt Romkurvan. Krondike ska fyllas igen, det redan knappa parkeringsområdet måste tas i anspråk som avåkningszon och därmed ersättas, bergknallen i utgången av rom måste sprängas bort m.m.
Rent krasst affärsmässigt är det nog mer rätt att vidareutveckla de idag aktiva delarna av banan och uppgradera banans övriga faciliteter till dagens krav och behov.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Lillen skrev:
Ja det är ju verkligen underligt att de inte byggt en riktig mur efter alla år.
Livsfarligt med alla som stått där under årens lopp , framförallt på trackdays.
Lutandes mot räcket i tron om att de hjälper om en bil kommer mot i 50-150km/h.


jag minns en tid då "depåmuren" bestod av en målad vit linje mellan bana och pitlane
Dock inte på Mantorp som alltid haft någon form av armco som avdelare och ansågs mycket säker för sin tid.
Det är tur att att vi utvecklas och lär oss över tiden...

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Bosse L skrev:
Lillen skrev:
Ja det är ju verkligen underligt att de inte byggt en riktig mur efter alla år.
Livsfarligt med alla som stått där under årens lopp , framförallt på trackdays.
Lutandes mot räcket i tron om att de hjälper om en bil kommer mot i 50-150km/h.


jag minns en tid då "depåmuren" bestod av en målad vit linje mellan bana och pitlane
Dock inte på Mantorp som alltid haft någon form av armco som avdelare och ansågs mycket säker för sin tid.
Det är tur att att vi utvecklas och lär oss över tiden...


Så sant.
Men armco sviktar ju en hel del om något kör in i det med hög fart.
Så man undrar ju lite över tänket på svenska banor ibland.
Ok kostnaden är hög att bygga om men iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Lillen skrev:
Bosse L skrev:
Lillen skrev:
Ja det är ju verkligen underligt att de inte byggt en riktig mur efter alla år.
Livsfarligt med alla som stått där under årens lopp , framförallt på trackdays.
Lutandes mot räcket i tron om att de hjälper om en bil kommer mot i 50-150km/h.


jag minns en tid då "depåmuren" bestod av en målad vit linje mellan bana och pitlane
Dock inte på Mantorp som alltid haft någon form av armco som avdelare och ansågs mycket säker för sin tid.
Det är tur att att vi utvecklas och lär oss över tiden...


Så sant.
Men armco sviktar ju en hel del om något kör in i det med hög fart.
Så man undrar ju lite över tänket på svenska banor ibland.
Ok kostnaden är hög att bygga om men iaf.


Man måste nog se tänkandet kring banornas utformning och säkerhet över en längre tid. Det som ansågs säkert på 60-70-tal anses inte lika säkert idag. Inte ens 90-talets säkerhetstänk håller med dagens mått mätt. Det är nog inget unikt för svenska racerbanor, utan gäller generellt i samhället. En Volvo 240 ansågs vara höjden av säkerhet för bara ett par decennier sedan, idag är vilken av de minsta småbilarna som helst betydligt säkrare än Volvon. Det finns en anledning till att också världens mest mytomspunna bana idag bara är godkänd för taxibilar, medan racerbilar bara får hålla till på GP-slingan
Men allmänt sett har de svenska banorna halkat efter en del i säkerhetsutvecklingen. Kanske delvis för att det går långsammare på våra svenska banor och att vi inte har så många klasser i svensk racing där det går fort på riktigt. Inte ens Anderstorp är speciellt snabb i en internationell jämförelse.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Visst är det så.
Allt utvecklas ju.

TUR då att det nu är på gång på Mantorp thumbs up

Men till och med banor utan licens som Mittsverigebanan har MUR istället för armco.
Så det man kan tänka är ju attt de största banorna borde ha högre säkerhet.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
J.Schuman
Stockholm
Här sen Okt 2006
Inlägg: 6032



Bosse L skrev:
Lillen skrev:
Bosse L skrev:
Lillen skrev:
Ja det är ju verkligen underligt att de inte byggt en riktig mur efter alla år.
Livsfarligt med alla som stått där under årens lopp , framförallt på trackdays.
Lutandes mot räcket i tron om att de hjälper om en bil kommer mot i 50-150km/h.


jag minns en tid då "depåmuren" bestod av en målad vit linje mellan bana och pitlane
Dock inte på Mantorp som alltid haft någon form av armco som avdelare och ansågs mycket säker för sin tid.
Det är tur att att vi utvecklas och lär oss över tiden...


Så sant.
Men armco sviktar ju en hel del om något kör in i det med hög fart.
Så man undrar ju lite över tänket på svenska banor ibland.
Ok kostnaden är hög att bygga om men iaf.


Man måste nog se tänkandet kring banornas utformning och säkerhet över en längre tid. Det som ansågs säkert på 60-70-tal anses inte lika säkert idag. Inte ens 90-talets säkerhetstänk håller med dagens mått mätt. Det är nog inget unikt för svenska racerbanor, utan gäller generellt i samhället. En Volvo 240 ansågs vara höjden av säkerhet för bara ett par decennier sedan, idag är vilken av de minsta småbilarna som helst betydligt säkrare än Volvon. Det finns en anledning till att också världens mest mytomspunna bana idag bara är godkänd för taxibilar, medan racerbilar bara får hålla till på GP-slingan
Men allmänt sett har de svenska banorna halkat efter en del i säkerhetsutvecklingen. Kanske delvis för att det går långsammare på våra svenska banor och att vi inte har så många klasser i svensk racing där det går fort på riktigt. Inte ens Anderstorp är speciellt snabb i en internationell jämförelse.


Bara en liten fråga, vilken är den mytomspunna banan du skriver om???

_________________
Johan Schuman PCS #23
Speedlab Crew.

Alltid ett projekt för lite.
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



Lillen skrev:
Visst är det så.
Allt utvecklas ju.

TUR då att det nu är på gång på Mantorp thumbs up

Men till och med banor utan licens som Mittsverigebanan har MUR istället för armco.
Så det man kan tänka är ju attt de största banorna borde ha högre säkerhet.


Teamen i STCC eller kanske numera TTA har nog varit mer måna om att ställa krav på sin egen bekvämlighet med depåboxar och VIP-lounger än banorna i sig. Svensk racing har ju förvisso vuxit rejält sedan STCC kom till, men ibland tycker jag svensk racing på högre nivå numera handlar lite för mycket om antalet löpmeter semtrailer, antalet kvadratmeter depåtälkt med golv, antalet kandelabrar och rätter i VIP-buffén.
Mer yta än innehåll, eller som en stallchef i DTM uttryckte det när vi hade ämnet upp "Technich oder Optik?" Banägarna lyssnar ju på sina storkunder kan jag tänka.

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Bosse L
Tyresö
Här sen Feb 2003
Inlägg: 2050



j.stigson skrev:
Bosse L skrev:
Lillen skrev:
Bosse L skrev:
Lillen skrev:
Ja det är ju verkligen underligt att de inte byggt en riktig mur efter alla år.
Livsfarligt med alla som stått där under årens lopp , framförallt på trackdays.
Lutandes mot räcket i tron om att de hjälper om en bil kommer mot i 50-150km/h.


jag minns en tid då "depåmuren" bestod av en målad vit linje mellan bana och pitlane
Dock inte på Mantorp som alltid haft någon form av armco som avdelare och ansågs mycket säker för sin tid.
Det är tur att att vi utvecklas och lär oss över tiden...


Så sant.
Men armco sviktar ju en hel del om något kör in i det med hög fart.
Så man undrar ju lite över tänket på svenska banor ibland.
Ok kostnaden är hög att bygga om men iaf.


Man måste nog se tänkandet kring banornas utformning och säkerhet över en längre tid. Det som ansågs säkert på 60-70-tal anses inte lika säkert idag. Inte ens 90-talets säkerhetstänk håller med dagens mått mätt. Det är nog inget unikt för svenska racerbanor, utan gäller generellt i samhället. En Volvo 240 ansågs vara höjden av säkerhet för bara ett par decennier sedan, idag är vilken av de minsta småbilarna som helst betydligt säkrare än Volvon. Det finns en anledning till att också världens mest mytomspunna bana idag bara är godkänd för taxibilar, medan racerbilar bara får hålla till på GP-slingan
Men allmänt sett har de svenska banorna halkat efter en del i säkerhetsutvecklingen. Kanske delvis för att det går långsammare på våra svenska banor och att vi inte har så många klasser i svensk racing där det går fort på riktigt. Inte ens Anderstorp är speciellt snabb i en internationell jämförelse.


Bara en liten fråga, vilken är den mytomspunna banan du skriver om???

Nürburgring håller jag för väldens mest mytomspunna bana.
(även om Spa, Monaco, Le Mans och kanske till och med "The brickyard" har odlat sina myter bra)

_________________
Bosse Lindman
"En bil som har registreringsplåtar är ointressant"
www.retrospectivemotorsport.se
Citera
Allmänt banåkaforum
"Mantorp Park fortsätter investera för framtiden"
1, 2, 3   >>
8052 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande