| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Hjälm fråga - Peltorhjälmen inte godkänd längre?
|
2946 besök totalt |
|
hur ställer sig SMA vs SBF i hjälmfrågan, var tvungen att göra mig av med min peltor hjälm nu när dom inte längre är godkända, är det fritt på sma och åka vilken hjälm man vill? en mc hjälm är ju inte och rekomendera i bil, |
||||
|
Re: Hjälm fråga
När det gäller SMA så beror det lite på vad det är för arrangemang, dvs på enklare gatbilsträffar så är det oftast godkänt med Peltorhjälmen som inte är godkänd längre i SBF och även MC hjälmar... Men kolla med enskild arrangör för säkerhets skull. även om vi rekommenderar såklart riktiga bilsportshjälmar enligt senaste specifikationerna.... |
||||
|
Ok för vissa av fia hjälmarna förlora ju sitt godkänade och vissa har sbf förlängt och vissa inte, så verkar vara rena djungel för tillfället |
||||
|
G6 det är väl igentligen alla lättvikshjälmar, finns väl även någon peltor helhjälm med som rycker, samt den svarta race hjälmen, säger man nu på ett event att det ska vara godkänd hjälm, är det fia hjälm som är godkänd eller går det bra med överåringa fia hjälmar, särket mer än jag som undra, för händer det något så vill man inte stå utan ersättning bara för att man har en överårig hjälm om eventet sakt fia hjälmar och ingen har koll på vad som gäller |
||||
|
Eftersom det inte skrivs en bokstav om vilket arr/klass så blir det som vanligt att hänvisa till en av texterna
http://web.sbf.se/regler/up/4/TR_Tek "SIS märkta Peltor G6 (Bilsporthjälmen) får slutanvändas nationellt t.o.m. 2014-12-31" Men redan 1/1 2013 är det krav på HNRS i väldigt många klasser och då är det endast FIAs regler som gäller. |
||||
|
Re:
Då har dom förlängt peltorhjälmen igen för innan var det 12-12-31 Tur man köpt hjälm med fia märkning, Finns ju även en fia märkning som heter 8858 med |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
2946 besök totalt |