Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Åka till UK o köra Formula Jaguar, Ariel, Palmer JP-LM m.m?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (15052 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
En kille jag känner (hej Perre!!) var förra året iväg på en resa till Palmer Motorsport och Bedford Autodrome i England och körde massa skojsiga räserbilar. Han gick omkring med ett stort fånigt leende på läpparna oroväckande länge efteråt. Han gillade speciellt Palmer Jaguar JP-LM vet jag. Kul grej han berättade var att instruktörerna verkligen inte sitter och är räddhågsna, tvärtom. Perre som inte har några problem att satsa fullt berättade att instruktören bara ropade att han skulle satsa ännu mera I Formula Jaguaren fanns ingen plats för instruktör dessutom Tror jag skrev i nån tråd om det hele redan då.

Hursomhelst, nu är det nytt år och i månadskiftet april-maj så är det dags igen med resor dit (arrangerade av Teknikens Värld precis som senast) och jag tänkte det vore ju j**gt kul att pröva Inte massa puttrande runt banan efter en lååångsam följebil eller sånt. Klockrent i mina ögon alltså (förutom att jag är lite orolig för själva resan eftersom jag kan ha problem med sånt :-(

Så, man ska ju ha lite flax också, har snackat fram o tillbaka med Teknikens Värld som kommer annonsera med banner här på Rejsa vilket delfinansierar en studieresa

Så nu är jag lite nyfiken om någon mer här vart o kört eller känner någon som vart och kört hos Palmer?



Kul bilar... typ
(från Teknikens Världs sida www.teknikensvarld.se/motorevent

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



jag har varit med....

och det är verkligen så skithäftigt som man kan tro.... och en hel del mer än så...

asså, bilarna går fort och man får köra precis så fort man kan oftast... dvs är det för okontrollerat så kan instruktören strypa gasen eller bromsa men fort får man åka och åka av gör man...

banorna man kör på funkar för det, dvs flygplansbanor med stora avåkningsytor.....

kan klart rekommenderas på alla plan för ALLA....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Kanon, de har byggt bågarna så det kanske räcker på höjden även när jag ska köra


_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



John skrev massor om sin resa i höstas:

http://www.dark.se/2011/10/09/palmersport/

han svara säkert på frågor med om du mailar honom.

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Tobias Nyström skrev:
John skrev massor om sin resa i höstas:

http://www.dark.se/2011/10/09/palmersport/

han svara säkert på frågor med om du mailar honom.


OJOJOJ! Där fanns det massor att läsa! Tack!


Han hade en flygbild av banan dessutom Här ska tjuvtränas (alltså försöka fatta hur banan går innan jag åker dit

_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Magnus Thomé skrev:
Tobias Nyström skrev:
John skrev massor om sin resa i höstas:

http://www.dark.se/2011/10/09/palmersport/

han svara säkert på frågor med om du mailar honom.


OJOJOJ! Där fanns det massor att läsa! Tack!


Han hade en flygbild av banan dessutom Här ska tjuvtränas (alltså försöka fatta hur banan går innan jag åker dit



det är nästan ingen ide, man åker på olika banslingor för nästan varje biltyp..... men det är inga svåra banor att lära sig, och dom specialknep man behöver veta för att åka fort berättar instruktörerna om.

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Magnus Thomé skrev:
Tobias Nyström skrev:
John skrev massor om sin resa i höstas:

http://www.dark.se/2011/10/09/palmersport/

han svara säkert på frågor med om du mailar honom.


OJOJOJ! Där fanns det massor att läsa! Tack!


Han hade en flygbild av banan dessutom Här ska tjuvtränas (alltså försöka fatta hur banan går innan jag åker dit


träna i simulator?

http://www.rfactorcentral.com/detail.cfm?ID=Bedford%20Autodrome

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ja det verkar helt klart gå att lägga en faslig massa olika banslingor på den här anläggningen:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



Om jag inte kommer ihåg så är det 4 olika slingor man kör på banan + kon++/sladdbanan + terrängbanan....

och alla slingor används samtidigt av olika grupper..... och Teknikens grupp delades upp i 2 grupper och förrutom att vi åt lunch ihop i TV, så såg vi inte ett spår av dom andra grupperna som var där samtidigt ... förrutom att vi hörde lite motorljud från deras körningar.....

det är en grym logistik och anläggning, som imponerar stort..... förrutom hur häftigt det är att faktiskt få köra fullt med riktiga racebilar som man faktiskt får....

men det lär bli fullt snabbt, så om ni funderar på det, anmäler er snabbt....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Sjöstrand
Södertälje
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



Jag tror att mitt blogginlägg som är länkat tidigare i tråden ger en hygglig bild av hur det är.
http://www.dark.se/2011/10/09/palmersport/

Annars kan jag sammanfatta det kort - skitkul!

Kan du åka så gör det. Kika gärna på ombordfilmerna som finns på bloggen också.


Angående simulatorköra: Jag som kör en hel del simulator - strunta i det här. Banorna är så korta att du lär dig sträckningen på ett par varv. Dessutom tror jag de varianter av Bedford man kan ladda ner är en gammal bansträckning som inte är helt korrekt. Lite jobbigt lära sig att en chikan går till vänster så går den till höger i verkligheten..




Lycka till!

PS Jag är 190 cm lång. Inga problem få plats ens i formelbilen. Värt att tänka på - endast med formelbilen man fick låna overall så ha bra täckande klädsel. Kanske inte i WCT om det börjar brinna nånstans. Investera i ett par bra skor om du inte har det redan. De som inte hade det fick låna "chinatofflor" typ.
DS

_________________
John Sjöstrand
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002
Inlägg: 13523



kan lägga till, Hjälm är ingen ide att ta med... för man ska använda deras med speciell kommunikations kontakter och det var inte Peltorstandard iaf....

_________________
Fredrik SLC
Kontaktuppgifter http://slc.se/?page_id=12
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Jag var där i höstas och körde, tokigt kul!!!! Man får fylla i sina erfarenheter på ett litet poäng kort, med lite bra referenser blir det fritt fram Kändes som det blev en intern tävling mellan instruktörerna vem som kunde få en att prestera bäst. Vi hade även Jonathan Palmer som prisutdelare efter eventet, när han han förstod att jag var enda Svensken i gänget (som dessutom vann ) fick han för sig att han skulle presentera mig för Kenny Bräck som stod i receptioen och väntade... men han glömde lika fort.

Formel Jaguar var en riktig höjdare, ser fram emot årets resa.

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Daniel Gudmundsson
Jonstorp
Här sen Jul 2003
Inlägg: 756



Magnus Thomé skrev:
Ja det verkar helt klart gå att lägga en faslig massa olika banslingor på den här anläggningen:



Längst upp till vänster där det är lite rött är Caterham banan som vattnas och man kör mot varandra, mycket drifting. Rakt uranför den terängbanan som inte syns på bilden. I mitten är det Lemans och Formula Jaguar, till höger körde vi Clio Cup och Porsche förra året, dessa är nu utbytta. Bansträckningen ner till höger är Caterham, en riktigt rolig bana. M3orna kör man Längst ner till vänster, banan är inte helt med på bilden men man kommer ut på flygrakan.

Bara att anmäla sig thumbs up

_________________
Daniel Gudmundsson

Kör BMW
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Sjöstrand skrev:
...
Värt att tänka på - endast med formelbilen man fick låna overall så ha bra täckande klädsel. Kanske inte i WCT om det börjar brinna nånstans. Investera i ett par bra skor om du inte har det redan. De som inte hade det fick låna "chinatofflor" typ.
DS


Fredrik - SLC skrev:
kan lägga till, Hjälm är ingen ide att ta med... för man ska använda deras med speciell kommunikations kontakter och det var inte Peltorstandard iaf....



- Ta med shyssta skor - check

- Inte ta med hjälmen - check

- Skit i att tjuvträna - check

- Vad hade de flesta på sig? Vanliga brallor och långärmad tröja? Det är ju sittautomhusbilar, långärmad tröja kanske inte räcker, isf ska man ha en jacka, helst i naturmaterial... hmmm??

- Ta med handskar eller fanns det?


Tack för alla tips!!!!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare





_________________
Magnus Thomé
Citera
Sjöstrand
Södertälje
Här sen Sep 2004
Inlägg: 80



Magnus Thomé skrev:
Sjöstrand skrev:
...
Värt att tänka på - endast med formelbilen man fick låna overall så ha bra täckande klädsel. Kanske inte i WCT om det börjar brinna nånstans. Investera i ett par bra skor om du inte har det redan. De som inte hade det fick låna "chinatofflor" typ.
DS


Fredrik - SLC skrev:
kan lägga till, Hjälm är ingen ide att ta med... för man ska använda deras med speciell kommunikations kontakter och det var inte Peltorstandard iaf....



- Ta med shyssta skor - check

- Inte ta med hjälmen - check

- Skit i att tjuvträna - check

- Vad hade de flesta på sig? Vanliga brallor och långärmad tröja? Det är ju sittautomhusbilar, långärmad tröja kanske inte räcker, isf ska man ha en jacka, helst i naturmaterial... hmmm??

- Ta med handskar eller fanns det?


Tack för alla tips!!!!


Jag körde i jeans och t-shirt. Det var varmt väder.
Egna skor och handskar hade jag. Jag tror inte man fick låna handskar.


_________________
John Sjöstrand
Citera
jbergin
Stockholm
Här sen Jul 2005
Inlägg: 413



Jag har varit där, för läääänge sedan. Tveka inte. Åk.

_________________
Johan Bergin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Daniel Gudmundsson skrev:
...
Formel Jaguar var en riktig höjdare, ser fram emot årets resa.



Någon till här som ska dit nu i år?

_________________
Magnus Thomé
Citera
kghaas
Oslo, Norge
Här sen Dec 2006
Inlägg: 48



Jeg har også vært der å kjort og enig med alle. GO!

Jeg har provd mange av denne type arrangement både i Norge og England.
Palmer er by far det beste opplegget. For oss som gillar fortåk så er det riktig trening med meget bra instruktorer.

Min favoritt var LMP bilen, hvor jeg hadde med instruktor. Desverre så odela jeg bilen på siste runden, men det var bare inn å bytte....

Jeg hadde med egne hansker og sko

Me at the wheel

_________________
Knut Aas

Lotus 7 S4. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82038
Porsche 944 TURBO
MG Midget FIA Historic racer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82008
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5112



Magnus Thomé skrev:
Sjöstrand skrev:
...
Värt att tänka på - endast med formelbilen man fick låna overall så ha bra täckande klädsel. Kanske inte i WCT om det börjar brinna nånstans. Investera i ett par bra skor om du inte har det redan. De som inte hade det fick låna "chinatofflor" typ.
DS


Fredrik - SLC skrev:
kan lägga till, Hjälm är ingen ide att ta med... för man ska använda deras med speciell kommunikations kontakter och det var inte Peltorstandard iaf....



- Ta med shyssta skor - check

- Inte ta med hjälmen - check

- Skit i att tjuvträna - check

- Vad hade de flesta på sig? Vanliga brallor och långärmad tröja? Det är ju sittautomhusbilar, långärmad tröja kanske inte räcker, isf ska man ha en jacka, helst i naturmaterial... hmmm??

- Ta med handskar eller fanns det?


Tack för alla tips!!!!


Då England är känt som regnets hemvist kan ju dels paraply mellan passen vara bra, men även någon variant av lite mer vattentäta kläder eller ombyten. Tråkigt att vara där och bara köra ett pass för att man blivit för blöt och kall.

_________________
Roland Johansson
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Rolle Scirocco skrev:
Då England är känt som regnets hemvist kan ju dels paraply mellan passen vara bra, men även någon variant av lite mer vattentäta kläder eller ombyten. Tråkigt att vara där och bara köra ett pass för att man blivit för blöt och kall.


Ett extra ombyte om man blivit sjöblöt - check

Vettig jacka - check

thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Åka till UK o köra Formula Jaguar, Ariel, Palmer JP-LM m.m?
1, 2, 3   >>
2 besök senaste veckan (15052 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande