Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 Turbo | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (42064 totalt) |
Mycket snyggt och prydligt *bevakas*
Är bilen möjligen en -90? Missade nämligen en imola röd (nylackad) -90 M3 för 8-10år sedan och jag grämer mig fortfarande. Hade varit lite kul om det var samma bil (fast jag tvekar om din ens var imola röd från början?) |
||||||||
Tjenare!
grymt bygge! jäkligt rått! angående DKG;n, planerar ni att bygga om mekatronikenheten? annars kommer den nog bara behöva en CAN signal från sprutet, PT CAN kör väl med 29 bits identifiering? går inte det får ni nog bygga om mekatroniken för att inte lådan ska gå in i felläget. det ger bara tillgång till växel två samt back. problemen som uppdagar sig är väl hur man ska lösa så som varvtalsmatchning och tändningsbackning/brytning vid uppväxling! fränt projekt, jag har också funderat i samma banor angående DKG;n. ring Getrag i göteborg om inte annat, de borde sitta inne på en hel del information! _________________ MVH |
||||||||
Det är en -89 så det är nog inte samma bil Roligt med följare av tråden! _________________ Johan Kihl |
||||||||
Vi kommer inte att använda original styrsystemet till något, det är alldeles för avancerat för att kunna eftermontera. Vi kommer att göra egen mekatronik och som styr alla funktioner i lådan. Eftersom det ska eftermonteras i en racebil kommer vi hålla det så enkelt som möjligt och växlingarna ska ske helt "mekaniskt-elektroniskt" styrt med paddlar. Någon automatväxel blir troligen aldrig aktuellt! Logiken kommer således att hållas så enkel som möjligt också. Som lite rolig information tar originaltransmissionen i DKG bilarna hänsyn till en massa viktig information, den kan till exempel ge felkod på att förarstolen saknas mm Tror inte att man vill brottas med sådana problem! _________________ Johan Kihl |
||||||||
I helgen fick jag hem nya växellådan. Började med att titta igenom den för att lära sig lite mer om den. På första bilden är elektronikdelen av mekatroniken separerad från ventilhuset.
Här är baksidan, innehåller piezo givare för tryck till kopplingar samt varvtalsgivare för de två ingående axlarna samt växellägesgivare. Ventilhuset med solenoider som sköter hela växellådan. Notera de sofistikerade verktygen morakniv och skiftmejsel :-) _________________ Johan Kihl |
||||||||
Hydraulkolvarna på baksidan ventilhuset som sköter växlingarna
Växlingsmekaniken Vi gjorde stora framsteg med lådan i helgen då vi klurade ut hur hydrauliken fungerar med hjälp av duktige Stig Åhlgren. I helgen ska solenoiderna testas i en rigg och diverse mätningar skall utföras innan vi kan beställs transistorer och processor till styrdonet. Hittills ser det ljust ut för vårt lilla projekt! _________________ Johan Kihl |
||||||||
Det lät mkt intressant! Hur mkt effekt klarar lådan? får man fråga vad de står i för värde? Skulle kunna vara ett intressant objekt till min kommande ombyggnad av RX-8an. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||||
Skiftnyckel din gnällbälting _________________ Mvh Per Bodin Karlstad BMW M3 -97 bansmiskaren BMW M5 -93 BMW 330i -01 BMW 323ti -99 Chevrolet Camaro SS 1LE -17 |
||||||||
Dem pallar allt din wankel kan ge den _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
Det låter bra... bortsett från att min wankel inte kommer att vara nån N/A Renesis eller Renesis överhuvudtaget troligtvis... Siktet inställt på ca 500 wankelhästar med överladdning. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||||
Inga problem, samma låda verkar hålla för 600++ hk i en tung M3e91! _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||||||||
M3/335 lådan är specad 600nm. För att ställa det i proportion till något så kan vi jämföra det med den ZF låda jag använder idag. Den är specad 390nm och jag har kört med över 900nm omräknat "på naven", rimligen någonstans närmare 1000nm i motorn.
En firma i USA som levererar kopplingar till dessa lådor menar att de bör klara av 1000nm utan problem. Huruvida det är sant återstår att se när, och om, vi får fart på lådan i min bil. _________________ Johan Kihl |
||||||||
Nypris från BMW ska enligt osäker uppgift vara runt 120 000:-. Beg är de inte fullt så dyra då.de inte verkar gå sönder så ofta
_________________ Johan Kihl |
||||||||
Jag är ju en välstädad 08 på papper Per Mao har du närmre band till gnällbältet! _________________ Johan Kihl |
||||||||
Håll oss uppdaterade _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 E30 Turbo | << 1, 2, 3, 4, 5 >> 1 besök senaste veckan (42064 totalt) |