Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Faran med för bra grepp?
<<   1, 2
12316 besök totalt
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



oroa dig inte för det Magnus! Har dom råd att lägga på ett lock på motorn tillverkat i kolfiber så kan de nog f**n lägga lite budget på lite mobilräkningar ...

Johan! Hade jag fel nu igen???!!!

Gömmer mig för

*visslar*

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
johan..
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2457



AL skrev:
oroa dig inte för det Magnus! Har dom råd att lägga på ett lock på motorn tillverkat i kolfiber så kan de nog f**n lägga lite budget på lite mobilräkningar ...

Johan! Hade jag fel nu igen???!!!

Gömmer mig för

*visslar*


Haha, faktum är att den missbrukas ibland, Bengt han började småsnacka med mig på Falkenberg, kan säga att det inte funkar när man försöker åka fort

Nästa år så blir det sponsring av Telia - När de ordnat täckning på alla banorna

_________________
J0hanC@rlström

Mini Cooper JCW -19
BMW i4 M50
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

För inte att tala om om det skulle ringa en telefonförsäljare lr nåt mitt under ett race:

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Johan f.k.a M3E30 skrev:
Eddie Varvstopp skrev:
Det här ämnet känner jag igen...

Jovisst jag har läst om det i en hel artikel i den brittiska tidskriften FastCar (jan -96), där går de igenom hur man "bafflar" tråg och lite om torrsump. De där med torrsump verkar bökigt på en gatbil. Men det borde väl inte vara så svårt att göra en bafflad sump med hjälp av ett orginaltråg och lite svetskunskaper. Om intresse finns kan jag se om jag kan scanna artiklen och lägga ut den.


Intresse finns


OK. Nu ligger artikeln uppe på min hemsida http://www.eddievarvstopp.tk/ under "Baffla sumpen". Jag har begränsning på utrymmet på hemsidan så bilderna är förminskade, så texten kan vara lite svårläslig. Om ni laddar ner bilderna och öppnar upp de i ett bildbehandlingsprogram går det bra att förstora upp.

Bilderna kommer ligga uppe nu i några veckor och om det skulle vara något kan ni höra av er till mig via detta forum (jag har kvar orginalbilderna med bra kvalite men de är svårhanterliga).

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Såg i en tidigare tråd ett inlägg om att ha oljetrycksmätare i bilen för att kunna se om trycket dippar. Problemet är bara att hinna titta på den...

Vet att det redan med uppstyvad bil och greppriktiga gatdäck kunde uppstå problem med oljetrycket i långa högerkurvor på 3-serien E30 med sexa om man inte hade absolut toppfyllt oljan. Och med R-däck ökar givetvis risken för oljetrycksbortfall ytterligare.

På min nuvarande bil, M3E30, sitter det en hel del skvalpplåtar i tråget. Trots detta förekommer det info från USA-specialister om att man skall sätta i ytterligare plåtar (kanske för att de vill tjäna en hacka...). På Ringen vet jag en svensk som åkte R-däck och fick lagerhaveri på sin M3E30, sannolikt pga något låg oljenivå. Så att toppfylla och kanske t.o.m. något överfylla är säkert en god idé.

om det sedan räcker är ju svårt att sia om på respektive bil, kanske finns det info att hämta på någon specialsida för just din bil (?).

På den Volvo 240 T5 jag varit med och åkt i SLC gjordes tråget om inför säsongen, just för att undvika att vi skulle tappa oljetrycket pga de större sidokrafterna med R-däck. Och det behövdes säkert, för åtminstonde subjektivt greppade det attans mycket bättre i kurvorna!

///Martin

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Klas NSX
Yngsjö
Här sen Nov 2002
Inlägg: 454


Trådstartare
Tack för scanningen Eddie men tror du det är möjligt att scanna i lite bättre kvalité. Det blir lite stakande att läsa utrikiskt text när man får gissa vissa ord pga. den dåliga upplösningen.

Av det som skrivits så verkar det dumt av mig att skruva på däck som ger betydligt bättre grepp än original utan att modifiera oljeförsörjningen först.
om jag tolkat er rätt så är det förs sent att släppa gas/räta upp bilen (köra ut i räcket?) när man märker att oljan inte räcker till.
Ett modifierat originaltråg är troligtvis den billigaste och enklaste lösningen så det vore än en gång kanon om du kunde fixa lite bättre kvalité på scanningen Eddie.
Nu när jag än en gång resonerar om olika däck börjar jag fundera om det kanske inte är lika bra att köra med vanliga däck i vettig dimension, jag har bara en bil och det känns mer "ärligt" att ha samma bil på gatan som på banan. Det är ju trots allt inte varvtider som är prio 1 för mig utan hm ,floskelvarning, att ha roligt och utvecklas som förare :)

_________________
/Klas Pihl
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Nädu Klas, det är inte scanningen det är fel på utan det har med klåparen bakom tangentbordet (altså jag) att göra. Jag fick förminska bilderna för att få plats med de på hemsidan. Orginal bliderna är inscannade med 600dpi och är på ca 6,7mb styck och de har jag kvar men på hemsidan kommer de inte in . Jag kan se om jag kan trixa lite till med bilderna för att få upp kvaliten, men har någon något förslag hur jag kan distribuera bilderna på bättre sätt är jag öppen för förslag.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Eddie Varvstopp skrev:
Nädu Klas, det är inte scanningen det är fel på utan det har med klåparen bakom tangentbordet (altså jag) att göra. Jag fick förminska bilderna för att få plats med de på hemsidan. Orginal bliderna är inscannade med 600dpi och är på ca 6,7mb styck och de har jag kvar men på hemsidan kommer de inte in . Jag kan se om jag kan trixa lite till med bilderna för att få upp kvaliten, men har någon något förslag hur jag kan distribuera bilderna på bättre sätt är jag öppen för förslag.
Maila mig de stora åbäkena så kan jag laborera lite! men då måste du maila till den email som pallar stora filer: magnus.thome@envox.com


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Första sidan:
https://rejsa.nu/artiklar/2002-11-16-baffledandconfused1.jpg
eller så här när det är klart...
https://rejsa.nu/artiklar/2002-11-16-baffledandconfused.asp


Hopas du mailar fler Eddie





_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Resten är på väg nu. Ursäkta att det har dragit ut på tiden men jag hade inte riktigt med tid igår, samtidigt som datorn inte ville samarbeta :bang2: . Håll utkik i din låda Magnus...

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Än så länge har jag fått förstasidan fyra ggr... Men jag håller definitivvt koll i lådan

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Ah! Nu kommer det mera!!!! Laddar hem...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



ojdå :s . Min outlook har betet sig underligt... Kan du skicka ett mail till mig när du har fått sista sidan för alla är skickde nu men jag har onda aningar om den sista.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare


_________________
Magnus Thomé
Citera
Sparade trådar/FAQ
Faran med för bra grepp?
<<   1, 2
12316 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande