Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Sparade trådar/FAQ
Göran Malmbergs "Väghållningsboken"!!
3 besök senaste veckan (33587 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41392

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ragnar
Halland
Här sen Maj 2003
Inlägg: 3935



Jag hatar verkligen att leka messersmith (framförallt i dessa sammanhang) och ska lägga min beställning så fort CSN gjort sin insats, men är ändå inte "sportbilsentusiaster" ett ord?

mvh/Ragnar

_________________
Ragnar Burenius
Citera
Niklas Lilja
Ängelholm
Här sen Mar 2003
Inlägg: 297



Jiiihoooo nu har jag fått MIN bibel , som kommer att studeras noggrannt de närmaste dagarna framöver och resten av livet .
Hmm nu kommer man få svårt att somna några nätter framåt ... Men den smällen tar jag så gärna

_________________
Fun Is Not A Straight Line!!!

LMP Engineering AB
www.lmp-engineering.se

MVH / Niklas Lilja
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3351



>>Ragnar

Göran förklarade i en annan tråd att den inte är korrekturläst så du får koppla bort språkpolisen när du läser den

Mitt exemplar kom med posten idag och efter en första genombläddring känns den fortfarande värd varenda krona! Kommer mycket bra till pass när vi skall svetsa fästpunkter och bärarmar till våra Locost

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Boken har man fått, väldigt bra och grundläggande, till och med jag fattade det mesta.

Man får gratulera Göran M till en bra utgåva av en efterlängtad bok!
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Ragnar skrev:
Jag hatar verkligen att leka messersmith (framförallt i dessa sammanhang) och ska lägga min beställning så fort CSN gjort sin insats, men är ändå inte "sportbilsentusiaster" ett ord?

mvh/Ragnar


Förlåt mig också i så fall för det var det första jag tänkte på (jobbar med bl.a. korrektur).

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Ekman
Färgelanda/Uddevalla
Här sen Aug 2003
Inlägg: 313



Hur många sidor är den på?

_________________
MVH/// Johnny Ekman.... 0739330744
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

120st

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Claes Haglund skrev:
Ragnar skrev:
Jag hatar verkligen att leka messersmith (framförallt i dessa sammanhang) och ska lägga min beställning så fort CSN gjort sin insats, men är ändå inte "sportbilsentusiaster" ett ord?

mvh/Ragnar


Förlåt mig också i så fall för det var det första jag tänkte på (jobbar med bl.a. korrektur).


Det låter ju rätt att det ska vara ett ord. Ska rätta till detta.
Jag har rättat en hel bunt med stavfel och annat som behövt förtydligas.

T,ex så har jag gjort en passus för den första friktionskurvan på sid 11.
Den är utformad som koefficient mot kg/cm^2. Detta kan angripas eftersom det inte är fullständigt korrekt.

Det finns andra kurvor ( i andra böcker) som beskriver samma fenomen, varav en del går direkt på friktionsvärdet. Då försvinner angrepsspunkten, men vad friktionen består av försvinner i samma andetag. Vilket skyddar dess författare. Nu har jag kollat med ett OTAL däcks-gummi gurus, och något entydigt svar som ger vid handen hur en sådan här kurva borde utformas , har jag inte lyckats få klämm på.

Nu stämmer min kurva bra, och visar i vart fall på ett förhållande som är det viktiga i sammanhanget. När man läser vidare i boken så ser man var komplikationerna sitter.

Vill man titta närmare på ämnet så rekomenderar jag Paul Haneys;s bok i däcksdynamik. En nyligen ugiven bok om 300 sidor. På Engelska.
(Man blir som sagt inte riktigt klok på dom här förhållandena i alla fall).
Men den är mycket läsvärd.

Göran Malmberg.

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
CAIC
Belgien
Här sen Sep 2004
Inlägg: 88



Tack Tomten!
Äntligen damp min efterlängtade julklapp ned här söder om Bryssel. Jag slukade de första kapitlen i går kväll och slogs direkt av hur mycket Lotus har gjort rätt med Elisen.
Antagligen så kör jag redan världens bästa "väghållningsbilar"

(som gammal jurist måste jag dock koppla bort "stavningskontrollen". Innehållet botar dock väl detta.)

Ps Göran,
Det var denna bok du skickade till Tuna Gård.
Ds
Citera
Kjell Bodin
Enköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 34



Hej, det var länge sen sist.
Kruxet med rejsa nu är att det finns så mycket intressant på sidan att man knappt vågar öppna den om man har ont om tid.
Jag Kom in på "Väghållningsboken". Läste vad Göran skrev om tabellen på sidan 11. Den bygger på att arean på däckets kontaktyta mot vägen inte varierar med lasten. Det måste innebära att lufttrycket i däcket varierar proportionellt mot lasten. Hur går det till?
om man pumpar i 2 bar i ett hjul och sedan monterar det på bilen, hur mycket ökar däckstrycket på grund av den ökade belastningen? 1bar? 0.5bar? ..........Knappast.
Trycket mellan mark och däck motsvaras av ett lika stort invändigt tryck mot samma däcksyta. Om man nu lastar på ytterligare 150 kg, vad händer? Ökar lufttrycket i däcket nämnvärt? ....Troligen inte.
Ökar kontaktarean? ....Säkerligen.
Tabellen på sid 11 i "Väghållningsboken" tycks dessvärre vila på ett felaktigt antagande.

Såg också nånting om corner-weight (hörnvikter).
Hörnvikterna beror på tyngdpunktens läge i horisontalplanet.
Det betyder att om bilen väger 52% på vänster sida och 55% över framaxeln så skall vänster framhjul alltså bära 0.52 x 0.55 x bilens vikt.

_________________
Kjell Bodin
Citera
Kjell Bodin
Enköping
Här sen Mar 2004
Inlägg: 34



Jag har visst snöat in lite på "väghållningsboken". Plötsligt hörde jag en klocka som pinglade i mitt gamla bakhuvud. Jag plockade fram en utmärkt liten bok som jag köpte för sådär 30 år sedan. Den heter "Advanced Race Car Suspension", skriven av en amerikan som heter Steve Smith. Och mycket riktigt, där finns originalen till många av de formler man hittar i Görans bok.
Tyvärr använder Göran inte alltid formlerna som det är tänkt. Överst på sid. 12
t ex, så finns en formel som Steve använder för att beräkna lastväxling för en uppmätt acceleration. Göran väljer en acceleration som han stoppar in i formeln och beräknar lastväxlingen för den.
Sedan går han in i sin kurva på sid. 11 och får fram en möjlig acceleration för bilen.
I boken räknar han på accelerationen 1 G och får fram att möjlig acc. är 0,8G!! Stoppar man in 0,8G i formeln så visar det sig följaktligen att bilen inte riktigt klarar en sådan acceleration heller.
Han beräknar alltså accelerationen för en lastväxling som bilen enligt hans egna beräkningar inte kan åstadkomma.
Värre blir det på sid. 13. Där stoppar han in 0,5G i formeln för framhjulsdrivna bilar "för att få en mer realistisk siffra" i slutändan!! Varför inte gissa på slutresultatet direkt?
Dessutom, Göran tänker sig att släpa en stillastående bil för att därigenom mäta friktionen mellan däck och vägbana. I själva verket fungerar ett rullande däck på ett helt annat sätt än ett stillastående.

Jag är i allra högsta grad medveten om det vällovliga syftet med boken och det är ett utmärkt initiativ som Göran tagit. Det bär emot att vara kritisk, men man måste väl tänka lite på läsarna också.

_________________
Kjell Bodin
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Kjell Bodin skrev:
Jag har visst snöat in lite på "väghållningsboken". Plötsligt hörde jag en klocka som pinglade i mitt gamla bakhuvud. Jag plockade fram en utmärkt liten bok som jag köpte för sådär 30 år sedan. Den heter "Advanced Race Car Suspension", skriven av en amerikan som heter Steve Smith.


Ja, den boken var det några år sedan man läste. Steve Smith var ju en auktoritet och det var lätt att hamna i läget att inte ens ifrågasätta vad som stod i boken. I vart fall gjorde inte jag det 1979. Men, det finns fel, och här är ett.

Jag är medveten om att det blir konstigheter när man ger sig på ett sådant här projekt, och var när många bad mig försöka "samla ihop" en bunte svar jag lagt in på Rejsa, mycket skeptisk till att jag skulle våga mig på det hela. Men så tänkte jag att osäkerhet o rädsla får inte vara ett hinder.
MVH
Göran Malmberg

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Problemet med alla form av simulering/räkning på bilar är däcksgreppet.
Att få fatt på en simpel däcksmodell går inte om man skall närma sig verklighten.

Så vad Göran har gjort i boken för enkelhetsskull är att anta att man 1g sidoax eller i längsled.
Detta ligger +- ett antal tiondelar ifrån verkliggheten allt beronde på däckstyp och bredd.
Hmm om vi nu bortser från ett gäng faktorer till

Men 1g ligger i rätt bollplank så man får en känsa av vart det barkar vad gäller, kränging, fjäderhårdheter mm mm mm mm.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



hmmm "tänker högt" vi kanske skulle ha ett ex på jobbet för kodarna

_________________
Martin Öberg
Citera
Landmér
Växjö
Här sen Dec 2007
Inlägg: 4



Säljs denna boken fortfarande? Mailade Göran men får inget svar.

Mvh Eddie

_________________
Eddie Landmér
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9845

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Ta kontakt med Mikael Karpers på Speedlab www.speedlab.se . Böcker finns att beställa på deras sida.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3893



Landmér skrev:
Säljs denna boken fortfarande? Mailade Göran men får inget svar.

Mvh Eddie


Hejsan Eddie.
Jag ber så mycket om ursäkt, jag har ett stort jobb i mitt hyreshus med renovering av lägenhet som måste bli klar för inflyttning. Det är egentligen inget försvar för tiden skulle räck till att svara dig men jag glömmer när det blir för mycket. Boken finns på hyllan, det kom en sändning i veckan, så både jag och Speedlab har böcker. Speedlab levererar mot efterbetalning och räkning som kommer med boken.
mvh
Göran

_________________
Hemipanter Göran Malmberg
Citera
Sparade trådar/FAQ
Göran Malmbergs "Väghållningsboken"!!
3 besök senaste veckan (33587 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande