Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 58, 59, 60 >> 186033 besök totalt |
Ingen tävling på Mantorp tyvärr..
http://www.corren.se/sport/motorspor _________________ Peter Fröjd -------------- BMW M3 e90 |
||||||
Eeehh... men det var väldans:
_________________ ![]() |
||||||
Vad är det för jäkla fasoner. ![]() Nu blir man ju lite förbannad igen. HUR hade man tänkt att banägare skulle få in pengar och event då? Skall en tävlingsserie få diktera reglerna för hur banan hyrs ut? Jäkla dumheter TTA! ![]() _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
Nu ska vi nog ta det lilla lugna.
En serieorganisation har inga juridiska möjligheter att hindra en bana från att anordna andra event också, det faller på sin egen orimlighet. TTA har själva redovisat att arrangörerna av TTA-race blir delägare i TTA. Det rimliga är att man som delägare i TTA inte har intresse av att arrangera en direkt konkurrerande serie ocskå, särskilt som de har kostat banägarna ganska stora pengar att arrangera STCC-race dessutom. Det här har varit på tapeten flera gånger tidigare. _________________ Ola Lennström |
||||||
Jag har följt svensk och internationell standardvagnsracing sedan M3E30 härjade på banorna och tror att det finns en faktor som kan få stor betydelse i årets TTA - ingenjörerna. Biltypen och bilarna är nya för alla och för att ge förarna, som onekligen är av hög kaliber, bästa möjlighet att ta ut det sista ur materialet kommer det sannolikt behövas duktigt folk som kan optimera bilen efter bana och förare. Jag kommer ihåg STCC finalen 1999, den med fyra potentiella totalsegrare och masskrasch i starten, då Fredrik Ekblom fick hjälp av den tyske ingenjör som skött BMW Schnitzers bil åt Cecotto -98 (då han vann tyska STW). Utrustad med pärmar med data om 320ST, dator och ett gäng mekar skruvades Fredriks bil till att gå betydligt fortare - detta trots att Fredrik enligt uppgift var rätt nöjd med bilen från början! Rätt eller fel - jag tror inte att ingenjörernas insats har minskat sedan dess! Som har nämnts i tråden är Volvo de enda som själva utvecklat en bil tidigare och jag vet att Polestar har riktigt duktiga "gubbar" i stallet. Men har de fyra duktiga ingenjörer som kan hjälpa förarna att få ut max ur bilen? Har Flash kvar de engelska ingenjörerna som jobbat med S2000-bilarna tro? En fågel viskade att Öhlin skall få en inte helt okänd racingenjör som även hållit föreläsningar för rejsianer och frågan är om inte det kan bli ett riktigt trumfkort?! Väntar med spänning på våren och rejsingsäsongen - tror det blir ett bra år i år! ![]() ///Martin Ps. Har någon lurat ut vad Flash-teamet kommer med för bilar än? Jag har hört en initierad gissning... _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||||
Köper det inte för fem öre... Du får gärna utveckla detta ytterligare. Är det klokt för en bana att lägga alla ägg i en korg på en serie som inte ens kört en enda tävling och inte ännu visat upp en enda tävlingsklar bil trots att säsongen inte är alltför långt borta? Även om det har sina fördelar att vara delägare, vinner man så mycket på delägarskapet att man har råd att utesluta andra serier? Och den stora frågan är; varför skriver TTA att de inte får arrangera STCC? Är de rädda för konkurrensen? Jag tycker bara det låter löjligt. Så om t.ex. Anderstorp skulle få chansen att arrangera WTCC + supportpaket igen så tvingas man säga nej pga konkurrensen med TTA (skippa kommentarer om hur dyrt eller dödfött det exemplet skulle vara)? Varken STCC eller WTCC kan väl ses som konkurrerande serier till TTA? Det är ju två helt skilda biltyper, sen vet jag inte hur supportklasserna konkurrerar. Så länge inte STCC-tävlingarna körs samma helg som TTA borde det väl vara lugnt? Janne Flash säger ju själv i intervjuer och artiklar att han inte ser TTA som en touringbilsserie, alltså borde inte STCC vara någon konkurrent. Eller är det supportklasserna man är rädda för? Var klämmer skon för TTA? Nu får alla TTA-hardcorefans gärna sätta dumstrut på mig när man inte tycker att TTA är guld och gröna skogar, så varsågod ![]() ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
TTA skriver inte att arrangörerna av TTA-race inte får arrangera STCC-race. Dek an heller inte förhindra det. Lika lite som STCC kan förhindra arrangörer av STCC-race att också arrangera TTA-race.
TTA har bara uppgett att banägare som arrangerar TTA-race blir delägare i TTA. Precis som teamen som tävlar och köper bilar också blir delägare i TTA. _________________ Ola Lennström |
||||||
Menar du i detta fall arrangör = banägare eller "skriver vi förbi" varandra här? För en arrangör blir väl inte delägare i TTA, det är väl banägaren som blir det? Arrangören är väl t.ex. den lokala motorklubben? Men en banägare i TTA förbinder sig alltså att se till så att inte STCC körs på banan samma säsong pga konkurrens? Då spelar det alltså ingen roll om den lokala motorklubben som arrangerar skulle vilja fixa ett STCC-race, för banägaren får inte detta pga kontraktet? Rätta mig gärna om jag missförstått! ![]() I ditt förra inlägg lät det som att uttalandet av Fredrik Sjöqvist i Corren var korrekt = inga STCC-race på en bana där banägaren är delägare i TTA. Pga konkurrenssituationen när man själv är delägare, tillägger du. Om det är så att Correns artikel är felaktigt så hoppas jag att någon som kan TTA's kontrakt påpekar detta till artikelförfattaren så folk inte missuppfattar situationen. Rätt ska vara rätt! Jag är helt vild i frågan, vad är det som egentligen gäller ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Instämmer.
Om det är sant så blir Öhlin riktigt farlig i år. Med tanke på vart mannen jobbar så är det väl inte orimligt att det är sant. Ola L vet säkert ![]()
Jag håller med och det ska bli riktigt spännande att följa. Har bara hört spekulationer så jag avvaktar med att gissa. _________________ Martin Öberg ![]() |
||||||
Banägare. Både STCC och TTA har sagts ställa som krav att en banägare inte får arrangera konkurrentens race också. Däremot har varken STCC eller TTA bekräftat detta och TTA har dementerat att det är så tidigare. Troligen har båda två inga möjligheter att faktiskt göra det också. Det är ett av alla rykten som snurrar och påståenden som flyger i luften i den turbulenta off season som de båda parterna kan dementerat så mycket de orkar, de är där ändå. Det som däremot stämmer är att de banägare som arrangerar TTA-race också blir delägare i TTA. Då ligger det ju i deras intresse att TTA blir så bra och starkt som möjligt. Oavsett vad så är STCC och TTA konkurrenter - de konkurrerar om samma publikunderlag, samma medieutrymme, samma sponsorsunderlag, team och förare. Därför kommer en del av framgången för båda ligga i hur pass bra det gör för den andra. För en banägare som är delägare i TTA faller det sig ju naturligt att då satsa på TTA, eller snarare TTA och allt annat utom STCC. På så sätt är det ett ganska smart grepp av TTA att bjuda in banägarna liksom teamägarna i bolaget, man knyter ihop alla bättre istället för att det blir som idag - vi mot dom. _________________ Ola Lennström |
||||||
På RBC-forumet så finns en förklaring till Correns artikel. Om den nya versionen stämmer så hoppas jag att Corren ändrar artikeln så ingen kan gräva fram den vid senare tillfälle i sandlådekrig-syfte.
Stackars Flashen, han verkar få sitta hela dagarna på sociala medier som forum och bloggar m.m. (Corren, TS Motorblogg, Eric Lindgren m.fl. har väl alla fått samtal av Flash) och ringa och tillrättavisa alla som skriver fel om TTA ![]() _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Inte jag heller. Men så vet jag ju inget. VARFÖR framkommer det så mycket felaktig information just nu? Sedan tycker jag iofs det är bra att det felaktiga dementeras. Men å andra sidan tycker jag det ÄR väldigt konstigt när de som officiellt företräder den ena eller andra sidan är "SÅ PÅ" för att tillrättavisa saker på forum och tidingar. Det ger en konstig känsla. Det bästa just nu känner jag är att skita i det helt. Bara börja kolla på F1 , BTCC , WTCC och annat tills racingen i Sverige drar igång. För soppan här hemma ÄR ju bara tragisk just nu! _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||
_________________ Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977 Wankel? Yes! ![]() |
||||||
Jag kollade dagens datum 3ggr... Men detta är ju en kul sväng på det hela och en väldigt oväntad men välkommen extra siluett i TTA-racen. _________________ Dan Jönsson Peugeot Sport Club |
||||||
Helt klart kul med SAAB på banorna i sommar trots att märket inte finns längre. Ännu roligare om ett märke som inte finns skulle ta hem det hela ![]() _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 ![]() |
||||||
Med tanke på att Flash hade planer på en SAAB 9-3 i STCC innan det blev BMW så borde man inte bli så förvånad som iaf jag blev. Var iofs ganska många år sedan nu. Men kul iaf!
![]() Gillar att de skisser på TTA-bilar som visats inte har några överflödiga flärpar och vingar i front m.m. Saaben verkar se bra ut i TTA-trim. Hade hoppats på en Alfa 159 i årets serie ![]() När det gäller publiklockande så känns det som att TTA drog ett långt strå idag, bara exemplet Volvo vs. SAAB går nog hem hos många oavsett vad som finns under skalet på bilarna. _________________ Linus Pettersson Svenska Wankelregistret |
||||||
Det har ju ryktats om SAAB en längre tid, kul att det stämde.
Det är nog ett mycket smart drag som skapar intresse från både media och publik. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||||
![]() |
Elitracing (åskådarracing)
![]() |
<< 1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 58, 59, 60 >> 186033 besök totalt |