Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
TTA - Elitserien 2012
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 58, 59, 60   >>
10 besök senaste veckan (186593 totalt)
Peppe Fröjd
Motala
Här sen Jan 2003
Inlägg: 895




_________________
Peter Fröjd
--------------
BMW M3 e90
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Peppe Fröjd skrev:
Ingen tävling på Mantorp tyvärr..

http://www.corren.se/sport/motorsport/ingen-tta-pa-mantorp-park-596202 . . . .





Eeehh... men det var väldans:

Citat:
- Man kräver ett delägarskap i bolaget och att man inte ska arrangera STCC under samma säsong.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
Peppe Fröjd skrev:
Ingen tävling på Mantorp tyvärr..

http://www.corren.se/sport/motorsport/ingen-tta-pa-mantorp-park-596202 . . . .





Eeehh... men det var väldans:

Citat:
- Man kräver ett delägarskap i bolaget och att man inte ska arrangera STCC under samma säsong.


Vad är det för jäkla fasoner. thumbs up
Nu blir man ju lite förbannad igen.

HUR hade man tänkt att banägare skulle få in pengar och event då?
Skall en tävlingsserie få diktera reglerna för hur banan hyrs ut?

Jäkla dumheter TTA! thumbs down

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Nu ska vi nog ta det lilla lugna.

En serieorganisation har inga juridiska möjligheter att hindra en bana från att anordna andra event också, det faller på sin egen orimlighet.

TTA har själva redovisat att arrangörerna av TTA-race blir delägare i TTA.

Det rimliga är att man som delägare i TTA inte har intresse av att arrangera en direkt konkurrerande serie ocskå, särskilt som de har kostat banägarna ganska stora pengar att arrangera STCC-race dessutom.

Det här har varit på tapeten flera gånger tidigare.

_________________
Ola Lennström
Citera
Martin G
Stora Höga
Här sen Nov 2002
Inlägg: 1941



Mr C skrev:
Snacka om att det blir Elitserien. Kan inte minnas att en svensk racingserie har mönstrat ett så starkt startfält. Blir svårt att förutse vinnaren. Vi kanske ska börja med att tippa serien?

Jag börjar med att tippa vilka tre som kommer ligga i toppen, inte nödvändigtvis i denna ordning:
- Fredrik Larsson
- Richard Göransson
- Robert Dahlgren
Dom som knackar på topp 3: Fredrik Ekblom, Mattias Andersson, Thed Björk.

Men va fan, nu har jag ju nästan nämnt hela startfältet...

Svårtippat som sagt. Hoppas att alla får ordning på bilarna i tid till premiären.


Obizzz skrev:
Jag tror du underskattar Öhlin och Söderberg.

Ja, inte lär det bli enkelt att förutse vinnare här.

Jag tror dessutom att det kommer tillkomma ett par intressanta förare till innan säsongen är igång.


Jag har följt svensk och internationell standardvagnsracing sedan M3E30 härjade på banorna och tror att det finns en faktor som kan få stor betydelse i årets TTA - ingenjörerna.
Biltypen och bilarna är nya för alla och för att ge förarna, som onekligen är av hög kaliber, bästa möjlighet att ta ut det sista ur materialet kommer det sannolikt behövas duktigt folk som kan optimera bilen efter bana och förare.

Jag kommer ihåg STCC finalen 1999, den med fyra potentiella totalsegrare och masskrasch i starten, då Fredrik Ekblom fick hjälp av den tyske ingenjör som skött BMW Schnitzers bil åt Cecotto -98 (då han vann tyska STW). Utrustad med pärmar med data om 320ST, dator och ett gäng mekar skruvades Fredriks bil till att gå betydligt fortare - detta trots att Fredrik enligt uppgift var rätt nöjd med bilen från början!
Rätt eller fel - jag tror inte att ingenjörernas insats har minskat sedan dess!

Som har nämnts i tråden är Volvo de enda som själva utvecklat en bil tidigare och jag vet att Polestar har riktigt duktiga "gubbar" i stallet. Men har de fyra duktiga ingenjörer som kan hjälpa förarna att få ut max ur bilen?

Har Flash kvar de engelska ingenjörerna som jobbat med S2000-bilarna tro?

En fågel viskade att Öhlin skall få en inte helt okänd racingenjör som även hållit föreläsningar för rejsianer och frågan är om inte det kan bli ett riktigt trumfkort?!

Väntar med spänning på våren och rejsingsäsongen - tror det blir ett bra år i år!

///Martin

Ps. Har någon lurat ut vad Flash-teamet kommer med för bilar än? Jag har hört en initierad gissning...

_________________
///Martin Gistell

Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019
M3E30 -90 - tredje i ordningen!
Passat GTS R-line -18 - personfraktare
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Ola L skrev:
Nu ska vi nog ta det lilla lugna.

En serieorganisation har inga juridiska möjligheter att hindra en bana från att anordna andra event också, det faller på sin egen orimlighet.

TTA har själva redovisat att arrangörerna av TTA-race blir delägare i TTA.

Det rimliga är att man som delägare i TTA inte har intresse av att arrangera en direkt konkurrerande serie ocskå, särskilt som de har kostat banägarna ganska stora pengar att arrangera STCC-race dessutom.

Det här har varit på tapeten flera gånger tidigare.


Köper det inte för fem öre... Du får gärna utveckla detta ytterligare.

Är det klokt för en bana att lägga alla ägg i en korg på en serie som inte ens kört en enda tävling och inte ännu visat upp en enda tävlingsklar bil trots att säsongen inte är alltför långt borta? Även om det har sina fördelar att vara delägare, vinner man så mycket på delägarskapet att man har råd att utesluta andra serier?

Och den stora frågan är; varför skriver TTA att de inte får arrangera STCC? Är de rädda för konkurrensen? Jag tycker bara det låter löjligt. Så om t.ex. Anderstorp skulle få chansen att arrangera WTCC + supportpaket igen så tvingas man säga nej pga konkurrensen med TTA (skippa kommentarer om hur dyrt eller dödfött det exemplet skulle vara)? Varken STCC eller WTCC kan väl ses som konkurrerande serier till TTA? Det är ju två helt skilda biltyper, sen vet jag inte hur supportklasserna konkurrerar. Så länge inte STCC-tävlingarna körs samma helg som TTA borde det väl vara lugnt? Janne Flash säger ju själv i intervjuer och artiklar att han inte ser TTA som en touringbilsserie, alltså borde inte STCC vara någon konkurrent. Eller är det supportklasserna man är rädda för? Var klämmer skon för TTA?

Nu får alla TTA-hardcorefans gärna sätta dumstrut på mig när man inte tycker att TTA är guld och gröna skogar, så varsågod . Jag begriper iaf inte situationen .

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



TTA skriver inte att arrangörerna av TTA-race inte får arrangera STCC-race. Dek an heller inte förhindra det. Lika lite som STCC kan förhindra arrangörer av STCC-race att också arrangera TTA-race.

TTA har bara uppgett att banägare som arrangerar TTA-race blir delägare i TTA. Precis som teamen som tävlar och köper bilar också blir delägare i TTA.

_________________
Ola Lennström
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Ola L skrev:
TTA skriver inte att arrangörerna av TTA-race inte får arrangera STCC-race. Dek an heller inte förhindra det. Lika lite som STCC kan förhindra arrangörer av STCC-race att också arrangera TTA-race.

TTA har bara uppgett att banägare som arrangerar TTA-race blir delägare i TTA. Precis som teamen som tävlar och köper bilar också blir delägare i TTA.


Menar du i detta fall arrangör = banägare eller "skriver vi förbi" varandra här? För en arrangör blir väl inte delägare i TTA, det är väl banägaren som blir det? Arrangören är väl t.ex. den lokala motorklubben? Men en banägare i TTA förbinder sig alltså att se till så att inte STCC körs på banan samma säsong pga konkurrens? Då spelar det alltså ingen roll om den lokala motorklubben som arrangerar skulle vilja fixa ett STCC-race, för banägaren får inte detta pga kontraktet? Rätta mig gärna om jag missförstått!

I ditt förra inlägg lät det som att uttalandet av Fredrik Sjöqvist i Corren var korrekt = inga STCC-race på en bana där banägaren är delägare i TTA. Pga konkurrenssituationen när man själv är delägare, tillägger du.

Om det är så att Correns artikel är felaktigt så hoppas jag att någon som kan TTA's kontrakt påpekar detta till artikelförfattaren så folk inte missuppfattar situationen. Rätt ska vara rätt! Jag är helt vild i frågan, vad är det som egentligen gäller . Och när en banägare som suttit i diskussion med TTA uttalar sig som Fredrik, ja då utgår vi läsare från att så är fallet.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Martin G skrev:
tror att det finns en faktor som kan få stor betydelse i årets TTA - ingenjörerna.


Instämmer.

Martin G skrev:

En fågel viskade att Öhlin skall få en inte helt okänd racingenjör som även hållit föreläsningar för rejsianer och frågan är om inte det kan bli ett riktigt trumfkort?!


Om det är sant så blir Öhlin riktigt farlig i år. Med tanke på vart mannen jobbar så är det väl inte orimligt att det är sant.
Ola L vet säkert

Martin G skrev:

Väntar med spänning på våren och rejsingsäsongen - tror det blir ett bra år i år!

///Martin

Ps. Har någon lurat ut vad Flash-teamet kommer med för bilar än? Jag har hört en initierad gissning...


Jag håller med och det ska bli riktigt spännande att följa.

Har bara hört spekulationer så jag avvaktar med att gissa.

_________________
Martin Öberg
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Klurax skrev:
Ola L skrev:
TTA skriver inte att arrangörerna av TTA-race inte får arrangera STCC-race. Dek an heller inte förhindra det. Lika lite som STCC kan förhindra arrangörer av STCC-race att också arrangera TTA-race.

TTA har bara uppgett att banägare som arrangerar TTA-race blir delägare i TTA. Precis som teamen som tävlar och köper bilar också blir delägare i TTA.


Menar du i detta fall arrangör = banägare eller "skriver vi förbi" varandra här? För en arrangör blir väl inte delägare i TTA, det är väl banägaren som blir det? Arrangören är väl t.ex. den lokala motorklubben? Men en banägare i TTA förbinder sig alltså att se till så att inte STCC körs på banan samma säsong pga konkurrens? Då spelar det alltså ingen roll om den lokala motorklubben som arrangerar skulle vilja fixa ett STCC-race, för banägaren får inte detta pga kontraktet? Rätta mig gärna om jag missförstått!

I ditt förra inlägg lät det som att uttalandet av Fredrik Sjöqvist i Corren var korrekt = inga STCC-race på en bana där banägaren är delägare i TTA. Pga konkurrenssituationen när man själv är delägare, tillägger du.

Om det är så att Correns artikel är felaktigt så hoppas jag att någon som kan TTA's kontrakt påpekar detta till artikelförfattaren så folk inte missuppfattar situationen. Rätt ska vara rätt! Jag är helt vild i frågan, vad är det som egentligen gäller . Och när en banägare som suttit i diskussion med TTA uttalar sig som Fredrik, ja då utgår vi läsare från att så är fallet.


Banägare.

Både STCC och TTA har sagts ställa som krav att en banägare inte får arrangera konkurrentens race också.

Däremot har varken STCC eller TTA bekräftat detta och TTA har dementerat att det är så tidigare.

Troligen har båda två inga möjligheter att faktiskt göra det också. Det är ett av alla rykten som snurrar och påståenden som flyger i luften i den turbulenta off season som de båda parterna kan dementerat så mycket de orkar, de är där ändå.

Det som däremot stämmer är att de banägare som arrangerar TTA-race också blir delägare i TTA. Då ligger det ju i deras intresse att TTA blir så bra och starkt som möjligt.

Oavsett vad så är STCC och TTA konkurrenter - de konkurrerar om samma publikunderlag, samma medieutrymme, samma sponsorsunderlag, team och förare. Därför kommer en del av framgången för båda ligga i hur pass bra det gör för den andra. För en banägare som är delägare i TTA faller det sig ju naturligt att då satsa på TTA, eller snarare TTA och allt annat utom STCC. På så sätt är det ett ganska smart grepp av TTA att bjuda in banägarna liksom teamägarna i bolaget, man knyter ihop alla bättre istället för att det blir som idag - vi mot dom.

_________________
Ola Lennström
Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004
Inlägg: 5538



Dessutom riskminimering för Flash?
Om nu fler "tvingas" dela på risken.

_________________
BMW MC-klubben
Citera
Ola L
Stockholm
Här sen Maj 2005
Inlägg: 202



Måns Ulveståhl skrev:
Dessutom riskminimering för Flash?
Om nu fler "tvingas" dela på risken.


Varför just Flash?

_________________
Ola Lennström
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



På RBC-forumet så finns en förklaring till Correns artikel. Om den nya versionen stämmer så hoppas jag att Corren ändrar artikeln så ingen kan gräva fram den vid senare tillfälle i sandlådekrig-syfte.

Stackars Flashen, han verkar få sitta hela dagarna på sociala medier som forum och bloggar m.m. (Corren, TS Motorblogg, Eric Lindgren m.fl. har väl alla fått samtal av Flash) och ringa och tillrättavisa alla som skriver fel om TTA . Hur han hinner läsa allt (och svara på't), samtidigt som han driver team och allt annat, måste vara en gåta.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960


Trådstartare
Klurax skrev:
Köper det inte för fem öre...


Inte jag heller.
Men så vet jag ju inget.

VARFÖR framkommer det så mycket felaktig information just nu?

Sedan tycker jag iofs det är bra att det felaktiga dementeras.
Men å andra sidan tycker jag det ÄR väldigt konstigt när de som officiellt företräder den ena eller andra sidan är "SÅ PÅ" för att tillrättavisa saker på forum och tidingar.

Det ger en konstig känsla.
Det bästa just nu känner jag är att skita i det helt.
Bara börja kolla på F1 , BTCC , WTCC och annat tills racingen i Sverige drar igång.
För soppan här hemma ÄR ju bara tragisk just nu!

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
magnusrx7
Gränna, Jönköping
Här sen Jan 2003
Inlägg: 925




_________________
Magnus Berglund Mazda Rx7 1981 Rx5 1977
Wankel? Yes!
Citera
DrJ
Billingstad (Norge)
Här sen Okt 2005
Inlägg: 10



magnusrx7 skrev:
http://ttagroup.se/2012/03/14/saab-lever-med-flash-engineering-i-elitserien-i-racing/

Wtf?


Jag kollade dagens datum 3ggr... Men detta är ju en kul sväng på det hela och en väldigt oväntad men välkommen extra siluett i TTA-racen.

_________________
Dan Jönsson
Peugeot Sport Club
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003
Inlägg: 8577



magnusrx7 skrev:
http://ttagroup.se/2012/03/14/saab-lever-med-flash-engineering-i-elitserien-i-racing/

Wtf?


Helt klart kul med SAAB på banorna i sommar trots att märket
inte finns längre.

Ännu roligare om ett märke som inte finns skulle ta hem det hela

_________________
Michael Bäck

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Med tanke på att Flash hade planer på en SAAB 9-3 i STCC innan det blev BMW så borde man inte bli så förvånad som iaf jag blev. Var iofs ganska många år sedan nu. Men kul iaf! thumbs up Och med det återförsäljarstöd de verkar ha så kan vi nog återigen räkna ut STCC-SAAB:en.

Gillar att de skisser på TTA-bilar som visats inte har några överflödiga flärpar och vingar i front m.m. Saaben verkar se bra ut i TTA-trim. Hade hoppats på en Alfa 159 i årets serie

När det gäller publiklockande så känns det som att TTA drog ett långt strå idag, bara exemplet Volvo vs. SAAB går nog hem hos många oavsett vad som finns under skalet på bilarna.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
TPR
Göteborg/Nödinge
Här sen Feb 2005
Inlägg: 2479



Det har ju ryktats om SAAB en längre tid, kul att det stämde.
Det är nog ett mycket smart drag som skapar intresse från både media och publik.

_________________
T h o m a s P i h l

Mazda MX-5 Miata -99
#78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C
Fd ERCup #98 - Caran Racing
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010
Inlägg: 384




_________________
Mattias Broberg
Citera
Mr C
Stockholm
Här sen Sep 2008
Inlägg: 587



Genialiskt, genialiskt.
Han är duktig på marknadsföring den gode Flash.

_________________
Christoffer Silfverberg
Citera
Elitracing (åskådarracing)
TTA - Elitserien 2012
<<   1, 2, 3 ... 14, 15, 16 ... 58, 59, 60   >>
10 besök senaste veckan (186593 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande