Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) TTA - Elitserien 2012 | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 58, 59, 60 >> 23 besök idag (187221 totalt) |
http://www.automotorsport.se/artikla
248 - 12 när det gäller gasa / bromsa på den artikeln. Verkligheten verkar se lite annorlunda ut jämfört med vad man kan tro om man läser svartamasken. _________________ Martin Öberg |
||||
_________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
SAAB
Lite oväntat kan man säga MEN helt genialiskt. Kommer bli bra med Saab i racing igen. Bara att nått kinesföretag får köpa nu snart så själv märket lever vidare åxå. Går ju inte att ha GM till och förstöra framtiden för märket längre. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Saab 9-3 har ju en kinesisk kusin hos Beijing Auto (BAIC) med modellnamn Baic C60 se länk http://www.roadandtrack.com/auto-sho
_________________ Peter Eriksson |
||||
Historien om artikeln i "Corren" bygger på oriktiga uppgifter;
Bygger på andra hands uppgifter. TTA hade ju tidigare bara pratat med Mantorps eventsbolag om tävlingar. Dvs det bolag som gick i konkurs. TTA och Fabas/Mantorp och Fredrik Sjöqvist har aldrig pratat vid om TTA-tävlingar för 2012. När man skall skriva avtal eller komma överns så skall det vara rätt personer som pratar med varandra. Rykten och andrahands uppgifter leder bara till missförstånd och felaktigheter. Jag tror inte att TTA har några speciella krav eller regler för arrangörer och banägare. Falkenberg, Göteborg, Anderstorp, Tierp Arena, Karlskoga har ju kommit överens med TTA. Varför skulle Mantorp inte kunna det? Men har Fredrik Sjöqvist aldrig haft några möten/samtal med TTA så är det svårt att komma överns om något. Enligt inlägg på SM se nedan så har Mantorp Motorbana mycket andra problem att lösa för sin framtida verksamhet. Saxat från Svartamasken.com _____________________________________________________________________________________ Datum: 2012-03-13 16:54:04 Namn: Dan Mantorp Park Har ju sedan starten varit no:1 Dragracing bana i norden. Nu har man inget kvar. Har kört EM i Truck race inget kvar. Har kört EM tävlingar i Formel, standardvagn på 70-talet. Banan har varit längre "Rom-kurvan" borttagen. Att banan har gått i konkurs verkar självklart, ingen verksamhet finns ju kvar. ______________________________________________________________________ Datum: 2012-03-13 16:46:07 Namn: petter Mantorp Park Saxat Att Mantorp Park är bittra är ingen nyhet redan förra året blev de av med dragracing EM till Tierp bana. Även till 2012 så blev Tierp bana värd för dragracing EM. Mantorp Park har 2012 inte heller någon SM-deltävling i dragracing. Så att gå ut i dagstidningar och klaga på TTA är obegripligt. Fredrik Sjöqvist Fabas bör nog börja och granska sig själv först innans han går ut i dagspressen. Om man är ägare till en bananläggning eller ett företag så måste man sköta den dagliga driften i första hand. _____________________________________________________________________________________ Datum: 2012-03-13 18:12:10 Namn: Nille Hemsida: http://www.sbf.se/2012/02/01/fabas-s Mantorp Parl Idagsläget är Mantorp Park inte godkänd för STCC-tävlingar. Bl.a så måste bandepån byggas om i betong. Vad gäller dragracing så gillar inte dragracing förarna att köra i uppförsbacke. Därtill så är inte bromsträckan nog lång för att köra snabba dragracing bilar på. Farterna har nämligen ökat, utveckling går framåt. 400 meter är dragracing, idag är det en 300 meters bana. _______________________________________________________________________________________ Datum: 2012-03-13 23:01:48 Namn: Rogga Hemsida: http://www.allabolag.se/5566685425 Mantorp motorbana AB För att utreda eventuella missförstånd. Mantorp motorbana AB har inte gått i konkurs. Det är gamla event bolaget som har gått i konkurs. Fabas/Mantorp AB är det nya eventbolaget. Fredrik Sjökvist är VD i Mantorp motorbana AB och Fabas/mantorp AB. Men en av anledningarna till Gamla Eventbolaget gick i konkurs är att bolaget Mantorp motorbana AB inte har investerat i upprustning av banan. Event bolaget som gick i konkurs hade ju till uppgift att hyra ut, ordna event, m.m. Det är svårt att fixa hyresgäster, events, m.m när fastighetsägaren Mantorp motorbana AB inte vill fixa till banan så den uppfyller alla de krav som SBF, Svemo, FIA, m.m andra kräver för att den skall var uthyrningsbar. Fredrik Sjökvist är ju VD i Mantorp motorbana AB och är ansvarig för detta. ________________________________________________________________________________________ _________________ Peter Eriksson |
||||
Aha du tänkte så. Ja skyttegravskriget i Svensk racing får nästan Verdun och Flandern att framstå som söndagsutflykter För övrigt tycker jag Saaben är riktigt snygg, den följer ju upp ett annat teams tradition med grå Saab 9-3 på ett ärofyllt sätt. Men nog hade jag tyckt det varit ännu roligare med mera Saab under skalet, om jag fått önska fritt. Jag hoppas TTA-konceptet motsvarar förväntnignarna. Gillar siluettebilar, även om jag nog i vissa stycken tror mer på Production Saloons i dessa sammanhang. Hoppas verkligen att STCCC och TTA kan profilera sig tillräckligt tydligt unikt gentemot varandra och att den totala marknaden avseende publik, sponsorer och team/förare verkligen räcker till för två serier på högre nivå. Jag har mina farhågor, men om de är befogade vet vi ju inte förrän i höst. 2012 Blir en mycket spännande racingsäsong i det avseendet. Hoppas startfälten tillåter spännande race på banan också... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Vet du detta eller baserar du sin åsikt på det som skrivs på olika forum tex SM och RBC? _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
|
||||
Det totala mängden publik, nyfikna och intresserade ökar säkert när man inte bara vill se fajten mellan teamen på banorna utan även vill, iaf intialt, kolla av fajten mellan serierna, vilken som leverar bäst sportevent och underhållning. Och konkurensen mellan serierna gör att de (ev./hoppeligen) jobbar etter hårdare för att nå ut. Om en av serierna inte levererar så lär de å andra sidan tappa snabbt. Kvarstår din fråga om det finns publik, sponsorer och team/förare så det räcker för de två parallellt. Publik, ja varför inte? Sponsorer, hmmm, beror väl delvis på föregående punkt. Team/förare på toppnivå, hmmm, känns tveksamt om det inte dyker upp nya namn med pallplatspotential. Deltagare på nedre halvan står ju inte alltid för den mest spännande underhållningen, även om även det borde gå med lite starka profiler och underhållande fajter även där. Så, nu har jag skrivit om massa saker jag inte vet nåt om igen _________________ Magnus Thomé |
||||
Lugn Fredrik, WCR kommer snart visa sin bil också. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||||
Dom har väl gått ut med att fortsätta med BMW? Personligen ser jag fram emot TTA, ska bli häftigt att se alla i lika bilar Vilket team och förare som fixar allt bäst får vi senare i år Riktigt kul med SAAB fast jag aldrig gillat bilmärket riktigt, ska bli sååå läckert att se dessa i maj på Gelleråsen (förhoppningsvis tidigare på test) |
||||
Oj oj oj. Silly season är spännande. Nedan citerar jag Flash från Racingbarcup.se
"SAAB nyheten fick ett fantastiskt bemötande, I de här jobbiga ekonomiska tiderna så måste jag säga att det är förvånande positivt runt racing i alla fall. Bra startfällt överallt. TTA visar styrka och igår blev det klart med ett nytt team som satsar på SAAB, med en mycket meriterad förare. Idag ska jag förhandla med en Världsstjärna inom motorsport, en förare i yppersta VM elit, en person omtyckt av hela folket. Han kontaktade mig för en månad sedan och ville satsa på TTA Elitserien i racing, jag trodde inte det var sant, men idag börjar vi förhandla. Ett jättekap om det blir verklighet och visar styrkan i TTA Elitserien i racing. " Jag tolkar det som att det är ytterligare ett team, förutom Tidö, som kommer köra Saaben med en ny icke presenterad förare. Dessutom förhandlar man med en världsstjärna. Är det Bräck som är på gång nu? Eller någon utländsk förare? Man får ju intrycket av att det är en förare som är i världseliten idag. Det är ju inte Bräck. _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
Det namn som dök upp i huvudet direkt när jag såg det där var Rickardsson, med tanke på att det var VM-nivå inom motorsport (inte racing) samt älskad av folket. Men det är säkert bara en dålig gissning.
Kul att det börjar ordna upp sig med förare och bilar. Man får känslan av att det snart är racingsäsong igen. |
||||
Rickardson körde ju Carrera Cup. Inte så han sopade banan med resten, men han var väl underhållande att se på banan med sin stil om jag inte minns tokfel. Hamnade i toppen en del men var ojämn har jag för mig. Är ingen kalenderbitare så det är baserat på fragmentariska minnen. Tycker inte han stämmer in 100% på beskrivningen faktiskt. IMHO.
_________________ Magnus Thomé |
||||
Om jag inte minns fel så kom Rickardsson tvåa i Carrera Cup 2009, så helt inkonsekvent var han väl i och för sig inte, men det känns ändå inte rätt. |
||||
Ekström har nog fullt upp med DTM.
Richardsson är en bra gissning, pga det generella "världsstjärna inom motorsport" och folkkär. Ett annat svenskt namn skulle kunna vara Kenneth Hansen som väl inte kör Rallycross längre. Dock inte lika stort hushållsnamn. _________________ Christoffer Silfverberg |
||||
Tror väl knappast han ger upp DTM för TTA? Nä Richardsson eller Bräck? Tror mest på den förstnämnde. Eller varför inte någon från rallyskogen? Sandell, P-G eller Flodin? Eklund är ju rätt folkkär, men till åren kommen. Tja det visar sig, PR-trummorna piskar på.... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||
Elitracing (åskådarracing) TTA - Elitserien 2012 | << 1, 2, 3 ... 15, 16, 17 ... 58, 59, 60 >> 23 besök idag (187221 totalt) |