| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Höj säkerheten: Absolut blinkerskrav på alla track days!
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 1 besök senaste veckan (16754 totalt) |
|
Re:
Absolut inte. Du kanske fått för många mothugg. Jag har läst hela tråden och tycker blinkersregeln är bra. I BMW SC är man ganska hård på regeln och jag kan tycka att en rekomendation skulle räcka. Det är ju bara för att underlätta omkörning och visa att kan sett bakomvarande bil. Således säker kommunikation! Att man i vissa fall blandat ihop begräppen om vad man blinkar för och var man skall släppa om tror jag är få i förhållande till hur många omkörningar det underlättat. Måste oxå poängtera att vi pratar om välorganiserade och strukturerade banmöten. _________________ Stefan Larsson |
||||||
|
Re:
Vore jag arrangör skulle jag skicka hem dig direkt. |
||||||
|
Det där med att "surna till" minskar knappast riskerna för en själv och andra på banan. Klarar man inte av att lugna ner sig så är det nog hög tid att besöka depån. Kanske tipsa funktionärerna i utsläppet att dom borde flagga av "den där !#¤%&" för ett samtal.
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||
|
Re:
Blinkers ÄR BRA om folk kan använda det konsekvent. Jag klarar mothugg det är lugnt, jag delar bara inte era åsikter fullt ut. _________________ I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
|
||||||
|
Nä jag gör inga sådana omkörningar på en trackday
Det var mest ett svar på när man säger att är man snabbare kan man köra om. Ni behöver inte vara oroliga, jag är född i en gokart och kört fler race än 95% här på rejsa.
Tycker blinkers är en bra rekomendation men tycker inte man ska byta spår på rakan. Som jag sa tidigare, kommer man ut ur en kurva och någon är bakom, känner man att man kan ligga kvar på den sidan tills den bakom kört om sätt på blinken och visa att du tänker ligga kvar och behövs det lätta lite på gasen. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||
|
Jag var lite skeptiskt i början eller rättare sagt innan jag provade på blinkersregeln själv. Det funkar väldigt bra på BMW SC träffar, jag har än så länge inte varit med om någon som använt reglen på ett tokigt sätt. Ok, en gång blinkade någon åt sidan och fortsatte ändå köra framförvarande bil vilket var lite oväntatat från min sida, några gånger har jag själv till slut tröttnat på framförvarandes obefintliga uppsikt och kört om ändå, men generellt sett funkar det ypperligt och jag gillar tänket vi har i SC om att ligga i framkant vad det gäller säkerhet.
Sen att vi har världens bästa förarmöten är inget som gör ont iheller. Om man på förarmötet TYDLIGT går igenom hur denna regel fungerar och alla som skall ut på det svarta är närvarande så ser jag inte hur denna regel skulle kunna vara något annat än säkerhetshöjande vilket isåfall är precis det tänket BMW SC strävar efter (rätta mig om jag har fel) Sen tycker jag det är trevligt av Magnus att han drog igång denna diskussion, vi får alla nya inputs och går förhoppningsvis klokare ur denna dialog. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Jag förstår inte riktigt hur det kan bli missförstånd med blinkers. Man blinkar åt det håll man tänker ta vägen, eller använder ni blinkers för att visa vart andra ska ta vägen i trafiken också?
_________________ David Wievegg Gul Evo VI NTA #74 | 2015-2016 Club Challenge | 2017 Pro-Am https://wievegg.com |
||||||
|
Re:
Jag har aldrig sett denna företeelese live vare sig på BMW SC/CS träffar eller några andra men det lär ha uppstått sådana situationer på annat håll, med ett tydligt förarmöte bör sådant inte kunna uppstå tycker man. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
|
Re:
GO Björn GO
Var är "like" knappen
Nominerar inlägget till "Dagens asgarv" _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Höj säkerheten: Absolut blinkerskrav på alla track days!
|
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 1 besök senaste veckan (16754 totalt) |