Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Köra bana för skojs skull, vad för bil?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (9162 totalt)
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Kör med det du har en gång och börja lite. Mitt förslag är att åka med tex Alfaklubben www.alfaromeo.org som har bra ordning och introduktion för nybörjare. Starta med något sånt och känn dig för innan du satsar.

Sen vill du först ha bättre bromsar oftast räcker det med bra bromsvätska och klossar, nästa steg blir stötdämpare, fjädrar och R-däck.

Du kan ju gå någon förarkurs Åke Nybergs FAHS finns i Bankalendern eller liknande som lär dig köra på bana.
Blanda inte ihop det med licenskurs som bara har med säkerhet och betende mot andra på banan att göra.
Citera
NIzmo
Söderköping
Här sen Jun 2007
Inlägg: 401



Jag körde min första bankörning på en Sviestad körning med min helt original Saab 9-5 2,3t (när min 200sx inte hittat ur garaget än) och det funka utmärkt och man fick sitt första intryck över hur man ville gå till väga i framtida körningar .

Kände att det var kul med Saaben men såg ingen vits i att testa den på bana en gång till då den inte passar in riktigt men du kanske skulle känna att Forden funkar ok och sen känner om du vill uppgradera lite småsaker för att den ska passa bättre och ändå funka bra på gatan t.ex thumbs up

_________________
Daniel Ollikkala
200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003
Inlägg: 3548



Jag körde min första bankörning med en Opel Omega 2,6 -91.

Det gick bra, den höll hela vägen hem från Nürburgring

Efter det fick den gå på flera banträffar, började med att byta till friska stötdämpare/sänkfjädrar och renoverade bromsarna. Fick tag i några "longlife" belägg hos lokala Opelhandlaren, de höll i fem säsonger om jag minns rätt.
Nästa steg blev en större motor, samma chassie/bromsar.
Bilen gick så i flera år, visst bytte jag lite delar men jag använde den även som sommarbruksbil så den fick rulla många mil.

Saknar den lite ibland, det var kul att vräka runt skeppet på Kinnekulle!


_________________
Anders Karlsson
Opel Commodore GS/E -77
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278


Trådstartare
Får tacka alla för alla svar i tråden, det blir inget köp av något annat så Ford Focus ST 170:n ska få smaka på bana i år Bromsbyte innan så blir det nog bra som amatör Ska kolla upp olika bandagar på Gelleråsen då det är närmast ifall man kör av/ sönder Stort tack än en gång alla för alla tips!!!

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Schumi skrev:
Får tacka alla för alla svar i tråden, det blir inget köp av något annat så Ford Focus ST 170:n ska få smaka på bana i år Bromsbyte innan så blir det nog bra som amatör Ska kolla upp olika bandagar på Gelleråsen då det är närmast ifall man kör av/ sönder Stort tack än en gång alla för alla tips!!!


Tror nog det är ett ganska bra val.
Kolla grabbarna som åker med Fordklubben.
Finns en del som har snabba såna där.

Man behöver inte modda mycket alls med en sån. thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Schumi
Örebro
Här sen Feb 2004
Inlägg: 2278


Trådstartare
Lillen skrev:
Schumi skrev:
Får tacka alla för alla svar i tråden, det blir inget köp av något annat så Ford Focus ST 170:n ska få smaka på bana i år Bromsbyte innan så blir det nog bra som amatör Ska kolla upp olika bandagar på Gelleråsen då det är närmast ifall man kör av/ sönder Stort tack än en gång alla för alla tips!!!


Tror nog det är ett ganska bra val.
Kolla grabbarna som åker med Fordklubben.
Finns en del som har snabba såna där.

Man behöver inte modda mycket alls med en sån. thumbs up


Tänkte gå med i just den klubben, gumman ska börja med körkort och vad vore bättre än en Ford Fiesta ST 150 åt henne?

_________________
Jörgen Erlandsson
Våra bilder & filmer: www.schumis-foto.se
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Schumi skrev:
Lillen skrev:
Schumi skrev:
Får tacka alla för alla svar i tråden, det blir inget köp av något annat så Ford Focus ST 170:n ska få smaka på bana i år Bromsbyte innan så blir det nog bra som amatör Ska kolla upp olika bandagar på Gelleråsen då det är närmast ifall man kör av/ sönder Stort tack än en gång alla för alla tips!!!


Tror nog det är ett ganska bra val.
Kolla grabbarna som åker med Fordklubben.
Finns en del som har snabba såna där.

Man behöver inte modda mycket alls med en sån. thumbs up


Tänkte gå med i just den klubben, gumman ska börja med körkort och vad vore bättre än en Ford Fiesta ST 150 åt henne?


Det var just på Gelleråsen jag åkte med dem.
Kanonträff att börja med dessutom.

Trevligt gäng dessutom! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
FredrikBillig
Sollentuna
Här sen Mar 2012
Inlägg: 12



Ny här...
Går i samma tankar som trådstartaren. Dags att komma ut i verkligheten lite oftare.

Har kört simracing sedan 1997 och blev nästan negativ i GPL (Ringenhelvetet). Den som inte förstår vad det betyder att bli negativ i GPL har helt enkelt haft bättre saker för sig...Numera är det sporadiskt iRacing som gäller.

Jag kör tullfritt i Stockholm just nu med en Ford Flexifuel, men till hösten är det roliga slut och då ska det skaffas något med mera körglädje. Men jag kan inte bestämma mig om det ska bli något opraktiskt som en Miata eller mer familjevänligt som en Focus ST. Vi har ju en Santa Fe som familjebil och åker i princip aldrig mer än två i min bil.

Vad tycker panelen om en Porsche 944/968? Tillförlitlighet? Reparationskostnader?
PCS verkar vara väldigt flitiga med aktiviteter och bankörning, sådant lockar ju också.
Svärfar hade en 911 några år så man bläddrade ju i klubbtidningen som är väldigt seriös.


Lite OT:
Det är faktiskt inget större fel på körglädjen i Flexifuelen, jag har till och med kört en Trackday med den för några år sedan.
Det var faktiskt inte min idé. Vi har tidningen Auto Motor & Sport som kund (sköter deras prenumerationer) och det var chefredaktören Alrik och deras VD som övertygade mig att det duger alldeles utmärkt med en Ford Focus Flexifuel på deras trackday.
Och hysteriskt roligt och lärorikt var det. Jag var övertygad om att jag skulle hamna i lecakulorna halvvägs till Mjölby ett par gånger. Men bilen klarar mer ju än man tror.
Kanske ska skriva några rader i tråden om obligatorisk blinkers på trackdays. Aldrig har väl någon blivit omkörd så många gånger på så få varv.
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Köra bana för skojs skull, vad för bil?
<<   1, 2
4 besök senaste veckan (9162 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande