Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
MSCC
Köra historic?
6394 besök totalt
niko
danmark
Här sen Apr 2010
Inlägg: 118


Trådstartare
Hej alla.

Jag er rätt ny på Bil racing , har precis kört Copenhagen Historic Grand Prix och er litte sugen på en riktig bana och köra på

Jag kör i en Mg Midget 63 bygd som Appendix K bil , jag undra bara om en sån er välkomman i Historic hos er? er ni mycket bilar i Historic ? Er der mycket körtid? Kör alla Historic bilar tillsammans?


Mvh.Nikolaj Mortensen
#7 Mg Midget 1098cc
0045 - 50 90 67 10

_________________
Nikolaj Mortensen
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028



Under året har 5 st kört i Historic.
http://www.mscc.se/?page_id=216
om jag minns rätt är det 2 pass tidsträning på förmiddagen och 2 race på eftermiddagen på Knutstorp (heldag).
Historic brukar köra ihop med roadsport B för att det inte skall bli så tomt på banan.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
niko
danmark
Här sen Apr 2010
Inlägg: 118


Trådstartare
Hej Nillet.

okay , blir spännande at teste Knutten i min nya bil. Ska Historic klassen köra på Dunlop Racing ?


Mvh.Nikolaj

_________________
Nikolaj Mortensen
Citera
Bengt Metz
Oxie ( Malmö)
Här sen Aug 2004
Inlägg: 1754



Historic åker enligt Historiska reglementet vad jag vet, dvs Dunlopp

/ Bengt Metz

_________________
Bengt Metz
Caterham Superlight Såld
227hkr 226Nm Zetec DOHC
Quaife type 9 synkad
Roadsport C 2003-2005
Roadsport B 2006
Roadsport A 2007-2017
Citera
Per Broberg
Ängelholm
Här sen Apr 2011
Inlägg: 7



Hej Nikolaj!
Dunlop är inte nödvändigt, vanliga gatdäck duger, däremot inte R-däck.
Välkommen till KM5 på Knutstorp.

_________________
Per Broberg
Citera
Kristian J
Lästringe
Här sen Aug 2010
Inlägg: 178



Per B skrev:
Hej Nikolaj!
Dunlop är inte nödvändigt, vanliga gatdäck duger, däremot inte R-däck.
Välkommen till KM5 på Knutstorp.


Stopp här! Gatdäck i stället för Dunlop Historic typ? Är det godkänt? Inbillar mig att vissa gatdäck är lika bra eller bättre än Dunlop. Vem kör på gatdäck och i så fall vad då för sort??

_________________
Kristian Jonsson
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Kristian J skrev:
Per B skrev:
Hej Nikolaj!
Dunlop är inte nödvändigt, vanliga gatdäck duger, däremot inte R-däck.
Välkommen till KM5 på Knutstorp.


Stopp här! Gatdäck i stället för Dunlop Historic typ? Är det godkänt? Inbillar mig att vissa gatdäck är lika bra eller bättre än Dunlop. Vem kör på gatdäck och i så fall vad då för sort??


Är du insatt i KM reglementet?
Jag tror att förra ordföranden som kört historiskt så länge jag minns har koll på det..

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
Kristian J
Lästringe
Här sen Aug 2010
Inlägg: 178



Roxan. skrev:
Kristian J skrev:
Per B skrev:
Hej Nikolaj!
Dunlop är inte nödvändigt, vanliga gatdäck duger, däremot inte R-däck.
Välkommen till KM5 på Knutstorp.


Stopp här! Gatdäck i stället för Dunlop Historic typ? Är det godkänt? Inbillar mig att vissa gatdäck är lika bra eller bättre än Dunlop. Vem kör på gatdäck och i så fall vad då för sort??


Är du insatt i KM reglementet?
Jag tror att förra ordföranden som kört historiskt så länge jag minns har koll på det..


NEJ, det är det jag inte är. Därav min fråga. Det ända jag anar är att App. K verkar vara petigt

_________________
Kristian Jonsson
Citera
niko
danmark
Här sen Apr 2010
Inlägg: 118


Trådstartare
om det er Historic måste man köra på Dunlop Racing. Annars kan man sätta på 0048 och köra i Roadsport.

Jag fick inte kört Km5 som i nog så , jag körte sista klub tävlingen i går i Mg Car Club Dk och bilen får ha en litten paus.

Men om vi inte kör på Dunlop er det inte kul at köra Historic tycker jag.


Mvh.Nikolaj

_________________
Nikolaj Mortensen
Citera
Roxan.
ÄNGELHoLM
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1068



Det är ju så att MSCCs KM tävlingar är som ett insteg i racingen till en billig peng.
Jag tror faktiskt inte man kan köra en billigare racing serie i Sverige.
Det finns många som har en sportbil men inte alla som vill eller vågar eller har råd att ta steget fullt ut och låta sin sportbilen bli en full fjädrad racebil.
Vill man köra på högre nivå med hårdare reglemente så finns det RHKs serie och SPVM tex.


Mvh
Johan

_________________
Johan Roxlin
Caterham Super 7
Phantom P91

MSCC
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Var kan man hitta info om kommande Historic 66-76? Vilket reglement gäller? Hur strikt?

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4028



Det kommer snart på hemsidan:
http://www.mscc.se/klubbmasterskap/reglemente/

Men det kommer att stå precis som nedan fast med med rätt kategori/år om jag minns rätt:
Citat:
Historic: Enligt appendix K, kategori A - F (t.o.m. 1965).

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
AndF
Lund
Här sen Okt 2005
Inlägg: 345

Moderator i ett av underforumen

Eddie Varvstopp skrev:
Snabbt svar för nya Historic klassen - Historic 2: Enligt appendix K, kategori G-H (fr.o.m. 1966 t.o.m. 1976)

Kul med intresse för Historic klasserna och ni är hjärtligt välkomna.

Anmälan och inbjudan kommer alldeles snart. Vi har fått göra sista minuten ändringar som sinkat oss lite..

Vi återkommer


Om du är tveksam om du klassar in, så kontakta oss så gör vi en bedömning innan. Så länge bilen är en sportbil och uppfyller grundläggande säkerhetskrav hittar vi nog en lösning.

_________________
- Honda CRX ED9 - Porsche 986 Boxster S
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Skulle iså fall vara en Porsche 924 NA 1976 vilket skiljer en del mot senare bilar. Låter som G, men vilken grupp är tillåten? Har FIA handlingarna hemma, men är osäker om den var homologiserad redan 1976. Den fanns som Gr. 4

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3116



Hejsan Fredrik!
Fick ditt PM men ser att du fått svar. Kolla om du hittar bilen i dina FIA papper för nog tusan skall vi kunna få in ett sådant ekipage i serien. Själv är jag väldigt dåligt insatt i alla detaljer runt historisk racing men jag kan bolla vidare frågan inom KM-Organisationen så du får rätt stöd.

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Jag hittade homologeringshnadling 3075 från 1977 som Gr.3 och Gr.4 men innebär det att en -76 är körd i historic?

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3060



gegge skrev:
Jag hittade homologeringshnadling 3075 från 1977 som Gr.3 och Gr.4 men innebär det att en -76 är körd i historic?


Gegge, jag tror att jag ska hålla igen på mina dumma idéer framöver, dom verkar inte så bra för din privatekonomi . Kul idé dock, hade kunnat bli en sjukt skoj och prisvärd historicbil!

Har du koll på var man kan läsa om vad som får göras på bilen i respektive gr.? Gr.4 verkar ju rätt så liberalt vad jag sett, men gr3?

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
gegge
Malmö
Här sen Nov 2006
Inlägg: 423



Cédric skrev:
gegge skrev:
Jag hittade homologeringshnadling 3075 från 1977 som Gr.3 och Gr.4 men innebär det att en -76 är körd i historic?


Gegge, jag tror att jag ska hålla igen på mina dumma idéer framöver, dom verkar inte så bra för din privatekonomi . Kul idé dock, hade kunnat bli en sjukt skoj och prisvärd historicbil!

Har du koll på var man kan läsa om vad som får göras på bilen i respektive gr.? Gr.4 verkar ju rätt så liberalt vad jag sett, men gr3?


Så klart jag har

http://hms.dk/downloads/homologering/3075-Porsche.924.pdf

Sedan måste man kolla FIA's "J" och "K" för grupp 1,2,3 och 4. för 1976. För Gr. 3 ska det vara strikt orginal men i Gr.4 är insug, bränselsystem, ventiler, kam, kolvar och lite annat fritt.

Gr.1 samma regler som Gr.3: http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/6F809CA3B27482A4C12574A5003B7 . . . .
Gr.2 samma regelr som Gr.4: http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/040CB395EF03528FC12574A5003B7 . . . .
Gr.3: http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/01D74819432A6246C12574A5003C4 . . . .
Gr.4: http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/5904FA59E1203A5EC12574A5003C4 . . . .

App K: http://argent.fia.com/web/fia-public.nsf/171AA917C0D0AED2C12579C6005AD . . . .

_________________
Fredrik Torkildsen

Porsche 924 TURBO (Carrera GT replica)
Citera
MSCC
Köra historic?
6394 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande