Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Elitracing (åskådarracing) TTA - Elitserien 2012 | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 58, 59, 60 >> 69 besök senaste veckan (186819 totalt) |
Finns ju massvis av Porschar i Sverige och i CC verkar det inte vara många som vill köra. Men 26 kanske låter lite väl optimistiskt. _________________ Martin Öberg |
||||||||
Nu är vi verkligen inne på äpplen o päron märker jag Det argumentet har använts av TTA anhängare lika okunnigt som motsatsen hävdas av STCC anhängarna. Hela den diskussionen och argumenattionen är enligt min uppfattning totalt meningslös, då det som sagt inte i kommersiell och upphovsrättslig aspekt inte har med varann att göra. När t.ex. BMW tecknar samarbetsavtal med PSA om att använda deras motorer i sin produktlinje, är det ett industriellt och kommersiellt samarbete för att sänka utvecklings och produktionskostnader. De komponenter man träffar avtal om anpassas också antingen av egen utvecklingsavdelning, eller samarbetspartners dito för att ge önskvärda produktegenskaper för resp tillverkare. Det är t.ex. ganska stor skillnad på hur Opel och Saab konfigurerade GM:s L850 motor, vilket gör att bilarna får olika motorkaraktär, trots samma grundmotor. Detta kan kanske jämföras med Polestars samarbete med Volvo, där tillverkaren "nöjer" sig med look-alike-siluetteracers, då alternativen är dyrare och iaf inte bättre, annat än om man vill peka på en större liiket med produktionsbilarna. Volvo ger sig alltså in i TTA medvetet om att det är kostnadseffektivare än att utveckla en ny WTCC-bil (som man egentligen ville). Samtidigt är det ju så att t.ex. en BMW-handlare knappast kan skruva i Toyota eller Nissanmotorer i bilarna han säljer utan att bli av med märkesauktorisationen ögona böj. Att utan tillverkarens uttryckliga medgivande klä andra bilar i märkets skal, kan du och jag göra utan problem, (så länge vi inte avser dra kommersiell nytta av att sälja dessa bilar, då är det varumärkesintrång) Det är värre för en ÅF eller generalagent att kunna göra detta, om inte tillverkaren ger sitt samtycke. Jag vet ett exempel där ett importörsstöttat team vid ett tillfälle hyrde in en bil av annat märke för viss tävlling och på skoj klistrade "egna" märkets logga på huven. Det blev ett jäkla liv... blivande TTA teament Brovallen hade ju för ett antal år sedan stök med Mercedes avoga inställning till deras STCC-satsning, ingen logga och teamet fick kalla sig M_B Sport. Ingen närmare koppling till Mercedes var önskvärd från importör och tillverkares sida. Finns fler liknande exempel. Vi kan tycka vad vi vill om detta, men tyvärr är nog den förklaringsmodell som du tagit til ldig, Rune lite upp i det blå. Man ska inte tro på allt man hör Själv tycker jag siluetteracers är riktigt kul bilar och iaf Saaben och Citroenen ser klart bra ut! Hurvida jag kommer att tycka det är kul med TTA konceptet vet jag inte, det smakar både sött och surt tycker jag ännu så länge. Hoppas det blir bra i slutänden. STCC har varit ett bra mästerskap över en längre tid än vad vi är vana vid i Sverige. Hur det blir med detta framåt står skrivet i stjärnorna. Mest rädd är jag över att splittringen allvarligt kommer att skada svensk racing på högre nivå. Men som sagt, det återstår att se. Apropå antal ekipage i resp serie tycker jag både TTA och STCC ser ut att få bedrövliga siffror. Det om något visar i mina ögon den stora nackdelen med två serier som slåss om samma hörn i sandlådan. Inom historisk racing tycker vi 100 ekipage en helg är i klenaste laget för att ge publiken och deltagarna bra valuta. Runt 200 är vi rätt nöjda. och vid det fåtal tillfällen när vi är 300 är vi klart lyckliga _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
http://www.swedishracing.se/gt3-cup- Som FMK:are och GT fan så är det en riktigt kul nyhet. Det tråkiga för egen del är att SSM alltjämt kalenderkrockar med Västkustloppet under 2012. SBF fixa! |
||||||||
Förra året flyttade ju SSM på sig men sen flyttade SMklassen efter... SBF har nog lite konceptproblem med att SSM för en del har större dragkraft än SM-klasserna. |
||||||||
Sant, men inte desto mindre borde detta vara känt och åtgärd framtagen men nejdå, man godkänner tre stora tävlingar samma helg under 2012 och jag vill påstå att datumkrockarna har använts som ett verktyg i spelet och alltså inte för att sätta svensk motorsport och publikens bästa i främsta rummet. |
||||||||
edit: kommentar på villovägar... Är väl inte bara SBF som äger det problemet, även TTA och STCC borde nog ta sig en funderare på varför klubbracingen lockar lika mycket publik som elitracingen. Frågan är om det är ett styrkebesked för klubbracingen eller ett svaghetsbesked för elitracingen Vi hade samma stök med SportsCarShow på 90-talet, När STCC lade sin final på Gälleråsen 96-97 lockade Flash o grabbarna ett par tusen åskådare, trots draghjälp från SVT:s Race, medan gammelbilar och sportbilar drog runt 13000 -betalande- åskådare på Mantorp samma helg. Det fick vara så innan dåvarande ägaren av Mantorp, tillika en av gamla STCC-trojkan som numera utnämns till gudar i andra forum helt sonika bestämde att SCS fick flytta på sig, man ville helt enkelt åt den etablerade publikhelgen för STCC-finalen. Och det blev ju bra - för STCC.... Vore bättre om eliten tog reda på vad publiken egentligen vill ha! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||
Porsche GT3 står inte längre med som supportklass hos TTA:
http://ttagroup.se/supportklasser/ Sedan enlig TTA Group: Thomas Johansson kommer inte att jobba vidare med Porsche Källa TTA forum! EDIT: Mer info! Från STCC:
Källa: http://www.stcc.se/2012/04/01/kms-ta _________________ Bosse Isaksson |
||||||||
Jojo Har även uppfattat det som att många har anmält sig till GT3, och då även betalat anmälningsavgiften antar jag ? En gissning är väll att Porsche lät FE och GT3 hållas tills de såg vad anmälningarna hamnade! _________________ Bosse Isaksson |
||||||||
Varför har vi inte läst om några fler startande i GT3 isåfall? Jag har svårt att tro att man från Flashens sida inte orkat publicera dessa nyheter. För nuvarande kokar samtliga organisationer soppa på spik för att få fram nyheter och på TTA:s hemsida har vi kunnat läsa oss till ungefär tre och en halv startande. Om man har överenskommelser bakom kulisserna är inte särskilt relevant för då har man ju ännu inte anmält sig. _________________ Jimmy Magnusson |
||||||||
Gissar att inga fakturor har gått ut ännu, jag har iaf inte fått någon. Man har nog haft lite på känn om vad som ska hända och väntat med det. Vad betyder ett namn, kan ju hända att det dyker upp en liknande serie med annat namn. Men vad vet jag. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||||
Japp, eller vad det nu blir _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||||
Ok Jimmy Magnusson, där har du en poäng!
Får nog omformulera mig. Jag skrev:
Men menade mer att säga: Gissar / tror att det som att många har anmält sig till GT3 _________________ Bosse Isaksson |
||||||||
Hade ni fått någon förhandsinformation om vad som var på gång? _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
Nej, om jag har förståt det rätt så sades avtalet mellan VW och flachen upp i Fredags och innan det var klart så har man inte gått ut med någon info. Det hela handlar om att VW vill ha ett gäng Porschar som kör med STCC för att fylla ut programet. Tyvärr finns det inte tillräckligt många anmälda för att köra Carrera Cup och då vill man stänga Challenge för att få(tvinga) teamen att anmäla sig CC. På det hela taget så har vi fått väldigt lite info om det hela. Tror/hoppas det ändrar sig under nästa vecka. _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||||
Hoppas det löser sig. Att försöka styra team och förare med såna "tvångsmetoder" hoppas jag verkligen inte fungerar. _________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
||||||||
Nää, gillar inte sådana tvångsfasoner. Om det nu var sådana. sitter ju inte inne med förstahandsinfo. Klart det löser sig. Litar fullt på att Janne, Thomas och grabbarna styr ihop något riktigt coolt _________________ MVH Lars Gustafsson. PCS Racing & GT3 Cup Challenge En vit Porsche med lång växelspak och utan bekvämligheter. |
||||||||
Elitracing (åskådarracing) TTA - Elitserien 2012 | << 1, 2, 3 ... 22, 23, 24 ... 58, 59, 60 >> 69 besök senaste veckan (186819 totalt) |