Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Mantorp - Max 93 dB
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (10948 totalt)
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Fastlane skrev:
Edit: mäta dB utomhus är förövrigt lika tillförlitlig som att spå väder... Vad händer med alla lambos och ferror? De ligger mkt över 100 dB original?
Det finns gott om lekbilar med "sportspjäll" som kan öppnas över 4000rpm(?) där EUnormen för ljud inte bryr sig längre. 100+dB är inte ovanligt. Men det kan gå att låta bli att öppna ventilen, om man vill...
När jag var liten kallade vi det för "spett-trimmning", och det gällde mest Amazoner och 140's (Spett genom burken så lät det fränare).

Det är väl ingen absolut rättighet att köra på banan med vad som helst som får åka på E4an

95dB har vi ju byggt mot i åratal, och till 93dB är det knappt hörbar skillnad, så så mycket känsla lär inte försvinna.

Erajk

Här sen Feb 2012

Mäts alltid ljudnivån stillastående vid 4000rpm?
Visst finns den banor (Anderstorp?) som mäter flygande på rakan?

Jag är lite rädd att jag kan få problem i framtiden dessvärre

Ljungbyhed 1.04.9 (Megane RS Cup)
Mantorp: 1.35.9 (Mazda Rx8)
Falkenberg: 54.6 (Mazda Rx8)
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Re:

Erajk skrev:

Ingen bana mäter stillastående, det är stationär och eller mobil mätning vid bankanten som gäller.

Stillastående mätning kan ge en indikation på vart du ligger men det är inte den som gäller.

I SBFs reglementen finns det en stillastående mätning med 100dB som gräns, men du behöver hyra bullerfri dag för att kunna köra med det som begränsning.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag lägger in förhoppningsvis självförklarande bilder på hur jag löst mitt ljuddämpande med utbytbara ändrör. De rör som sitter i systemet är mina yx-ljuddämpningsrör. De har en bult sig tvärs igenom och bakom ett vinkeljärn från Bauhaus. Bakom det stoppar jag, om behov finns, stålull. Detta har varit lite i överkant ljuddämpande, särskilt efter att jag satt på en andra ljuddämpare längre in på systemet. Min bil blir i maxljuddämpandeläge tyst som en Nissan Micra.

[/quote]

Här sen Feb 2012

Re:

Niklas Falk skrev:
Erajk skrev:

Ingen bana mäter stillastående, det är stationär och eller mobil mätning vid bankanten som gäller.

Stillastående mätning kan ge en indikation på vart du ligger men det är inte den som gäller.

I SBFs reglementen finns det en stillastående mätning med 100dB som gräns, men du behöver hyra bullerfri dag för att kunna köra med det som begränsning.

Usch! lite rädd att jag kommer få problem... Och tråkigt att bygga om bilen direkt när man precis blivit klar och inte ens kört första bandagen än

Om man köper 2st krökar där man svetsar fast kort i varje krök och riktar rakt ner i backen. Borde inte detta kunna hjälpa till att få ner det sista?
Isf kan man ha 2st sånna med sig på bandagarna som man kan dra fast med slangklämmor om det skulle behövas

Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Erajk skrev:
Om man köper 2st krökar där man svetsar fast kort i varje krök och riktar rakt ner i backen. Borde inte detta kunna hjälpa till att få ner det sista?
Isf kan man ha 2st sånna med sig på bandagarna som man kan dra fast med slangklämmor om det skulle behövas

Det borde ju gå då. Men det beror förstås på bil. Vad är det för bil?

Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Erajk skrev:

Kort? Du menar ett kors? Det hjälper inte mycket. Rikta krökarna nedåt hjälper en del men inte mycket.

Det bästa tipset jag har är att inte köra med öppna spjäll och se till att positionera sig så långt ifrån mikrofonen när den passeras.

Har man en slutdämpare som den BTG visar så kan det löna sig att dra ut ett rör åt höger och ett rör åt vänster och se till att mynningarna ligger så långtifrån varandra som möjligt. Det kan reducera ljudnivån med 3dB jämfört med att ha öppningarna nära varandra som de är på bilden.

E3-otto
Norrahammar
Här sen Aug 2005

Re:

Fastlane skrev:
Nu är jag inte med i bmwsc men nu får det f*n vad nog med hetsjakten på oss motorutövare!

När man inte kan ta en helt original CSL på banträffen är punkten nådd.

Är det spelning på Ullevi är det tydligen ok att hålla halva stan vaken, vad stör man på Mantorp? E4an?

Mvh mr wankel 92-93 dB

Edit: mäta dB utomhus är förövrigt lika tillförlitlig som att spå väder... Vad händer med alla lambos och ferror? De ligger mkt över 100 dB original?

Word!

Peoples Choice BOS 2015
Masterstarter 2011 2012 2:a
Kulbil: BMW 2800 -71
Kulbil glidare: 735ia -84
Bruksbil: BMW 323ti -00
Citera
Erajk

Här sen Feb 2012

Re:

Naqref skrev:
Erajk skrev:

Kort? Du menar ett kors? Det hjälper inte mycket. Rikta krökarna nedåt hjälper en del men inte mycket.

Det bästa tipset jag har är att inte köra med öppna spjäll och se till att positionera sig så långt ifrån mikrofonen när den passeras.

Har man en slutdämpare som den BTG visar så kan det löna sig att dra ut ett rör åt höger och ett rör åt vänster och se till att mynningarna ligger så långtifrån varandra som möjligt. Det kan reducera ljudnivån med 3dB jämfört med att ha öppningarna nära varandra som de är på bilden.

Kors försökte jag skriva.. Var för tidigt på morgonen
Åker en Rx8a, så kanske bättre att köra lösningen med kors som jag tänkt, men att istället för att dra båda rakt ner så vinklar man dom lite åt var sitt håll?

Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Erajk skrev:
... men att istället för att dra båda rakt ner så vinklar man dom lite åt var sitt håll?

Det låter som en sund idé. Då ser man till att de samverkar lite mindre och det är oftast bättre.

spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

Är vi i bmw klubben extra kontrollerade?
jag har åkt på andra träffar i många år utan problem men när jag tävlade i bmw cup 2010 så fick jag anmärkning på dom flesta banor vi körde på ang ljudet.

I andra klubbar finns det bilar med helt raka rör och dom får inget problem med DB mätning i deras tävling.

det känns orättvist thumbs down har vi hyrt banan på extra ljudkänsliga dagar där kontroller utförs mer nogrant?

detta är alltså inget med det låga DB kravet utan hur det kan vara sån skillnad på olika evenemang
och mig veteligen så hyr inte dom klubbarna bullerdagar

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

På pcsr har vi med bullermätningar och samma krav gäller för oss

Vet flera 996 cupar som fått montera extra ljudämpare

Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002

Re:

Spjuvern skrev:
Är vi i bmw klubben extra kontrollerade?
jag har åkt på andra träffar i många år utan problem men när jag tävlade i bmw cup 2010 så fick jag anmärkning på dom flesta banor vi körde på ang ljudet.

I andra klubbar tex PCSR finns det bilar med helt raka rör och dom får inget problem med DB mätning i deras tävling.

det känns orättvist thumbs down har vi hyrt banan på extra ljudkänsliga dagar där kontroller utförs mer nogrant?

detta är alltså inget med det låga DB kravet utan hur det kan vara sån skillnad på olika evenemang
och mig veteligen så hyr inte PCSR bullerdagar

Det kan ju oxå vara så att andra klubbar kan vara mindre noga (utan att peka på någon) och isåfall orsakar problem som just det vi har nu.

Jag är övertygad om att PCS inte får köra annat än under samma villkor som vi, är det sedan en bullerdag kanske det är andra premisser. Vad som har varit förut är idag historia, det går åt fel håll för varje år känns det som..

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
spjuvern
stockholm
Här sen Nov 2005

jag fick berättat för mig under en tävling att de nya ljudmätnings utrustningen loggar ljudet så det går inte att slarva och se mellan fingrarna för då får banägaren stora problem, är det så eller var det bara hittepå för att jag skulle inse att det fanns inget att prata om när jag blivit svartflaggad för ljudet.

om det är så hur funkar det på "se mellan fingrarna träffarna"?
får banägaren en chock när han på måndagen ser resultaten från helgen där ingen brytt sig?

Bmwcup E36 M3 #77 såld
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Spjuvern skrev:
jag fick berättat för mig under en tävling att de nya ljudmätnings utrustningen loggar ljudet så det går inte att slarva och se mellan fingrarna för då får banägaren stora problem, är det så eller var det bara hittepå för att jag skulle inse att det fanns inget att prata om när jag blivit svartflaggad för ljudet.

får banägaren en chock när han på måndagen ser resultaten från helgen där ingen brytt sig?

Istället fär att åtgärda alla bilar är det bättre att ljudämpa mätmickarna

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Spjuvern skrev:

Så känns det faktiskt

Flesh
Nyköping
Här sen Mar 2004

Det har ju även hänt att banägaren har gått runt banan med en handhållen mätare(tror det var på knutan) så har man vinklat slutrören åt ena hållet för att komma bort från det fasta mätinstrumentet så har han stått på annan plats, och då har man rören åt "fel" håll helt plötsligt

Citera
Måns Ulveståhl
Stockholm
Här sen Jul 2004

En nyligen avslutad utredning av SBF rekommenderar max 95 dB, och tydligen inte 90 dB som vissa har förespråkat.
Maxvärdet uppmätt 10 meter från bilen vid fullgasacceleration.
Det är bra om rekommendationen trillar igenom alla instanser då vi får ett gränsvärde som gäller för alla motorbanor, vilket är bättre än ett gränsvärde per motorbana satt av någon lokal förmåga, kommunpolitiker, eller dylikt.

Olika mätmetoder, mätspecar, maxvärden, vilket vi har upplevt under senaste säsongerna har ju inte direkt gjort någon klokare.

Sedan vad det gäller loggar vet jag inte. Det kan lämpligen någon insatt redovisa.
Vad som däremot är känt är att Emmaboda Superstage numera måste logga hela tillfället, och sedan uppvisa resultatet för grannarna till flygfältet.
Loggningskravet kom efter misskötsel av vissa besökare för ett par år sedan.
Vi får hoppas att besökare som inte bryr sig ser till att sköta sig på Sveriges motorbanor.
Det finns gnälliga/känsliga grannar till i stort sett varje motorbana.
Grannar är inte selektiva vad det gäller klagomål så alla arrangörer lär drabbas oavsett.

Ekerö
Här sen Jun 2004

Re:

Johan Sjöström skrev:
Kan ha fel men är det inte precis vid utsläppet till banan, vänster sida alltså.

När vi körde Winterhell första helgen i mars på Mantorp då var det mobil mätare som användes och det mättes runt om på olika platser.

Min högst personliga åsikt vid de mätningarna är att mätfelet då tidvis blev lite väl stort.

Värt att tänka på vid mätningar är att om 2 bilar som låter 90dB passerar mätpunkten samtidigt ger det ett mätvärde på 93-96dB och att man lägger till mellan 3 och 6dB för varje ytterligare ljudkälla... det gör att mätningar vid bankant under pågående race kan vara vanskliga.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Loggande mätstationer är nåt som på visa ställen tillämpas för att kunna motbevisa klagomål och då är det andra mätpunkter och värden det gäller, vid den mätpunkten.
95dB vid bankanten är ett sätt att försöka garantera att man inte hamnar över 65dB vid närmaste bebyggelse (eller vad värdet är satt till av det lokala miljökontoret).

Det finns banor där det inte är så kritiskt (pga av att kommunen är mer liberal) och det finns banor där det kommer en lasttraktor tvärs banan om loggstationen varnar (samma om du flaggar av en minut sent).
Olika banor är olika drabbade av sanktioner om värdena överskrids.

Att Mantorp bytt till 93dB är kanske om 95dB gav för höga värden vid de externa mätpunkterna och man hoppas att 93 fungerar bättre.

Jag äger ingen bana men det är lite ihopkokat av mina kontakter med ett par uthyrare genom åren.

Den som tittar på banan utifrån bryr sig ju inte så mycket om det är en bil eller 25, det är det samlade bullret som upplevs/mäts/loggas.

BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Jag har av en person med rimligen ganska god insikt i Östergötlands Bilsportförbund fått veta att allt ljud loggas på banan och att det går automatiska loggar även till centrala SBF. När jag frågade om han skojade sade han absolut nej. Det var allvar.

Jag ställer mig ändå lite tveksam till att man på SBF i Sollentuna kan sitta och se ljudkurvor (i realtid?) från Mantorp...?

Mantorp - Max 93 dB
<<   1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (10948 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande