Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus 72D JPS 1972 replica
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (73979 totalt)
Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012
Inlägg: 62


Trådstartare
Ny medlem här så hej på er
Hade skrivit ett långt inlägg men det försvann givetvis..
Kort då, jag har börjat på en 72D, för gata och bandagar (finns väl ingen klass för ett sånt här bygge?)
Ritning från en byggmodell motor blir en hojmotor i lagom storlek för att gatregga. Chassit är inte färdigritat men visar hur jag tänkt mej det i alla fall. Finns ju så mycket kunnande här så jag gör en tråd redan från början, ser ni nått som blir rent galet så säg ifrån.




_________________
Jörgen Lindskog
Citera
Yo-1
Karlskrona
Här sen Sep 2005
Inlägg: 475



Underbart kul projekt, världens främsta bilmärke och allt!

Mer mer mer!!

Har du någon plan på hur du ska lösa framlyktor och regskylt?

_________________
Johan Fredin
Instagram: @electricgt6
Citera
Jakob Hultkvist
Luleå
Här sen Feb 2005
Inlägg: 724



Coolaste F1-epoken och kanske ballaste bilen thumbs up
Kolla även Ajdens tråd för ramdesign och förpacknings möjligheter om du vill byta motor senare.

_________________
Jakob Hultkvist
Alfa 1750 gtv -71
Alfa Giulia Super 1300
Porsche 911 SC 3.0 -81
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Den där har ju en helt exponerad drivlina. Hur löser du det med en hojmotor på ett snyggt sätt?

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

2fast4u skrev:
Den där har ju en helt exponerad drivlina. Hur löser du det med en hojmotor på ett snyggt sätt?


Honda Goldwing thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



2fast4u skrev:
Den där har ju en helt exponerad drivlina. Hur löser du det med en hojmotor på ett snyggt sätt?


Scoopet tar blickfånget från det mesta!

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



2fast4u skrev:
Den där har ju en helt exponerad drivlina. Hur löser du det med en hojmotor på ett snyggt sätt?

Men det lär behövas hjälpram och/eller mycket stöddigt oljetråg för att kunna vara bärande.

Börja med fyra och sluta med åtta, det är ju bara en sida i taget som syns

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300



Niklas Falk skrev:
2fast4u skrev:
Den där har ju en helt exponerad drivlina. Hur löser du det med en hojmotor på ett snyggt sätt?

Men det lär behövas hjälpram och/eller mycket stöddigt oljetråg för att kunna vara bärande.

Börja med fyra och sluta med åtta, det är ju bara en sida i taget som syns


Lite Julio Iglesias - det gäller att vända rätt sida till!

Fantastiskt fint projekt.

_________________
Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
Citera
Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012
Inlägg: 62


Trådstartare
Bärande motor blir det inte, men tanken finns att det blir en v-8 hojmotor så småningom. Beror lite på hur mycket jag kan hålla nere vikten men jag kör hellre med en liten motor (2x600cc) och lätt bil än stor motor och tung bil. Räcker inte effekten så finns det ju turbo. Detta blir ju inte en exakt kopia på något vis, men det ska i alla fall likna en 72D. Belysning och sånt har jag inte brytt mej på än, kanske strålkastare som fälls upp/ut från fronten.. vi får se, först ska det bli en bil av det. En hel bunke 2391 rör anlände idag
Kanske säga att jag är ny på att bygga bilar, har mest byggt hojar innan för gata och dragrace, så jag läser på om alla kul hjulvinklar och grejor som skiljer hoj från bil.
Tips på lätt diffklump mottages, Miata har jag sett en del kör med, men gärna nått ännu lättare
Ajdens tråd har jag läst, galet duktig kille thumbs up

_________________
Jörgen Lindskog
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19439



Skögge skrev:
Tips på lätt diffklump mottages, Miata har jag sett en del kör med, men gärna nått ännu lättare
Ajdens tråd har jag läst, galet duktig kille thumbs up
Inte jättelätt,men oändliga utväxlingsmöjligheter och back
http://www.eliteracingtransmissions.com/index.php?mx-series
30 loppor med moms iofs

Men om du ska köra med enorma bakdäck så är du ju inte så begränsad, så 3,636:1 (Miatans diff i Europa på de 6växlade) kanske borde fungera. Diffar med mindre än 7" kronhjul kan ju bli lättare, hur är det med den lilla BMWdiffen?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012
Inlägg: 62


Trådstartare
Fina tips direkt!
Moms betalar jag inte
Men 28kg.. tja, kanske inte så dumt ändå, en back väger ju oavsett hur man gör den. Gatdäcken blir 295/50-15 (omkrets 2065), för banåka så finns orginalstorleken 13x24.5x13 (dom är lite lägre)

_________________
Jörgen Lindskog
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Jag vet inte hur mycket replica du är ute efter men prova att kontakta Classic Team Lotus, ritningarna har de kvar. Deras verkstad är inte att leka med. Clive Chapman och gänget är trevliga men vet inte vad de vågar bistå med...
http://www.classicteamlotus.co.uk

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012
Inlägg: 62


Trådstartare
Nillet skrev:
Jag vet inte hur mycket replica du är ute efter men prova att kontakta Classic Team Lotus, ritningarna har de kvar. Deras verkstad är inte att leka med. Clive Chapman och gänget är trevliga men vet inte vad de vågar bistå med...
http://www.classicteamlotus.co.uk

Ja, jag har sett att man till och med kan köpa en "ritning" där. Frågan är om dom blir glad eller sura över att jag bygger en replica? Har ingen aning hur dom ser på sånt

_________________
Jörgen Lindskog
Citera
Karlsson
Vaggeryd
Här sen Jan 2003
Inlägg: 1848



Leif Norberg har nog en hel del att bistå med i detta sammanhang, han bygger ju en mängd gamla små formelliknande bilar, han har ju haft kontakt med Lotus och "lånat" en gammal Lotus F1 för en mässa. Han har säkert bra koll på detaljlösningar mm. http://www.norberg-motorsport.com/index.html

_________________
/Andreas Karlsson
Camaro V8TC
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



Skögge skrev:
Nillet skrev:
Jag vet inte hur mycket replica du är ute efter men prova att kontakta Classic Team Lotus, ritningarna har de kvar. Deras verkstad är inte att leka med. Clive Chapman och gänget är trevliga men vet inte vad de vågar bistå med...
http://www.classicteamlotus.co.uk

Ja, jag har sett att man till och med kan köpa en "ritning" där. Frågan är om dom blir glad eller sura över att jag bygger en replica? Har ingen aning hur dom ser på sånt

Hmmm, läste först nu vem du är.

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10584



Kul bygge! thumbs up

_________________

Ny kulbil i garaget.
Citera
Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012
Inlägg: 62


Trådstartare
Nillet skrev:

Hmmm, läste först nu vem du är.


Titta in nån gång, vinglaomkring körning är nytt för mej så goda råd är välkomna

_________________
Jörgen Lindskog
Citera
Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012
Inlägg: 62


Trådstartare
Karlsson skrev:
Leif Norberg har nog en hel del att bistå med i detta sammanhang, han bygger ju en mängd gamla små formelliknande bilar, han har ju haft kontakt med Lotus och "lånat" en gammal Lotus F1 för en mässa. Han har säkert bra koll på detaljlösningar mm. http://www.norberg-motorsport.com/index.html


Tackar, dyker det upp nått speciellt problem så kontaktar jag honom. Chassiet ska jag nog få ihop, karossen blir en utmaning. Jag har astma och är allergisk mot allt möjligt så den får nog bli i aluminium, göra pluggar och gjuta är inget jag kan hålla på med

_________________
Jörgen Lindskog
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Skögge skrev:
... så den får nog bli i aluminium...

thumbs up plast kan man göra båtar av

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Skögge
Eslöv
Här sen Apr 2012
Inlägg: 62


Trådstartare
2fast4u skrev:
Skögge skrev:
... så den får nog bli i aluminium...

thumbs up plast kan man göra båtar av


Haha, så sant
Idag har jag dratt igång min gamla CNC-fräs och byggt om den så den kan ta lite längre bitar, så nu kan jag notcha alla "raka" rör i båda ändar i en uppspänning thumbs up I morgon börjar jag bygga, har ändrat lite på ritningen och blir det fler ändringar så löses det på plats, en ritning ger mej inte rätta känslan, haha


_________________
Jörgen Lindskog
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5530



Ramen är "bara" fäste för alla sakerna. Försök placera ut så mycket som möjligt på plats innan du börjar planera ramen alltför mycket så slipper du mecka baklänges med hjälp av vinkelslipen lika ofta. Det är otroligt irriterande när man upptäcker att det är ram i vägen där man ska sätta nåt och ingen ram i närheten där man vill skruva nåt.

_________________
Ove Sponton

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus 72D JPS 1972 replica
1, 2, 3, 4, 5, 6   >>
2 besök senaste veckan (73979 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande