| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Mantorp - Max 93 dB
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 10947 besök totalt |
|
Re:
Tycker det låter lätt övernitriskt
_________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||||||
|
Re:
Det heter internet. Det som gör att de kan titta i realtid. De fasta mätare som finns på några banor ligger uppe så man kan logga in och titta. Med statistik både på toppvärde och snitt. Gäller de banor som slutar på torp i alla fall. Det som sedan är den stora skillnaden mellan att väsnas på gatan och banan är att gatan räknas snitt värden men på banan är det topp värdet. _________________ Björn Andersson Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting Vagnbok utf. Folkrace Chefstekniker BMWSC F.D. SerieTekniker ERC F.D vagnboksutfärdare AR Cupen |
||||||
|
Re:
Jag förstod att det var något elektriskt, internettet alltså?
Men det stämmer alltså? Det är så ihopkopplat att man i realtid kan logga in och se hur högt ljud det är? Jag är inte förvånad över den tekniska lösningen utan den ideologiska... Å andra sidan kanske det är bra utifall att det kommer någon mossbeklädd trädkramare och skall räda en unikt våtmark däri den brun-grön fläckiga kräkpaddan lever...? _________________ Mvh/Micke Regnell
|
||||||
|
Vår enda framtid?
BMW i8 Spyder Concept Night Driving Footage http://www.youtube.com/watch?v=_wJ_B
_________________ Janne Ström |
||||||
|
Nu tror jag inte att ljud påverkar flora och fauna så mycket, isåfall så borde juh inte flygplatser ha så stora problem med vilt invid start och landningsbanorna. Hemma på min tomt samt hos Falk så finns det en mångfald av olika djur från flata löss till stora rådjur och allehanda fåglar trots att vi bor under/intill inflygningen till Sveriges 2:a (3:e) största flygplats. Miljöaspekten ang grodor och annat rör nybyggnation av vägar/byggnader som inkräktar på andra arters boplatser, särskilt stort intresse läggs på utrotningshotade och fåtaliga intressanta arter.
_________________ /mvh Stefan Björklund Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit! F1-bärgare |
||||||
|
Det är väl tur att det går att nå nivåerna genom att dämpa avgas och insug. Det blir värre om/när det är vindbrus och däckens rulljud som är det störande.
Det är ju lixom inte motorljuden som hörs från E4an. |
||||||
|
Så här ser ljuddämpare ut för Svensk racing.
En under som vanligt...och en extra på tvären, som är lätt att sätta dit och att ta bort. Röken beror på att en ventiltalrik sitter nerslagen i en kolv..
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Re:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php |
||||||
|
Jag har i min dialog med banägaren fått skriftligt på att det kommer vara 95dBA som gäller under vår premiär på Mantorp Park.
Detta skall dock inte förta diskussionen om att kraven blir hårdare och efterföljs i allt större utsträckning.
_________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
_________________ Rolf Stålheim Facebook/Stålheim Motorsport BMW 700 Sport Coupé - 60 M3 E36 Modsport I #57, BMW cup #7 |
||||||
|
Re:
En fundering. All fjärrkollad och/eller sparad mätdata är ju meningslös om man inte kan se att det bara är en bil och inte flera som passerar. Två bilar som är tillräckligt tysta kan ju ge överskridna värden om de passerar ungefär samtidigt. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
+1 2 dB är ju inte mycket men det känns klart tryggare med 95 än 93 ändå. Men jag ska få hjälp att få fyra vackra 90-graders krökar att sätta på CSL'en
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
|
||||||
|
Re:
Tack, vi gör vad vi kan
2dB kan tyckas vara lite men det krävs en fördubbling av effekten för att få 3 dB högre ljudnivå. (inte motoreffekt då) Skalan är inte linjär precis... Inga träffar framöver kommer vara över 95dBA så det är bara att anpassa sig. _________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
Sant. Om mätaren är riktigt långt bort från banan så behöver man inte ha koll på var på banan bilarna är
Men för att vara allvarlig, det är såklart stor skillnad på en mätstation för att peka ut högljudda ekipage jämfört med en mätstation för att mäta hur "summan av verksamheten" stör. Den senare måste ju vara några hundra meter bort från banan så den inte blir påverkad av kluster av bilar som passerar i närheten. _________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Så länge man har en gräns på 95 dB och mäter på samma sätt som idag så funkar det ju riktigt hyffsat för den absolut merparten av bilarna så vitt jag vet Men sänkning av nivån eller förändringar i hur man mäter kan bli jobbigt för en bunt ekipage. Så jag hoppas på status quo i frågan (inte rockgruppen nödvändigtvis då )
_________________ Magnus Thomé
|
||||||
|
Re:
Precis. Skalan är logaritmisk. Jag såg att det var någon arrangör som sa att det var 90dB som gällde....för att vara på den säkra sidan...fast det var högte grens som gällde. Då vet man inte mycket om ljud... 3dB är en jävla skillnad _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
Mantorp - Max 93 dB
|
<< 1, 2, 3, 4 >> 10947 besök totalt |
