Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Spacer + mindre ET på fälg för att förändra bultdelning?
1 besök senaste veckan (6100 totalt)
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Topic säger allt

Min banbil skall förädlas med nya häftiga o breda 15' fälgar. Problemet är att den är italiensk och att den har 5*98 bultcirkel med "mutter"
Frågan är om ni har någon erfarenhet av detta? Jag har tänkt välja en populär bultdelning (t.ex framhjulsdriven tysk) där man har hög et för att sedan med hjälp av spacer få till rätt spårvidd och bultdelning.
I mitt fall så är det 8*15 fälgar som eftersträvas.
Vore skitkul om ni kunde bidra med bilder och kommentarer på en sådan installation då jag har möjligheter att svarva själv.
Tanken har dock slagit mig att bygga nya nav med annan bultdelning men det blir tyvärr en hel del jobb bak då det ser lite annorlunda ut med skivorna inne på växellådan.

//Kenth

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Kunta skrev:
Topic säger allt

Min banbil skall förädlas med nya häftiga o breda 15' fälgar. Problemet är att den är italiensk och att den har 5*98 bultcirkel med "mutter"
Frågan är om ni har någon erfarenhet av detta? Jag har tänkt välja en populär bultdelning (t.ex framhjulsdriven tysk) där man har hög et för att sedan med hjälp av spacer få till rätt spårvidd och bultdelning.
I mitt fall så är det 8*15 fälgar som eftersträvas.
Vore skitkul om ni kunde bidra med bilder och kommentarer på en sådan installation då jag har möjligheter att svarva själv.
Tanken har dock slagit mig att bygga nya nav med annan bultdelning men det blir tyvärr en hel del jobb bak då det ser lite annorlunda ut med skivorna inne på växellådan.

//Kenth


Tror det blir lite klurigt redan på dimensionen!? 8x15 springer man väl inte över varsomhelst precis?

_________________
Pär Hylander
Citera
MatsK
Landskrona, Skåne
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3356



Det finns liknande kit för att använda Saabs 9-3/9-5 fälgar (5-bultat) på de tidigare modellerna (4-bultat) och en del vågar till och med köra på bana med det

Tjockleken på spacern/materialvalet är väl väldigt avgörande för hållbarheten om du enbart kommer att fästa fälgen i spacern.

_________________
M a t s K l i n g l ö f

MGB GT 1967
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
8*15 finns men inte till alfa och 5*98 iaf
Skall man bredda befintliga fälgar?

Spacern skall alltså bultas i befintliga bultar osedan få nya bultar alt gängor? Misstänker att man får använda väldigt bra kvallitet på aluminium för att det skall hålla. Någon gatkörning är det inte frågan om (vill inte ha mer problem med polisen )

Blir det en dålig lösning så kommer jag att bygga om naven direkt med annan bultdelning o inte använda alfa specifika fälgar framöver. Själv tycker jag det låter som en mindra ide men vill vädra detta med er

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Detta diskuterade vi ju när du var hos mej........litar du inte på mej....

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Detta diskuterade vi ju när du var hos mej........litar du inte på mej....


Minnet är bra men kort, du får friska upp minnet nåndag på mig

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



om du har så stor skilnad på ET mellan fälgarna, så du får dit en spacer på tex 20 mm..........så är det inget som helst problem.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
om du har så stor skilnad på ET mellan fälgarna, så du får dit en spacer på tex 20 mm..........så är det inget som helst problem.


Det var så jag resonerade. En fet spacer så det går att få fast nya bultar vettigt. Men det känns ju dumt o kleta dit en massa material i hjulupphängningen som man försöker lätta

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Tumme pekfinger så väger en 20mm spacer max 1kg i Al.
Sen är det bara att avgöra vad man tycker 1kg per hjul är värt i pengar.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
Är det någon som har en bild på ett liknmande arrangemang?
Har ju bultar som sagt och dom lär ju få kapas samt att man sätter koniska muttrar i spacern. Sedan standard M12x1,5 hjulbultar från baksidan av spacern. Tänker jag rätt nu?

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Kunta skrev:
. Tänker jag rätt nu?


Ja.......men det kanske finns utrymme i fälgarna, så du kan göra plats för orginalbultarna....så du slipper kapa dom. Många fälgar har ju håligheter mellen bulthålen.

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Finns en till tråd om specer...finns bilder på mina spacers där
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1998&highlight=spacer

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
ButterflyRacing skrev:
Kunta skrev:
. Tänker jag rätt nu?


Ja.......men det kanske finns utrymme i fälgarna, så du kan göra plats för orginalbultarna....så du slipper kapa dom. Många fälgar har ju håligheter mellen bulthålen.



Hmm nu höll jag på att skriva nått dumt, men sen förstod jag vad du menade. Man använder då en öppen mutter så kanske det inte spelar någon roll om bulten i sig sticker ut lite. Hmm ja bra tanke..

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Du beöverinte koniska mutrar att dra fast spacern i navet. Det är ju centrum som ska styra .

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



ButterflyRacing skrev:
Du beöverinte koniska mutrar att dra fast spacern i navet. Det är ju centrum som ska styra .


Beror ju på.....på mina köpes spacer H&R är det koniska hål

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



super7 skrev:

Beror ju på.....på mina köpes spacer H&R är det koniska hål


Det är inte fel att ha det....men det behövs inte..

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1411


Trådstartare
super7 skrev:
Finns en till tråd om specer...finns bilder på mina spacers där
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1998&highlight=spacer



Hihi det är sådär jag tänkte mig, fast med en annan bultdeltning än orginal.
Hur har det funkat?


Butterfly: koniska hål och bultar ser väl till så att spacern i sig själv centreras samt att dom inte sticker ut och tar i fälgen. Att bulten gör det kanske är ok (som du sa, dom flesta fälgar har ju hål bredvid bulthålen) men inte muttern.

_________________
//Kenth Wiklund

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
super7
Umeå
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5583



Kunta skrev:
super7 skrev:
Finns en till tråd om specer...finns bilder på mina spacers där
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1998&highlight=spacer



Hihi det är sådär jag tänkte mig, fast med en annan bultdeltning än orginal.
Hur har det funkat?


Det har funkat kalas.. thumbs up

Som du kanske läste i den andra tråden, så var jag tvingad att
ha långa bultar till Revolotion fälgarna original bultarna räcker inte genom fälgarna.
och när jag då kör med dom fina Compomotive fälgarna så skulle det ju se lite konstigt ut med
bultar som sticker lite väl långt ut ur fälgarna.

Sen att det är 2 tum i skillnad på bredden mellan fälgarna och X-antal mm i skillnad på ET också
gör att det nästan inte blir nån större spårvidds ändring med användandet av spacer plattor på 30 mm...

_________________
Nisse Holmgren
Umeå
Citera
Skruva banåkabil
Spacer + mindre ET på fälg för att förändra bultdelning?
1 besök senaste veckan (6100 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande