Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tierp Arena - 2080m. Slutgiltig banlayout släppt + video
1, 2, 3, 4, 5   >>
44238 besök totalt
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3653


Trådstartare
Såg just att TTA har planerat att köra en deltävlig på Tierp Arena. De ska tydligen göra en ny bansträckning som passar oss som gillar att svänga också. http://www.dn.se/sport/ny-serie-tavlar-pa-ny-bana

Undrar om det kan öppna upp lite track day för oss i Sthlm / Uppsala / Gävle trakten? Det skulle definitivt finnas underlag för det.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
Björn Davidsson
Tullinge
Här sen Jul 2005
Inlägg: 1631




_________________
Björn Davidsson
Pontiac T/A GT1 (räser)
Just nu:36 cylindrar

Tack till:
www.vattenskarning.net
www.harryj.se
www.jbverkstan.se
www.huddingesteel.se
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Riktigt intressant, Tierp verkar vara en fin och modern arena (mer än vad man kan säga om våra svenska banor ).

Nya AVUS på gång '?


_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Citat:
Banan är för närvarande under uppbyggnad och dess utseende kommer att avslöjas vid en presskonferens på Tierp Stockholm Arena under april.



Tävlingshelgen på Tierp var den som som skullle varit på Mantorp. Undrar varför de "lämnade" tävlingsdatumet på Mantorp?



Citat:
Elitserien i Racing-tävlingen på Tierp Stockholm Arena den 15:e september ersätter därmed den planerade tävlingen på Mantorp Park. Förhandlingar pågår med Mantorp Park om ett nytt datum för tävling nummer nio av Elitserien i Racing 2012.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Aeroabuser

Här sen Feb 2012
Inlägg: 8



Är det inte för att STCC kör på mantorp. STCC och TTA kör ju inte på nån bana "tillsammans". Dem är väl inte överdrivet tighta ?

_________________
Lasse
Eklund
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Jag är inte 100% säker men jag tror det har med eventbolagets konkurs att göra.

Om så är fallet har STCC problem.

_________________
Martin Öberg
Citera
Joakim Pålsson
Svedala
Här sen Mar 2007
Inlägg: 17



TTA skriver att de förhandlar med Mantorp om nytt datum för den flyttade tävlingen.

_________________
Joakim Pålsson
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Off topic!
Appro på Tierp arena.
Tänkte bara lägga upp en länk för att beskriva volymen eller känslan av volymen när man ser TF dragracing. Att beskriva hur det låter när två Topfuel dragsters dra i väg är svårt. Men här är en film som visar lite hur det känns på 50m avstånd
http://www.youtube.com/watch?v=cTMN_KobQF4&feature=share
Back to topic!

Jag gillar snacket om planerna att bygga en 3km bana för racing där. Skälv så har jag 60+ mil dit, men kör den sträckan gärna. Hade 1 race inplanerat men nu kan det bli 2 besök på Tierp Arena

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Ja det är skithäftigt att de finns planer på en lång slinga för banåka.
Med 3,2km blir det en bra bana för racing.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Dags att ladda in flygfotona i paint igen kanske

_________________
Magnus Thomé
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Var på Elmia i dag och pratade med de i Tierparena monter om TTA bansträckningen. De ska asfaltera en raksträcka bredvid strippen upp till sandfållan eller ska vi säga lekafållan. Sedan över till andra sidan och tillbaka till retur banan, in i depån och sedan in mellan läktarna igen för att komma tillbaka till rakan. Depån kommer att hamna i Norra delen av dragracing depån.

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Rita rita rita thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41417

Forumägare
Forumägare

Lillen skrev:
Rita rita rita thumbs up

+1

_________________
Magnus Thomé
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Lillen skrev:
Rita rita rita thumbs up

Då jag inte är helt säker på returen ner från strippen och depån kan jag inte rita det.

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



MrBosse skrev:
Lillen skrev:
Rita rita rita thumbs up

Då jag inte är helt säker på returen ner från strippen och depån kan jag inte rita det.


Typ så här kanske



_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Ja nära. Men inte så lång raka. Dragracing sandfållan ligger bara precis norr om retur vägen, typ 1K raka. Men hur depå ingång och läge var, fattade jag inte. Hon pratade även om chikaner!

Jag skulle naturligtvis tagit upp ett papper och ritat, och frågat om hon menade så här. Men det gjorde jag tyvärr inte.

_________________
Bosse Isaksson
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Typ!

_________________
Bosse Isaksson
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Vi får verkligen hoppas att det inte bara blir 90-graderskurvor med raksträckor emellan... Då blir den tom ännu tristare än anderstorp...! En modern bana ska ha majoriteten kurvkombinatione jmfrt med ensamma kurvor.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



MrBosse skrev:
Ja nära. Men inte så lång raka. Dragracing sandfållan ligger bara precis norr om retur vägen, typ 1K raka. Men hur depå ingång och läge var, fattade jag inte. Hon pratade även om chikaner!

Jag skulle naturligtvis tagit upp ett papper och ritat, och frågat om hon menade så här. Men det gjorde jag tyvärr inte.


Och blir det verkligen 3-3,2km lång bana?
Gissar att vi missar något i detta känns det som?

Kolla bilden.
Med 1km raka är man uppe i det jag ritade.
Dragracebanan ÄR 402m , man brukar säga att stoppsträckan ska vara det dubbla.
Och 1km raka bli strax under fulla flygrakan gissar jag?

Sedan GISSAR jag ännu en gissning och det är att de förmodligen har redan eller kommer att bygga en längre returväg för dragraceingen så de slipper vänta på föregående par varje gång de skall tillbaka , så de slipper åka nära banan , även OM de inte tänker använda detta för TTA-banan. Möjligtvis använder de den sträckan som går i skogen och mynnar ut i depån , det borde de som varit där sett och märkt?

Skulle tro efter rykten man hört tidigare att det blir en krok till innan där du hörde man skulle ha depå.
Det skulle stämma överens med t.ex hur Tierp tänkt det på skisser och teckningar INNAN det ens var påtänkt TTA-rejs.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Du har lite fel i skalan. Läktarna är nära 200m. Hela rakan är en dragstripp + flygfält typ 2K. Det du ritade är lätt över 4K bana.

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Björnes
Skillingaryd
Här sen Apr 2005
Inlägg: 926



MrBosse skrev:
Du har lite fel i skalan. Läktarna är nära 200m. Hela rakan är en dragstripp + flygfält typ 2K. Det du ritade är lätt över 4K bana.



Ursäkta en liten fråga men om nu Mantorp har problem med att dom som inte svänger inte vill att man kör på deras kladd bana. Hur är det då på Tierp.

_________________
Björn Andersson

Reg. Bes.för Vagnbok RA RC Drifting
Vagnbok utf. Folkrace
Chefstekniker BMWSC
F.D. SerieTekniker ERC
F.D vagnboksutfärdare AR Cupen
Citera
Allmänt banåkaforum
Tierp Arena - 2080m. Slutgiltig banlayout släppt + video
1, 2, 3, 4, 5   >>
44238 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande