Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
8 besök senaste veckan (62384 totalt)
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Josen skrev:
Aerodynamic skrev:
Har funderat på köpa förstärka toe stag till min Speedster men jag funderar på vad säger SBP och SFRO om att man har uniballs på en bil som körs på vanlig väg, på en så kritisk punkt?
Jag har haft det till ett krängningshämmar stag och då har dom inte saggt något, fast det är inte så kritisk punkt.
Väldigt fin bil du har.
Mvh, Per


Tror det är bra att byta stag men Johan som kör Roadsport A speedstern med > 250 hk och mycket grepp kör på OEM staget och han kört hårt

Jag har också bytt till EP staget också thumbs up

Första omgångarna av Eliserna har aluminiumhubbar vilket är bra med tanke på ofjädrad vikt och i mitt fall när de gamla knutarna till toestagen var dåliga och kostnaden för nya kom ganska nära detta kitet var valet lätt,nu är denna uppgradering helt i linje med Lotus motorsportanpassning enligt boken när man bananpassar bilen och kör med slicks/R-däck.
Citera
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473



Aerodynamic skrev:
Har funderat på köpa förstärka toe stag till min Speedster men jag funderar på vad säger SBP och SFRO om att man har uniballs på en bil som körs på vanlig väg, på en så kritisk punkt?

Mina uprights i bakvagnen hänger i två uniballs och en bussning vardera (Westfield original), och det har inte varit några synpunkter på det. Så länge det är vettigt dimensionerat och dammskydd finns så ska det vara ok.

_________________
David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Hittade en bild på min Lotus från säljarens bilder i en gammal mapp,har hänt en del sen dess.
Denna bild tagen i början på 2009 och bilen precis importerad och reggad men ej i trafik.

Nästa bild tagen för nån vecka sedan,bilen har utvecklats en del sen 2009 och nästa vinter ska bakre clammen av för översyn
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400



Inte en chassi-relaterad fråga men, vilket varv ligger rödmarkeringen på? Skiljer det sig mellan 111S och vanliga 118-hästaren?

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Fejlep skrev:
Inte en chassi-relaterad fråga men, vilket varv ligger rödmarkeringen på? Skiljer det sig mellan 111S och vanliga 118-hästaren?

Det skiljer och även om där inte finns någon rödmarkering på mätaren så ligger en vanlig S1 på 6750 tror jag,111S på 7200.
VHPD/340R på 7800 men det högsta på den motorn är Caterham r500 som rödmarkerade på 9300 innan dom sänkte det till 8500,gick en o annan motor!!
Oavsett vilken modell så anpassas varvstoppen av elektroniken men maxeffekten kommer inte vid dessa varvtal vilket är mer intressant iofs, vanlig S1 ca 5500,111S ca 6850 och vhpd ca 7300
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Har nu fått gjort en hjulinställning på bilen och då mest för att få rätt på toe in/out men även få data på övriga värden.
Jag satt i förarstolen under inställningen samt hade ca 1/2 tank,höjden på bilen med mej på plats var ca 100mm fram samt ca 120mm bak.
Valde att sikta på värden enligt motorsport kapitlet i boken,dvs mer aggressiva inställningar då bilen har rdäck och övriga motorsportkomponenter såsom quickrack/raiserplates och toelink-kit samt i huvudsak ska ställas för bana.
Infogar ett par bilder med alla värden och alla värden i stort sett som jag vill ha dom men camber och castor fram är inte rätt och behöver åtgärdas.
Camber/vänster aningen lite och höger tokmycket ,1 shims på 1mm motsvarar ca 0,3 grader så för att hamna rätt ska 1 shims bort på vänster och 2 shims på till höger för att hamna på ca 0,5 grader per sida om jag fattat rätt.
Castorvärdet vänster är för högt,ska ligga på ca +3,5,är nu +5,höger hyfsat rätt och här är frågan om man kan åtgärda detta utan att alla andra värden faller ur,som jag fattar det är det shimsning på övre a-armen som förändrar castor.
Original ska det sitta 6mm shims (4x1,5mm) på var infästning i ramen/bussningen och man flyttar runt shimsen lika mkt på var infästning men om jag vill minska,åt vilket håll,bakåt förmodar jag.... ?


Kolla gärna igenom dessa värden och kom med synpunkter, har jag fattat rätt eller är jag helt ute och cyklar.....

De värden jag strävat efter är som följer:
Camber bak ca -2,0 grader per sida
Toe-IN bak ca +0,15grader per sida (1,5mm)
Camber fram ca -0,5 grader per sida
Toe-OUT fram ca -0,01/2 grader per sida (0,5 till 0,8mm)
Castor som original ca 3,5-3,8 grader per sida
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Utifrån att bilen skall plågas på bana i huvudsak

- För lite camber fram, blir understyrd ;!2,5 bak och 2 fram ~ ,5 mer bak är bra
- För mycket toe-in bak, räcker med 1 mm sida för att ta bums-steer
- För liten toe-out fram ligga på 1 mm, svänger in bättre

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Josen skrev:
Utifrån att bilen skall plågas på bana i huvudsak

- För lite camber fram, blir understyrd ;!2,5 bak och 2 fram ~ ,5 mer bak är bra
- För mycket toe-in bak, räcker med 1 mm sida för att ta bums-steer
- För liten toe-out fram ligga på 1 mm, svänger in bättre

Joachim


Tack för svaret Joachim!
Även om jag vill att bilen ska gå så bra som möjligt på banan så fegar jag nog av lite om inte annat för att spara in på däck-kontot är inte riktigt på den nivån som dej så jag kan utnyttja det hela fullt ut ändå.

*Camber fram: Då provar jag att ta bort 3mm shims vänster fram,bör landa på drygt 1 grad camber som höger sidan,2 i camber fram lät mer än jag hade tänkt men jag börjar på ca 1 grad så får jag se...
*Camber Bak: Ligger på drygt 2 grader nu så hyfsat nära utan att vara för extrem men jag får känna mej för lite,har blivit mycket förändringar nu på bilen så jag måste nog lära om var gränserna går nu.
*Toe-IN bak: Blev lite mycket kanske men lite osäker på vad shimsningen på toe-linksen gör,sitter 3mm nu,minskar jag detta till 2mm borde det ta av lite av toe-in eller är jag vilse i pannkakan då?
*Toe-OUT fram: Jag bad om 0,5-0,8mm fram per sida men vad det motsvarade i % var jag osäker på men frågan är om mina raiserplates och quickracken ändå inte gör insvängningen snabbare eller i alla fall känslan av det....?

Låter detta vettigt och hur vet man om man hittat rätt när det gäller bumpsteer och shimsning på toe-linksen,går det att mäta sig till,eller..... kanske känner det "the hard way"
Citera
meldert
Eskilstuna
Här sen Aug 2004
Inlägg: 3462



Du kan lungt ha iaf 1 grad negativ camber fram utan att det är för mycket för gatan (vill du att det ska vara vettigt för konban och bana så bör du upp på 1,5-2) var snarare försiktig med toe out om du vill spara däck, toe out sliter betydligt mer än negativ camber.

Jag har faktiskt hyfsat slitage bak med 2,5 grad negativ camber trots mycket gatåka.

_________________
Mattias Meldert
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Visst kan du utnyttja det

Bättre att få bil som styr in bra och håller i bak med lite mera camber, däck slitaget blir marginellt mer. Men eftersom det är så lätt att ändra så prova dig fram. Om inte annat så kan du plocka bort lite shims vid banåka

Tänk också på att byta till 12-9 bultar i spindelfästet för att vara på safe-side

Tack

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Tack grabbar för svaret,lite klokare nu i alla fall men fortfarande lite fundersam på shimsen i toe-linksen men det ger sig.
Jag börjar med drygt -1 grad camber fram och drygt -2 grader bak,som sagt lätt att ändra med shimsen vid behov.
Toe-in/out får duga tills vidare men bultarna hade jag helt glömt av,frågan är om 8.8 som är segare är ett sämre val än 12.9 som iofs håller bättre men är mindre sega,hmm.
Har för mig att det problemet är större på S2an/Speedstern med sina stålhubbar,mina är som sagt aluminium,får kollas upp men tack för påminnelsen.
/Sammy
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Det er muligt at din bil er overstyrende med 2 cm. skellnad frem/back.

S'eren har bredere däck back - og det hjælper. Men om du synes bilen er nervos eller du får en "fuck-fuck-fuck-pheeewww..." for meget, da juster hojden frem, så der er bare ½ - 1 cm. skellnad frem/back.
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
clausm skrev:
Det er muligt at din bil er overstyrende med 2 cm. skellnad frem/back.

S'eren har bredere däck back - og det hjælper. Men om du synes bilen er nervos eller du får en "fuck-fuck-fuck-pheeewww..." for meget, da juster hojden frem, så der er bare ½ - 1 cm. skellnad frem/back.

Tänkte ändra det till ca 10mm skillnad fram/bak men i så fall ta ner den bak men kanske upp fram är bättre.
Ska prova båda och se vad som händer,100/110 eller 110/120.
Citera
Josen
Göteborg
Här sen Aug 2004
Inlägg: 2043



Höjdändring (fram) är också bra att justera instyrning/balans med thumbs up

Högre fram > mera understyr tendenser

Joachim

_________________
Joachim Osbeck
Lotus Elise S2 111
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Josen skrev:
Höjdändring (fram) är också bra att justera instyrning/balans med thumbs up

Högre fram > mera understyr tendenser

Joachim

Då provar jag att höja 10mm fram när jag ändå ska justera om cambern där
Citera
Nillet
Eslöv, Skåne
Här sen Okt 2004
Inlägg: 4016



RizaQ skrev:
...men bultarna hade jag helt glömt av,frågan är om 8.8 som är segare är ett sämre val än 12.9 som iofs håller bättre men är mindre sega,hmm.
Har för mig att det problemet är större på S2an/Speedstern med sina stålhubbar,mina är som sagt aluminium,får kollas upp men tack för påminnelsen.
/Sammy

Det finns en lång utredning på vx220.org.uk som slutar med att 10.9 är helt rätt. De är däremot svårare att få tag på, så välj 12.9...

_________________
Niklas "Nillet" Olsson | Westfield SEIW
= NILLET RACING =
https://www.ellensagentur.se | http://www.cancerstiftelsen.com
Citera
clausm
Glostrup - Danmark (Kobenhavn)
Här sen Jan 2010
Inlägg: 270



Min S1'er var 120/120 cm. Det var bra.
Med 111S har du bredere baghjul, da er det ok med skillnad på 1 cm. som du selv foreslår.

Jeg har tidligere linket til en video, hvor jeg korer lidt på sladd på Knutten. Det er 120/120 :-)
Citera
RacerJo
Varberg
Här sen Mar 2007
Inlägg: 63



RizaQ skrev:
Tack grabbar för svaret,lite klokare nu i alla fall men fortfarande lite fundersam på shimsen i toe-linksen men det ger sig.
Jag börjar med drygt -1 grad camber fram och drygt -2 grader bak,som sagt lätt att ändra med shimsen vid behov.
Toe-in/out får duga tills vidare men bultarna hade jag helt glömt av,frågan är om 8.8 som är segare är ett sämre val än 12.9 som iofs håller bättre men är mindre sega,hmm.
Har för mig att det problemet är större på S2an/Speedstern med sina stålhubbar,mina är som sagt aluminium,får kollas upp men tack för påminnelsen.
/Sammy


Elise-shop har ett set till S1:an http://www.elise-shop.com/upright-bolts-refresh-kit-elise-s1-exige-s1- . . . .

_________________
Johnny Karlsson
Opel Speedster N/A
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
RacerJo skrev:

Elise-shop har ett set till S1:an http://www.elise-shop.com/upright-bolts-refresh-kit-elise-s1-exige-s1- . . . .


På denna länk så står det det jag misstänkte,Citat:
We recommend to use 8.8 bolts in this application. Certainly with Aluminium uprights 10.9 will strip the thread inside the upright when torquing them up!

Jag satsar då hellre på nya 8.8 bultar samma som original bara för att inte riskera att aluminiumhubbarna tar skada.
/Sammy
Citera
andersh
Glumslöv
Här sen Okt 2004
Inlägg: 180



Så kommer jag ihåg att det var.
För kraftiga bultar som drogs med för lågt moment kom aldrig i spänning och satt löst. När sen delarna började röra sig gick bultarna av. Har man alu hub måste man ha nära originalspec på bulten.
( inte för att jag kan något om skruvar och hållfastheter egentligen)

Lotus räknade troligen rätt på detta en gång i tiden innan en del började uppgradera.

_________________
Anders Hofverberg
Citera
RizaQ
Helsingborg
Här sen Aug 2009
Inlägg: 180


Trådstartare
Idag ändrade jag det som behövdes på chassiet eftersom hjulinställningen senast visade på lite ojämna caster/cambervärden.
Jag hade ca 0,15 grader negativ camber på vänster fram och drygt 1 grad negativ camber på höger fram,demonterade hjul,etc och lossade styrarmen på hubben.
Det satt 2x3mm samt 2x1mm shims på plats och jag tog bort ett 3mm shims på vänster sidan vilket ger ca 0,9 grader till på dom 0,15 sen innan så totalt nu drygt 1 grad negativ camber på bägge fram.
Det sitter nu kvar 5mm shims och teoretiskt skulle man kunna hamna närmare 2,5 grader negativ camber så på S1an behövs det i alla fall inte slipas av något material,såvida man inte vill ha mer

Höjden på bilen är nu också lite mer utjämnad och det skiljer nu endast 10mm fram och bak,imorgon är tanken att ta en ordenlig tur med bilen för utvärdering och eventuella justeringar för att sedan demontera förarstol/underrede.
Gamla passagerarstolsunderredet som satt till vänster ska nu användas till att göra ett nytt underrede till Sparcostolen jag köpte av Roxan dessutom ska fyrpunktsbälte,etc på plats igen.
2 veckor till deadline och körning på Knutan så man vill få lite körning i kroppen innan det är dags,har kanske kört ett par timmar med bilen sen den blev LHD.
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Lotus Elise S1/111S -00 Knutstorpvideo Dry/Wet!
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9   >>
8 besök senaste veckan (62384 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande