|
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269
Trådstartare
30 Apr 2012 22:19
2fast4u skrev: |
Det är väl inte en aluminiumplåt du klämmer med drevskruvarna? När (inte om) den sätter sig så blir du av med klämkraften från skruvarna och förbandet slutar att vara ett friktionsförband. Sen går skruvarna av. Sen svär du. | Tack!
2fast4u skrev: | Gissar att du stått och hoppat i bilen och kollat så dina fjädrar beter sig som de ska. Verkar rollfjäder med länkage funka? | Japp! 2fast4u skrev: | Ingen frigång/glapp när du gungar sida till sida och fjäderkraften byter tecken? | Näpp!
_________________ Johan Lekås
|
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269
Trådstartare
01 Maj 2012 13:36
Jädrans pill det är; 20mm drag i vajern, lagom slag på pedalen och så ska vajern inte vara ivägen för fot och pedal. Och så bromsvågens vajer. pust. Nu är det fotplattan och rätt nippel i motor-änden på vajern kvar.
Köpte vajer och teflonfodrat hölje hos cykelhandlare; väsentligt bättre än Julas o Clas varianter
_________________ Johan Lekås
|
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5548
02 Maj 2012 11:37
_________________ Ove Sponton
Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
|
Svante
Åstorp
Här sen Jul 2004
Inlägg: 3436
02 Maj 2012 12:38
Säkert en dum fråga till.... men bound - rebound är det ju svårt att få exakt lika, beter sig inte bilen olika då vid höger resp vänstersväng?
_________________ Svante Hoberg
No turbos , no superchargers, just pure petrolhead heaven!!!
|
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269
Trådstartare
02 Maj 2012 14:31
Svante skrev: | Säkert en dum fråga till.... men bound - rebound är det ju svårt att få exakt lika, beter sig inte bilen olika då vid höger resp vänstersväng? | Det är en högst relevant fråga! Svaret är att det går att få rimligt lika. Genom Libell beställde jag en dämpare från Protech som de gjort så symmetrisk de kunde. Tror inte jag kommer märka någon skillnad.
_________________ Johan Lekås
|
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430
02 Maj 2012 20:53
Så Protechs dämpare funkar att använda liggande? Eller är det där någon dyr specialare med gas?
_________________ Pontus Welin
Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
|
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269
Trådstartare
03 Maj 2012 18:28
Boinkers skrev: | Så Protechs dämpare funkar att använda liggande? Eller är det där någon dyr specialare med gas? | De funkar liggandes (utan att vara dyra, som tur är)
_________________ Johan Lekås
|
Boinkers
Uppsala
Här sen Okt 2008
Inlägg: 430
03 Maj 2012 20:12
Johan Lekås skrev: | Boinkers skrev: | Så Protechs dämpare funkar att använda liggande? Eller är det där någon dyr specialare med gas? | De funkar liggandes (utan att vara dyra, som tur är) |
_________________ Pontus Welin
Brabus CE36 - Projekt 300
Welin Alpine - Audi V8!
Ferrari FF, E500T o en Audi A8, en S6:a å en SLK å en...
997 TT + Kleemann K4
|
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269
Trådstartare
04 Maj 2012 10:10
Senast ändrad av Johan Lekås, 13 Dec 2018 08:50, ändrad totalt 1 gång
Nu har det kommit ett paket med back-motor och drev från http://www.lynxae.co.uk/Products-Bikesports.htm
£324 med frakt. Ett väldigt anständigt pris i sammanhanget. 4,2 kg väger det hela
ungefär så här ska det sitta
EDIT 2018-12-13
Lägger in en bild på hur det till slut blev med av/på för backväxel. I stället för el-solenoiden är det vajern och länkaget som trycker fram axel+drev och kontakterar elen till motorn. Borrade hål i "toppen" och gängade i en lång M6. Känns "mjukare" än solenoiden som är väldigt brutal. Kanske kan det bli problem med mer gnistbildning med tiden eftersom det blir mindre distinkt manuellt jämfört med solenoiden
_________________ Johan Lekås
|
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5548
04 Maj 2012 10:32
Men det var värst vad du ligger i plötsligt. Nu är det risk att jag blir omkörd, eller ommeckad kanske man ska säga. Hmmm ... om jag tar ledigt från jobbet ... skruvar intensivt ... Äsch, jag kan alltid skylla på att du startade flera år före mig
_________________ Ove Sponton
Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
|
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003
Inlägg: 12853
|
DJ
NL
Här sen Maj 2004
Inlägg: 10612
_________________
Ny kulbil i garaget.
|
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004
Inlägg: 5548
04 Maj 2012 14:52
Sitter det här drevet bara med en M8-skruv eller är det nån finurlig passning på något vis? Det är ju ett ganska högt moment som startmotorn levererar i alla fall.
_________________ Ove Sponton
Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
|
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269
Trådstartare
05 Maj 2012 09:58
2fast4u skrev: | Sitter det här drevet bara med en M8-skruv eller är det nån finurlig passning på något vis? Det är ju ett ganska högt moment som startmotorn levererar i alla fall.
|
Skruven är M10. Jag är inte säker på vilken startmotorn det är, men enligt http://www.startermotorsuk.co.uk/Performance.htm så ger 1kW-varianten 12Nm, och 1,4kW ger 18Nm. Med 9 kugg på motorn och 26 på drevet blir det 12*26/9 = 35Nm resp 18*26/9 = 52Nm på M10 skruven, och det borde inte vara några problem. (annars blir det reklamation )
_________________ Johan Lekås
|
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300
05 Maj 2012 10:16
Bildas där inte något friktionsförband samtidigt som tar upp en del av momentet?
_________________ Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
|
Nikel
Uddevalla
Här sen Aug 2005
Inlägg: 15483
05 Maj 2012 12:10
Naqref skrev: | Bildas där inte något friktionsförband samtidigt som tar upp en del av momentet? |
Det är väl friktionen som tar upp hela momentet
Lite som en omvänd bromsskiva
|
Olofson
Varberg
Här sen Maj 2005
Inlägg: 1473
05 Maj 2012 12:15
Det borde räcka utmärkt med friktionen mellan dreven, även om det känns lite skumt med en skruv i mitten. Har ni sett kamdrivningen på en Ford Zetec...?
_________________ David Olofson
olofson.net
Banredskap: Westfield V6 - 2014: Nya däck, ny motor, ny låda!
Följebil: BMW 530i E61 M
|
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269
Trådstartare
05 Maj 2012 14:52
EDIT: Skruven i backdrevet är svetsad i drevet, den klämmer alltså inte
Såhär ser det ut utan extradrevet. Bulten håller i princip bara in kedjedrevet
_________________ Johan Lekås
|
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300
05 Maj 2012 17:54
Är det inte felgängat för att vara optimalt då?
_________________ Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
|
Johan Lekås
Sollentuna
Här sen Aug 2005
Inlägg: 1269
Trådstartare
06 Maj 2012 17:57
Naqref skrev: | Är det inte felgängat för att vara optimalt då? | Skruven är vanlig högergänga, så back-motorn kommer dra åt skruven
_________________ Johan Lekås
|
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005
Inlägg: 3300
06 Maj 2012 18:15
Johan Lekås skrev: | Naqref skrev: | Är det inte felgängat för att vara optimalt då? | Skruven är vanlig högergänga, så back-motorn kommer dra åt skruven |
Självklart gör den det. Ibland har jag rejält otur när jag tänker.
_________________ Anders Eriksson
Nu med fröken senap. Renå Twingo -96. Aka Mlle Dijon.
|
|