Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2012-05-04 Licenskurs på Sviestad
1427 besök totalt
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Hej!
Tänkte dela med mig av lite bilder från detta supertrevliga arrangemang! Tack till Östergötlands
Bilsportförbund för en kanondag!

Ska bli kul att se om några deltagare finns på Rejsa också och råkar se denna tråd!

Blev inte så många bilder för man hade ju fullt upp med att lyssna, lära, anteckna, köra och göra bort sig för att plåta Om nån har fler bilder, ladda gärna upp dem!

Bilder på ingång:

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare

Uppladdad med Rejsas Android-app.

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Fejlep
Malmö
Här sen Mar 2012
Inlägg: 400


Trådstartare
Intresset verkar, likt vädret, en aning kyligt thumbs up För alla som funderar på att gå en licenskurs, kanske rent av på Sviestad med Östergötlands Bilsportförbund, för alla er som vill börja köra på bana och undrar om licens, och för alla andra som råkar vara intresserade tänker jag nu skriva om mina intryck från dagen.

När jag kom dit strax innan 11:45 stod majoriteten av bilarna redan på parkeringen - ett axplock kom med på den nionde och tionde bilden. Det fikades en stund under lite klassisk svensk, förväntansfull tystnad...

Sedan tog vi plats för 3 timmars teori- och regelgenomgång med en äldre man från SBF av modellen tvättäkta paragrafriddare. Sådana kan jag ha svårt för, men denne hade någon egendomlig charm som gjorde att man inte störde sig alltför mycket på honom. Upplyftande inflikningar i presentationen kom från instruktörshåll, där styrkan på 4 man var gamla rävar inom rally, formelbilsracing och långlopp. Rent allmänt kändes det direkt att kursen är mycket bra för de som kört en del trackdays och nu klurar på antingen klubbmästerskap eller långlopp. För mig som aldrig kört ordentligt på bana innan kändes det inte helt hundra när man gottade ned sig i huruvida teamchefen ska signera en protest och hur lång tid man har på sig att lämna in den... Mitt intryck av resterande kursdeltagare var att de, liksom jag, var där för att få en genuin teoretisk grund att stå på när det gäller banåkning. Där kunde kursledningen rimligtvis känt av läget och styrt om presentationen en aning. För övrigt blev det ett stående skämt under dagen att kritik på kursen framförs på... Facebook... och inte till kursledningen. Tänkte försöka bryta den tråkiga trenden och även höra av mig till kursledningen

Efter några korta kaffepauser stod det klart att jag, född -91, var näst yngst i skaran. Endast föraren av den gula Corvetten var yngre, och man får krasst konstatera att vi sänkte medelåldern drastiskt, även om en samling 80-talister hjälpte till. Endast en kvinna deltog, vilket var lite tråkigt, men nämnda kvinna deltog tillsammans med sin make i var sin bil för att ta licens tillsammans - ett upplägg som verkade jättetrevligt!
Under samma pauser spejade många ut över banan där Pappa Polis var och övade, plogandes runt banan med V70 och XC70. Deras övningar såg identiska ut med de som man genomför på halkkörningen, vilken jag gjorde på just Sviestad... Följdaktligen kunde man höra en del frågande diskussioner om polisutbildningens bilkörningsmoment. Man kan dock lugnt säga att körsuget hos kursdeltagarna på inget sätt minskade

Därefter blev det dags för genomgång av utrustning och säkerhetsaspekter. Även här tyckte jag att majoriteten av informationen inte matchade deltagarskaran till 100%. Att gemene man utrustning på många trackdays inte är mer avancerat än en seriös hjälm, dito handskar samt bomullskläder kändes avlägset när det snackades 2- och 3-lagersoveraller, FIA-klassningar och HANS. Jag klagar egentligen inte, dock, för nog vill man ha grundkoll - det är möjligt (eller troligt? : ) att man hamnar i tävlingssvängen förr eller senare! Dock kan HANS kännas en aning onödigt när man har fullt upp med att hitta apex! Mitt intryck var att majoriteten av kursdeltagarna kommit för att få grundteori kring racing och licenser i Sverige och för att lära sig lite om att ta sin trackdaybil runt Sviestad med hedern i behåll!

Här var det dags för lunch - pannbiff och potäter med sås & lingon i kartong á la flygkäk, fast godare och större portion. Inget att klaga på!

Sedan kom det alla väntat på - bandags! Efter rundvandring på banan och teori kurva för kurva blev det formationsåkning bakom instruktörerna för att hitta spår. En bra grej var att man turades om att ligga först - spåret ändras gärna flera meter från första till sista bil, även om man bara är fem bilar i tåg. Därefter släpptes halva bilsamlingen åt gången i väg för 15-minuterspass där instruktörerna cirkulerade bland bilarna. Själva körde jag silvergrå Lotus Elise S1 som skymtar på en av bilderna ovan. Första passet blev utan instruktör, vilket kändes totalt kaosartat. Hur sent kan man bromsa? Vart var nu spåret? Hamnade jag rätt nu? Ett gammalt klassikt tips: ligg kvar på en högre växel för att slippa klura på växelval stup i kvarten. På Sviestad funkar 3:an och 4:an för hela varvet - smidigt för att lära sig hitta runt och hitta greppgränsen på sin bil. Tog det väldigt lugnt i Torparn, exempelvis, för att det är en allmänt klurig kurva. Med instruktör i bilen blir Elise S1 märkbart segare rakt fram, och balansen ändras även lite i kurvor. Att ha instruktör, vilket jag hade i pass 2 och 3, var dock hur kungligt som helst! Fick mängder av konkreta tips och tricks.

På det fjärde passet körde jag ensam igen och kände hur det började falla på plats en aning. Upptäckte att man kan bromsa mycket sent, trots avsaknad av ABS och annat modernt. Tog mig om Hyundai i30:n som stod före i depån på rakan och tänkte låta mig själv och däcken "komma på plats" en aning. Jag fick istället en trevlig linje genom Esset och mosade på ganska (för... ) tidigt i utgången, där jag fick sladd och "ran out of talent". Utgången av Esset har hyfsat innåtlut i början, och där tyckte jag att "Jodå, plattan i mattan så reder vi ut detta" men när bankningen försvann, försvann även det sista greppet. Höll bilen på det svarta, men min plan på att se om jag kunde hänga med den röda Elise S2:an gick, fyndigt nog, upp i rök!

Nu följde formationskörning med alla bilar sammanpackade i en klunga för att man ska känna hur det känns i tävlingsstarter m.m. innan vi radade upp för stående start. Onödigt kan tyckas, men väldigt kul såklart! Är väldigt intresserad av att höra vem som vann i duellen mellan den Rover-motoriserade Elise S2:an och VX220 Turbon! Körde mot en japansk SUV och en Volvo S60 i mina två starter, så nån kul jämförelse rent accelerationsmässigt blev det inte. Dock kom jag fram till att 3500 lär vara ett vettigt varvtal att släppa kopplingen på. Provade 4000 och 4500 - båda gav en aning mycket hjulspinn kändes det som.

Man poängterade glatt att jag var den ende som snurrat under dagen, trots två Porsche 996 och två 997 och lite andra trevliga bilar som inte är som en familjebil att köra. Jag var dock supernöjd när vi gick in i den stora kåken igen för att få papper. Att alla fick papper för att hämta ut licens Racing Debut och grundläggande funktionärslicens kändes riktigt skönt! Klockan var nog 21:00 minst när man hoppade in och körde slalom runt potthålen för att komma ut från motorstadion.

Bor i Linköping så jag kom hem på direkten. Satt och fånlog för mig själv - en kanondag!

_________________
Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring
Citera
Eftersnack
2012-05-04 Licenskurs på Sviestad
1427 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande