Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | << 1, 2, 3 ... 97, 98, 99 ... 177, 178, 179 >> 47 besök senaste veckan (863060 totalt) |
ALLTID extremt trevligt att läsa dina "alster", Johan.
När kommer boken "En skånings memoarer" alternativt "Johans bekännelser"? Hur var det, du ska inte med till knutan på tisdag va? Jag besiktigade min idag, Så jag är numera mer än redo Mekarlördag imorgon för mig och Simon, Fredrik skulle tydligen hålla klättringskurs Kom gärna "inom" om du får tråkigt! _________________ BMWSC #718 www.FartFabriken.se Husqvarna Rider 13 -2008 BMW E21 Stillastående projekt. |
||
+1 på den (berätta inget för min fru snälla...) _________________ Janne Ström |
||
|
||
söndagens eskapader är nu dokumenterade https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
_________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Trevlig läsning som vanligt .
Men ett jäkla gnällande på golfen, haha det är återigen INTE den som är orsaken till att bilen står där den står . Återigen ett tack för provkörningen, ja det blev nått varv mer än jag tänkte, men efter 3 varv tänkte jag, äh ett till, sen efter det tänkte jag att nu har jag ju börjat känna lite på bilen, men sen kom förnuftet tillbaka och sa "det är inte min bil, det räcker nu medans det fortfarande går lugnt". Hur många varv det blev har jag dock ingen aning om . Det var som sagt riktigt roligt att få känna på en 2,8 litare och annan utväxling, drog betydligt bättre än 325:an som absolut inte har nån ork förns absolut lägst 3500varv, din känndes som den drog på riktigt fint redan från 3000. Det var en helt klart välbehövlig körning, tråkigt nu dock att 328:an inte gick igenom besiktningen och kommer kosta en del slantar som heller inte dom finns . Jaja, det löser sig nångång _________________ Viktor Starkman |
||
Viktor så länge du lägger upp texter innehållande orden golf kommer jag att tråka dig, se till att få igång kärran din så bjuder jag på pilsner en ljummen augustikväll i utkanten av Kågeröd!
Jag har följande tillgodo på dig 1 liter olja 4x1mm trippelåtta 100 varv soppa Ps blocket har avdelningar för golfprylar ds. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Haha, bara o ta det då
Jag har faktiskt börjat på en plan med bilen, det jag inte vet än är vem som kan byta utväxling för en vettig peng, tänker inte prova själv, annars är det bara ett batteri som kostar i inköp, plus lite smått o gott då förståss . 4x1mm trippelåtta... hmm, kanske gnuggade i nån kurva men så lugnt jag körde så är det knappast troligt , men kan nog ta upp lite gummi klumpar nån gång o gägga på. 100 varv soppa... så törstig är den la ändå inte? _________________ Viktor Starkman |
||
Visst hade vi det bra men du har väl nyttjat julklappen rätt flitigt vad jag förstått och har en del i bagaget oxå! Vi ses kanske på Anderstorp eller åtminstone på Knutan men definitivt på ringen! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Måste upp på en högre nivå än 17:e plats så jag får väl skriva något i tråden men turbo blir det inte
Inte så mycket action just nu, igår betade jag av ett par extremt tunga poster när jag shimsade in en bältesögla och kollade oljan samt var och handlade en flaska RBF 600. Jag har även börjat fila lite på någon form av coaching nere vid ringen i höst och har via Dale på Bridgetogantry fått en kontakt, vi får se hur det utvecklas men det finns även ett par andra ess i leken. Bilen i sig skulle behöva lite kärlek men vi får ta det efterhand, nästa projekt blir kanske att byta lådan som nog sett sina bästa dagar, nu vill jag bara bli helt klar över om det är 100% bolt on med 5vxl M3 låda och 328 kardan. för dom grejorna ligger bara och väntar sedan länge. I samma veva hoppas jag få klarhet i vad som genererar glappet/klonket i drivlinan. Just nu är jag jävligt sugen på att ratta lite knutan men balanserar hela tiden på en tunn linje mellan bankrutt och utfattig. Däck o bromsar måste räcka hela säsongen och det viktigaste just nu är att jag har grejor som funkar nere på ringen, här hemma löser det sig enkelt var man än är. Om allt flyter så kanske det blir några knutanvarv i slutet på den här månaden och det hade räckt för att lugna ner mig lite. Jag ser även framemot Anderstorp med BMW SC det kommer att bli roligt. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Den nya lådan lär inte göra bilen snabbare, tvärtom då den väger en hel del extra. Men andra halvan av förra säsongen och denna än så länge har jag känt mig hämmad av det faktum att jag måste tänka mig för och vara lite försiktig/tydlig med vilken växel som skall i, det är relativt lätt att få i fel växel nånstans runt 3,4,5
Försvinner det symptomet så kanske det kan kompensera ett par hekto av mervikten.. Gällande jäeger så spar dig till september kompis! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Nu tycker jag inte lådan var så jobbig, använde bara 5:an på avkylningsvarvet och du hade ju rätt i att man får trampa till ordentligt o tänka sig för, men de andra trillade i rätt lätt men kan tycka att det va lite väl korta lägen kanske, nu är jag ju van vid min långa spak (hmm går det skriva utan att det låter dumt?) och ganska långa lägen så det kan ju vart det, men som sagt dom trillade i som dom skulle, lyckades till och med tå/häla hyffsat trots att jag satt lite långt fram :P.
Summa summarum, jag tyckte det känndes som det skulle förutom att kopplingskänslan var lite mysko, känndes lite som man var tvungen o verkligen trampa i botten. _________________ Viktor Starkman |
||
Då körde herrn för sakta eller låg på det röda, femman skall i när räcket tar slut på vänstersidan Det värsta problemet är att den har en tendens att få i typ 2:an istället för 4:an och dylikt, helt klart ett problem vid tuff körning då jag inte uppskattar att lådan tvekar, nu måste jag styra den rätt (låter krångligare än det var) Detta är inget problem vid lugnare körning men då kan det ju lika gärna vara Dom korta lägena hade jag inte klarat mig utan, det är baserat på Z3 1.8 spaken och känns IMHO precis lagom, dock kan säkert den vara en del av orsaken till problemen kanske, inget jag har funderat på. _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Klart jag körde för sakta, tog det lugnt mot mjölby, men femma i när räcket slutar? Jag släppte betydligt tidigare än så, hade varvstoppat i fyran en bit innan räcket slutar tror jag, aja skit samma, jag vet att femman hade behövts om jag inte hade tagit det försiktigt .
Jag vet inte det där med lägena, jag tänkte inte bara växlade och det funkade ju uppenbarligen , dock var det ju bara 2 växlar för min del, 3:an o 4:an. _________________ Viktor Starkman |
||
Att byta lådan och kardan är en del av hela planen då det är ett krav vid en ev. kommande SFRO besiktning så detta kommer att utföras även om jag inte är säker på att lådan är defekt. Jag har nu fått besked på att lådan och kardan är bolt on till 100% det jag nu skall göra är att smala ihop lite stålars till kardan och stödlager så att jag får dessa bytta samtidigt.
Det hade varit skoj att byta svänghjulet samtidigt till ett M20 men jag drar mig lite för dom moddar som behöver göras, jag gör ju inte detta själv och är osäker på HUR omfattande det är. Sen skall man såklart ha tag på både svänghjul och startmotor, och rätt grejor skall det vara oxå :-) Har du som läser detta något att sälja så hojta till! _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
Jag har inga delar att sälja dig, men kan informera om operationen som sådan om det är av intresse... Ingredienser: M20 Svänghjul (antingen tar man ett tidigt 80-tal som knappt går att hitta, eller så får man svarva av baksidan lite för det ska gå fritt oljetråget. En del sätter vinkelharry i oljetråget, men det känns ju sådär.) M20 Startmotor (lilla) Kopplingssats M20 (själv kör jag original fjädrad lamell ihop med en starkare -618 tryckplatta, men rykten säger att det ska hålla med original M20-tryckplatta också.) Modifierad pinne till slavcylindern (förlängd för att kompensera det längre avståndet in till tryckplattan när du inte har ditt tjockare dubbelmasse-svänghjul längre.) Modifierad kopplingsgaffel (återigen för att kompensera det längre avståndet fram till tryckplattan, ibland fungerar det att bara förlänga pinnen till slavcylindern, men vinkeln på kopplingsgaffeln blir högst ogynsam, och kan i extrema fall skrapa i tryckplattan vid fullt nertramp, undertecknad har provat. I min hjärna borde det räcka med att modifiera kopplingsgaffeln så den blir motsvarande tjockare som vad det nya svänghjulet är tunnare, men kan inte bekräfta.) Ingen superavancerad operation, men visst, det är ett gäng kilo som snurrar i 6500rpm en decimeter från knäskålarna, så man bör veta vad man pysslar med. Själv har jag balanserat hela vevpartiet med svänghjul och tryckplatta, kanske överkurs, men motorn går väldigt jämnt och fint nu iallafall _________________ Peter Sternersson |
||
Tack Peter för din tydliga genomgång av operationen , det låter faktiskt bökigare än jag trodde, visste inte att man behövde byta koppling oxå och att det var 2 modifieringar på gaffel och slavcylinder. Nåja vi får väl se, trillar jag över grejorna till rätt pris så köper jag det kanske och så får det väl läggas på högen som en del annat.
Ingen som ligger och skräpar på NY hardyskiva och stödlager till E36 (passar en bunke olika) _________________ NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
För sjutton du var ju och sniffade på RoDe:s säljesannons för en vecka sen, DET var ett bra pris. 1200+ vill de flesta ha för svänghjul/startmotorkombon och det är som med 328-kardanerna, man tyckte 1500 var ett hutlöst pris, nu vill folk ha 2000kr. Jag har gjort m20-konverteringen på min, dock med 618 och sinter. Har det mesta färskt i huvudet. _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
Våra race- och banåkarbilar BMW 332ti Eifelwagen Hemma för lite spabehandling! | << 1, 2, 3 ... 97, 98, 99 ... 177, 178, 179 >> 47 besök senaste veckan (863060 totalt) |