Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nybörjarsvängåkaforum
Golf mk2 väghållning?
4812 besök totalt
R.Grönberg
Ryd
Här sen Dec 2005
Inlägg: 53


Trådstartare
Jag sitter och klurar lite på förbättrat väghållningen på min mk2 golf.

Framvagnen är det polyurethan, Fulcoils

Bakvagnen är helt org bussningar med fulcoils, övre fjäderbensstag bak

Vart ska man fortsätta? Är det helt pissakut med andra coilovers först innan man gör mer ?

_________________
Robin Grönberg
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



R.Grönberg skrev:
Jag sitter och klurar lite på förbättrat väghållningen på min mk2 golf.

Framvagnen är det polyurethan, Fulcoils

Bakvagnen är helt org bussningar med fulcoils, övre fjäderbensstag bak

Vart ska man fortsätta? Är det helt pissakut med andra coilovers först innan man gör mer ?


Du har coilovers ORIGINAL på den bilen. Bra stötdämpare är ett måste om du vill ha däcken i kontakt med underlaget på ett bra sätt.

Vad som bör göras beror på vilken golf II det är ifrån början, skiljer extremt mycket mellan de olika modellerna.

_________________
Roland Johansson
Citera
R.Grönberg
Ryd
Här sen Dec 2005
Inlägg: 53


Trådstartare
Givetvis menar jag att det sitter justerbara billiga coilovers eftermonterat.

Bilen är ett hopaplock, Från början en Gti 16v 87 , med Abf och vajerlåda, Turbo konverterad.

G60 frambromsar

_________________
Robin Grönberg
Citera
SixPs
Märsta
Här sen Nov 2004
Inlägg: 775



Till att börja med, vad ska du ha bilen till. Enbart gata och lite bus, köra lite bana nån gång, eller plannerar du att köra på bana lite mer aktivt.

Oberoende av svaret ovan, så bör karossen förstärkas då en mkII kaross är mjuk som smör. Och allt du gör för att förbättra väghållningen kommer att göar att karossen kommer att flexa ännu mera. Sedan kan jag inte annat än rekommendera en bur. För det första, är det bästa sättet att förstärka upp karossen och för det andra vill man inte krocka eller åka av i en mkII kaross om det går lite fortare och det inte sitter en bur i.....

Men enkla uppgraderingar är att byta ut topplagringarna fram, då de ofta är så mjuka att en rätt stor del av fjädringen sitter i dem och inte i stötdämparen.

Billigaste och enklast är väl annars att börja med att göra en ordentligt framvagnsinställning och se till att få så mycket camber det går.

Men jag skulle börja med att förstärka karossen innan jag gjorde något annat.

Lite tips kan du kanske få i min biltråd här på rejsa.

/Johan

_________________
Johan Karlsson,
Golf Gti mkII 16V och Skoda RS Kombi

Proper Planning Prevents P*ss Poor Performance
Citera
R.Grönberg
Ryd
Här sen Dec 2005
Inlägg: 53


Trådstartare
Jag kommer ha den till gatkörning och prova på bankörning lite är tanken, kasnke man får upp smaken för det=)


Bur är tyvärr ej att tala om då jag vill kunna bes bilen och det sitter lite annat godis som aldrig skulle gå igenom en reg bes =( tyvärr har kikat på det annars.

vad ska man köra med för hjulvinklar och så org då?

_________________
Robin Grönberg
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



R.Grönberg skrev:
Givetvis menar jag att det sitter justerbara billiga coilovers eftermonterat.

Bilen är ett hopaplock, Från början en Gti 16v 87 , med Abf och vajerlåda, Turbo konverterad.

G60 frambromsar


g60 har grövre krängningshämmare, vore nog inte helt fel att plocka över. Eller köpa ännu styvare från autotech kanske
Kan vara möjligt att tex vr6an (golfIII) också har grövre och de kan man nog med lite småmek få dit.

bromsarna håller ju ett tag.

Fixa bra stötdämpare är nog nästa punkt på listan.

Övre främre fjäderbensstag räddar livet på karossen några år till.


Tillverka camber/toe-in stag för bakvagnen?



Men en av de viktigaste punkterna enligt mig är att flytta bak vikt, så du inte har 65-35 i viktfördelning utan heller 52-48 eller 55-45 någonting. Batteri bak, flytta så mycket du kan bakåt etc.

_________________
Roland Johansson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Och har man buren i så är det dags att fästa den i karossen.
Känner man med handen mellan bur och kaross när man kör så blir man förvånad över hur mycket det rörs. Det är mycket mer än man tror.

Staga upp bakaxeln för att få mindre understyrning är en väg att gå.
Detta tillsammans med bra inställd framvagn och camber gör sitt.
Styvare bakaxel gör bilen mer neutral och inte understyrd.

Justera bilens viktbalans med dina justerbara coilovers.
Gärna lite mer mot bakvikt så man kompenserar för att all vikt normalt ligger mot fronten.
Detta gör ju att bilen blir lägre eller åtminstånde lika hög/låg som fram.

Ja det är ju lite man kan göra iaf.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7961



Rolle Scirocco skrev:
Men en av de viktigaste punkterna enligt mig är att flytta bak vikt, så du inte har 65-35 i viktfördelning utan heller 52-48 eller 55-45 någonting. Batteri bak, flytta så mycket du kan bakåt etc.


Instämmer thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5120



Lillen skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Men en av de viktigaste punkterna enligt mig är att flytta bak vikt, så du inte har 65-35 i viktfördelning utan heller 52-48 eller 55-45 någonting. Batteri bak, flytta så mycket du kan bakåt etc.


Instämmer thumbs up


Jag glömde nog en av de viktigaste punkterna, i med en quafiediff... Helt plötsligt så får du fäste.

Väl värd sina pengar.

_________________
Roland Johansson
Citera
Nybörjarsvängåkaforum
Golf mk2 väghållning?
4812 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande