Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
calibra och banåkning?
2135 besök totalt
bigass
Luleå
Här sen Apr 2004

Trådstartare
calibra och banåkning?

Hej! Jag undrar om calibra 2.0 16v är en bra banbil? eller är den för tung? Räcker det med att montera calibra T bromsar eller blir det för klent? Hur länge räcker en omgång 17" däck av billigare modell på bana? Fattar att det är olika, men ungefär. Många frågor, mvh Micke

Nacka - Saltängen
Här sen Dec 2002

Re: calibra och banåkning?

bigass skrev:
Hej! Jag undrar om calibra 2.0 16v är en bra banbil? eller är den för tung? Räcker det med att montera calibra T bromsar eller blir det för klent?
Inte för att jag kan något om Opel, men med lite större bromsar och bra belägg samt ny och bra bromsvätska så kommer inte bromsarna ta slut i första taget.

bigass skrev:
Hur länge räcker en omgång 17" däck av billigare modell på bana? Fattar att det är olika, men ungefär. Många frågor, mvh Micke

Beror väldigt mycket på vilket däck det är och hur man kör. Överhettar man dem tillräckligt så trillar de i bitar direkt. Men tar man det lite lungt och kanske kör lite kortare pass så räcker de troligen hela säsongen och kanske lite på nästa med.

Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

bigass skrev:
Hej! Jag undrar om calibra 2.0 16v är en bra banbil? eller är den för tung? Räcker det med att montera calibra T bromsar eller blir det för klent? Hur länge räcker en omgång 17" däck av billigare modell på bana? Fattar att det är olika, men ungefär. Många frågor, mvh Micke

Skippa 17tummarna och kör 15tummare.
Då får du bra sulor att köra med istället thumbs up
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

bigass skrev:

Har du tänkt att ha bilen uteslutande som banbil eller även som bruks/hobbybil?

Skall du uteslutande åka bana skulle jag rekomendera att satsa på en Kadett E med samma motor istället.

Det var en kille som åkte SSK kl1 med en calibra, men fick aldrig riktig fart på den.
Däremot så tog han hem hela serien året innan i en kadett. (om jag inte minns fel?)

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vad väger Calibran?

Luleå
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Tack för alla svar. Calibran väger 1200 fast i regbeviset står det 1330 men det är nog tjänstevikt antar jag. Jag har både 15" och 17" fälgar. Är 15" fälgarna att föredra på bana? jag trodde att de var kassa, har någon nått bra tips på däck till 15" som funkar både på gata och bana? ska det vara så brett som möjligt, med tanke på bilens vikt eller? Jag tycker 17" är för stötiga på gata samt att jag är skraj för trotoarkanter, särskilt i kombination med att min tjej har bilen!! Men om det går köra 15" allround är det ju perfekt!

Tjockholm
Här sen Feb 2003

bigass skrev:
Tack för alla svar. Calibran väger 1200 fast i regbeviset står det 1330 men det är nog tjänstevikt antar jag. Jag har både 15" och 17" fälgar. Är 15" fälgarna att föredra på bana? jag trodde att de var kassa, har någon nått bra tips på däck till 15" som funkar både på gata och bana? ska det vara så brett som möjligt, med tanke på bilens vikt eller? Jag tycker 17" är för stötiga på gata samt att jag är skraj för trotoarkanter, särskilt i kombination med att min tjej har bilen!! Men om det går köra 15" allround är det ju perfekt!

Vitsen med att köra med mindre fälgar är att bra däck är mycket billigare i mindre dimensioner, för samma peng som du får ett skitigt lågprofildäck till 17" får du rejäla doningar till 15".
Som det har poängterats i någon annan tråd här (minns inte riktigt vilken) så är det nog smartast att börja med relativt smala däck, som nybörjare är det juh bättre att man överskrider en gräns som är lågt satt och lär sig utan att behöva sätta livet till
M.a.o med 185/60-15 kanske du tappar grepper i 60km/h relativt ofarligt. med 225/40-16 kanske du tappar greppet i 100km/h... inte lika ofarligt längre
Kolla i däcksforumet, finns massor med bra däckinfo där thumbs up
Citera
krister Andersson
Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Bromsar är nog en av dom första sakerna du ska ordna , ser ut att va samma bromsar på kadett , och dom räcker inte långt på en ganska tung bil , så sök genom forumet och du kommer hitta många bra trådar om bromsar ,däck och annat som är bra att komma ihåg , innan man tar ut bilen på bana

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
bigass
Luleå
Här sen Apr 2004

Trådstartare
svar,svar

det sitter monterat slitsade calibra turbo bromsar med orginalbelägg, dom är 284mm eller nått sånt. jag hoppas det är ok. mvh

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Beroende av körsätt , så är det svårt att ge ett svar på det , men troligen räcker det en bit , men ett par nya belägg av en mer värme tålig sort rekomenderas + ny färsk vätska till , för det värsta som finns är när bromsarna tar i slutet på den långa rakan thumbs down

+ Lite OT finns några här som träffas en gång i månaden i Luleå , tider platser finner du här

http://www.bmwcs.com/nord/ och du behöver inte köra BMW för att deltaga

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
Micke Holmström
Täby
Här sen Nov 2002

Re: svar,svar

bigass skrev:
det sitter monterat slitsade calibra turbo bromsar med orginalbelägg, dom är 284mm eller nått sånt. jag hoppas det är ok. mvh

OM du skulle få problem med detta (trots att du givetvis har bra bromsvätska) så räcker det med att byta belägg. Många i OSC, däribland jag själv, har goda erfarenheter av Ferrodobelägg. Köps tex hos GA lindberg import.

originalskivorna funkar bra.

Det var Thomas Andersson som vann SSK klass 1 för några år sen i en Kadett och bytte till calibra året efter.
När jag snackade med honom i depån tyckte han Kadettens originalbromsar (256 mm) var jättebra. Han hade inte alls några problem med dessa till skilnad från flera konkurrenter.

Calibra T skivorna har samma tjocklek men tunnare invändiga kylkanaler och därmed betydligt större massa. Perfekt på en tung bil som gör enstaka inbromsningar från hög fart, sämre på en banbil med tanke på vikten och värmeavledningen. Försök först att lära dig bromsa rätt (hårt och kort, inget småduttande), försök sedan fixa kylning till bromsarna om det inte räcker.

Jovani
Göteborg / Bromma
Här sen Mar 2003

Re: svar,svar

om du inte hittar Turbo oken så funkar oxå V6ans ok till vectra A lika bra!
Tror dock att dessa är 288mm samma som på min vectra b.

Mina erfarenheter av 256mm skivorna är inte skojiga... ett par kraftiga
inbromsningar runt 130-70 och det kommer garranterat å ryka friskt om främre hjulparen...
Men det kostar ju att byta till större, så du kanske skulle testa på någon banträff INNAN du byter
å se vad som händer!

Edit: Måste hålla med Micke å säga att testa Ferodo belägg (ds2500 thumbs up ) Kanske till och med INNAN du byter OK och skivor. Fast du skall nog ha nya skivor på med nya belägg dock....

Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92
VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA
Citera
Carl Arwidsson
Piteå, eller ja strax utanför är väl mer korrekt.
Här sen Nov 2002

Skivor och ok från saab 900, 9-3 och 9-5 passar också.

Astra GSi 1,04:58 Kinnekullering
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Wärhner skrev:
bigass skrev:

Har du tänkt att ha bilen uteslutande som banbil eller även som bruks/hobbybil?

Skall du uteslutande åka bana skulle jag rekomendera att satsa på en Kadett E med samma motor istället.

Det var en kille som åkte SSK kl1 med en calibra, men fick aldrig riktig fart på den.
Däremot så tog han hem hela serien året innan i en kadett. (om jag inte minns fel?)

Jag missförstod visst frågan lite och med facit i hand när jag nu förstått att du redan har bilen ifråga så var det inte min mening att racka ned på calibra.
Jag trodde att du var i köpartankar.

Kul med flera som upptäckt vilken förträfflig bil Opel är

Vi ses på banan i sommar.

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
bigass
Luleå
Här sen Apr 2004

Trådstartare
Bilen ska funka från a-b och även gå lite längre, typ till fjällen och förhoppningsvis också till ett par banträffar. Så någon renodlad bankärra är det inte frågan om. Men jag har länge vart sugen på mittsverigebanan (typ sen den byggdes) och jag hoppas det ska bli åka av i sommar. Jag ska flytta till umeå och då blir det i alla fall lite närmare. Tack för svaren. mvh Micke

calibra och banåkning?
2135 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande