Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Undertryck i kylsystemet!?
6259 besök totalt
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
I samband med kamremsbyte bytte jag också vattenpump och kylvätska.
Efter det varmkörde jag bilen med kylarlocket av tills termostaten öppnade, fyllde på till kanten, och satte sedan på locket.
Nu, varje gång bilen har stått en stund, så är (åtminstone) övre kylarslangen helt platt

Det måste väl rimligen betyda att det finns luft i systemet, men var?
Jag måste erkänna att jag inte fattar hur slingan till kupévärmen funkar

Nåja... tips?

Min gamla Lotus Europa tolererade inte minsta luftbubbla utan att koka; miatan verkar inte bry sig alls...

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



Värmen på fullt, för att vätskan ska gå genom kupéradiatorn ...
Det kan även hjälpa att tillverka en "bleedtank" för att liksom trycka i vatten i systemet, du måste även leta efter luftskruvar ...

Sambons jefla Pug 106 vägrade dricka i sig tillräckligt innan jag meckade en "bleedtank" ...

uhmm... photoshopskills:


på hennes häck gjorde jag som du försökt ... men det gick inte ...
följande procedur fungerade dock:
- öppna alla luftskruvar (två på puggen), häll vatten genom tanken tills vatten börjar komma ur luftskruven/skruvarna.
- dra åt en skruv åt gången ...
- starta motorn och varva c:a 3000 ...
- kupévärmen på fullt!
- håll vattennivån i tanken över resten av kylsystemet ...

när det slutar att suga i sig vatten, slit bort tanken... det blir lite slabbigt, men vad gör man inte

stäng av motorn och kontrollera nivån, det får ju inte vara för mycket ...
sug ur eventuellt överflöd med för ändamålet lämpligt verktyg ...
torka rent, på med locket och ut och åk ...

eller?

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Folxam skrev:
Värmen på fullt, för att vätskan ska gå genom kupéradiatorn ...
Det kan även hjälpa att tillverka en "bleedtank" för att liksom trycka i vatten i systemet, du måste även leta efter luftskruvar ...

Sambons jefla Pug 106 vägrade dricka i sig tillräckligt innan jag meckade en "bleedtank" ...

uhmm... photoshopskills:


på hennes häck gjorde jag som du försökt ... men det gick inte ...
följande procedur fungerade dock:
- öppna alla luftskruvar (två på puggen), häll vatten genom tanken tills vatten börjar komma ur luftskruven/skruvarna.
- dra åt en skruv åt gången ...
- starta motorn och varva c:a 3000 ...
- kupévärmen på fullt!
- håll vattennivån i tanken över resten av kylsystemet ...

när det slutar att suga i sig vatten, slit bort tanken... det blir lite slabbigt, men vad gör man inte

stäng av motorn och kontrollera nivån, det får ju inte vara för mycket ...
sug ur eventuellt överflöd med för ändamålet lämpligt verktyg ...
torka rent, på med locket och ut och åk ...

eller?


Jo, det stämmer säkert!
Jag har värmen på fullt;
verkstadshandboken säger inget om luftskruvar - och jag hittar inga...
Miatan har, till skillnad mot t ex Volvon, ett klassiskt kylarlock med övertrycksventil - på andra sidan om ventilen leder en slang till expansionskärlet, vars lock in sin tur INTE har något övertrycksskydd. Den här konstruktionen förbryllar mig lite; "Volvo-varianten" är ju tvåvägs - är Miatans envägs? Har jag fullständigt missuppfattat kylarlockets funktion?
Jag ska ut och kolla lite till nu

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Kylarlocket är fjäderbelastat "inifrån" systemet (så den öppnar vid ett visst tryck), men en backventil utifrån så den ska "suga in" vatten när det svalnar. Troligen är backventilen på något sätt trasig. Köp ett nytt kylarlock!

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Stefan Karlsson
Örebro
Här sen Sep 2003
Inlägg: 148



Folxam skrev:
Värmen på fullt, för att vätskan ska gå genom kupéradiatorn ...
Det kan även hjälpa att tillverka en "bleedtank" för att liksom trycka i vatten i systemet, du måste även leta efter luftskruvar ...

Sambons jefla Pug 106 vägrade dricka i sig tillräckligt innan jag meckade en "bleedtank" ...

uhmm... photoshopskills:
Bild...

på hennes häck gjorde jag som du försökt ... men det gick inte ...
följande procedur fungerade dock:
- öppna alla luftskruvar (två på puggen), häll vatten genom tanken tills vatten börjar komma ur luftskruven/skruvarna.
- dra åt en skruv åt gången ...
EDITERAT DÅ DET BLEV FÖR OTÄCKT!
eller?


Det du gjorde med hennes häck, där även andra misslyckats , ska det verkligen diskuteras här?

_________________
/Stefan Karlsson

"ordnung und sauberkeit macht qualität!"
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004
Inlägg: 9049



ehhhmmm .....



haha? .... hehe

_________________
Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Westfield skrev:
Kylarlocket är fjäderbelastat "inifrån" systemet (så den öppnar vid ett visst tryck), men en backventil utifrån så den ska "suga in" vatten när det svalnar. Troligen är backventilen på något sätt trasig. Köp ett nytt kylarlock!


Läste ditt inlägg precis efter att jag gjort en närmare inspektion av kylarlocket
Efter en massa motionerande av locket i ljummet vatten gick helt plötsligt plåtbrickan under gummitätningen att dra ut/ned! Även denna "backventil" är fjäderbelastad; med lite tur funkar det nu

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



OK, ja, jag har inte tagit isär min men visste hur den ska fungera på ett ungefär. Bra att du nu vet hur den funkar thumbs up

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Westfield skrev:
OK, ja, jag har inte tagit isär min men visste hur den ska fungera på ett ungefär. Bra att du nu vet hur den funkar thumbs up


Japp
Men... är jag extremt petig eller bara snål?
När man börjar tro att japsen gjort en idiotisk lösning med onödiga detaljer, så beror det nog ofta på att man inte fattat

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Dennis Kullman skrev:
Westfield skrev:
OK, ja, jag har inte tagit isär min men visste hur den ska fungera på ett ungefär. Bra att du nu vet hur den funkar thumbs up


Japp
Men... är jag extremt petig eller bara snål?
När man börjar tro att japsen gjort en idiotisk lösning med onödiga detaljer, så beror det nog ofta på att man inte fattat


Närå. Jag hade köpt en ny och pillrat isär den gamla bara för att se hur den funkade. Men...när jag var liten läste jag Richard Scarry "Så funkar det", det säger ju en del om mig kanske...

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Dennis Kullman
Halmstad
Här sen Jun 2003
Inlägg: 2379


Trådstartare
Westfield skrev:
Dennis Kullman skrev:
Westfield skrev:
OK, ja, jag har inte tagit isär min men visste hur den ska fungera på ett ungefär. Bra att du nu vet hur den funkar thumbs up


Japp
Men... är jag extremt petig eller bara snål?
När man börjar tro att japsen gjort en idiotisk lösning med onödiga detaljer, så beror det nog ofta på att man inte fattat


Närå. Jag hade köpt en ny och pillrat isär den gamla bara för att se hur den funkade. Men...när jag var liten läste jag Richard Scarry "Så funkar det", det säger ju en del om mig kanske...


Jag läste "Fem..."-böckerna och Biggles
Nåja, nu funkar det - inget undertryck längre

_________________
Dennis Kullman
Miata -93 clubräser
Lotus Exige S240 2010
Citera
Skruva banåkabil
Undertryck i kylsystemet!?
6259 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande