Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil Undertryck i kylsystemet!? | 6259 besök totalt |
I samband med kamremsbyte bytte jag också vattenpump och kylvätska.
Efter det varmkörde jag bilen med kylarlocket av tills termostaten öppnade, fyllde på till kanten, och satte sedan på locket. Nu, varje gång bilen har stått en stund, så är (åtminstone) övre kylarslangen helt platt Det måste väl rimligen betyda att det finns luft i systemet, men var? Jag måste erkänna att jag inte fattar hur slingan till kupévärmen funkar Nåja... tips? Min gamla Lotus Europa tolererade inte minsta luftbubbla utan att koka; miatan verkar inte bry sig alls... _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Värmen på fullt, för att vätskan ska gå genom kupéradiatorn ...
Det kan även hjälpa att tillverka en "bleedtank" för att liksom trycka i vatten i systemet, du måste även leta efter luftskruvar ... Sambons jefla Pug 106 vägrade dricka i sig tillräckligt innan jag meckade en "bleedtank" ... uhmm... photoshopskills: på hennes häck gjorde jag som du försökt ... men det gick inte ... följande procedur fungerade dock: - öppna alla luftskruvar (två på puggen), häll vatten genom tanken tills vatten börjar komma ur luftskruven/skruvarna. - dra åt en skruv åt gången ... - starta motorn och varva c:a 3000 ... - kupévärmen på fullt! - håll vattennivån i tanken över resten av kylsystemet ... när det slutar att suga i sig vatten, slit bort tanken... det blir lite slabbigt, men vad gör man inte stäng av motorn och kontrollera nivån, det får ju inte vara för mycket ... sug ur eventuellt överflöd med för ändamålet lämpligt verktyg ... torka rent, på med locket och ut och åk ... eller? _________________ Mvh Jonas 'Folxam' Eklund - Husqvarna 701 Enduro |
||||||
Jo, det stämmer säkert! Jag har värmen på fullt; verkstadshandboken säger inget om luftskruvar - och jag hittar inga... Miatan har, till skillnad mot t ex Volvon, ett klassiskt kylarlock med övertrycksventil - på andra sidan om ventilen leder en slang till expansionskärlet, vars lock in sin tur INTE har något övertrycksskydd. Den här konstruktionen förbryllar mig lite; "Volvo-varianten" är ju tvåvägs - är Miatans envägs? Har jag fullständigt missuppfattat kylarlockets funktion? Jag ska ut och kolla lite till nu _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Kylarlocket är fjäderbelastat "inifrån" systemet (så den öppnar vid ett visst tryck), men en backventil utifrån så den ska "suga in" vatten när det svalnar. Troligen är backventilen på något sätt trasig. Köp ett nytt kylarlock!
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Det du gjorde med hennes häck, där även andra misslyckats , ska det verkligen diskuteras här? _________________ /Stefan Karlsson "ordnung und sauberkeit macht qualität!" |
||||||
Läste ditt inlägg precis efter att jag gjort en närmare inspektion av kylarlocket Efter en massa motionerande av locket i ljummet vatten gick helt plötsligt plåtbrickan under gummitätningen att dra ut/ned! Även denna "backventil" är fjäderbelastad; med lite tur funkar det nu _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Japp Men... är jag extremt petig eller bara snål? När man börjar tro att japsen gjort en idiotisk lösning med onödiga detaljer, så beror det nog ofta på att man inte fattat _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Närå. Jag hade köpt en ny och pillrat isär den gamla bara för att se hur den funkade. Men...när jag var liten läste jag Richard Scarry "Så funkar det", det säger ju en del om mig kanske... _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
Jag läste "Fem..."-böckerna och Biggles Nåja, nu funkar det - inget undertryck längre _________________ Dennis Kullman Miata -93 clubräser Lotus Exige S240 2010 |
||||||
Skruva banåkabil Undertryck i kylsystemet!? | 6259 besök totalt |