Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Eftersnack
2012-05-19 SMC 2 Syab Raceway Kalmar
1, 2   >>
8962 besök totalt
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
I lördags gick då andra deltävlingen av årets smålandscup av stapeln i Kalmar. Det var först efter att datumet var spikat och utlämnat till andra berörda parter som vi började inse vilken monumental planeringsmiss som gjorts... När man än gör något under sommarhalvåret så krockar det ju alltid med något, men att pricka in dagen då det kördes stripp i Emmaboda, var utställning i Borgholm, SM-rally i Skillingaryd och RHK-race i Anderstorp, och dessutom var nog halva Porscheligan i Värmland på årsmöte/banträff. Ja, då har man inte mycket överlevnadsinstinkt...

Då det faktum nu var bekräftat tyckte Jocke att det var dags för min lobbying om utökad köryta att ge resultat. Det skulle ju ändå inte komma något vidare med folk, så vi kunde väl testa det där med att nyttja den transportväg och s-kurva som fanns mellan taxi och huvudbana?

Så i tisdags eftermiddag var Andreas, Jocke och jag ute och labbade fram en sträcka med mer flyt, och mer adrenalinframkallande manövrar än vad KSVK haft på 20 år (då handlade det om en bana som gick in och ut ur en stor lagerbyggnad och den dagen slutade med i alla fall en nyriktad Sevenram. tegel var visst hårt...).

Så döm om vår förvåning när bil efter bil rullade in och inga kritiska röster hördes om banläggningen. Tvärt om, faktiskt... Till slut fick vi ihop 21 startande, trots ett par sena avhopp och en trasig Miata

Jag fotade en del, Hugsèn har hur mycket som helst, Olle lika så och Andreas brorsa syntes också vifta med något stort, så bilder kommer. Men som motprestation vill jag baske mig har ljug, bortförklaringar, påhopp och allt annat som hör till en träff av det här slaget

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Johan Borg
Småland
Här sen Feb 2011
Inlägg: 7



Jag vill ha bildeeeeeeeeeeeer, speciellt på den gula Alpinen ifrån Ålem. Jag får också erkänna att jag körde vilse i torsdags och hamnade på öriket strax öster om metrpolen Kalmar och det tog baske mig hela helgen och hitta tillbaka och kallt var det också

_________________
Johan Borg
Citera
Bo_H
Växjö
Här sen Apr 2007
Inlägg: 141



Lägger upp en två aptitretare i väntan på urval av användbara bilder.




Lyckades visst med konststycket att fånga en dagens konpåkörningar, de var inte många.


_________________
Bo Hugsén
Bmw 325iA T, 2009
Mazda Rx-7 (N/A), 1986
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Det var nog första (och enda) gången vandringspokalen och aptitretare användes i samma sammanhang

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Victor.
Lund
Här sen Dec 2003
Inlägg: 1824



Jag får tacka arrangörerna för en rolig bana och övriga deltagare för trevlig stämning thumbs up

Första rundan gick felfritt, däremot lyckades jag köra fel andra rundan (kom ihåg fel hur kort konpartiet åt vänster var innan vändningen så jag gick på fel sida om första konen som markerar innern i vändningen), annars var det inte så svårt att hitta runt. S-kurvan över krön var rolig men ingav viss respekt med tanke på förekomsten av sten ute i terrängen. Bra också att lägga en bana med två vändningar åt olika håll!

Jag hamnade i mitten av resultatlistan för C-klassen vilket jag får vara nöjd med, jag kom inte överens med bilen om tvåan eller trean var bäst genom konpartierna. Jag körde först på tvåan men fegade för mycket så jag fick överstyrning p.g.a. motorbroms, detta mildrades genom att köra på trean (typiskt fall av att bota symptomen istället för att fixa grunden till problemet kanske ). Sedan kändes det som jag satte min bästa runda efter tidtagningen var avslutad när jag gick på med mer gas på tvåan för att hålla överstyrningen borta, det skulle jag kanske tänkt på tidigare

Jag har ett fåtal bilder från dagen, kommer upp senare.

/Hälsningar Victor med den silverfärgade MX-5:an

_________________

Porsche Cayman S "3400 RT" -09
Grocery Getter: Volkswagen Golf 1,6 -06
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Tack för inputen Viktor. Det var gott om både nybörjare och förstagångs-besökare, och ifrån er brukar det finnas extra mycket att lära. Annars blir det gärna "Det har ju funkat förr" som gäller som rättsnöre.

Undrar om vi kan förhandla oss till resten av banan till höstens körning...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Tack för en trevlig dag, riktig kul bana, finns det något ställe att se resultaten på? eller var man tvungen att kolla när man var på plats, fick linka hem med trasigt Bakre vlådsfäste åkte och rotade lite i gömmorna efter ett annat så nu är det bytt.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Erik. B
Färjestaden
Här sen Jan 2009
Inlägg: 74



Stort tack för lördagen, var riktigt kul att få leka lite med bilen.
Synd bara att man har glömt bort hur man kör fort nuförtiden....

Återkommer gärna igen.

Ska försöka lägga in en filmsnutt om någon av rundorna blev OK. (kan ev behöva hjälp med detta dock...)

_________________
Erik Brundin


Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628
Och en bruksbil....
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
De snabbatse tiderna, klassvis, efter ordningen ni skrev in er http://www.kalmarsportvagnsklubb.se/Blogg/Poster/2012/5/19_Konbanekorn . . . . Lättförståeligt, eller hur Jag tror Jocke jobbar på att kunna presentera alla noterade tider.

Med fyra bilar inom 63/100 sek i C-klassen vill det nog till att vi får ordning på vår riktiga tidtagarutrustning inför framtida körningar. Det är tätt i toppen...

Om Jocke och jag gissade rätt så är det årets sista rasta-träff ikväll kl 19,00. Vi får väl se till att komma överens om ett sommarprogram där och då. Typ samlas varannan vecka på nån av alla fikaträffar som finns i trakterna. Färjestaden, Mönsterås, Oskarshamn, Kalmar, Emmaboda osv...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007
Inlägg: 1013



Till nästa gång skulle iaf jag vilja åka ett träningsvarv innan tidtagning.

_________________
Tony Petersson

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Nanker
Kalmar
Här sen Aug 2005
Inlägg: 56



Tack för ett trevligt upplägg!
Krönet tillförde en hel del.

Kul att rasta vinterbilen lite.

/Tobbe

_________________
Tobias Nanker
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Ja, vad är det med sommarbilen? Det var ju flera veckor sen vi konstaterade att soppatanken och dörrarna inte var på plats (eller hur det nu var...).













































Det var allt i bildväg från mig, men ett par filmer kommer senare, och jag vet att Olle är färdigsorterad med sina 600 bilder, så det kommer en del därifrån också.

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
pellby
Sverige
Här sen Jun 2008
Inlägg: 14



Skall börja med att reservera mig för en ringrostig kameraoperatör och en allmänt skitig kamera. Glad för att Bramstedt lånade ut den är jag dock, och tacksam att P.P. hojtade att det vankades slalom


Porsche 911 997 GT3 RS -10 med 444 häst




En av de totalt 5 startande MX-5orna





Likt senast rastade P.P. bägge bilarna. Läs förresten gärna hur det gick till när han skaffade sig sin BMW 318Ti E36


Mazda RX-7 FC -87, tillhörande Bo ovan


PPs Porsche, påväg ur chikanen och upp mot kullen


MX-5 tillhörande Victor ovan om jag inte drar felaktiga slutsatser


Det var minst lika roligt som senast att se och höra Dennis Renault Alpine A310


Projekttråd om denna finns hos Club Renault Sverige Forum under rubriken Alpine 310 1600VF (VE)


Austin Mini -73 tillhörande Erik ovan, skall återkomma till denna senare i inlägget


En av dagens två Seven-replikor





Samma Austin-Healey som fastnade på film senast det begav sig på flygplatsen med sportvagnsklubben




Mazda MX-5. Bilen ifråga kan du läsa mer om på rentadream.se



























Jag rekomenderar intresserade att läsa projekttråden på Hundkoja.com om denna Mini med Opel GSI 16v 2.0-motor. Var riktigt roligt att få se och höra på riktigt efter att ha läst projekttråden




På tal om Mini, denna frisörbil kom kompisen rullande i dagen till ära. En tvåsitsig Mini Cooper S Coupé med en 1.6l Twin Scroll-turbomotor som lämnar strax under 190häst och 250 Nm med 1 165 kg tjänstevikt. I John Cooper Works-versionen är toppsiffrorna i en likadan motor 211 hk/280 Nm


Tonys Renault 5, var lite halvknepig att få med lackeffekten på bild













Och så avslutningsvis två detaljbilder på Healey-motorn



_________________
Olle Pellby
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Wow thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
P.P.
Kalmar
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8814

Hjälpmoderator
Trådstartare
Kul att bilderna visar lite hur banan gick. Undrar när bannorna börjar komma

När jag ser detaljbilderna börjar jag fundera på om vi inte skall släppa lös dig på Stefans Brabham. http://www.blocket.se/kalmar/Brabham_BT21B_F3_1000cc_1968_38074636.htm . . . . Intresserad? Det finns hur mycket små intrikata lösningar som helst på den där...

_________________
mvh Patrik Petersson

Time Attack, är inte det bara en tidsträning?
Citera
Erik. B
Färjestaden
Här sen Jan 2009
Inlägg: 74



Tack för att ni som kan det där med fotografering har tagit så fina bilder på mitt lilla hundhus. Tycker nog att bilen är finare på bilderna än i verkligheten, men det gör inget thumbs up

Tyvärr så gav bilderna som P.P satte in merarbete... Bilen kränger massivt och jag behöver således göra en krängningshämmare bak .

Stort tack för bilder och bansträckning.

_________________
Erik Brundin


Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628
Och en bruksbil....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Erik. B skrev:
....
Tyvärr så gav bilderna som P.P satte in merarbete... Bilen kränger massivt och jag behöver således göra en krängningshämmare bak .


Äh, lite krängning har ingen dött av. Även en 2CV går bra i rondeller thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Lagnelov
Ekholma
Här sen Dec 2008
Inlägg: 1631



Helt underbara bilder Pellby!

_________________
Simon Lagnelöv
www.FartFabriken.se

Cadillac CTS-V 2009
Mitsubishi Pajero MK1 1989
Saab V4 T16 1974
Citera
Erik. B
Färjestaden
Här sen Jan 2009
Inlägg: 74



Årets kanske sämsta film, men man ser iallafall banans sträckning.....

Grymt dåligt ljud men det får ni leva med.


_________________
Erik Brundin


Mini 2000 -73 http://www.hundkoja.com/j/f/viewtopic.php?f=7&t=6628
Och en bruksbil....
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Erik. B skrev:
Årets kanske sämsta film, men man ser iallafall banans sträckning.....

Grymt dåligt ljud men det får ni leva med.

[youtube]video[/youtube]


Tyckte man fick riktigt bra känsla för banan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hallon1911
Kalmar
Här sen Apr 2009
Inlägg: 15



Såg skoj ut! thumbs up Funderar på om man skulle blåsa ur Mitsun lite vid nästa evenemang

_________________
Johan Andersson
Mitsubishi Lancer Evolution III
Citera
Eftersnack
2012-05-19 SMC 2 Syab Raceway Kalmar
1, 2   >>
8962 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande