Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Är det OK om ett svänghjul är runt 5mm tjockt på ett ställe?
7073 besök totalt
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Hallå!

Som ni kanske vet så svarvade vi om ett befintligt svänghjul för att passa med nya växellådan. Innan vi visst hur mycket den ska svarvas ner (för att komma i rätt tjocklek) så lättade vi svänghjulet bakifrån och "fulfasade" en kant där. Nu när svänghjulet är nersvarvat i rätt dimension så ritade jag upp snittet genom att mäta på faktiska svänghjulet för att få uppfattning om hur snittet ser ut i verkligheten. Det visade sig att just denna "fasning" på baksidan gjorde att godset tunnades ner till ungefär 5mm.

Nu är denna fasning inte helt perfekt rak heller. Den är lite hackig så man kan anta att den kanske dippar 0.5-0.7mm under den perfekta raka linjen.

Hur som helst, om man har helt perfekt fasning på denna ställe så är beräknad tjocklek 5.35mm:


så här ser denna kant ut i verkligheten, beräknade raka linjen går från pil till pil:


Den stora frågan är:

Är det någon fara att köra med sånt svänghjul och finns det risk att den spricker? Svänghjul leker man ogärna med. Den kommer att transportera runt 600Nm, bli ganska varm och är gjord i gjutjärn. Ni får gärna komma med åsikter, vet att det sitter en och annan maskiningenjör här...

Mvh.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Är det riktigt matrial , så bör det hålla för kraften.....en flexplatta till en automat är ju 3-4 mm......men man ska inte bortse från den kraft som hjulet utsätts för av urtrampningslagret . Mina 6 mm duralaluminium motorplåtar, böjde sig rejält, när man trampade på koplingspedalen, när bakre fästet inte var monterat. Och för att inte tala om aluminiumsvänghjulet, när man låg under och tittade......

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Det är gjutjärn vi talar om, inte lika starkt som stål men, vågar man chansa?

Jag har ju sett toklättade skelett svänghjul, de håller som bekant bra för banåkarbilar....

Urtrampningslagret har man inte tänkt på, tack för tipset!.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Alltså för att förenkla denna fråga så kan vi approximera och säga att godsets minimivärde inte överstiger 4mm (då det finns en "rispa" där som kanske går under 5.35mm -värdet). Vidare så är diametern där fasningen finns 100mm, skjuvningskraften ~12000Nm (600Nm vridmoment) och omkretsen ~314mm så man kan ställa frågan så här:

Kan man tillförlitligt skjuvbelasta 314mm lång och 4mm tjock segment som kan bli uppåt 300 grader varm med 1.2 tons tryck?

Detta är alltså ren hållfasthetsproblem...jag är lite kinkig när det gäller svänghjul och så...

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5119



"visade sig att just denna "fasning" på baksidan gjorde att godset tunnades ner till ungefär 5mm.

Nu är denna fasning inte helt perfekt rak heller. Den är lite hackig så man kan anta att den kanske dippar 0.5-0.7mm under den perfekta raka linjen. "

Tjockleken e nog fungerande, men hackningen e döden.


"Är det någon fara att köra med sånt svänghjul och finns det risk att den spricker? Svänghjul leker man ogärna med. Den kommer att transportera runt 600Nm, bli ganska varm och är gjord i gjutjärn. Ni får gärna komma med åsikter, vet att det sitter en och annan maskiningenjör här... "

Fasa ordentligt och ha mjuka radier.


"Jag har ju sett toklättade skelett svänghjul, de håller som bekant bra för banåkarbilar.... "

Blir ju mindre massa med toklättat skelett, och att många räjsdelar har klart begränsad livslängd vet väl de flesta. Går inte sakerna sönder har de blivit feldimensionerade, de ska gå sönder men man ska veta när och kunna byta innan.

En sprängkåpa skulle rekommenderas om du kör med det som det ser ut nu.

_________________
Roland Johansson
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



Man kan ju också säga att man har lättat svänghjulet från drygt 9 kilo till ca 5.5 kg, det borde inverka positivt på hållfastheten men å andra sidan har vi en dubbelt så tung tryckplatta.

Det är lite för osäkert det här, ett nytt svänghjul med korrekta mått borde bli bättre?.

Chansa gör man inte gärna i denna sits om inte någon annan som har erfarenhet säger annat.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
kid skrev:
Man kan ju också säga att man har lättat svänghjulet från drygt 9 kilo till ca 5.5 kg, det borde inverka positivt på hållfastheten men å andra sidan har vi en dubbelt så tung tryckplatta.

Det är lite för osäkert det här, ett nytt svänghjul med korrekta mått borde bli bättre?.

Chansa gör man inte gärna i denna sits om inte någon annan som har erfarenhet säger annat.


Nja...lättning har inte mycket med vridmomentet att göra då det är fortfarande sama vrid som ska överföras från veven till växellådan genom denna tunna segment, så det är bara hålfastheten som ställer till.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



På mitt "idiotlättade" svänghjul är det 10mm som tunnast, test har visat att det flexar annars.
Dock har inget av 30-talet extremlättade Volvo-hjul "exploderat". Så det funkar i praktiken iaf.

Nu har jag iofs inte mätt exakt där du mätt, men kan kolla upp det om du vill.

Jag är nog mest tveksam till hacken. Ett svänghjul till en SAAB kan inte vara så dyrt och svårt att hitta... (Eller var det ett dyrt och "svårt att hitta" Porsche-hjul? )
Kan ni sedan göra jobbet själva i en svarv så är det ju "bara" tid. Jag hade nog gjort om om man kommer fram till att det inte är ok.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Daniel L
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 137



5 mm så pass nära centrum med så pass mycket vrid känns lite läskigt...

Varför är svänghjulet så pass tjockt längre ut förresten? Det bör ju vara tunnare längre ut av hållfasthetsskäl och av rotationströghetsskäl. Alltså: om det håller med 5 mm så pass nära centrum borde det räcka med 2-3 mm i ytterkant av friktionsytan.

_________________
-------------------------------------------------------
Daniel Lindgren
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Daniel L skrev:
5 mm så pass nära centrum med så pass mycket vrid känns lite läskigt...

Varför är svänghjulet så pass tjockt längre ut förresten? Det bör ju vara tunnare längre ut av hållfasthetsskäl och av rotationströghetsskäl. Alltså: om det håller med 5 mm så pass nära centrum borde det räcka med 2-3 mm i ytterkant av friktionsytan.


Det råkade blir så. Mattias lättade hjulen på baksidan innan det var klart hur tjockt hjulet egentligen ska bli.
Nu är nytt hjul inhandlat så förhoppningsvis blir det bättre på andra försök.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ursäkta om jag låter lite kritisk nu, men...

"Matade manuellet..."

Vinkelställa verktyget och mata på Y?

Tror ni gör rätt i att ha en ritning först och svarva sen.
Näääää, jag har aldrig testat tvärtom med orden "Det går nog bra...det är ju så lite som ska tas...", ringande i huvudet...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Daniel L skrev:
5 mm så pass nära centrum med så pass mycket vrid känns lite läskigt...

Varför är svänghjulet så pass tjockt längre ut förresten? Det bör ju vara tunnare längre ut av hållfasthetsskäl och av rotationströghetsskäl. Alltså: om det håller med 5 mm så pass nära centrum borde det räcka med 2-3 mm i ytterkant av friktionsytan.


Det råkade blir så. Mattias lättade hjulen på baksidan innan det var klart hur tjockt hjulet egentligen ska bli. Han han fasade genom att snurra X-Y matningen på svarven "på känn" så det är svårt att göra en snygg övergång. Nu är nytt hjul inhandlat så förhoppningsvis blir det bättre på andra försök.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002
Inlägg: 14545



Klokt beslut...

_________________
Håkan Carlsson
070-57 323 57

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3447


Trådstartare
Hur mycket vågar man svarva bort bakom slitytan utan att riskera att hela svänghjulet böjer sig när man kopplar ut? Tryckplattan har 1300kg anligningstryck...

Just nu har jag dimensionerat för 13mm tjockt gods bakom slitytan, Porsche orginal minsta tillåtna tjocklek är 9.9mm ... det är den sträckade ytan på bild som ska svarvas bort för att få bort vikt:



P.S. Det interessanta är att tjockleken vid fasningen på orginal SAAB svänghjulet inte överstiger 7mm (svårt att mäta exakt pga. fasningen)

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Vad har tryckplattan för inner och ytterdimater på lamellytan?????

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Helt "ovetenskapligt" har det visat sig att man inte bör gå under 10mm tjocklek på Volvos svänghjul, då flexar dom av kraften från (original)tryckplattan.

Tyvärr kan jag nog inte hjälpa till med mer.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Mattias Hellöre
Insjön
Här sen Dec 2002
Inlägg: 1084



fuling skrev:
Vad har tryckplattan för inner och ytterdimater på lamellytan?????



240mm tror jag det var, yd alltså.
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8358

Hjälpmoderator

Hmm lite överslagsberäkning.

EDIT:
Fet gläm stycker under, jag har tänkt krokigt.
--------------------------------------------------------
Ren tjuvspänning i tunna snittet, jag antar det ligger på runt 100mm.
(7=tjockslek)
Tau=1300*g/(100*pi*7 ) ---> Tau=5,8N/mm2 inte mycket att skrika över så det är lunkt.
----------------------------------------------------------

Men svänghjulet kommer leka menbran när man monterar tryckplattan
Här är jag osäker exakt hur man räknar men tjockleken är i kvadrat, så minskar man den så ökar spänning kvadratiskt.

Hmm så vad jag skulle göra för att vara säker är att spara ett antal rillor på baksidan, så man får typ ett fackverk. Men få får man fräsa istället för svarva.

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Skruva banåkabil
Är det OK om ett svänghjul är runt 5mm tjockt på ett ställe?
7073 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande