Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Gratis ebook: Advanced Circuit Driving Techniques
1, 2   >>
20198 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Uppdaterad med nya artiklar!

http://www.racelogic.co.uk/_downloads/misc/Racelogic-ebook-advanced-ci . . . .

Nigel Greensall on why a corner sometimes isn't a corner...
"You're driving a Porsche GT3 RSR at 168mph around the banking of Daytona International Speedway. You're approaching the chicane. When do you brake? How hard? On a recent test day with a two times Porsche Supercup Champion, I realised our techniques were very different and that it was possible to gain time in an unexpected way.
The bus stop, half way along the back straight of Daytona, is often overlooked by drivers who see it as a standard two-corner chicane. I thought I'd compare technique with the other pro driver to see if I gained any time using a different method."


_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Någon som har några tankar kring artiklarna? Nyfiken

_________________
Magnus Thomé
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Precis tankat hem och printat, återkommer när jag också läst.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



Tycker att materialet är riktigt bra då det handlar om hur man kan hitta tid och nya utmaningar som förare när man har passerat nybörjarstadiet. Samt att det behandlar hur man använder loggfiler för att se var man tappar tid jämfört med andra förare.

Visst är det bra som nybörjare att bromsa enbart rakt fram i banans ytterkant, rulla fram till ett apex mitt i kurvan och sen gå på gasen och driva ut mot ytterkanten igen för att sedan gå ut mot ytterkant inför nästa kurva. Men när man behärskar detta och känner sin bil så är det dags att gå vidare. Kallas även för ballongspår i många andra trådar. Det går att åka låga varvtider på detta sätt om man har en snabb bil, men det går sakta mot vad det skulle kunna göra.

Tycker att de tar upp saker som vi har pratat om i andra trådar:
- Trailbraking dvs att bromsa in mot apex med minskande kraft
- Åka kortaste vägen för att tjäna tid trots något lägre hastighet vid apex
- Ta "fel" spår i en kurva för att tjäna tid i nästa kurva när det är flera kurvor i en kombination
- Att det går att gena ordentligt i chikaner med innerhjulen över curbsen
- Bromsa hårt och så sent som möjligt

Det som jag gillar med Gotland Ring är att nyckeln till att åka snabbt på den banan är att göra alla dessa saker. Kan inte påstå att jag behärskar dessa saker men jag jobbar på det och det är skitkul att köra på detta sätt.

Generellt tror jag att folk spenderar lite mycket tid på att förbrättra bilen jämfört med att analysera sin körning, jag har definitivt gjort det. Men det är svårt att uttrycka i ord vad man menar på ett forum. Bankörning handlar ju om körteknik så det borde egentligen vara den populäraste forumdelen men så är det inte. Måste leta fram lite loggar och slänga upp i trailbraking tråden.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Andreas Millbro skrev:
...Men det är svårt att uttrycka i ord vad man menar på ett forum. Bankörning handlar ju om körteknik så det borde egentligen vara den populäraste forumdelen men så är det inte.


Det är det absolut enda jag är lite besviken på hur Rejsa.nu utvecklat sig från jag startade. För lite snack om körteknik. Men det är nog precis som du säger inte per automatik lika enkelt att snacka om i skrift på ett forum. Eller nåt....

_________________
Magnus Thomé
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Har läst någon del av det och tycker det är bra, det mesta stämmer med mina tankar. Spårval är beroende av många saker som smuts på bana, grepp/acceleration förhållande på den bilen man åker osv. osv.
Helt klart intressant.
Men det är inte fel att lära sig grunderna först och en del gammal teori gäller gamla VW bubbla med diagonaldäck och hur F1 körde innan vingar och slicks.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Jag hann läsa denna lilla skrift innan ringenresan och testade nya "pang-på-spår" på flera ställen. Framförallt tyckte jag att det gav utdelning i Werseifen och Steilstrecken-kurve.
Sedan kör tycker jag att jag kör ganska snåla spår som det är.

Det som dock förvånade mig storligen var exemplet från Dubai. Där körs två olika spår. Det ena spåret har en apex-fart på 89km/h medan det andra (snålare) har en apexfart på 79km/h men där det långsammare spårt vinner i tid med 0,45 sek pga av att det är 13,9 meter kortare!!?!!?! 13,9 meter....det är ju ingenting! Dessutom med 10km/h lägre fart men ändå snabbare!!!

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



BTG skrev:
Jag hann läsa denna lilla skrift innan ringenresan och testade nya "pang-på-spår" på flera ställen. Framförallt tyckte jag att det gav utdelning i Werseifen och Steilstrecken-kurve.
Sedan kör tycker jag att jag kör ganska snåla spår som det är.

Det som dock förvånade mig storligen var exemplet från Dubai. Där körs två olika spår. Det ena spåret har en apex-fart på 89km/h medan det andra (snålare) har en apexfart på 79km/h men där det långsammare spårt vinner i tid med 0,45 sek pga av att det är 13,9 meter kortare!!?!!?! 13,9 meter....det är ju ingenting! Dessutom med 10km/h lägre fart men ändå snabbare!!!


Accelerationen på de bilarna 79 -> 89 kmt är ju inte många meter om man kan göra det skapligt rakt liksom inbomsningen. Med min gamla alfa tar samma fartändring en mindre kafferast då är det viktigare att fortfarande ha farten uppe även om man få köra lite längre.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Björn skrev:
då är det viktigare att fortfarande ha farten uppe även om man få köra lite längre.


Så har jag också tänkt (eftersom jag också har en motorssvag bil) men frågan är om det alla gånger är en vinst att köra en längre sträcka med högre fart bara för att hålla farten uppe? Artikeln ger ju att det inte alla gånger är så.

Som vi konstaterat många gånger förut vore ju en dag med logg och en riktigt duktig extrapolör guld värt. Ut och dunka på några varv och sedan in och kolla var det kanske finns tid att hämta och sedan ut igen och testa på nytt.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



BTG skrev:
Björn skrev:
då är det viktigare att fortfarande ha farten uppe även om man få köra lite längre.


Så har jag också tänkt (eftersom jag också har en motorssvag bil) men frågan är om det alla gånger är en vinst att köra en längre sträcka med högre fart bara för att hålla farten uppe? Artikeln ger ju att det inte alla gånger är så.

Som vi konstaterat många gånger förut vore ju en dag med logg och en riktigt duktig extrapolör guld värt. Ut och dunka på några varv och sedan in och kolla var det kanske finns tid att hämta och sedan ut igen och testa på nytt.


Åka kort verkar funka bra i många fall. Men det beror säkert lite på vad man har för förhållande mellan grepp och acceleration. Samt hur snabb kurvan är. Dela hastigheten i km/h med 3.6 för att få fram hur många m/s du färdas med. 79km/h är 22m/s. Om du då kan spara 13.9 meter i sträcka är det i krokarna av en halv sekund. Men det gäller bara om det inte är en lång raksträcka efter kurvan. Sensmoralen är att om det är en kurva direkt efter aktuell kurva så åk tight och spara tid genom att åka en kortare sträcka. Första kurvan på Gotland ring är ett exempel på nått liknande. Ingen ide att gå ut inför kurvan för att ta ett sent apex då kurvan efter är den viktiga. Blir så i kurvkombinationer, åkt tight och fokusera på att ta rätt spår ut ur den sista kurvan.

Hade nog varit ett bra sätt att lära sig mycket på. Problemet tycker jag är att man inte hinner med att utvärdera under dagen för att sedan pröva nya varianter. Logganalys hinner man i bästa fall med på kvällen efter körningen.

Det som jag upplever är svårt är att hitta lämpliga loggar att jämföra med så man ser hur man kan åka. Många av de loggfiler man hittar har dessutom start och mål på helt olika ställen.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



@ Andreas: Japp. I agree.
På ringen (för att parafrasera GR) så är det ofta samma sak, offra en eller två kurvor (eller bara ingångar) för att hamna rätt ut ur sista kurvan.

Det där med loggning torde inte vara omöjligt att göra på en dag. Jag har en driftbox och om man bara har en person som är duktig på programvaran (typ Dr. Eick eller Dr. Peo Rydgren) så kan man absolut extraploera på någon minut. Typ ut och dunka 10-15 varv, in i depån och ut med SD-kortet. Kolla loggar och 20 min senare, i med sd-kortet och ut på banan igen. Torde gå alldeles utmärkt att komma ganska långt på det viset. Men det kräver ju förstås en extrapolör per förare, många doktorer blir det...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2897



BTG skrev:

Det där med loggning torde inte vara omöjligt att göra på en dag. Jag har en driftbox och om man bara har en person som är duktig på programvaran (typ Dr. Eick eller Dr. Peo Rydgren) så kan man absolut extraploera på någon minut. Typ ut och dunka 10-15 varv, in i depån och ut med SD-kortet. Kolla loggar och 20 min senare, i med sd-kortet och ut på banan igen. Torde gå alldeles utmärkt att komma ganska långt på det viset. Men det kräver ju förstås en extrapolör per förare, många doktorer blir det...


Det är just extrapoleringen som jag tycker är svår om man inte har nått att jämföra med, idealt en annan förare i samma bil som han har i jämförelsen som tråden handlar om. Då den mesta loggdatan man har tillgänglig saknar accelerationsinformation ifrån annat än GPS data, som är riktigt brusig är det svårt att säga om det går att åka 5km/h snabbare genom en given kurva med en viss bil eller att det går snabbare med ett annat spår. Visst kan man pröva olika spår själv men då måste man göra det bra, dvs byta spår och åka nära bilens potential.

Men ideen är intressant, nöta varv är effektivt för att få djämna varvtider men vill man förbättra sin varvtid är det nog mer effektivt att analysera loggar i depån och köra kortare pass. Analysera loggar i depån kräver nog att man har tillgång till bra loggar ifrån andra förare/bilar förutom för att hitta uppenbara saker som att man bromsar aldeles förtidigt, inte utnyttjar banans bredd, går sent på gasen t.ex. Men enkla misstag är inte var detta handlar om.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Mitt drömträffscenario med BMWSC

- En extremt duktig racerchaffis kör din bil en handfull varv och sätter en benchmarklogg.

- Du harvar runt en bunt varv.

- Du får hjälp att jämföra din logg mot benchmark. Du säger aha!

- Du harvar runt en bunt varv.

- Du får hjälp att jämföra din logg mot benchmark. Du säger aha!

osv...

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ballongspår vs tajtspår verkar ha en break even där effektkurvan och sidogreppskruvan korsar varandra

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag fattar inte att det ska vara så svårt att trailbreaka mera. Jag gör det konsekvent i vissa kurvingångar och kommer inte ens på tanken på massa andra

Jag får förutom den nuvarande skylten på instrumentpanelen i bilen: "titta längre bort" skaffa en till: "trailbreaka in i den här kurvan också"

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Magnus Thomé skrev:
Andreas Millbro skrev:
...Men det är svårt att uttrycka i ord vad man menar på ett forum. Bankörning handlar ju om körteknik så det borde egentligen vara den populäraste forumdelen men så är det inte.


Det är det absolut enda jag är lite besviken på hur Rejsa.nu utvecklat sig från jag startade. För lite snack om körteknik. Men det är nog precis som du säger inte per automatik lika enkelt att snacka om i skrift på ett forum. Eller nåt....

Känns svårt att skriva ordet "besviken" men mer körteknik i detalj vore kanon! Borde vi fixa ett eget event med bana, pro, analys, mm, inkl efterföljande trådar med djupanalys?

_________________
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Andreas Millbro skrev:
BTG skrev:

Det där med loggning torde inte vara omöjligt att göra på en dag. Jag har en driftbox och om man bara har en person som är duktig på programvaran (typ Dr. Eick eller Dr. Peo Rydgren) så kan man absolut extraploera på någon minut. Typ ut och dunka 10-15 varv, in i depån och ut med SD-kortet. Kolla loggar och 20 min senare, i med sd-kortet och ut på banan igen. Torde gå alldeles utmärkt att komma ganska långt på det viset. Men det kräver ju förstås en extrapolör per förare, många doktorer blir det...


Det är just extrapoleringen som jag tycker är svår om man inte har nått att jämföra med, idealt en annan förare i samma bil som han har i jämförelsen som tråden handlar om. Då den mesta loggdatan man har tillgänglig saknar accelerationsinformation ifrån annat än GPS data, som är riktigt brusig är det svårt att säga om det går att åka 5km/h snabbare genom en given kurva med en viss bil eller att det går snabbare med ett annat spår. Visst kan man pröva olika spår själv men då måste man göra det bra, dvs byta spår och åka nära bilens potential.

Men ideen är intressant, nöta varv är effektivt för att få djämna varvtider men vill man förbättra sin varvtid är det nog mer effektivt att analysera loggar i depån och köra kortare pass. Analysera loggar i depån kräver nog att man har tillgång till bra loggar ifrån andra förare/bilar förutom för att hitta uppenbara saker som att man bromsar aldeles förtidigt, inte utnyttjar banans bredd, går sent på gasen t.ex. Men enkla misstag är inte var detta handlar om.


Jämna varv eller snabbaste varv, det är frågan. I min bil är det svårt att köra mer en ett snabbt var per stint. Däcken hänger helt enkelt inte med. Då är det grymt bra att ha snabba loggar att jämföra med.
Även snacket runt loggarna, om man har en expert med, ger guld och snabba skogar ;-)

_________________
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8289



Magnus Thomé skrev:
Mitt drömträffscenario med BMWSC
- En extremt duktig racerchaffis kör din bil en handfull varv och sätter en benchmarklogg.
- Du harvar runt en bunt varv.
- Du får hjälp att jämföra din logg mot benchmark. Du säger aha!
- Du harvar runt en bunt varv.
- Du får hjälp att jämföra din logg mot benchmark. Du säger aha!
osv...

Exakt! Precis ett sådant upplägg tror jag också oerhört mycket på. thumbs up

Sedan tillkommer Kennes fråga dock:
Kenne R skrev:
Jämna varv eller snabbaste varv, det är frågan. I min bil är det svårt att köra mer en ett snabbt var per stint. Däcken hänger helt enkelt inte med.

Jag har samma "problem" som du Kenne. Om jag stålar min bil så håller däcken 3-4 varv. Sedan svettas dem och bilen kanar omkring. Mao blir frågan: Vilken bench är bäst? Många snabba varv eller ett supersnabbt varv?
I praktiken blir det ju nästan ogörligt att proffset skall köra många mini-långlopp med allas bilar för att man skall kunna ha dem som bench. För att det skall funka tidsmässigt och praktiskt får det ju blir ett supersnabbt "kvalvarv" (som han inte själv skulle kunna repetera för att däcken skulle koka även för honom).
Jag tror dock att man skulle kunna ha nytta av en "kvalvarvsbench" ändå - även om man avsåg att åka långlopp. För då är det ju "bara" att utgå ifrån (eller snarare underifrån närma sig) benchen och sedan backa av så mycket att däcken håller 50 varv.

En sak är jag dock övertygad om, det måste ske med samma bil. Det duger definitivt inte att man benchar mellan olika bilar. Tex så byter min bil karaktär bara jag byter däcksfabrikat.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
BTG skrev:
bench... samma bil

Absolutemang så!


BTG skrev:
kvalbench vs långloppsbench

En proffschaffis kan garanterat sätta ett av varje utan problem. Så alla får två benchmarks att jämföra sina varv mot. Och även se vad som gör att man kan hålla samma tempo länge eller inte. Även vi som amatörer klarar ju av relativt lätt välja att köra i antingen långloppsmode och kvalvarvsmode.

_________________
Magnus Thomé
Citera
VincentM
Stockholm
Här sen Jan 2004
Inlägg: 862



Det är fortfarande ganska nytt med log och analys. Tror det kommer at bli mer prat om det på rejsa framöver iom att det bli enklare och billigare.

Hitills har mest proffsen loggat och dem vill inte lägga sina log öppet. Har ni märkt att man få nästan aldrig se ett helt varv onboard med proffs bakom ratten ? Kanske detsamma för hobby racers. Snabba Trackday förare kommer troligen i framtiden at visa sina logs mer och mer. Kommer at finnas många refs på våra banor.

"Jämna varv eller snabbaste varv, det är frågan."
Det beror helt på dagens mål. Är det kval, time attack race och vilken moment av racet och typ av race (just dem 1sta varverna är extra viktiga i sprint till ex) , trackday med en del bilar, trackday med få bilar, hur mycket kör tid man få under dagen etc... Så där spontant behöver man inte köra jämnt och under en längre tid eller ta hänsyn till andra deltagare så är det roligare at försöka maxa ut ! iaf efter några år i hobbyn.

_________________
Vincent Mannent
Porsche 964 3,3T
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Jag gillar att blanda "kvalvarv" med att se hur fort jag kan åka medans jag håller däcken i långloppstålighetsläge. Tycker det är väldigt intressant att lära sig att vara så nära gränsen mellan de två som möjligt. Är ju en spännande kunskap att utveckla att kunna maxa allt som går med bibehållna däck.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Gratis ebook: Advanced Circuit Driving Techniques
1, 2   >>
20198 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande