Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Putsa lite på säkerheten vid slalombaneläggning
1, 2   >>
9956 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ett exempel på en populär slalombana som kan läggas lite säkrare. Lite filosofiskt vrid och vändande från min sida. Hoppas någon tycker det är intressant att läsa och grunna på

På en lång rak taxibanebit vill man hålla farten nere, delvis för att motorstarka bilar inte ska kunna vara helt oslåbara (materialutjämning FTW! ) delvis för att... ja hålla farten nere på den smala taxibanan. Tyvärr har man inte oändligt med fritt med gräs åt vänster och höger.

På tre ställen längs rakan (bilden visar bara två av dem) sätter man ett kort parti med "rak slalom", tre eller fyra koner. Konerna står med avstånd som är lagom för att få ner farten ordentligt men tillräckligt långt isär så att farten inte blir parkeringsgaragelångsam. Problemet med upplägget är att om man vill vara med i toppen och slåss om bra tider så måste man maximera farten genom de här hindrena eftersom de tre ganska långa raka bitarna efter de här konpartierna är extremt viktiga för varvtiden. Det är här man vinner.... eller inte.

Så både de som satsar på tävlingsmomentet men även de som kanske inte är så vana i slalom och inte kör med superprecision riskerar att sätta vänster hjulpar utanför betongen vid siffra ett och två. Topptid = vänster hjul exakt precis på centimetern på bankanten med FULL gas och fortfarande bilen i sväng. Vad kan hända? Full gas, vänsterhjul i gräset, sladd som slutar antingen åt höger eller vänster ut i gräset. Helt okej om det finns gott om gräs en bra bit men råkar det till exempel vara ett dike en bit från banan... inte så bra.

Tips kommer här nedanför skissen...



1 - Lite tråkigt men det är att sätta konerna med så litet avstånd att farten blir extremt låg vilket iof gör att man fortfarande har hög risk att folk satsar med fullgas och får vänster hjul utanför men när man då snurrar så kommer man inte fara så långt ut i gräset så att det gör något. Se upp med flygplatslampor, betongbrunnar och annat skit som inte flyttar på sig vid kontakt bara! Många ogillar dessutom parkeringsgaragelångsamma partier.

2 - Sätt upp hinder som är två eller ännu hellre tre på varandra följande smala "fyrportar". Dvs fyra koner i en rektangel som tvingar föraren att ha bilen rak längsmed hindrets riktning när man kör igenom. Som exit ur partiet kan man ställa konerna så att man inte kan gå helt på fullgas förrän man har bilen rak! Enkelkoner tas ju alltid med valfri vinkel på bilen. Viktigt är alltså att man gör en så smal fyrport som tvingar rak genomkörning och som bonus brukar få ner farten lite mer jämfört med en exakt likadant placerad fast bredare fyrportare. Psykologi... Dessutom bör man sätta fyrportarna så att de inte kan tas i ohemult höga farter förstås OCH att de koner som står på ytterkant mot bankanten står en markant bit ifrån bankanten så att om någon trots allt tar i för mycket och tar en kon så är man hoppeligen fortfarande på banan med bra fäste.

3 - jodå det finns flera varianter, men det här får räcka med babbel för stunden

_________________
Magnus Thomé
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Magnus Thomé skrev:
Ett exempel på en populär slalombana


Challenge

Intressant och bra snackis Magnus thumbs up desto mer tankar kring detta ju bättre.

Taxbanan har givit oss huvudbry, både när banan ursprungligen sattes och även efteråt. Vi har haft ett par avåkningar under alla år men vill ju helst inte ha några. För ett par år sedan skiftade vi sida på ingångarna så att risken upplevdes mindre att hamna på den högra, lite smalare sidan. Vi har inte hört någre synpunkter från deltagare direkt vilket gjort att i.a.f. jag har tolkat detta som ett mindre problem. Det vore kanon om ni som kört kommenterar hur ni upplever detta, både rutinerade och mindre vana förare.

Vi har ju några tre-portare och en fyrportare och om jag inte minns heltokigt så är det i fyrportaren folk har tappat bilen när man försöker "bryta'" in den i fjärde.

Treportare med konor i utkanten i utgångarna, en bit från gräset + att man lägger till någon mer chikan så avstånden mellan minskar kanske? Målet är ju att få till en säker bana men rolig och utmanande är oxå viktigt.

Fler lösninger finns så fram med dom

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



r-2 skrev:

Vi har ju några tre-portare och en fyrportare och om jag inte minns heltokigt så är det i fyrportaren folk har tappat bilen när man försöker "bryta'" in den i fjärde.


När man kör genom fyrportaren är det just att "bryta" in förbi sist porten som är svårt.
Om man kör för fort och inte inser att det är omöjligt och försöker ändå går det åt skogen.
Förararn måste inse att det inte går och släppa porten. Det kräver rutin och diciplin.


Tanken med fyrportaren var god men det funkade inte riktigt som tänkt i praktiken.

Ett längre parti med jämt portavstånd skulle vara bätte. Ett sådant parti kräver en jämn
lagom fart för att flyta igenom effektivt. Gissar på minst 6 portar.

En annan fundering jag haft är att man har en ingång som är tight d.v.s mycket kort portavtsånd
så att man måste bromsa in ordentligt. Detta föjlt av ett längre slalomparti. Ev. med ökande
portavstånd.

För att gör utgångar säkrare kan man ochså öppna upp sista porten något. Det ger mindre "bryt"
och mer avstånd till gräset.


Att ställe en kon vid kanten tycker jag skulle kännas konstigt.

_________________
Christian Lindblom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Lite hur jag tänker, kritisera gärna

Genom fyrport nummer ett kommer man helt rakt och bromsar hårt. Fyrport nummer två ska gärna ha lite elak offset och vara relativt nära första fyrportaren vilket både optiskt ser långsamt ut och dessutom tvingar den som överkör (inte hunnit få ner farten tillräckligt) att isf bryta bilen i slutet på en hård inbromsning vilket i normala fall ger understyrning, man plogar i relativt låg fart någorlunda rakt fram. Även om man övervärderar möjlig fart så kommer man ändå ha relativt låg fart i slutet av sin inbromsning.

Sen ska den tredje fyrportaren vara precis på sånt avstånd och offset så att man inte ska kunna gå på full gas in i fyrport två för då blir farten för hög mellan två och tre. Farten mellan två och tre ska vara högre än mellan ett och två men bara så lite högre att man går på lagom gas genom tvåan, inte fullt spett. Därför ska fyrport nummer två inte heller vara för lång så att man vill gasa hårt på "raksträckan".

Mellan två och tre kan man ta det lite lugnt med offset. Både för att inte få för hårda bryt på gas men också så att trean inte ligger längst ut på bankanten utan med lite säkerhetsmarginal. Trean ska vara extra smal och extra lång så man har väldigt svårt att gasa fullt innan man är helt inne i porten med bilen rak.

Den som är duktig kan trailbrakea genom ett in mot två och gå på stödgas genom tvåan, hålla samma stödgas mellan två och tre och smeka upp till fullgas precis när man går in i trean.

Grund för att det ska funka är att alla fyrportarna är såpass smala så man måste ha bilen rak. Att köra genom på ställ ska vara omöjligt.

_________________
Magnus Thomé
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Magnus Thomé skrev:
många svängar


Läste igår men fattade nada ("kvällstjänst" efter jobbet med två öl ) Tror jag hänger med lite bättre nu, alltså ett gäng fyrportare där avståndet ökar mellan varje kona, med lite olika offset? Har jag fattat fel får du nog rita lite ..... vid närmare eftertanke rita gärna i alla fall om du får en stund att slå ihjäl.

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



Jag fattade inte heller först

Problemet ligger i skillnaden mellan "fyrport" och "fyrport"

Fyrport kan vara:
x x x x

eller:
x x
---------->
x x


Då måste man åka rakt igenom och beroende på hur långt bort nästa
"fyrports-port" står och ev. sidooffset så tvingar man fram lägre fart.

Det var väl så du menade Magnus?

_________________
Christian Lindblom
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



En tanke till om fyrports-portar.

Eftersom taxirakan är så smal finns inte mycket plats att bygga offset på.
Asfaltskanten skulle kunna utgöra ena begränsningen istället för koner.
Alltså fyrports-porten byggs av två koner.

-------------------------------------------------

xx


Man skulle också kunna göra porten lååång.

---------------------------------------------------

xxxxxxxxxxxxx

_________________
Christian Lindblom
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ah, semantikproblem Jag har bara fått för mig att de heter det.

Det jag kallar fyrport är fyra koner som står i varsitt hörn av en rektangel stor som en parkeringsplats. På ett ungefär. Oftast är de nog gjorda lite större men gör man de tajta som en dryg p-plats så är de ett jättebra verktyg att påverka hur det går att köra. De är ju i sig inte ÖHT långsammare än enstaka koner som rundningsmärken, men man styr mycket hårdare över förarens beteende på ett väldigt bra sätt thumbs up

Att min text i inlägget ovan tar några genomläsningar kan jag förstå Solly!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Chrisss skrev:
En tanke till om fyrports-portar.

Eftersom taxirakan är så smal finns inte mycket plats att bygga offset på.
Asfaltskanten skulle kunna utgöra ena begränsningen istället för koner.
Alltså fyrports-porten byggs av två koner.

-------------------------------------------------

xx


Man skulle också kunna göra porten lååång.

---------------------------------------------------

xxxxxxxxxxxxx


Min åsikt är faktiskt att du får ganska olika beteende om ytterkanten är koner eller bankant. Den ena kan man talla lite på för att kapa tid. Den andra kan du inte talla på alls utan att förlora det varvet helt och hållet (fälld kona = tidspåslag = tiden suger = förlorat varv). Det är därför jag gillar fyrportare om man behöver styra upp lite hårdare hur folk kör (och kan köra) på ett speciellt ställe på banan thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Chrisss
Kungsängen
Här sen Jul 2004
Inlägg: 233



Magnus Thomé skrev:
Ah, semantikproblem Jag har bara fått för mig att de heter det.

Det jag kallar fyrport är fyra koner som står i varsitt hörn av en rektangel stor som en parkeringsplats. På ett ungefär. Oftast är de nog gjorda lite större men gör man de tajta som en dryg p-plats så är de ett jättebra verktyg att påverka hur det går att köra. De är ju i sig inte ÖHT långsammare än enstaka koner som rundningsmärken, men man styr mycket hårdare över förarens beteende på ett väldigt bra sätt thumbs up

Att min text i inlägget ovan tar några genomläsningar kan jag förstå Solly!


Haha,

Förvirringen uppstod då Arto och du kallade olika uppställningar för fyrportare.
Arto menade fyra koner på rad.
Du menade fyra koner i rektangulär uppställning.

Nu är det ingen tvekan om vad du menade


Du har naturligtvis rätt i att en gräskant inte är en lika definitiv gräns som koner.

_________________
Christian Lindblom
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 559



Såhär hade jag gjort, men det är kanske så som menas.
Med portar som rätar upp bilen kan man styra mycket mer hur man vill att deltagarna ska köra och det brukar fungera bättre om man har mer än fyra konor.





_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ingmar Truedsson skrev:
Såhär hade jag gjort, men det är kanske så som menas.
Med portar som rätar upp bilen kan man styra mycket mer hur man vill att deltagarna ska köra och det brukar fungera bättre om man har mer än fyra konor.

bilder


Jepp, väldigt nära hur jag tänkt thumbs up (fast jag ställer tre stycken fyrportsrektanglar istället för två ensamma koner och en fyrportsrektangel som i din skiss)

Jag har en grej till med i mitt babbel ovan och det är att jag tvingar föraren att ta ner farten med bilen helt rak. Om det går för fort in där, dvs bromsas för sent, så går bilen rakt fram när det händer och om föraren ändå försöker bryta bilen mot påföljande port så kommer farten ändå ha tagits ner en bra bit när föraren väl gör det plus än viktigare, bilen kommer ganska säkert understyra tryggt över en kon

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ingmar Truedsson skrev:
...bättre om man har mer än fyra konor


Jepp thumbs up

Speciellt när fyrportaren ska var lite längre som den tredje och sista i mitt förslag ovan thumbs up (jag kallar den ändå en fyrportare En fyrportare är för mig en rektangel med fyra hörn som man ska köra genom. Extra stödkoner om den är extra lång thumbs up ) Däremot så kan till exempel fyrport nummer två som ska vara kort i mitt förslag ovan bestå av bara fyra koner.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Semantikgrejs, ett rakt parti med koner stående en och en på lång rad, för vanlig sick-sackslalomkörning kallar jag rak slalom Sen finns rak slalom med positiv offset och det lite vanligare rak slalom med negativ offset

Det brukar vara lättare när man står och snackar, då kan man ju bolla fram och tillbaka och förtydliga i dialog med varandra.

_________________
Magnus Thomé
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2465



Jag tror allt att vi behöver hyra Lunda och åka och testa lite...

Annars gillar jag rektangelfyrportar. Gärna äckeltighta. Bra för att få ned farten lite. Behövs där på taxibanan.

_________________
Citera
freddej
Uppsala
Här sen Apr 2005
Inlägg: 38



Jag måste säga att gillar verkligen konceptet med challenge, men efter att jag själv åkt av för ett par år sen dock åt "rätt" håll på taxidelen samt även sett vad som hänt när man gått av åt fel håll så fick jag efter det en tankeställare och har mest kört på evenemang som inte använt sig av taxibanan, det har känts som en risk jag iaf inte är villig att ta då marginalen vid ett misstag är ganska liten just där.
Skälet till att jag mest kör konbanor är ju att olyckrisken känns iaf för en amatör som mig betydligt mindre än på bankörning, men när man använder just den delen av lunda så ökar ju risken rätt ordentligt.
Nu har jag iofs inte kunnat hålla mig ifrån att åka någon enstaka challenge ändå, då det är ett bra arrangemang med trevlig stämning på thumbs up
Dock har jag haft väldigt mycket marginal i min körning i just det där partiet vilket ju kanske inte alltid är så kul(dock tar man igen det med en överladdad körstil ute på fältet så tiden blir ännu sämre ).

Själv har jag för lite erfarenhet av banläggning för att kunna bidra med patenterade lösningar på rak arm (lagt en bana och den var tight minst sagt) men det verkar ju finnas en del kompetens redan i den här tråden.

Och Challengegänget ta detta inte som en nån form av diss, jag gillar verkligen vad ni gör ni har ett väldigt bra arrangemang(bästa på lunda?), trevlig stämning och ett unikt flyt på körningen (just för att banan är lagd som den är).
Detta är bara ord från en amatör som tycker det är intressant att utforska gränsen av sin egen och bilens förmåga men som inte litar på sin egen kompetens till 100% och därav gillar när det finns marginaler

_________________
Fredrik Jonsson
Ford Focus RS mkII
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
freddej skrev:
... har jag haft väldigt mycket marginal i min körning i just det där partiet vilket ju kanske inte alltid är så kul(dock tar man igen det med en överladdad körstil ute på fältet så tiden blir ännu sämre )




freddej skrev:
...
Detta är bara ord från en amatör som tycker det är intressant att utforska gränsen av sin egen och bilens förmåga men som inte litar på sin egen kompetens till 100% och därav gillar när det finns marginaler

Du är en av många många många! En av poängerna med slalom är IMO att man ska kunna satsa järnet under extremt trygga former. På bankörning så måste man ju vara lite mer försiktig av naturliga skäl.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ingmar Truedsson
Karlskrona
Här sen Nov 2002
Inlägg: 559



NiklasFalk skrev:
Jag tror allt att vi behöver hyra Lunda och åka och testa lite...



Det hade varit kul, ett flygfält en hel dag bara för att testa olika layouter och kombinationer, skulle nog varit lärorikt trots att man har lagt ett antal banor.

_________________
MVH
Ingmar Truedsson
Opel Kadett GSi
Opel Astra OPC
Träffansvarig Opel Club Sweden
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Ingmar Truedsson skrev:
NiklasFalk skrev:
Jag tror allt att vi behöver hyra Lunda och åka och testa lite...



Det hade varit kul, ett flygfält en hel dag bara för att testa olika layouter och kombinationer, skulle nog varit lärorikt trots att man har lagt ett antal banor.


Och en helkväll med öl för att reda ut semantiken en gång för alla

_________________
Magnus Thomé
Citera
r-2
Gottröra
Här sen Okt 2005
Inlägg: 674



Sådärja, nu börjar dom kreativa förslagen "flöda", pilsnerkväll med framtagande av konbanelexikon, behovet verkar ju finnas Jag kan informera om att mina två bira under västen inte underlättade när jag tidigare i veckan läste första inlägget

freddej skrev:
har mest kört på evenemang som inte använt sig av taxibanan, det har känts som en risk .............................Och Challengegänget ta detta inte som en nån form av diss, jag gillar verkligen vad ni gör ni har ett väldigt bra arrangemang(bästa på lunda?), trevlig stämning och ett unikt flyt på körningen (just för att banan är lagd som den är).


Tack!! Äntligen lite kritik, precis vad som behövs både från båda vana och "OVANA" chaufförer. Får vi bara positiva signaler tror vi att allt är bra. Tack även för det där andra positiva, ett av dom absoluta målen är att det ska vara så, det är det som är själva tanken faktiskt thumbs up

NiklasFalk skrev:
Jag tror allt att vi behöver hyra Lunda och åka och testa lite...

Annars gillar jag rektangelfyrportar. Gärna äckeltighta. Bra för att få ned farten lite. Behövs där på taxibanan.


thumbs up tål att grunna på.

Vi har kört Challenge på Lunda i många år, ca:180 tidtagna rejs vid varje tillfälle. Frågan har varit uppe i challengegänget men vi har valt att inte ändra layout då vi inte fått in några synpunkter och att vi vill att banan helst ska vara likadan år till år. Ingenting är helt riskfritt, man kan halka omkull på ett flygfält i träskor om oturen är framme. Nu när vi får en ny tvärväg enl. bilden nedan och förutsättningarna är nya så är det lika bra att göra om i princip hela banan.


Tanken är att flytta tidtagningen till i närheten av depån, av flera anledningar, bl.a. säkerheten och att det underlättar kommunikationen. Även detta påverkar förutsättningarna för Tax-rakan.

Jag tar mig friheten att göra en liten kravspec som det gärna får fortsättas på

*Absolut minst lika kul att köra som den gamla banan.
*taxbanan med förbättrad upplevd och verklig säkerhet.
*Intressant variation i körningen, behöver förbättras speciellt på taxbanan.
*Bibehålla logistiken så vi kan ha tre bilar ute samtidigt (värmare, rejsare och kylare)

Och visst är det så att taxbanan " is the utmaning" att få till.
Ett fundering: Vi har en mukare bedömning där fälld kona, beroende på "hur man fällde den" inte automatiskt har resulterat i diskning. Även detta har diskuterats och slutsatsen har varit att vi vill behålla möjligheten att köra på ordentlig attack. Fäller man därimot flera konor, eller t.ex. har konor med sig under bilen har man inte fått någon tid.
Hur mycket förändras körstilen/säkerhetan på taxrakan om man skulle tillämpa den hårdare bedämningen enbart där, dvs. flyttad eller fälld kona = automatisk diskning?

_________________
Arto Rajakangas
miles per gallon It's smiles per gallon isn't it?
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Om man ritar en ruta där konen står så kan man väl ge lite lite tidpåslag om den ligger ner men är inom rutan? Fast jag tycker man ska vara skarp på tidspåslag egentligen hela tiden för att det blir mycket spring att få upp koner om alla börjar tänja på gränsen pga låga straff. IMHO, står konen upp kvar inom rutan så är det strafffritt. Dvs man kan ha petat till den men den står kvar i rutan (som är liten förstås.)

_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Putsa lite på säkerheten vid slalombaneläggning
1, 2   >>
9956 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande