Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tierp Arena - 2080m. Slutgiltig banlayout släppt + video
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
44238 besök totalt
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Med lite pill med perspektiv fick jag till det här med foto och skiss. Något åt det här hållet kanske lite grovt iaf:




Kanske "U" hårnålen skall liggga på den redan asfalterade plätten iof? Men jag skalade bara om med perspektiv och då hamnade den där den är på bilden.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Magnus Thomé skrev:
Med lite pill med perspektiv fick jag till det här med foto och skiss. Något åt det här hållet kanske lite grovt iaf:

BILD


thumbs up

Tycker banskissen ser klart lovande ut. Hade kanske väntat mig en större sväng ut på det gröna till höger, men det där ser bra ut. Av kurvornas utformning att döma så verkar man köra medsols? 4 bra omkörningstillfällen isf, eller iaf 3 bra och en fjärde möjlig thumbs up

Som det ser ut nu blir det ett besök på Tierp-racet utöver STCC i Östersund. Blir lättare att göra en egen bedömning om man kollat bägge tävlingarna på plats. Sen att det råkar bli 2st nya arenor med flygplats-tema får väl ses som en slump

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Det är väl "ut i det gröna" banan skall byggas ut i nästa skede som Tierp planerar om jag fattat rätt!? thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Lillen skrev:
Angående längd och sträcka på "rakan" så hade jag rätt.
De fortsätter en bit ner på rakan innan de vänder tillbaka , så ca: 800m iaf.
Sedan tycker jag iaf att sträckningen verkar lovande.

Mycket intressant , ytterligare en klarhet för TTA.

Yepp!
Trodde inte dom skulle använda flygfältet. Håller även med om att det ser bra ut med sträckningen, Möjligen fattas det en lång höghastighets kurva.

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Ja de blir lite start och stoppkaraktär nu.
Men blir det utbyggt hoppas man ju på lite högfartssväng med.

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Petter U
Motala
Här sen Mar 2005
Inlägg: 684



Ser bra ut för en semi-permanent bana! Undantaget "U-hårnålen" som ser ut att vara som upplagd för trafikstockning..

_________________
Pet ter Uhlin
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

http://ttagroup.se/track/tierp-arena/

Citat:
Tierp Arena är en av världens modernaste dragracinganläggningar med kapacitet för 20 000 sittande personer. Till säsongen 2012 byggs en helt ny banslinga på 2510 meter där TTA - Elitserien i Racing blir först någonsin att tävla.

Banan är byggd med F1-banor som Hockenheim och Silverstone som förebild där fyrfaldiga SM-mästaren Richard Göransson har varit med som rådgivare. Banan bjuder på allt från en av Sveriges längsta raksträckor till öppna hårnålar och snabba, utmanande kurvor. Tierp Arena ligger bara 12 mil norr om Stockholm.




_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Högra halvan ser ut som Knutan Förutom en bra elak NGK då....


Jag noterar att skissen skiljer sig kraftigt från den sträckning som hittades på biljetterna till TTA

_________________
Magnus Thomé
Citera
Ultura
München
Här sen Jul 2006
Inlägg: 2327



Lite synd att dom inte fick in ett långsammare parti som första skissen där när läktar området, sen tycker jag det är lite lustigt att inte start/mål är placerad vid depån.

Men det blir nog bra!

_________________
Viktor Starkman
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3044



Undra om dom bara hade en radie att tillgå i sitt grafiska program

_________________
Cédric Nyberg
Porsche 924 Turbo
Toyota GT86
Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Varför inte utforma kurvan i slutet av dragstrippen (längst till höger) som t.ex. Mjöby-kurvan på Mantorp? Hård inbromsning och öppnar upp i utgången. Nu blir det ju typ en apex under inbromsning och svårare att köra om? Eller kanske inte? Det såg knepigt ut med en hårnål med 3 apex.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
David Söderblom
Värnamo
Här sen Dec 2002
Inlägg: 799



Ultura skrev:
Lite synd att dom inte fick in ett långsammare parti som första skissen där när läktar området, sen tycker jag det är lite lustigt att inte start/mål är placerad vid depån.

Men det blir nog bra!


Så var det ju även på Anderstorp förr i tiden innan start/mål flyttades till depårakan.

_________________
/David Söderblom
Citera
steffe
Stockholm N
Här sen Feb 2003
Inlägg: 11743

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

David Söderblom skrev:
Ultura skrev:
Lite synd att dom inte fick in ett långsammare parti som första skissen där när läktar området, sen tycker jag det är lite lustigt att inte start/mål är placerad vid depån.

Men det blir nog bra!


Så var det ju även på Anderstorp förr i tiden innan start/mål flyttades till depårakan.


Snabbare upplining thumbs up

_________________
/mvh Stefan Björklund
Fear is lack of knowledge. Your problem, my profit!
F1-bärgare
Citera
Superkart
Värnamo
Här sen Mar 2005
Inlägg: 812



David Söderblom skrev:
Ultura skrev:
Lite synd att dom inte fick in ett långsammare parti som första skissen där när läktar området, sen tycker jag det är lite lustigt att inte start/mål är placerad vid depån.

Men det blir nog bra!


Så var det ju även på Anderstorp förr i tiden innan start/mål flyttades till depårakan.


Det hade väl något med att startrakan var tvungen att mäta ett visst antal meter.
Rudskogen hade det åtminstone förrut, vet inte hur det är numera.

_________________
Magnus Jonasson #81
9:a German Superkart Series 2010
7:a German Superkart Series 2011
Citera
miarpe
Stockholm
Här sen Jul 2006
Inlägg: 963



12 mil från Stockholm Det är bara att hoppas på att det blir trackdays där och lite öppna körningar skulle inte vara fel. Risken är väl att man kommer att bo på banan i så fall...12 mil är ju runt hörnet för oss alla i huvudstaden som är vana med 20 mil till närmaste bana.

_________________
Mikael Petterson
Audi R8 GT RWD
Citera
Daniel Engström
Stockholm / Huddinge
Här sen Nov 2006
Inlägg: 3652


Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Ser ut som om någon suttit på ett tråkigt möte och vecklat ut ett gem. Vola, halva bansträckningen är klar.

_________________
Daniel Engström

Nu: Porsche 944S & 106 Rallye
Ex: Porsche 944, 2x 968 & 911 Targa -68
Ex: Clio Sport -01
Ex: Ginetta G34 -98

ÖSK #243 PCS #8724
Citera
NallePuh
Bromma
Här sen Nov 2006
Inlägg: 57



Efter somliga raksträckor är det sanfällor : Bra.
Efter andra raksträckor är det inte sandfällor : hmm . . . .

_________________
Björn Carlson

Z3M Coupe -98
Citera
MrBosse
Limmared
Här sen Apr 2010
Inlägg: 176



Jag tittade lite mer på bilden av Tierps Arena rejsbana. Noterade att dom kör 450-500m till vänster om strippen, sedan över bromssträckan och 500m till innan de svänger av och kör tillbaka, så flygfältet är kvar!

Sedan angående avsaknad av sand/leka i vissa kurvor. Srippen har en mur av betongblock som är flyttbara, från start till strippens sandfålla. Om jag skulle gissa så kommer även rejsbanan att ha det. Åtminstone i området runt strippen och läktarna. Då Tierp Arena är en multi arena och ska kunna anpassa sig. Om jag nu har fattat det rätt

Det troliga är om TTA går bra på Tierps och övriga aktiviteter som de 2 EM race i dragracing. Så bygger de säkert ut sträckningen. Ex bakom depåområdet


Edit: Ändrat lite. Det är märkligt att det ska vara så svårt med höger och vänster

_________________
Bosse Isaksson
Citera
Lillen
Ume
Här sen Jul 2003
Inlägg: 7960



Finns det någon uppdaterad info om banan?
Klart , asfalterat , bilder , nån som varit där nyss???

Upp med foton! thumbs up

_________________
Jocke Hellqvist.
Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006
Inlägg: 1305



Lillen skrev:
Finns det någon uppdaterad info om banan?
Klart , asfalterat , bilder , nån som varit där nyss???

Upp med foton! thumbs up


Nä, dom har fullt upp med att skriva skit om Solvalla-tävlingen


Seriöst, vore intressant att se lite om arbetet med banan.

_________________
Linus Pettersson

Svenska Wankelregistret
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare

Film!!


http://www.teknikensvarld.se/2012/09/13/34524/forsta-varven-pa-sverige . . . .


Halvvägs in i filmen (kring 2:00) börjar ett helt varv med bild.


Den tajta chikanen på rakan - modell den som togs bort från Sviestad - känns väl sådär. Sen så känner jag initialt att det inte känns som en superbana för track days, mer en bana för racing. Men jag bangar inte att åka och prova en track day förstås thumbs up Och hoppas jag har fel thumbs up


EDIT: Ny skiss:


_________________
Magnus Thomé
Citera
Allmänt banåkaforum
Tierp Arena - 2080m. Slutgiltig banlayout släppt + video
<<   1, 2, 3, 4, 5   >>
44238 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande