Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
13 besök senaste veckan (13657 totalt) |
Hur mycket klarar BMWs sexväxlade getraglåda?
Har en sniklåda från getrag, en Gs6-17bg. Den sitter i en mängd BMW men då mest i bilar med inte så hög effekt. Min fråga är om någon har koll på hur högt vridmoment den klarar av? 17 kan väl inte betyda 170Nm för isåfall är den ju ruskigt underdimensionerad. _________________ ///BMW - Was sonst! ![]() |
||||
Ingen som är hemma på lådor?
Någon som vet skillnaden i längd på Gs6-17bg och GS6-37BZ. Gs6-17bg är en Getraglåda och GS6-37BZ är ZF. När vi ändå är på gång kan jag passa på att fråga samma sak om GS6-53BZ/DZ. ![]() _________________ ///BMW - Was sonst! ![]() |
||||
Re: Hur mycket klarar BMWs sexväxlade getraglåda?
Jo, BMW's koder för växellådor numera så står sista siffrorna för den designade momentkapaciteten. Sedan vad de kan klara av i praktiken är ju en annan sak, men där får man labba själv eller kolla vad andra har klarat sig undan med. _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
Men kan det stämma verkligen?
Har sett att lådan sitter i vissa 328 och den motorn bör ju lämna runt 280Nm. Om då lådan bara ska stå emot 170Nm så är det väl ganska dumsnålt av BMW. _________________ ///BMW - Was sonst! ![]() |
||||
Hittade detta:
Designation is as follows: G = transmission S = manual 6 = 6 forward gears 17 = I-transmission, 37 = H-transmission, 53 = G-transmission B = petrol/gasoline gear ratio Z = manufacturer is ZF, G = manufacturer is Getrag Men vad betyder då I, H, och G? _________________ ///BMW - Was sonst! ![]() |
||||
Hur mycke dom klarar av beror väl på en massa andra faktorer men de man borde kunna få svar på är hur mycke dom är byggda för att klara av.
Jag har en GS6-53DZ och är också intresserad av hur mycke dom kan tänkas tåla _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
||||
Re:
på getrags egna nummer stämmer det och de äldre numrerna till bmw. dock inte bmws nya GS numrering. GS 9007 numrering är bmws standard. tex Getrag 5MTI285 är en 5 växlad låda specas till 285 nm. likväl är Getrag 6MTT425 en sexväxlad låda för max, enligt getrag, 425 nm. växellådan GS6-37BZ (enligt bmws numrering) är G som i getribe, S för manuell växellåda, 6 för 6 st framåtväxlar, 37 står för H växellåda, B för bensin-utväxling och Z för ZF. strecket i mitten kan ersättas med tex X för fyrhjulsdrift(Xdrive). På de gamla numrerna BMW använde så står S5D 390Z för S för manuell, 5 för antal framååtväxlar, D för direktutväxling, 390 för max 390 nm och Z för ZF. GS6-17BG ska förövrigt klara ca 350nm, GS6-37BZ vettefan, denna karl ger den då vad den tål med 700nm iaf; https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php orkar man googla hittar man nog max-vridet för sin låda _________________ MVH |
||||
Re:
Tack för svaret och jo jag har självklart googlat men har bara hittat i vilka bilar den sitter. Den finns ju inte ens med på Getrags sida så... Dessutom finns ju inte samma identifikationsnummer på lådan och i någon av webetk-sidorna så det lär jag ju börja googla på för att se vad den heter. Så har du någon länk att dela med dig av blir jag glad. ![]() _________________ ///BMW - Was sonst! ![]() |
||||
Re:
Menade inte så, förstår självklart att du googlat. brukar bara vara lite struligt att hitta rätt bland alla PDF;er dock, kan ta lite tid och ork att läsa igenom dem! jag hittade info om din låda från ett långt hemskt dokument gällande bmw F30 ![]() anledningen till att GS6-17BG inte finns med hos Getrags sida är pga att GS inte är Getrags namn på lådan, utan BMWs, sen kan BMW säkert göra massbeställningar av växellådor med egna specifikationer som inte ingår i Getrags produktprogram! ![]() Spagetticoder är en bra hemsida för information angående BMWs grunkor, men det mesta är tyvärr utspritt över das web! _________________ MVH |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
13 besök senaste veckan (13657 totalt) |