Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4467 besök totalt |
Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?
Min kusin går i köptankar för en banbil. Han har alltid tänkt att det ska bli en BMW E30 M3 och har nu precis börjat kolla marknaden. När han nu istället snubblade över en välvårdad Porsche 944 Turbo blev han osäker och hörde han av sig till mig om råd. Tyvärr vet jag för lite om Porschen och kunde bara säga att jag spontant hade föredragit BMW:n med sin sugmotor. Vad säger ni om detta? ![]() Tacksam för svar! _________________ P e t e r D e g e r m a n |
||||||
Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?
Kan bara hålla med, speciellt om man kör mycket bana. Inbillar mig att M3:a är mer lätthanterad utan turbo. Man bör nog väga in så många aspekter som möjligt allt efter användningsområde. Försäkring, reservdelspriser och antal banträffar mm. Hursom helst kan nog vara svårt att få icke färgade svar. _________________ bmw bmwsson |
||||||
Viktfördelning: Båda är väl 50/50 orginal om inte jag minns fel.
Själv tycker jag nog att tycke och smak får avgöra, men Porschen är väl lite mer potent i orginalutförande. _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Precis vad jag tänkte skriva ![]() |
||||||
Vad är snabbt? En STCC BMW är inte speciellt baktung och den åker ju Knutan på runt minuten? Låter som lite väl generaliserat.. ![]() M3 E30 är väl 52/48 (fram/bak) om jag inte minns fel. _________________ J0hanC@rlström Mini Cooper JCW -19 BMW i4 M50 |
||||||
Vet inte vad en BMW väger men det känns spontant som om den är lite lättare i originalutförande. Sen så låter den riktigt bra...... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
visst är det hårt att vara trångsynt fanatiker, jag sympatiserar med dig. ![]() ![]() _________________ Daniel Nihlén Porsche 964 C2 ![]() PCS 8040 "Porsche motoring is and always will be driving in its purest form." Ferry Porsche |
||||||
Under minuten på Kullen. ![]()
Har du nå' siffror? _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||
Min vägde 740kg fram och 700kg bak med mig och en polare i = 80kgx2 Då är min fullutrustad med skinn, taklucka och är inte lättad nånting. Alltså 51,3% fram och 48,7% bak med 2 gubbar i och knappt halv tank. Väger alltså runt 1250kg tom. Jag har ju en M3:a och vet inget om 944 så min röst ska nog inte räknas. ![]() |
||||||
Är inte just 944 turbo en äldre modell som kanske (i min vilda fantasi) har lite turbo-lag och ketchup-effekt som kanske inte riktigt passar på bana? (Eller passar och passar... Är kanske inte så lättkörd iaf?)
/Magnus, med alla brasklappar som jag kan få med! _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
||||||
Re: Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?
En M3-a med 200 hk är på sätt och vis mer lätthanterad än en 944 turbo med 250 hk, det är helt klart. Problemet är bara att den 25-procentiga effektskillnaden som finns, är svår att uppväga med den extra hanterbarbet som sugmotorn ger, därför är kanske begreppet "lätthanterad" inte helt lätt att definiera. Lätthanterad - visst - men liiiite seg. ![]() (Åkte M3 E30 ett år, men är naturligtvis mest färgad av Porsche, så är det med min objektivitet... ![]() _________________ -- |
||||||
951:an ger mer fart för pengarna men mindre möjligheter att utveckla dig som förare. Är det fart i sig som gäller (vilket kan utnyttjas på lite längre banor) så är det 951:an som gäller, annars är är M3:an roligare att köra och ger antagligen mer "nöje" för pengarna...
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Bra sammanfattat! ![]() _________________ -- |
||||||
Re: Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?
Inte nu längre. Med omslipade kammar, nytt chip, bättre luftburk och avgassystem samt annan utväxling och naturligtvis mindra vikt så börjar det röra på sig riktigt hyggligt. ![]() _________________ bmw bmwsson |
||||||
Bästa banbilen: BMW E30 M3 eller Porsche 944 TURBO?
Ett alternativ är 320iS, italienska M3:an. Samma drivlina fast med 2L motor, men effekten är den samma. Fast du får ju inte chassit och utseendet och bara 4-bultat. Men försäkringspremien är lite anorlunda. Man 23 år i stockholm. M3:a 40000kr/år, på hans morsa 18000kr/år. 320iS kostar honom 3800kr/år. Dom är lustiga försäkringsbolagen. ![]() _________________ bmw bmwsson |
||||||
Kom precis hem efter att ha varit ute och piskat M3:an lite. Fy fan vad den bilen är rolig att köra!
Nackdelen som många andra här nämnt är att den i originalutförande känns på gränsen till undermotoriserad. Som min maskin är nu med ca 250hk börjar det bli kul men ytterligare 50hk skulle sitta fint! Prismässigt verkar de ligga på ungefär samma pengar så där är det oavgjort men frågan är om inte Porschen känns roligare/mer prisvärd med tanke på att man inte behöver göra så mycket åt motorn för att få den kul. Nu har jag iofs inte kört någon så jag vet inte om chassit e lika kul som M3:ans?! _________________ Jonas Edling |
||||||
Men halva nöjet är ju skruvandet och uppdateringarna. _________________ bmw bmwsson |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3 >> 4467 besök totalt |