Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Riskabla partier på våra banor
7053 besök totalt
Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2901


Trådstartare
Tanken med denna tråd är att sammanfatta de riskabla partierna på de olika banorna och vad man ska tänka på för att inte råka illa ut på dessa ställen. På varje bana finns det ett eller flera ställen där många åker av, jag tror att man ofta gör liknande misstag. Kan vara värdefullt om man inte har kört banan förut att få reda på detta innan, detta är också något som man bör ta upp på ett förarmöte.
Visst är det intressant med ett optimalt spårval men det är också intressant att inte råka ut för en avåkning i hög hastighet. Får man ut nått vettigt av detta så är det karnske något för banguiderna.

Börjar med några exempel av vad jag har upplevt, fyll på med era egna erfarenheter. Ideen är inte att diskutera specifika avåkningar utan mer allmänt. Många har säkert upplevt att det har varit nära en avåkning många gånger och det kan vara bra att dela med sig av sina erfarenheter.


Kinnekulle:

Är blind ingång till den snabba vänstern under bron, gör att det är lätt att ha fel hastighet in i kurvan och antingen åker man av på banans insida i utgången eller får sladd och åker in i räcket på banans utsida. Är även en liten kompression mitt i kurvan som kan göra bilen lite orolig. Man frestas även att hålla fullt under bron men tänk på att den liten skillnad i utgången på rakan gör att det ett varv kan gå aldeles utmärkt men nästa varv så har man lite extra hastighet med sig och då är avåkningen ett faktum.


Gelleråsen:

Förut var det helt klart Trösenkurvan som hade en bristfällig avåkningszon, numera kan man använda den gamla bansträckningen som alternativ väg om man inte får ner hastigheten. Det som jag upplevde som lite lurigt med Gelleråsen är den snabba högern innan Ejes kurva och den snabba vänstern efter hårnålen. Är lätt att åka försnabbt genom dessa kurvor och därmed komma fel in i nästa kurva.


Gotland Ring:

Chikanen ut på långa rakan är svår då ingången i första vänstern är blind, gäller att svänga in i rätt tidpunkt och med rätt hastighet, då ett misstag i denna kurva straffar sig i den efterföljande högerkurvan. I utgången av högerkurvan står muren väldigt nära. Mitt tips är att titta långt fram och fokusera på högerkurvan ut på rakan. Finns även lite elaka kanter på vissa ställen så kommer man lite utanför banan är det lätt att förstöra en fälg.


Sviestad:

Har inte så mycket erfarenhet av denna men skulle spontant säga fartböjen på långrakan när man numera inte kör med chikanen. Är ett litet krön vid den så man ser inte hela kurvan, kan ställa till det vid omkörning.


Mantorp:

Lätt att bromsa på sig i Mjölbykurvan då det går snabbt och problem med bromsarna visar sig ofta här, oftast ingen större fara då det är långt tills man träffar något hårt men det finns ett dike i slutet av leca kulorna. Är också lätt att missbedömma hastigheten in i Startkurvan då man inte ser hela kurvan ifrån rakan, det är också ganska nära till däckstraven i banans ytterkant.

_________________
Bromsar bäst som bromsar sist...
Renault 5 GTE -88
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19481



Kinnekulle:

Ut ur kvarn på Kinnekulle verkar vara ett svårt parti för transaxelPorschar, har rensat upp efter två skrotningar där (de prickade exakt samma del av räcket på högersidan/innern) och bogserat några till.
Antingen så släpper det bak vid den lilla kanten när backen börjar (blött underlättar), eller så kommer man utanför curbsen på gräset och får sen bra fart över banan när man tar sig in på asfalten igen.

Men under bron på Kinnekulle är den kurva jag känner till som konsumerat flest karosser, oftast vid "lugnare" körpass. Sen finns det gott om tillfällen där en avkörning inte resulterar i klotning.

Sen har vi ju ut på rakan på Kinnekulle. Missa utgången lite så kan det bli ett fint ställ som slutar i räcket på insidan. Mer än en bil som fått hjälpas därifrån, och detta händer även väldigt erfarna. Men skadorna blir sällan lika dramatiska eftersom det inte gå lika fort (men mer eller mindre helskrot har ju förekommit).


Knutstorp:

På Knutan är det ju krönet man har respekt för, men det är ju inte där man kör av oftast, det är efter rakan, där det går att ta ett rallycrosspår längs räcket och komma upp på egen hand (testat 2ggr under ett och samma kval ).

Det är ju lite skillnad på vart man halkar av oftast och vilka ställen det blir stort drama om man gör fel.

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Bra idé. Jag brukar som instruktör försöka peka ut både de ställen där det är vanligast att folk gör fel och tappar bilen men även de ställen där det är farligare att göra fel (pga nära räcken eller höga farter).



Mantorp:

Med snabbare bilar så ska man ha respekt för knixen mellan Paris och chikanen. Sväng in sent och släpp därefter inte upp gasen. Även långsammare bilar går ganska fort där och kommer man till knixen längs med högerkanten pga omkörning så gäller det att se upp.

Inte ovanligt att folk gasar på sig i chikanen och hamnar ut åt höger. Bra att räcket just där har flyttats en extra bit bort för några år sen. Den skulle må bra av att stå ytterligare någon meter bort.


Gelleråsen:

Efter hårnålen (inte Ejes alltså) så kommer en högfartsvänsterknix. Klassiskt ställe att släppa gasen efter apex för man tycker det går för fort. Brukar bli skadelösa men spektakulära snurrningar. Samma med den efterföljande snabba högerknixen. Går man av där så försök gå av rakt fram och ha hjulen raka så att det inte hugger i sanden utanför banan.


Sviestad:

Det vanligaste tror jag är att man får sladd in i esset och snurrar. Det går relativt sakta där så det brukar bara bli en piruett på asfalten och inget mer. Men bra att veta om man ligger bakom någon att det inte är ovanligt.


Kinnekulle:

Tappa bilen precis efter man gått över nåt av de två krönen pga att man inte gått rakt över Mohlins eller släppt gasen precis på/efter TV-krönet. Går relativt sakta så de flesta klarar sig med en piruett på asfalten men det är inte ovanligt att man åker ut i gräset eller sandfållan. Plåtskador efter TV-krönet har minskat efter att man flyttat ut räcket som är på vänster sida. Viktiga här är att man håller ett öga på flaggvakterna eftersom krönen är dolda och som sagt, det är inte helt ovanligt att det står en snurrad bil i backen efter krönet.

Halvägs uppför backen till Mohlins brukar både fram- och bakhjulsdrivna kunna tappa rumpan och i värsta fall toucha räcket på vänster sida. Anledning: Man "bryter" i ratten för att ta sig lite extra till vänster uppför backen för man tycker man annars får ett spår för långt till höger uppför backen. Tips: bryta kan du göra fram till apex sen måste du låta bilen löpa, dvs forcera inte med ratten efter apex.


Anderstorp:

Det som är störst risk för plåtskador och dessutom lätt hänt är att i depåkurvan, den skarpa långsamma vänstern ut på depårakan, tappa rumpan och åka in i muren på vänstersidan. Muren är nära...




PS:
Jag tror att många av de här grejerna redan ligger med i banguidernas spårvalsbeskrivningar. Men säkerligen inte alla.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kenne R

Här sen Maj 2005
Inlägg: 287



Gelleråsen Trösen har fått mer asfalt utanför kurbsen, dvs lite bredare i utgången. Kanon!

_________________
Citera
Obizzz
Jönköping
Här sen Sep 2004
Inlägg: 9008



Magnus Thomé skrev:

Anderstorp:

Det som är störst risk för plåtskador och dessutom lätt hänt är att i depåkurvan, den skarpa långsamma vänstern ut på depårakan, tappa rumpan och åka in i muren på vänstersidan. Muren är nära...


När jag fotat så är det helt klart den kurva som står flest avåkningar på Anderstorp. Bilen är i obalans då den raka delen innan kurvan är minimal. Väldigt många går också in med på tok för hög hastighet här och missar apex med flera meter.

Kollar man på proffsen går de lite långsammare in och får en bra utgång på depårakan.

_________________
Martin Öberg
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41505

Forumägare
Forumägare

Obizzz skrev:
Magnus Thomé skrev:

Anderstorp:

Det som är störst risk för plåtskador och dessutom lätt hänt är att i depåkurvan, den skarpa långsamma vänstern ut på depårakan, tappa rumpan och åka in i muren på vänstersidan. Muren är nära...


När jag fotat så är det helt klart den kurva som står flest avåkningar på Anderstorp. Bilen är i obalans då den raka delen innan kurvan är minimal. Väldigt många går också in med på tok för hög hastighet här och missar apex med flera meter.

Kollar man på proffsen går de lite långsammare in och får en bra utgång på depårakan.


Exakt, väldigt kort omställning från karusellens snabba höger till den långsamma vänstern vilket gör att det är lätt att det blir lite fel in i svängen vilket kan få till följd större fel ut ur den Och inte heller ovanligt med "bara" vanlig power oversteer ut på kortrakan med varierande konsekvenser

_________________
Magnus Thomé
Citera
Hjälp mig! Spårval & Körteknik?
Riskabla partier på våra banor
7053 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande