Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Hur du får in dataoverlay (mätare) i Vegas (utsplittad tråd)
6353 besök totalt
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743


Trådstartare
Hur fick du in logg data i vegas?

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Du menar som i första filmklippet http://www.youtube.com/watch?v=vlTkJS94zP8 ?

Jo jag använder aLaprecorderHD i mobilen + gps-puck för att endast logga med telefonen. Samtidigt filmar jag med GoPro kamera. Det som loggas i mobilen kan jag i appen aLaprecorderHD välja att exportera som bluescreens. Har inställt i appen att den ska skapa 10 bilder per sekund, det räcker gott och väl för hastighetsmätare mm. Den skapar då en MASSA bilder av hela loggen, som jag sedan överför till min dator.

Dessa bilder tar jag in i Sony Vegas. Jag väljer alla bilder på en gång, och när jag gör det kommer de hamna efter varandra i en lång rad efter varandra, som en film Man måste dock ställa in en viktig sak FÖRE man importerar bilderna. Nämligen hur "lång" varje bild är på tidslinjen. Som standard blir varje bild 5 sekunder, vilket är helt fel i vårt fall, då vi vill ha 10 bilder per sekund.

Gå därför in under Options/Preferences och sen fliken Editing. Där står det "New still image lenght (seconds)", här får man ändra från 5 sekunder till 0,1s. Då får man 10 bilder per sekund. Det var dock ett tag sedan jag joxade med detta, så jag minns inte inställningarna exakt, man får laborera lite. Ställer man in fel image length så kommer man få mellanrum mellan sina bilder, man ser att det blir fel när man zoomar in på tidslinjen.

Efter att man fått in sina bilder så kan man göra en "film" med bara mätarna, som man sedan lägger på den riktiga filmen. För att få bort den blåa bluescreen-bakgrunden, använder man sig av en effekt som heter Chroma Keyer/Bluescreen. När man valt den till sitt klipp, (eller till sin rad med bilder i vårt fall) så kan man finjustera så man precis får bort bakgrunden utan att sabba själva mätarnas utseende.

Har för mig att jag struntade i att göra en film av mätarna, utan gjorde klart hela filmen med GoPro'ns material osv tillsammans med alla dessa bilder. Minns dock att alla bilderna tar mycket minne och kraft av datorn, så om man gör en film av mätarna före man lägger in det på den riktigt filmen, då kommer man spara lite på krafterna, det är upp till var och en beroende på vad datorn klarar av, eller vad man tycker r smidigast.

Det är helt klart bökigare att göra detta jobbet för första gången i Vegas jämfört med att jobba i Racerender, men man kan göra så mycket mer i Vegas så för min del är det inte ett alternativ.
En förenkling är dock att först bara lägga dit mätarna på filmklippet i Racerender, sen plocka in den filmen i Vegas och jobba vidare. Problemet är om man vill göra något med mätarna kontra filmen, tex att tona in och ut mätarna lite snygg när man klipper i filmen, då funkar det inte om man har "bränt fast" mätarna i filmen i Racerender före man tar in den i Vegas. Vet inte om man skulle kunna göra en bluescreenfilm i Racerender, det vore ju najs, för då kan man göra vad man vill med den i Vegas sen, precis som om man tar in sina bluescreen bilder.

Hoppas det var svar nog på din fråga

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Fastlane
Västkusten
Här sen Okt 2007
Inlägg: 2743


Trådstartare
Tackar för ett uttömmande svar thumbs up

Nej Racerender är inget alternativ för mig heller, har man fått smak på Vegas går man inte gärna ifrån det.

Vegas är som att köra en Ferrari och allt annat är som en Skoda.

_________________
I.n.g.3.m.a.r O.1.s.s.o.n
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Nisse977 skrev:
Vet inte om man skulle kunna göra en bluescreenfilm i Racerender, det vore ju najs, för då kan man göra vad man vill med den i Vegas sen, precis som om man tar in sina bluescreen bilder.


Gör en låååång videofil som bara består av en blå bild. Välj den som video i Racerender thumbs up Done!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Så klart!!! Haha

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Du har i racerender som bonus enormt mycket flexiblare möjligheter att utforma mätare. Inklusive rullande hastighetsgraf som jag gillar för man kan direkt se om man är snabbare eller långsammare på samma ställe mot förra varvet (ungefär, viss intelligens krävs av åskådaren, alla varv är ju inte exakt lika snabba så förra-varvet-markören sitter ju bara på ett ungefär) http://www.youtube.com/watch?v=5s6h9eWRsNE

Vad jag saknar är en automatisk vmin/vmax-skylt som finns i Harrys. Sån vill jag ha!

_________________
Magnus Thomé
Citera
Nisse977
Göteborg
Här sen Aug 2005
Inlägg: 3410



Ska testa vid tillfälle att göra bluescreen med Racerender Gillar i och för sig mätarn som man får direkt ur aLaprecorderHD, men det skadar inte att ha mer att välja på

Kan man använda racerender nu utan att ha Quicktime? Eller tvingas man fortfarande installera det?

Snubblade över programmet http://www.dashware.net/
Det verkar vara ungefär som racerender, värt att testa Ser ut att ha ännu fräckare mätare thumbs up
Laddas ner här: http://www.chasecam.com/dashware/downloads

_________________
Nils Ljung
BMW 325i -87 (banrace edition)
600hk, 800Nm på BANA
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41548

Forumägare
Forumägare

Nisse977 skrev:
Ser ut att ha ännu fräckare mätare


Verkligen thumbs up


Du hittade den väl via den här tråden

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80258

_________________
Magnus Thomé
Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010
Inlägg: 1596



Jag lägger på hastighetmätare i racerender, utan att redigera ytterligare, sedan använder jag denna fil i Premiere, där jag gör redigeringen.

http://www.youtube.com/watch?v=FbRYOjDAW3Y

_________________
Tobias Bollmark
R-Däck.se
Citera
Om hård- och mjukvara för loggning & video
Hur du får in dataoverlay (mätare) i Vegas (utsplittad tråd)
6353 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande